Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Doporučené mazání na kolo

Od: libor007® odpovědí: 24 změna:
avatar libor007
Přátelé, doporučte mi vazelíny na kolo. Nechci jít cestou "prostě nějaké vazelíny" na vše, ale nemusím mít ani ultraspeciální předražené pidituby s pár gramy maziva jakože přímo na bajky. Ocenil bych nabídku běžné speciálky s mazivy, nějaké rozumné balení, ne zas naopak zbytečně velké. Takže potřebuju maziva na běžně používaná ložiska(hlavové složení i průmyslová v kolech) a něco proti zapečení závitů. Vaše tipy?

 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

runner2
hodnocení

0x
Používám maziva od firmy Motorex. Na kluzáky vidlice ani nevím jakou značku. Upřímně ale nemyslím, že na značce až tak záleží. U oleje na řetěz je vhodné volit typ dle provozu suchy/mokrý a provedení kapátko, ne sprej. Co se ložisek týče,já mám všude průmyslová loziska a tam toho moc nenamažete jako když byly dříve kónusy. Na silničce i na bajku v podstatě mažu jen řetěz plus u bajku kluzáky vidlice, zavity pedálů obyč. vazelinou. Jinak nic.
runner2
Jinak průmyslová loziska - náby , středová, hlavová se když už tak mění za nová než aby se servisovala.
runner2
Zde toho moc nenamažete..
Doporučené mazání na kolo
asd1

Runner - ale namažeš, samozřejmě bez poškození prachovky..

pavlik

runner2: je hloupost to nemáznou, pak to ložisko, chudák, vypadá takto.

runner2

pavlik: tomu lozisku vubec nic neni. Po 7mi letech provozu hladky chod, bez vule, bez zadrhavani. Mam pripravene nove, ale nebyl duvod jej menit. Sundavat prachovku jsem nezkousel z obavy abych ji v poradku vratil zpet. Ale ani nevim proc bych to delal, radeji vsechna loziska po tech letech vymenim nez riskovat ze tam potece. Jinak jsou obrovske rozdily v utesneni stredoveho slozeni levnejsich kol. U detskeho kola zaca stred po roce vykazovat vuli, po rozdelani kulicky bez vazeliny, vsude voda a rez. Letos jem vymenoval loziska stredoveho slozeni u sveho bajku (SH XT), nakonec se ukazalo ze loziska byla v poradku, ty pazvuky sly z ramu. Takze ja opravdu nemam duvod domazavat prumyslova loziska na svych kolech (XT/Ultegra) a neznam nikoho kdo by to delal. Kdyz je problem tak vymena. Pravda nejezdim v zime a nepouzivam wapku.

pavlik

Tomu ložisku by bylo líp, kdyby se při servisu zamázlo z obou stran vhodnou vazelínou. To je celé. Stojí to pár haléřů,. Nic víc v tom nehledej. Ale jestli nechápeš proč by se to mělo dělat, tak to mě mrzí.

runner2
Mrzet tě nic nemusí. Jen se bavíme a sdílíme zkušenosti. Když už jsem to měl venku tak jsem to před montáží samozřejmě očistil a máznul. Ale do vnitř loziska jsem nalezl. Ale cíleně abych to rozebíral a máznul jen z venku to taky nedělám. Tady u hlávka by to šlo ale rozebírat pravidelně preventivně střed s press fittem jen abych to omazal z venčí to fakt děláš? Já loziska beru jako spotřebák.

 

asd1
hodnocení

0x

Na ložiska ze "značkových" nejlíp zelená Shimano, jinak stejnou službu udělá řádově levnější "cokoli na ložiska + vlhko". Na závity grafitka nebo Molyka (MOS2). Ceny ca stovka za 400g tubu.

