Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Trochu mechaniky

Od: dol* odpovědí: 47 změna:

Jednoduchá otázka, ale někteří trvají na nesprávné odpovědi. Není shoda ani mezi učiteli mechaniky.

Jedou proti sobě 2 zcela stejná auta, každé rychlostí 60 km/h, nastane čelní náraz. Následky pro řidiče jsou stejné, jako by narazil do pevné zdi rychlostí

a) 120 km/h

b) 60 km/h

c) jinou rychlostí

Tyto stránky sleduji krátkou dobu, pokud už bylo v minulosti, omlouvám se.

 

 

47 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

paaja*
hodnocení

0x

b) je správně a jsem prvníííííí

 

buss
hodnocení

0x

Na intu jsou i crash testy a vysvětlení průběhu s výsledky.
ibesip.cz/...
kubelka.hyperlink.cz/...

aj.

doplněno 13.01.12 17:31:

Není řečeno jaké další podmínky...já tedy říkam pak c/. Ostatně nejde o dva protichůdné vektory?

 

hodnocení

0x

Aha, do stojícího auta narazí jiné auto jedoucí 60km/h, řidič v tom stojícímautě nic nepocítí, dá se říci že si toho ani nevšimne *haha**haha**haha*

Auta mají proti sobě rychlost 120km/h, následky pro řidiče budou jako při nárazu do zdi při 120km/h.

doplněno 13.01.12 14:39:

Přesněji - následky pro řidiče budou jak při nárazu do stojícího auta při 120km/h, zeď nemá žádnou deformační zónu ;)

 

hodnocení

0x

Tento problém již byl zde řešen. Já souhlasím s "b" . Každé s protijedoucích vozidel (pokud jsou zcela stejná a pohybují se stejnou rychlostí) májí pohybovou energii , která se rovná jeho hmotnosti a rychlosti a ta je pro obě vozidla stejná. Čelním nárazem se tato pohybová energie každého z vozidel přemění v práci -deformaci vozidel ( protože , každé vozidlo z počáteční rychlosti se zastaví do nulové rychlost , tím náraz vykoná jen práci odpovídající jeho energii - hmotnosti a rychlosti a to je stejné) . Je tedy jedno zda vozidlo narazí do zdi či do stejného protijedoucího vozidla. Protijedoucí vozidlo pro každé z vozidel představuje pevnou překážku , jako zeď. O případu podle bodu "a" by se dalo hovořit , jestli protijedoucí vozidla narazí do pevné překážky (zdi -každé z jedné strany) . V tomto případě by se na zdi , nikoliv na vozidlech , projevila dvounásobná energie, protože by zeď na její každé straně , musela absorbovat energii každého z vozidel.. miro

 

hm*
hodnocení

0x

b)

Každé z aut se zastaví "na fleku", žádné ani o trošku to druhé nepřetlačí. Tedy stejné, jako náraz do zdi v 60.

 

cyril*
hodnocení

0x

Nač zde planně teoretizovat, když si to můžete v reálu vyzkoušet a pak se nám pochlubit. ;)

 

jabraka*
hodnocení

0x

i Einstein popisoval podobný příklad v příkladech teorie relativity.Energie obou aut se sečtou,ani jinak to být nemůže.

JABRAKA

 

dzordz*
hodnocení

0x

Když se rozeběhnete proti zdi, dopadnete stejně, jako proti kamionu ve stovce?

Rozeběhnout se proti zdi a proti kamionu ve stovce není stejný.

dzordz*

Tak proč by to s dvěma autama stejný bylo? :)

hm*

Když se rozběhnete proti zdi, ta Vás "jen" zastaví. Když se rozběhnete proti kamionu jedoucímu stovkou proti Vám, tak při nárazu téměř okamžitě změníte svůj pohyb z běhu dopředu na pohyb stovkou dozadu. A to je ten ohromný rozdíl.

dzordz*

Mno však. Když pojedou ty dvě auta proti sobě, jedno se zastaví jako o zeď, ztratí svoji energii a navíc musí pohltit ještě energii toho druhého, ne? Takže to bude jako do zdi ve 120.. s tím, že to teda ty deformace ztluměj trochu víc než zeď.

A jak je na tedy na tom to druhý auto? První auto pohltí svoji energii + energii druhýho auta. Z toho tedy logicky plyne, že druhý auto bude nepoškozený, neb všechno pohltí první auto. Není to nebetyčná blbost?

Nebo jinak. Kdyby se rychlosti sčítaly, tak to je pro každý auto jako ve 120 km/h do zdi?

