Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Elektricky pohaneny privesny vozik za kolo

Od: bob® odpovědí: 27 změna:

Zdravim vsechny priznivce sportu. Pred casem jsem zkonstruoval prives za kolo. Vzhledem k tomu, ze jsem starsi muz tak jsem tam zabudoval elektricky motor a dva akumulatory, ktere pres regulaci elektromotor pohaneji. Cely prives se zapoji za kolo a jede zhruba rychlosti 45km/hod.

Co musim udelat, abych s timto pohonem mohl jezdit bez obav, ze mne zastavi policie a ze mne neda pokutu. Chtel bych teto jiste pro vsechny motoristy neprijemne situaci predejit.

Nevim, zda jsem zvolil vhodnou rubriku. Tak prosim poradte.

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ronyx*
hodnocení

6x

Zdravím,
jakýkoli přívěs tahat za jízdním kolem není zakázáno, pokud přívěs odpovídá předpisům (šířka, odrazky, netuším, jestli osvětlení, ale to bych osobně doporučil, aby to vozík měl). Takže zde nic neporušujete.
Předpisy pro elektrokola se na vás nevztahují, protože vy nemáte elektrokolo (elektropohon není namontován na jízdním kole), navíc - odpojíte vlek a máte normální kolo.
Jízdní kolo je zakázané tahat (třeba na laně za autem), ale nikde není ani slovo o tom, že se jízdní kolo nesmí tlačit (a jestli to kolo tlačí člověk nebo elektricky poháněný vozík nehraje roli) - čistě teoreticky pokud by vás tlačil člověk a stihl běžet a tlačit vás rychlostí třeba 100km/h, nikdo z vás nic neporušuje, protože pro jízdní kolo (ani pro toho běžce - tlačitele) není maximální rychlost omezená zákonem, max. ji mohou omezovat dopravní značky, které platí pro všechny účastníky silničního provozu bez rozdílu. Takže jediný problém byste mohl mít, pokud např. pojedete v úseku s omezením rychlosti značkou na 30km/h a změří vás radarem, že jste jel 40km/h, takže jste porušil předpisy. A v tom případě je samozřejmě víc než pravděpodobné, že se někdo začne zajímat a začne "prudit" (jinak se to nazvat nedá, zákonné omezení není) a bude se snažit vás nějak postihnout, což nemusí mít následky, ale bude to minimálně nepříjemné. Takže bych doporučil snažit se jakokoli neupoutávat na sebe zbytečně pozornost. Samozřejmě, upoutávat pozornost budete vždycky (vlek za jízdním kolem je natolik neběžná věc, že pozornost prostě poutá - pokud je to jakkoli netypická konstrukce, tak tím více). Ale že by vás někdo jen tak zastavil a kontroloval bych se nebál.
Proč na váš dotaz odpovídám? Nemám sice zkušenosti s vozíky vašeho typu, ale s různými přípojnými vozíky (1 kolovými, 2 kolovými i 4 kolovými s řiditenou nápravou, všechny typy byly nebržděné) hlavně vlastních konstrukcí a vlastní výroby mám poměrně dost z dob mého mládí (1977 - 1982), kdy jako tehdy aktivní cykloturista jsem s nimi najezdil hodně stovek kilometrů, převážně po silnicích 1. třídy (to by se dnes všichni zbláznili :-D) A mám následující zkušenosti - o bezpečnosti samozřejmě rozhoduje jak technika jízdy s vlekem, tak ale i konstrukce vleku jako takového. Musím říct, že za celou dobu mne vlek "sundal" z kola jenom jednou, ale to bylo mojí chybou - za kolem ještě s brzdou na šlápnutí dozadu jsme měl zapojený vlek (dvoukolovou kárku) naloženou cca 200kg jablek. Podcenil jsme písek na cestě, prudce zabrzdil, zadní kolo šlo do smyku, kolo se i stočilo a kára mne přetlačila zadek kola tak, že mi zlomila supravu v místě závěsu vleku a já si nabil ústa (přesněji vyletěl z kola). Poučení z toho bylo následující - s velek se nesmí prudce brzdit, souprava při brždění musí být v rovině a hlavně - konstrukce závěsu musí být taková, aby byla pokud možno co nejníž a pokud možno ne moc za osou zadního kola, protože páka vznikající při brzdění na zadní kolo je poměrně velká a dokáže vás z kola sundat.
Zajímají mne tedy hlavně 3 věci
- jak máte vyřešený závěs vozíku (nejlepší by asi byla fotka)
- jak máte vyřešené, když z nějakého - jakéholi - důvodu dojde k puštění řidítek (hlavně z důvodů pádu), aby okamžitě došlo k odpojení pohonu, tj. že vozík vás nebude tlačit silou eletromotoru dál
Co mne ještě tak napadlo - nepřemýšlel jste o tom, že elektropohon bude udělaný tak, aby když pustíte "plyn", tak vozík začal automaticky sám brzdit (jak sám sebe, tak přes závěsné zařízení i kolo)? Ptám se proto, že po zkušenostech s vozíky od určité hmotnosti vím, jak by bylo dobré, aby vozík sám (nejlépe automaticky) ulevil námaze na brzdy kola a neměl snahu cyklistu tlačit, protože s vahou vleku se zvyšuje nutnost velké převídavosti a v dnešním provozu to může být někdy i o ústa. Já jsme se to kdysi pokoušel vymyslet na systému nájezdové brzdy - nejdřív mechanické řešení, pak kapalińové řešení (odkoukáno od obytných přívěsů za osobní auta, které se v té době hojně svépomocí stavěly a kdo měl možnost, tak je dělal s nájezdovkou - plánků různých konstrukcí bylo všude mraky - vyšly i např. v Udělej/Urob si sám a pod.- přepokladem samozřejmě bylo mít přístup ke strojům jako soustruh a umět si to udělat). Pokud vy ale máte znalosti v elektronice, brzdění přívěsu pomocí odporu elektromotoru by asi bylo jednodušší a možná i účinnější řešení. Netuším, kolik váš elektrovozík váží, ale podle vlastních zkušeností od nějakých 15 - 20kg výše bych se za brzdu na vozíku přimlouval - usnadní vám to život.
- 3) řešil jste nějak odpružení vozíku nebo to máte tzv. na tvrdo (tj. pouze co odpruží pneumatiky)? Ptám se proto, že u dvoukolových vozíků jsem to neřešil (nedalo s nima jezdit moc rychle, protože při např. vymetení díry v silnici hrozilo převrácení vozíku a stržení cyklisty), ale u jednokolového vleku (se kterým jsem jezdil hlavně dálkové trasy a poměrně i velkými rychlostmi - z kopce se držet auta jedoucího 60km/h nebyl problém) se mi velmi osvědčilo mít nastavitelné (podle váhy nákladu) odpružení kola - vozík pak neskákal na nerovnostech, neměl snahu odskakovat v zatáčkách apod. Samozřejmě velkou roli také hrálo i co nenižší těžiště vleku - ve finální verzi jsem ho měl 8cm nad silnicí.