Řetěz nejradši grafitový sprej (z Lidlu za pade), drží dlouho i ve vlhku, klidně 500 km než začne popískávat. Nastříkáš a zvenku otřeš protočením v hadru. Někdo maže naftou. Různý speciály jsou řádově dražší a lepší nejsou, navíc je s tim sr..í kapat to po jednotlivých článcích.

Do bovdenů a řazení něco teflonovýho, slušnej je i uni olej z Lidlu

 

pavlik
hodnocení

0x

Již strašně dlouho používám toto: oleje-vazeliny-cistice.he/...

Hlavové složení, střed + osa, ořech (mezi ořech a kazetu), sedlovka, případně i pedály. Krásně to maže, vytěsňuje vodu. Zamáznu tím i všechna průmyslová ložiska (zvenku z obou stran). Nedostane se k nim voda a bordel. Ta tuba vydrží roky.

Pak mám ještě nějakou "normální"vazelínu, např. do pedálů, nebo do ořechu. Opět vydrží roky a hodí se i doma na ostatní.

Pak mám ještě spešl do vzduchové vidlice.

asd1

Ovšem tohle je 4x dražší než top vazelíny od Shell, Total apod.. Prodejce koupí barel běžný vazelíny, nechá to přebalit do tubiček a spočítej si kolik na jednom barelu vydělá.. Tohle nepodporuju.

pavlik

Jen jsem sdělil, s čím mám dobré zkušenosti asi 10 let. Na MTB se vzduchovou vidlicí a hydraulikama si dělám servis komplet sám, včetně repase vidlice a odvzdušňování brzd, již mnoho let a jsem zvyklý se řídit vlastní hlavou. O širší diskuzi nemám zájem. Často se setkám s tím, že lidi hledají nejlevnější vazelínu a pak si dávají 2x ročně kolo do servisu a platí x tisíc za výměnu pár o kroužků a trochy oleje a vazelíny. To zase nepodporuju já.

asd1

To byla jen poznámka, že tyhle produkty nejsou žádný speciál, ale naprosto běžná vazelína. Nejde o levnou náhražku ale o to samé za výrazně lepší cenu... Pokud jde o velikost balení, tak můžeš vyškemrat v každý druhý (auto)dílně za pivo a nabereš si do skleničky.

Pokud někdo musí dávat kolo často servisovat, tak to určitě není z důvodu používané vazelíny. Podle mě postačí jakákoli značková, nejlépe syntetická vazelína. Na cenu bych až tak nekoukal, tuba 100g vydrží léta. Tedy s výjimkou řetězu, na ten je vhodné používat speciální mazivo na cyklořetězy, i když s obyčejným olejem podle mých zkušeností také lze vystačit, pokud člověk nemá nějaké vysoké roční nájezdy.

pavlik

asd1, orion: máte pravdu oba dva. Nicméně vím moc dobře proč mám právě tuto. Obecně je fajn mít vazelínu, která nepustí bordel a vodu do ložiska, která je zároveň velmi kluzká a přitom neleze ven z míst, kde je. Jestli si myslíte, že to umí každá běžná, kterou vyžebrám v autoservise, tak OK, ale já si to nemyslím.

asd1

Teflonovej prach přidanej do běžý vazelíny neni nic extra. Jasně že ne jakákoliv, ale vhodná pro konkrétní použití. Jestli myslíš že v automobilovým průmyslu se používá něco podřadnýho a na kola něco extra, tak je to spíš právě naopak.

Tady máš to samý bez cyklopříplatku:

Ekolube Grease Te/...

Ekolube Grease Te/...

Ekolube Silikon G/...

a odobných je hafo...

pavlik

škoda, že tahle poradna se skoro vždy zvrhne na poučování a machrování. Přitom by to měla být databáze zkušeností a rad. Hezký víkend všem, i když počasí je naprdlačku.

 

trtr
hodnocení

0x

Zdravím, Sterba bike nikde nezklame:


asd1

Lehce si plete tření s viskozitou. Mmch. nižší viskozita je sice menší odpor v ložisku, ale taky snížení životnosti. Když tam stříkneš olej tak pojede s ještě menším odporem, ale taky ještě míň vydrží.