Já tedy nevím, vysokých škol nemaje, ale čistě logickou úvahou mě to sčítání rychlostí je dost proti srsti.

dzordz*

První auto jede 120 a druhý stojí na místě, protože je z něj zeď, ne? :D

Nebo, jedno stojí na místě a nafackuje mu zeď, která se k němu blíží 120. Já v tom problém nevidím :)

Náraz auta ve 120 do stojícího auta a náraz auta ve 120 do zdi, jsou dvě dost rozdílný situace.

hm*

Jenže stojící (stejné) auto není zeď. Ono teď stojí, ale po nárazu jiným autem odletí. To ta pevná zeď neudělá.

figurek*

no to určitě ne, protože kinetická energie zdi je nula. U rozjetého kamionu to nula není. *smich*

 

lui*
hodnocení

0x

Následky nebudou stejné. Zapomínáte na deformační zóny obou automobilů. Ty automobily proniknou navzájem do sebe, na rozdíl od nárazu do zdi, kdy se karoserie bortí o pevnou překážku. To způsobí že jejich zpomalení bude menší, než při nárazu vozidla do pevné překážky - zdi. Jestli ten rozdíl bude znatelný nebo spíš teoretický? Pro člověka je to jedno. Jeho vnitřnosti ho při nárazu předběhnou tak jako tak. Na autě bude rozdíl asi znát.

 

blackflamesiczi*
hodnocení

0x

koukni na youtube na mythbuster nedavno to testovaly na discovery a soucet to nebyl vzaly 2 auta a rozjely je proti sobe v 80km/h a pak zkousely jedno do zdi v 80km/h a vysledky byly stretu aut jen o trochu horsi nez u zdi ale jen o malinko jen si presna data nepamatuji

 

tesyk*
hodnocení

0x

je nutné brát v úvahu hmotnost vozidel a následně zpomalení dráhy lidského těla. Při srážce tanku a osobního vozidla budouu pro osoby v tanku následky zanedbatelné. Spomalení tanku bude nárazem postatně menší než u OA a tudíž i zpomalení setrvačnosti těla tankisty bude i na podstatně delší dráze, než u lidí v OA.

doplněno 14.01.12 08:39:

proto u stejných vozidel bude sice energie nárazu dvojnásobná, ale důsledek pro posádku je jako při rychlosti 60km/hod do zdi

 

hodnocení

0x

Je zajímavé , že se nedokážeme shodnout. Zvlášť mně vadí , že se sem zavádějí prvky a různá zdůvodnění (jako např. když jedno vozidlo má jinou deformační zónu a pod). V původní otázce je jednoznačně řečeno , že se jedná o zcela stejná vozidla - tedy i o stejné deformační zóny vozidel , stejnou jejich hmotnost i rychlost. Tak proč zde argumentovat jízdou tanku proti os.vozidlu? To je jiná situace, vozidla nemají stejnou hmotnost. Z otázky se , ale jednoznačně nelze domnívat zda se jedná o následky na řidičově vozidle a nebo na řidiči samém. Pokud by se jednalo o řidiče , aby platilo že jsou následky u obou stejné , musí být stejná jejich hmotnosti, stejné bezpečnostní prvky vozidel a stejná reakce obou řidičů při nárazu. Rozhodující je podle mě , za jaký časový úsek , obě vozidla změní svoji původní rychlost (npř. 60km/hod.) na rychlost nulovou. Při teoreticky shodných podmínkách to bude stejný časový úsek. Odtud předpokládám stejné následky - každé z vozidel podle své pohybové energie a ty jsou u obou - při stejných podmínkách stejné. Nakonec při tom střetu s tankem , by se následky zvětšily, protože by se prodloužil časový úsek do nulové rychlosti vozidla (zastavení tanku) způsobený zpětným pohybem vozidla.Tím by tank část své pohybové energie předal k zvýšení následkům na os. vozidle miro

lui*

Miro, domnívám se, že máš pravdu ve všem, kromě jedné jediné věci. Teda jestli jsem to dobře pochopil. Pokud ne, promiň. Cituji:

Při teoreticky shodných podmínkách to bude stejný časový úsek.

Nebude, tvrdím.

To je právě to, co odlišuje náraz do zdi ve 120km/hod a srážku dvou vozidel jedoucích 60km/hod. O tu zeď se vozidlo zastaví rychleji, a tedy následky budou větší, než při čelním nárazu stejných vozidel. Při čelním nárazu auta zpomalí pomaleji, díky průniku do sebe navzájem.

Zatímco kinetickou energii při nárazu do zdi musí pohltit jedno vozidlo, u čelního střetu pohlcují tuto dvě vozidla.. Deformace bude větší.

doplněno 14.01.12 17:38:

Ta moje poslední věta je asi blbost že? Při nárazu do zdi pohltí polovinu energie auto a druhou polovinu zeď. Mea culpa.