roman68*

a vy máte ještě nějaký vozík za kolo? měl bych zájem ;)

 

roman68*
hodnocení

2x

Bravo Bobe ! *palec*

smekám..a nějaké předpisy bych vůbec neřešil ! klidně se vsadím, že vás zastaví policajti - ale ne kvůli pokutě , ale protože jsou sami zvědaví na originalitu vašeho řešení !

Máte nějaké foto? můžete ho zveřejnit nebo mně ho zaslat?

Už delší dobu uvažuji o cyklopřívěsu (jezdím ke studánce pro vodu) - ale takový originální nápad jsem neměl !

Znám dost lidí , co si koupili přídavný motor na kolo a jezdí jim to přes 40 km/h - a neřeší to !

ono jezdit rychlostí 25 km za hodinu po rovině je opravdu dost nuda - a pokud chcte jet rychleji pak vás naopak při šlapání motor-pohon brzdí - dost omezující , že ! ach ty předpisy !

to by pak museli nosit helmy i běžci !

Některé předpisy jsou zcela nesmyslné a vymýšlejí je úředníci od stolu-odtžení od praxe ! *bzum*


doplněno 24.12.15 14:00:

když na kole bez pohonu mohu jet třeba 50km/ h a na kole při použití pohonu max 25 km/h-to není nesmysl?

může mně někdo sdělit nějaký racionální argument, v čem je kolo poháněné elektromototem jedoucí 40km/h více nebezpečné , než cyklista šlající vlastní silou a jedoucí s kolem stejnou rychlostí?


doplněno 24.12.15 14:06:

stejně absurdní jako vyrábět auta a motorky, které užívají veřejné komunikace a jezdí 200km/h a přitom tady máme omezení na 50 , 90 a 130 km/h !

Pak dejte na auta omezovače rychlosti , aby to bylo ve stejném duchu jako tento nesmysl s 25 km/h u kol s pohonem !

