Vrácení zboží

Od: Datum: 24.09.14 16:35 odpovědí: 2 změna: 24.09.14 17:28

Dobrý den,

chci se zeptat jestli mám právo žádat po obchodě výměnu zboží za nový v kus v případě že zboží nefunguje správně a neuplynula 14 denní lhůta od koupi zboží.

Předem děkuji za odpověď.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: pepr®
Datum: 24.09.14 16:38
avatar

Nemáte. Resp. žádat můžete, ale nemusí vám být vyhověno.

Právo vrátit zboží do 14 dnů máte jen při prodeji na dálku. Typycky přes internet.

Pokud zboží nefunguje správně podává se reklamace.

Ovšem nic nebrání obchodníkovi vyjít vám vstříc, ale je to jen jeho dobrá vůle, nevymahatelná zákonem.

doplněno 24.09.14 16:43:

Některé větší řetězce s vrácením zboží do určité lhůty (14 dní, 30 dní) nedělají problémy. Nepoužité a v původním obalu.

Např. Lidl, Tesco ...

doplněno 24.09.14 19:31:

Jo sakra, zapomněl jsem na těch prvních 6 měsíců. (za vady odpovídá prodávající) Omlouvám se.

Teď jde o to, co znamená "...zboží nefunguje správně..." Ne vždy tohle označení znamená opravdovou vadu.

Datum: 24.09.14 17:28

Ano, máte. V obchodě však zboží klasicky nereklamujte, ale přímo řekněte prodávajícímu, že uplatňuje rozpor s kupní smlouvou (§ 2161 NOZ) a žádáte výměnu zboží. Jedná se o ust. 2169 NOZ. V prodejně zdůrazněte, že uplatňujete rozpor s kupní smlouvou dle § 2161 NOZ a právo na výměnu dle § 2169 (někteří prodavači dodnes netuší, co to je, a někteří raději předstírají, že neví, co to je):

§ 2161Jakost při převzetí

(1) Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal,

a) má věc vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,

b) se věc hodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,

c) věc odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,

d) je věc v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a

e) věc vyhovuje požadavkům právních předpisů.

(2) Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.

§ 2169

[Dodání nové věci bez vad]

(1) Nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.

Vysvětlím:

Ve vašem případě se vada projevila do 14 dnů od zakoupení zboží. V tuto chvíli jste ve výhodnější pozici (do 6 měsíců od zakoupení zboží), neboť pokud se vada na zboží projeví ve lhůtě 6 měsíců od zakoupení zboží, má se za to, že tato vada existovala již v době prodeje zboží, opak by vám musel prokázat prodávající. Při rozporu s kupní smlouvou si vy,jako zákazník volíte, zda chcete věc vyměnit nebo opravit. Proto je pro Vás rozpor s kupní smlouvou výhodnější. Pouze v případě, že by výměna byla neúměrná oproti opravě (například v situaci, kdy lze vadu bez zbytečného odkladu odstranit, třeba dotažením šroubku nebo výměnou baterie), má prodavač právo věc, namísto výměny, opravit. Není-li výměna možná, máte právo na vrácení peněz.

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.