Pane : "lui" Stejný časový úsek pro obě vozidla (potřebný k zastavení vozidel do nulové rychlosti ) když se střetnou rovnocenná vozidla za stejných podmínek. Tak to je myšleno. miro

 

blackflamesiczi*
hodnocení

0x


TADY SE KOUKNETE

 

rv*
hodnocení

0x

My, co jsme měli jedničku z fyziky dáváme samozřejmě b/. A ti ostatní dávají všechno možné a proto neměli jedničku z fyziky.

blackflamesiczi*

to asi ne

doplněno 14.01.12 16:36:

jsou tam 2 sily pusobici opacnym smerem, a na to nemusim mit jednicku z fyziky staci me to ze jsem vydel vice celnich srazek nez vetsina tady, soucet to neni ale pro ridice je celni naraz z jinym vozem horsi nez ze zdi to i z duvodu deformacnich zon vozu

 

hodnocení

0x

Ale ano, pokud jedou dvě stejná auta proti sobě stejnou rychlostí, tak se obě o sebe zabrzdí na nulovou rychlost a tímpádem jsou následky na každého z řičičů stejné - tedy jako při nárazu při 60km/h. Ŕidič je společně s autem uveden do pohybu rychlostí 60km/h a nárazem je zabržděn do nulové rychlosti. Tím odvolávám...*hi*

 

figurek*
hodnocení

0x

Jestli si dobře pamatuji, tato úloha se jmenuje Nepružný ráz, kdy nastane výměna energie. Kinetická energie z levého auta se nárazem přenese do pravého a kinetická energie z pravého se nárazem přenese do levého.

Já tvrdím 60 km/h je správně. *klik*

blackflamesiczi*

to by mozna platilo za teoretickych podminek ze se auta strazi celne s s odchylkou mensi nez 0,3mm a dojde u identickych vozidel ke stretu tak ze se stred vozu A setka se stredem vozu B a deformacni zony se do sebe oprou dokonale bez sebemensi odchylky

figurek*

bereš to moc vědecky. Otázka tazatele viditelně míří na středoškolskou fyziku, E=mv.

 

hodnocení

0x
Hezké nedělní ráno! Doufám , že se pan "dol " původní tazatel , nebude zlobit , pokud jeho otázku zneužiji a rozšířím takto : Jak dopadne situace když při stejném čelním střetu za úplně stejných podmínek , kromě toho , že jedno vozidlo pojede rychleji ( třeba 80 km/hod.) a druhé pomaleji (60km/hod.).a. více bude poškozeno vozidlo s vyšší rychlostí?b. více bude poškozeno vozidlo s rychlostí nižší?c. obě vozidla budou poškozena stejně?A jak by to bylo kdyby jedno z vozidel stálo?Ještě jednou důrazně připomínám , uvažujme teoreticky - ve všech případech úplně stejné podmínky . Tak sem nepleťme , že se vozidla střetnou o 3 mm mimo střed a nebo , že jednomu autu foukal do zad větší vítr. Dík za reakce . miro
tesyk*
15.01.12 10:56

c/

blackflamesiczi*

ten absotutni stred by kvuly tomu ze cumak auta nema stejne vlastnosti jako ZED nebo snad ano? To by tazatel mohl napsat dotaz na to kdyz se stretnou 2 zdi v rychlosti 60km/h ale ne 2 auta

lui*

Nezáleží na tom, jestli je to o 3mm doprava nebo doleva. Ta auta když narazí čelně tak nejsou zrcadlově proti sobě, ale stranově otočená. A pak při respektování tohoto faktu je jasné, že souosost při nárazu není až tak důležitá. Při čelním nárazu proniká pravý bok de levého protijedoucího vozidla a naopak. A ty nikdy nebudou naproasto stejné. Hlavně z důvodu nesymetrického umístění různých agregátů ve vozidle.

blackflamesiczi*

hlavni deformacni zonu tvori hlavne nosne casti a ty jsou symetrikcke(vetsinou ) a srovnavat naraz s aute a zdi dost dobre nejde protoze u zdi jdou deformacni zony natvrdo do pevne casti a u 2 aut se obe auta deformuji podle uhlu narazu a obe se deformuji, osobne jsem nakladal fabii 1 co to ve 150km/h narvala kolmo do baraku a kluk jen prisel o nohy a nedovedu si predstavit celnak 2 aut co kazde jede 150 aby z toho nekdo vylezl zivej

Ještě trochu jiný pohled: Na vozidla bycho mamontovali nějaký měřič sily nárazu. Jaký rozdíl by byl naměřen , při nárazu do zdi a nebo do protijedoucího vozidla při naprosto shodných podemínkách. Nepleťme sem prosím , stále různé deformační zony vozidel , zdi a podobné úvahy , které se projeví až praxi. Uvažujeme zcela teoreticky. Všechy podmínky jsou stejé pro všechny účastníky teoretického pokusu . miro

blackflamesiczi*

praxi mate v tom videu co jsem sem daval identicka vozidla zed a celnak

dol*
hodnocení

Zdravím všechny přátele podobných nesmyslných a nepraktických příkladů, i ty, kteří nepochopí jejich smysl.