PS: Pokud vím tak auto a motorkka je pro ostatní účastníky provozu mnohem nebezpečnější než cyklista (byť s kolem na el. pohon)

Já takovou absurditu rozhodně podporovat nebudu a na takové zákony zhluboka...


doplněno 24.12.15 14:08:

jediné , co bych snad pochopil , pokud by takovým kolům s pohonem byl zakázán vjezd na cyklostezky nebo na silnice se zákazem vjezdu pro motorová vozidla.

k2

Ano, jako vse se to neresi az do prvniho pruseru. Pak to vsichni najednou resi a jeste se strasne divi...

bob®
hodnocení

Zdravim, vozik mam v garazi a tak az se k tomu dostanu, udelam par fotek a na jare nejake video se zaznamem rychlosti pres navigaci s GPS. Potom se ozvu. Asi par obrazku bude pro vsechny zajimavejsi, nez popis cele konstrukce. Motor ma 750 W a regulaci od 0 otacek. Tak zatim..

 

ladinpraha*
hodnocení

1x

Co musíš udělat? Podle mě to vůbec nepoužívat a už vůbec ne na veřejné komunikaci. Myslím si, že cyklista, tlačený zřejmě dost těžkým motorovým přívěsem, je tak trochu sebevrah.

 

stirecek*
hodnocení

1x
To jako myslíte, ze vás budou měřit a zastavovat? Já jezdím i padesát a ani si me nevšimnou. Asi nemám ty správné parametry pro odraz paprsku :)
repkin*
Na kole 50? Budto jezdite Tour de France a nebo mate spatny tachometr.
doplněno 24.12.15 13:19: Tak to se potom omlouvam, asi jsem mel spatne kolo nebo tachometr a nebo bylproblem mezi klavesnici a zidli :-D ja vzdy max 35km/h z kopce a jeste se slapanim.Ale je pravda ze to je uz par let nazpet.
k2

Proc? Na silnicnim kole (nemusi byt ani zadne hi-tech) po rovince ci z mirneho kopce 50km/h neni problem ani pro netrenovaneho jezdce...

stirecek*

Repkine tour nejezdím, bohužel už jsem na to starý a tachometr měří dobře, má přece gps. No a když si vyhlídnu třeba autobus vyjíždějící ze zastávky nebo kamion, který se s tím v obci nepáře, jde i pětašedesát, ale to už točím přes stodvacet kadenci, na víc bohužel nemám převody, bohatě mi stačí kompakty.

roman68*

*uspech*já měl na kole komponenty Walter a převod 54/13 a to se dalo utočit tak 20 - 30vteřin (těch 78 km/h) - rám se kroutil jak paragraf a hlavně jsem "žral" kila prachu a smradu z výfuku


doplněno 24.12.15 13:54:

stirecek..

no vidím že jsme stejná krevní skupina ;)

Nejsi taky náhodou ve znamení střelce ..ha ha ha

stirecek*
Mám 50*12 shimano 105 desítka. Těch pár sekund stačí, když jedeš těsně za nim můžeš přestat a jak začne ujíždět tak opět šlápnout, ale nesmí ujet moc a hlavně nesmí dupnout na brzdy :) :). Autobus ale hodně huli, lepší je prives nebo náves :)
doplněno 24.12.15 13:32: Z kopce taky okolo osmdesátky, ale jen tam kde vím, ze nebudu potřebovat brzdy, kdyby náhodou přestaly fungovat :) například ze Strazovic směr Kyjov. Dole je rovina a pak zatáčka, která se dá projet rychle. Jezdí tam ale magoři s osobakama, kteří te před zatáčkou předjedou a pak dupnou na brzdu, protože tu zatáčku s osobakem neprojede tak rychle a to uz je o život. Prostě magoři. Na silničce se nedá tak rychle zabrzdit, kolo jde hned do smyku...
doplněno 24.12.15 13:45:

toto je ten kopec

stirecek.rajce.idnes.cz/...


doplněno 24.12.15 14:12:

Štír tak jak nick :)

repkin*
Ten kopecek je dobry no :-D pak jsou jeste po ceste do Bucovic dalsi dva slusne. U toho byvaleho zel.prejezdu si pamatuji tak cca 2-3 roky zpatky Renaulta s urvanym prednim kolem, nevybral tu zatacku a v hodinach ho utrhnul.

Na silničce se nedá tak rychle zabrzdit, kolo jde hned do smyku.