Taky si plete montážní pastu s vazelínou..

Tyhle přebalený běžný produkty a 1000% marže - to nepodporuju. Překupník nic speciálního pro kola nevymýšlí, jen vybere vhodnou naprosto běžnou vazelínu, koupí barel, přebalí to do tubiček se svojí značkou a prodává jako speciál..

Ano gumový díly ve vidli se nekamarádí s lithiem, proto se tam používá silikonová (platí hlavně pro elastomerový pružiny který nabobtnaj a pro těsnění ve vzduchovkách)

asd1

PS Štěrba je obchodník, takže vychválí to co prodává. Dělá to dobře, ale nechá si to sakra dobře zaplatit. Lidi to kupujou tak by byl hloupej kdyby to nepodporoval.

 

 

hodnocení

0x

Ziadny komponent bicykla nema take namahanie teplotou alebo otackami, aby boli nutne nejake predrazene specialne lubrikanty. V porovnani s prevodkou flexky alebo priklepovej vrtacky je tam smiesna zataz.

 

km
hodnocení

0x

mám radši ty formy, které aplikují mazadlo přímo na dané místo, ne spreje, které stříkají všude kolem a zbytečně intenzivně

vazelíny nepoužívám

 

ml1
hodnocení

0x

Já teda používám to samé, čím si mažu ruce - bílá vazelína (vaselinum petrolatum). Když už teda něco potřebuje vazelínu (třeba když rozeberu a skládám ložiska). Jinak používám olej na jízdní kola a šicí stroje, přičemž ty šicí stroje už tam ani nepíšou. Svého času jsem používal "mazací tuk na jízdní kola"( oleje-vazeliny-cistice.he/... ) , co jsem koupil normálně v železářství, kde jsem tehdy kupoval záplaty, bylo to takové červené v tubě, použil jsem ho asi třikrát a nechal v kočárkárně a zmizel a už se neobjevil. Takže od té doby buď olej nebo právě pleťovou vazelínu, tam kde by olej vytekl. Když jsem ještě měl staré kožené sedlo, mazal jsem s ní i to, aby bylo vláčné a nenasákalo vodu. Teď mám plastové a to snad mazat nepotřebuje. No ale já mám docela staré kolo.

 

hodnocení

0x

Na ložiská vyhovie akékoľvek viacúčelové ložiskové mazivo, hustota NLGI 2, zahusťovadlo líthne či vápenné mydlo alebo sulfonát vápenatý (calcium sulfonate). Častokrát sú dnes k dostaniu s vysokotlakými prísadami. Na bicykel ani nie sú potrebné, ale nevadí.

Ja mám odskúšané nasledovné: Motorex 2000, Autol Top 2000 long-life (podľa mňa to isté ako Motorex), Den Braven (vo vytlačovacej kartuši ako silikón), Ams Oil Multi-Purpose, Dynamax LTA 2 EP, Liton LT 2 EP. Žiadne veľké rozdiely som v prípade bicyklov nepozoroval. V prípade náročnejších aplikácií - ložiská a otvorené ozubené kolá na rôznych poľnohospodárskych strojoch a kosačkách, kde sa dosť práši a lieta mokrá tráva som si predsa len všimol, že tá syntetická od Ams Oil trochu vyčnieva. Príde mi trochu stabilnejšia, menej do seba ťahá špinu, a nemusím to tak často rozoberať.

Na závity používam hliníkovú montážnu pastu. Osobne mám síce predraženú AAS Juice od Juice Lubes, ale tú istú prácu urobí aj napr. násobne lacnejšia tuba od Lavia.

Brzdy - šrouby držiace ramená na čape - lepím modrým lepidlom na závity. Dtto šroubky držiace kladky na prešmykači.

Reťaz voskujem z dôvodu nešpinenia.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]