U původní čelní srážky dvou aut lze tvrdit, že pokud by v okamžiku srážky mezi nimi byla tabule plechu, tak by se ani nepohnula, stejně jako zeď. Jak bylo uvedeno, rozhodující je veličina zpomalení.

Na otázku mira se domnívám, že obě stejně a navíc by rychlejší jen zpomalilo a pomalejší nebo stojící začalo couvat. dol

 

frame*
hodnocení

0x

To snad ne. Pokud se na takto primitivní otázce nemohou domluvit ani učitelé ("odborníci") tak to mě po...r.

PŘI ČELNÍM NÁRAZU SE RYCHLOSTI SČÍTAJÍ.

Učili jsme se to na prvním stupni základní školy.

Jo rychlosti se sčítají, ale při nárazu se jak jeden tak druhý automobil zabrzdí prudce do nuly ze 60km/h a to jsou ty následky pro řidiče - přetížení, které působí na jednoho a na druhého řidiče ;)

frame*

Nechápu. Chcete mi říct, že když narazím (místo zdi) do stojícího auta v 60 km a nebo do protijedoucího auta, které jede taky 60 km, tak to pro mne bude mít stejné následky?

Vynechávám věci typu rozdílná hmotnost, deformační zony apod. V obou dvou případech vůz (teoreticky) zastaví prudce z 60km na 0 km. Akorát, že při jízdě obou vozidel to dopadne 2 x hůř.

Je to jen teoreticky - stejná auta, ve stejné rychlosti zastaví obě na fleku - následky pro řidiče - přetížení způsobené zastavením z 60km/h na nulu ;)

dol*
hodnocení

To frame - pokusím se názorně vysvětlit:

Představte si zeď v podobě železné krychle o hraně třebas 1 km. Z obou stran do ní v jednom okamžiku narazí 2 auta Předpokládejme, že se z plné rychlosti zastaví za 0.1 sekundy. Krychle se samozřejmě ani nehne. Pokud stejně tak narazí do krychle o hraně 3 m, ta se také ani nehne a auta se také zastaví za 0,1 sec. Pokud mezi ně dáme velkou železnou desku tlustou 1 dm bude výsledek stejný. A totéž pokud mezi nimi bude plech tlustý 1 mm, a totéž když mezi nimi nebude nic.. Ve všech případech se zastaví za 0,1 sec, což je hodnota zpomalení, které je rozhodující pro následky pro řidiče. Samozřejmě všechny ostatní podmínky musí být u obou těles stejné. Líp to vysvětlit neumím. dol

 

lui*

No to je právě to: pokud mezi nimi nebude nic, nedojde k zastavení na fleku, ale ve vzdálenosti flek+tookolikproniknouautadosebe. Takže zpomalení bude menší než při zastavení na fleku. Líp to vysvětlit neumím.

dol*
hodnocení

"Na fleku" nikdy nic nezastaví. Ani když kladivem bouchnu do kovadliny.

Uplyne stejná doba od nárazu do zastavení, když auto narazí do zdi, jako do druhého protijedoucího auta.

Howgh.

Pokud se rychlosti sčítají, tak tedy budou obě auta poškozená stejně, jako by narazila do zdi při rychlosti 120 km/h?

 

hodnocení

0x

Pomůze problém objasnit tento příklad? miro

doplněno 17.01.12 10:40:

Pokud se to nepodařilo , tady je Newtonův třetí zákon , který toto řeší :

Proti každé akci vždy působí stejná reakce; jinak: vzájemná působení dvou těles jsou vždy stejně velká a míří na opačné strany.

Ekvivalentní formulace: Jestliže těleso 1 působí silou na těleso 2, pak také těleso 2 působí na těleso 1 stejně velkou silou opačného směru. Síly současně vznikají a zanikají. Třetí Newtonův zákon říká, že působení těles je vždy vzájemné. Přitom účinky sil akceareakce se navzájem neruší. Nelze je sčítat, protože každá z těchto sil působí na jiné těleso. (Nejedná se proto o rovnováhu sil.)

Viz. - cs.wikipedia.org/...

Trochu mechaniky

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]