Nejste přihlášen/a.
Ahoj,
chci se zeptat, jaké je potřeba mít vzdělání na pozici vlakového dispečera, popř řízení provozu v DK (přes počítač stavění vlakové cesty), a nebo na výpravčího... Stačí k těmto povoláním SŠ s maturitou?
Díky za rady
Petr
ale i dálkově to někdo musí ovládat ne? Takže chcete říct že budu 4 roky studovat železniční průmyslovku a pak nenajdu práci?
Nové výpravčí už dneska nepotřebujou. Pokud se chcete chytit na železnici, tak největší šance maj strojvedoucí, těch je žalostně málo.
Takže studuji 4 roky zbytečně jo? No nevím co při oboru technologie a řizení dopravy budu po škole dělat když výpravčí neberou...
Hodně lidí tu píše více černě než to ve skutečnosti vypadá. Já sem dělal železniční školu před 10 lety v době kdy se poměrně masivně propouštělo. Celé studium sem poslouchal, že nemáme šanci najít práci apod. No, pak přišla ekonomická krize a řada projektů na modernizace tratí se škrtla, lidi odcházeli do důchodu a naráz se zase muselo nabírat. Teď jde ekonomika státu zase mírně nahoru a mluví se o velkých investičkách... zaměstnanci zase dostávají strach. Ale je to jen další historická etapa. Jinak průvodčí a pokladní to jsou zaměstnání, kde řada lidí dlouho nevydrží. Je to extrémně časově náročná práce s minimem volna. Právě proto je zde větší výměna lidí než v jiných profesích na železnici. Ve vedení Českých drah už dnes také sedí i lidé, kteří chápou že firmu tvoří především zaměstnanci. Takže se dnes zaměřují na mladé lidi s maturitou a jazykouvou výbavou. Navíc spousta mladých holek odchází na mateřskou apod. Prostě se to točí. Jenže dělat výpravčího to je něco docela jiného a navíc dnes už i u úplně jiné společnosti, než jsou ČD. (pořád s tím lidé mají problém). Každopádně bych to nevzdával a nenechával se odrazovat lidmi co tu píšou. Já můžu říct, že všichni z naší třídy, tedy ti kteří opravdu chtěli, si práci našli. Ovšem ne každý tam vydržel-dost lidí to po krátké době vzdalo...Navíc to není hned, na místo se může čekat vážně i několik měsíců. O postup je velice pomalý. Práce výpravčího ve velké stanici je především permanentní stres, počítání jízdnich dob, logické uvažování. Časová tíseň...mimořádnosti, sebevraždy, náhradní autobusová doprava, stížnosti, urážky...ale také i krásná a velmi zodpovědná tvůrčí práce. Představa o tom, že výpravčí nic moc nedělají je vyvoláná tím, že veřejnost ani neví co vlastně výpravčí přesně dělají. Výpravčí v malé stanici může být vážně pohoda, ale tam už tě jako mladého dlouho nikdo nenechá...Dnes jsou potřeba lidi v uzlech, tam kde je práce opravdu hodně...a právě v uzlech bude práce pořád i za 10, 15 let...Ale fakta jsou jasná, jednou nohou vězení a tou druhou pracák, plat cca 22 tisíc čistého, ovšem za 180 hodin měsíčně a z toho 90 v noci...Spíš to musíš milovat a brát jako koníčka, protože bez toho tam nemáš co dělat. Držím palce.
Na pozici vlakového dispečera rovnou zapomeňte,tam se dostanou pouze hodně schopní výpravčí s mnohaletou praxí v provozu.Výpravčí se spíše propouštějí,na malých stanicích se ruší a i kdyby chtěli někoho,,z venku,,přijmout,tak určitě šáhnou po někom ze železniční školy,kde se 4 roky dotyční učili dopravu,přepravu a hlavně ,,hory,, předpisů.Bohužel.
Železniční průmka + praxe. Tato škola je v: ˇČeské Třebové, Šumperku, Novém Městě na Moravě a na dalších místech.
Nedostanešse asi hned na výpravčího. Všude tam na menších stanicích, kde dříve vláček zdravili nažehlení výpravčí s nezbytnou červenou čepicí, dneska maximálně vyleze umolousaný vyhýbkář. Bude to chtít čas, praxi, různá školení, spousty předpisů...
Vím to. Vnuk začal letos železniční průmku studovat. Jenže on by chtěl být už od malička strojvedoucím. Je jich opravdu velmi málo. Poslední veliký nábor se konal v 70. letech a ti už dneska odešli či odcházejí do důchodu.
Vnuk dostal velice pěkné stipendium /vlaky po celé republice zdarma, i v době prázdnin, ubytování a měsíčně 1.500 Kč stípko/. Rodiče platí jen stravu. A navíc musel podepsat hned zkraje, že se zavazuje po studiu pracovat 5 let jako fíra. Podepsal to rád. Navíc, když dneska není žádná práce jistá, on má po škole na min. 5 let práci zajištěnou.
