Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Přehazovačka na kole

Od: zdenka11 odpovědí: 11 změna:
Dobrý den, měla bych dotaz kvůli přehazovačce na kole, zajímá mě, jak to přesně funguje kvůli novému kolu. Dočetla jsem se, že platí, že levá páčka na řidítkách přehazuje řetěz u šlapek – u toho platí, že čím větší nastavené ozubené kolo, tím větší rychlost ale také těžší šlapaní. Je to z toho důvodu, že čím větší ozubené kolo nastavím, tím bude těžší šlapání, protože jako kdyby najednou roztáčím větší část řetězu a tím se zvýší i rychlost. U malého kolečka zase by platilo, že to bude jednodušší, protože roztáčím méňe.
Pravá páčka pak přehazuje zadní kolečka, tam to platí přesně opačné – čím větší kolo, tím menší rychlost a lehčí šlapání. Ale tady to nechápu. Proč to tak je? Že čím větší kolo, tím lehčí šlapání? Chápu, že čím menší kolečko, tím se bude rychleji otáčet, tudíž větší rychlost. Ale proč čím větší kolo tím to bude lehčí? Jde nějak o propnuti řetězu? Že na větším kole bude méně napnutý než na malém? Mnohokrát děkuji za vysvětlení Zdeňka.

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x
avatar martincakl
Jde o tzv. převodový poměr. Nejde o žádné pnutí řetězu, ale o to, kolikrát se na jedno otočení převodníku otočí zadní kolo. Pokud se zadní kolo otočí na jedno šlápnutí vícekrát (ujede větší vzdálenost) je logicky potřeba více síly, než když se otočí jen jednou (a ujede menší vzdálenost).
Převod 44/10 (zuby převodníku vs.kazeta vzadu) je logicky daleko těžší (a do rychla, z kopce), než převod 34/52 (do pomala, do velkého kopce).
zdenka11
hodnocení

Asi už to chápu správně. Pokud tedy jednou dokola sešlápnu a malé ozubené kolečko vzadu otočím vícekrát, tak vlastně vynakládám větší sílu, protože je rozdíl, jestli to kolečko ozubené otočím vícekrát a tím vynakládám větší sílu (víc otočení) nebo ne. Kdybych třeba jiné kolečko otočila jen jednou, tak pojedu logicky pomaleji a stojí mě to méně sil, právě proto protože jsem ho otočila jen jednou a ne několikrát.
zdenka11
hodnocení

Teda doufám, že jsem to pochopila správně. Zkrátka čím menší kolečko na zadním kole, tím ho vícekrát na sešlápnutí otočím a tím větší námaha a rychlost a čím větší kolečko vzadu tim ho například míň otočím a tím menší rychlost a menší námaha.
zdenka11
19.06.21 15:11
hodnocení

?

S tím, jak jste to svými slovy popsala se dá souhlasit. je to tak.

 

hodnocení

2x
avatar stir
Ono neplatí, cim větší převodník, tím větší rychlost. K tomu ještě potřebujete výkon. A výkon = točivý moment x otáčky. Lidově řečeno, stejně rychle můžete jet i na lehčí převod, jen musíte šlapat větší kadencí. Pak můžete být v kopci daleko rychlejší na lehčí převod než když to budete drtit na převod těžký, na který nemáte výkon . Od toho tam ta přehazovačka je a malo lidi ji využívá i na elektrokole, raději ždímou baterku na těžký převod pri rozjezdu nebo v kopci.

 

hodnocení

0x

Nejsem si jistý jestli ti to dokážu vysvětlit, ale zkusím to.

Řekněme že vážíš 60kilogramů, ale na pedál nepůsobíš celou hmotností ale pouze silou nohy, takže třeba 40kg.

Páka na které je pedál (do něho tlačí síla tvojí nohy) má délku 175mm.

Poloměr ozubených talířů u šlapátek je 120mm (největší); 90mm (prostřední) a 60mm (nejmenší).

