Nejste přihlášen/a.
Zdravím, hmotním sto kilo a u běžného silničního kola foukám na zadní kolo tak na "tři" jednotky, ani nevím čeho.. údajně to je málo, mám tedy foukat na jednotek pět? Díky za info, byť se to zdá jednoduchý úkon, ale není
Napřed si ujasni na jaké jednotky tlaku duše a pláště foukáš.
Pak si prohlídni obvod pláště a přečti si jaký má plášť doporučený rozsah tlaku. A pokud chceš tlakovat na tak vysoký tlak, tak bys měl mít taky nějaké zesílené ráfky, které tak vysoký tlak dokáží udržet.
Na plášti můžou být hodnoty tlaku v barech nebo v P.S.I. Pak si prohlédni stupnici na manometru, kterým měříš tlak.
Tak si zkuste s různými tlaky pohrát uvidíte jaký tlak je pro Vás a pro trasy, které jezdíte nejvhodnější. Já když na MTB vím, že pojedu 130km převážně po asfaltu, foukám i přes 4bary. V terénu jsou mi ale takto tvrdá kola dost nepříjemná, tam foukám kolem 2-2,5barů. Hledáte vhodný tlak s ohledem na požadovaný komfort jízdy, riziko cvaknutí/defektu a stav povrchu. Svou roli hraje i tloušťka pláště, kdy větší objem vám při stejném tlaku poskytně větší komfort.
To je potřeba vyzkoušet. Na plášti bývá většinou jen maximální tlak, který není dobré překračovat. (Když je na plášti 5 barů, hustím na 5,5 zatím jsem ještě nebouchnul, ale dělat se to nemá.) Někdy tam bývá i předepsané minimum. To jsou hranice, mezi kterými je potřeba se pohybovat. (O ráfek se já nebojím, ten je ze vykovaný 2-3 mm tlustého ocelového plechu, ale už jsem taky slyšel, že současné skořápkové rámy mají nějaké limity.)
Jezdím převážně po asfaltu. Na to je dobré mít kola co nejtvdší, kladou pak nejmenší odpor (ale je cítit každý větší kamínek), takže stačí prostě nahustit na povolené maximum. Na dlaždice ("kočičí hlavy") a do terénu je potřeba dost ubrat. Tam se musí kolo deformovat, někde (myslím že dokonce v dobovém návodu kola) jsem viděl doporučení 1-2 centimetry. A to už je alchymie.
Ještě než jsem měl možnost měřit tlak a hustil jsem ruční pumpičkou, tak jsem myslím foukal i na víc, prostě dokud to šlo a dokud šlo kolo zmáčknout. Kupodivu to plášť vždy vydržel, a šlahounek mi bouchnul za ty roky jen jeden.
Podle mě je potřeba vyzkoušet, jak už jsem napsal. Moc měkké kolo klade velký odpor na silnici, tvrdé pak zase skáče a klouže (prostě nedrží) v bahně a v terénu. Samozřejmě nesmí být měkké tak, aby se jezdilo po ráfcích, ale je potřeba nějakou deformaci dovolit.
Když u benzínky , kde hustím, vidím na stupnici toho přístroje trojku, už dofoukání ukončuji a v hustění silničního kola nepokračuju. Asi chyba. Čili 4.5 je třeba dávat... ale to bude "jak beton" a na polní cestě to bude "skákat" , zdá se... Nikdy jsem "nad tři" nefoukal
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.