Tak proč nezkusíš také strojvůdce? Mluvila jsem nedávno s mladičkým strojvůdcem, který nás vezl do Turnova. Bylo mu tak 22 let. Řekl větu, kterou si pořád pamatuju: Je to práce velice zodpovědná, ale KRÁSNÁ. A myslím si, že měl pravdu. Krásná je každá práce, kterou člověk dělá rád. Jaga.
jo studuju železniční průmku v Ostravě Vítkovicích, obor Technologie a řizení dopravy... Tak právě mě zajímá co pak mužu dělat když neberou výpravčí... Slyšel jsem o programu Čédes... Jestli vůbec najdu práci, ale fíru dělat nechci...
Co je tedy alternativou při tomto studijním oboru, když výpravčí neberou...
A myslíte že na pozici dispečera by mě zaměstnali u nějakého DP...? I jenom s maturitou?
Pokud tu školu děláš v Ostravě, tak bych zkusil firmu AWT. Tam by tě jako absolventa vzali. Ale musíš se smířit s tím, že začneš jako vedoucí posunu, apod. Jestli máš dopravní průmku dej si žádost k ČD a.s. a nastup k vlakovému doprovodu, nebo na pokladníka. Tam je fluktulace lidí poměrně velká a práce se tam najít dá. Toto zaměstníní je náročné a nevděčené, leč na české poměry dobře placené. Uděláš si zkoušky dopravního minima a získáš minimální praxi. Pak se můžeš zkusit dostat k SŽDC jako výpravčí. Největší šanci máš v oblastním ředitetsví Praha. Tam je stále množštví lokálek, kde není modernizace ještě v dohledné době možná. Momentální podstav má i PO Brno, ale tam se v dubnu 2015 udělá dákovina na trati Břeclav - Brno a zruší se cca 30 tabulkových míst. Takže nevím, zda by ted někoho vzali. Ale ani netuším, kdy budeš maturovat apod. Ale moje rada zní, zkus začít u jízdy jako průvodčí a dej si žádost k SŽDC. Na Moravě je největší šance v PO Havlíčkův Brod, PO Jihlava...tam se ted nic rušit nebude. Jinak určitě OŘ Praha...ale počítej s tím, že na Moravu se pak budeš dostávat zpátky velmi těžko...
Ahoj,
ná práci vlakového dispečera je třeba mít praxi jako výpravčí. Jít přímo na vlakového dispečera se prakticky nedá a ani to není vhodné bez předchozí praxe přímo v provozu. Výpravčí je v České republice nejčastěji zaměstnán u státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Požadovaná je doborná zkouška D-07 a autorizační praktická zkouška D-08. Aby mohl člověk vykonat tyto zkoušky musí si nejprve dodělat potřebné vzdělání. To získá v tzv. kurzu na výpravčí. Tento kurz si organizkuje Správa železniční dopravní cesty různě, buď si jej objednává u Dopravního vzdělávacího institutu a.s., nebo jej může provádět přímo sama. V praxi to vypadá tak, že pokud je v kurzu málo lidí, udělá si jej sama. Pak si kurz dělá jednotlivec v podstatě dálkově. Nebo se může kurz dělat pro více lidí. V tomto přápadě bývá internátní a trvá cca 3 měsíce u Dopravního vzdělávacího institutu. Aby mohl člověk do kurzu nastoupit musí mít minimálně střední odborné vzdělání zakončené maturitní zkouškou. V tomto případě není vyžadována konkrétní kvalifikace. Ale u výběrových řízení se pochopitelně upřednostňují lidé, kteří mají dopravní vzdělání. Nejlepší je dopravní průmyslová škola se zaměřením na železniční dopravu. Může to být případně i dopravní učiliště s maturitní nástavbou. Ovšem není to podmínkou. Do kurzů dnes běžně nastupují i lidé s ekonomickým vzděláním, či vzděláním v jiném oboru. Pochopitelně, že škola v oboru Vás na kurz lépe přepravuje. Než nastoupíte do kurzu většinou se vyžaduje krátká praxe na pozici staničního dozorčího, signalisty, výhybkáře apod. Krátká je myšleno cca 6 až 12 měsíců. Ale minimální doba je jeden měsíc. Po vykonání kurzu se dělá zkouška D-08 (písemná, ústní) a pokud ji člověk udělá, může nastoupit na výcvik do malé stanice, kde se připravuje pod dozorem na výkon povolání výpravčího. Tyto malé stanice se jmenují autorizační. Podstatnou informací je, že ve většině těchto malých stanic se prodávají ve večerních hodinách jizdenky (když odejde pokladní domů). Proto je třeba si ještě u Českých drah dodělat zkoušku na smluvního prodejce jízních dokladů. (Je to poměrně náročná zkouška, protože slev u ČD existuje opravdu hodně+ je k tomu účetnictví.). V autorizační stanici proběhne zaškolení do nové práce a po cca 15 samostatných směnách se vykoná autorizační zkouška D-08. Po ní už může člověk pracovat jako výpravčí sám. V malé stanici pak dělá cca půl roku, než může jít dělat do větší. Velmi podstatné je je ještě než tohle všechno člověk udělá, mít zdravotní vyšetření pro práci v noci a pro vstup do kolejiště. A také úspěšně složit psychotesty zaměřené na řešení dopravních situací.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.