Když si teď vypočítáš sílu, která se přenáší na řetěz tak:

z velkého tácu je to 40kg*10*175mm/120mm = 583N

z prostředního tácu je to 40kg*10*175mm/90mm = 777N

z nejmenšího tácu je to 40kg*10*175mm/60mm = 1166N

Na kolečku u zadního kola to funguje přesně obráceně. Tam má malé kolečko poloměr 25mm a velké kolečko poloměr 90mm. A ještě zadní kolo má poloměr 300mm.

Z velkého tácu vpředu přenášíš 583N na malé kolečko vzadu s ramenem 25mm a dále na ráfek o poloměru 300mm. Takže síla, která tě rozpohybuje dopředu je 583N*25mm/300mm = 48N.

Z prostředního tácu vpředu přenášíš 777N na malé kolečko vzadu s ramenem 25mm a na ráfek. Síla která tě rozpohybuje je 777N*25mm/300mm = 64N.

Z prostředního tácu vpředu přenášíš 777N na velké kolečko vzadu s ramenem 90mm a na ráfek. Síla která tě rozpohybuje je 777N*90mm/300mm = 233N.

Z malého tácu vpředu přenášíš 1166N na velké kolečko vzadu s ramenem 90m a na ráfek. Síla která tě rozpohybuje je 1166N*90mm/300mm = 349N.

Když si porovnáš výsledné hodnoty síly, které tě rozpohybují, tak nejmenší síla je při nejtěžším převodu. Tento převod použiješ při jízdě po rovině nebo z mírného kopce, abys doplnila trošku energie, která se "poztrácí" odporem pneumatik, odporem vzduchu, odporem v ložiskách. Když si necháš takový převod do kopce, tak ta síla 48N nebude stačit pro vyjetí kopce a ty se s kolem zastavíš.

Opačný extrém je jízda do prudkého kopce. Tam si nastavíš vpředu nejmenší tác a vzadu největší kolečko a síla, která tě rozpohybuje do kopce vychází 349N což je skoro desetkrát více než předchozí případ.

A protože tvůj výkon je "pořád stejný", tak se mění rychlost šlapání a rychlost jízdy v závislosti na terénu.

Ty vole!
Chudáci Indurain, Armstrong, Pantani, Mercx..Tohle když museli pokaždé v etapě přepočítávat 100x, to bych se na to vykvajznul.
Mají můj ještě větší obdiv.

 

hodnocení

0x
avatar amper

Tak snad ještě takhle:

Páku znáte? Představte si houpačku. Takovou tu, kde sedí dva naproti sobě na jedné tyči. Chete-li zvednout toho naproti, půjde Vám to tím lépe, čím budete dál od středu houpačky. Tedy čím dál budete (budete působit na větší vzdálenosti - rameni páky), tím menší silou dosáhnete stejného efektu. Funguje to i obráceně. Čím dál od středu je ten druhý na houpačce, tím větší silou musíte zabrat, abyste ho zvedla.

Teď zpátky ke kolu: Vaše noha na šlapce působí silou, jako když zvedáte kamaráda na druhé straně houpačky. Čím blíže ke středu je řetěz (kamarád na druhé straně houpačky), tím menší silou můžete šlapat.(menší kolečko vpředu - menší potřebná síla)

A vzadu je to obráceně: Táhnete za řetěz a tím přenášíte sílu na zadní kolo. Čím menší ozubené kolečko vzadu, tím menší rameno na kterém působíte. A tím větší silou musíte zabrat. Tohle už by snad Sagan mohl dát :-D.

Sagan to nepotřebuje, ale Zdenka ano:)

 

liska5
hodnocení

0x

Zdeničko, po babsku:

Když pojedeš do kopce, dáš si vzadu velké kolečko a u šlapek vepředu malý talíř.

Když pojedeš po rovině, dáš si vzadu spíš menší kolečko a u šlapek velký talíř.

Když se krajina bude lehce vlnit, dáš si střední kolečko a vepředu necháš velký talíř.

Pak už to budeš instinktivně měnit. Častěji ta kolečka, než talíře.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]