Jojo - svatá pravda a tyto slova bych nechal vyrýt podobným závodníkům na řídítka - i když pochybuji, že by to bylo co platné. Je to totiž ani ne půl roku, co se mi podobný element nalepil na auto, když jsem sjížděl z Buchláků směrem na Brod. Je tam 70km/h, takže se hošan snažil uvést do bezživotí už tím, že podjížděl zprava ( já měl tempomat) jenže pak jsem mu zase ujel. Nicméně poté, co mi skočil před auto srnec, dupnul jsem na brzdu a ozvala se neuvěřitlená prda. Mít zadní vrata prosklené, tak toho prdlýho pumpičkáře mám snad v klíně. Takhle mě udělal do celoplechových vrat poměrně slušný lavor a sám kupodivu přeživši byl odvezen AROvkou.

Poučení - dodávka brzdí o hodně lépe, než kolo. Takže pověsit se jí na zadek může znamenat v případě intenzivního brzdění slušný problém. A to o to větší, že i když hoch přežil, mě, jakžto poškozenému se po stránce zdravotní nic nestalo, tak dotyčný vinník jednak poškodil auto, jednak způsobil firmě škodu ve formě ušlého zisku (vyšetřování DN bylo na půl dne) což po něm (pokud vím) nyní firma vymáhá. Pochybuji, že má na kolo povinné ručení :)

stirecek*
Z Buchlova to sjizdim rád, ale lepší zatáčky jsou směrem na Stupavu, Brno. Tam je ale úzká krajnice, tak si vždy udělám místo uprostřed pruhu, aby me nikdo nepredjel, stejně v těch zatáčkách je auto pomalé. Směr do Staraku ale má širokou krajnici, místy i cca 1.5-2m a tudy te cyklista může podjet. Pokud se za tebe zavěsil, je to jeho chyba a pokud nema pojistku na blbost, mel by platit ze svého. Na druhé straně můžeš být rád, ze za tebou nejel třiceti tunový kolos :). Ten by zastavil daleko před tebou.

 

roman68*

standardně z kopce jezdím 50 až 60 km (sjezd z Velké Deštné)

rekord mám 78 km/h (za autobusem) - ale to jsem byl ještě mladý a hloupý (19 let) -a jezdil závody- dnes už takové hlouposti nedělám a jezdím na pohodu !

:-D

 

deda43*
hodnocení

1x

Docela se mi líbilo:


No, u tohohle mne spíš zaujala nepřítomnost brzd na tom obludném kole.


doplněno 24.12.15 11:28:

Na Torpedo to nevypadá, není vidět záchyt reakce brzdy. A přední nemá vůbec.

fik

Možná to má brzdu jak měli kola dříve,šlápnutím do zadu(jestli to byla pásová brzda přímo v náboji?)

roman68*

reakci při brždění se může zachytávat přímo přes osu náboje - ale musí být solidně upevněna ve vidlici a ne jen "viset na závitu"


doplněno 24.12.15 13:01:

teď jsem si všiml že páčka reakce Brzdy tam je - ale je schována za spodní vidlicí na levé straně !

Koukněte pozorněji na video !

To by ovšem museli hoši použít nějaké kosmické materiály. Spíš je to nějaký ten módní nesmyslný furtsešlap, nemá to volnoběžku a brzdí se jako na tříkolce, bráněním otáčení. Šílené samo o sobě a ještě si na to namontuje "přívěsnou raketu" ...

 

albatros498022*
hodnocení

0x

Tohle opravdu zákon o provozu na pozemních komunikacích neřeší


doplněno 23.12.15 22:31:

Legislativa řeší elektrokolo, ale nikoliv vozík a i na elektro kole jsem schopen jet vyšší rychlostí a to vlastní silou.

To bych tedy netvrdil. Pokud to valí 45km/h, tak je to jistě problém.

ekolo.cz/...


doplněno 23.12.15 22:51:

Cituji :

Ze schvalovacího procesu jsou vyňaty taková elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů

Neboli to, jestli sám svou silou na kole překročíte rychlost zvuku je vcelku irelevantní. Podstatné je, že u elektrokola je asistovaný pohon při dosažení 25km/h odpojen. Taktéž podstatné je to, že asistovaný pohon může být v činnosti jen tehdy, kdy cyklista šlape do pedálů. To, jestli je pohon na předním kole, nebo na zadním, či dokonce na vozíku je vcelku putna.

repkin*
Pokud vim,tak to neni zas tak davno,co se v TV resily privesne voziky pro vozeni deti a take to dopadlo pro cyklisty nevalne (nepamatuji si presny oficialni duvod - snad homologace?). Hlavne vozik pojede 45km/h a Vas s kolem potahne za sebou?

 

moravan*
hodnocení

0x

Toto je opsáno z e-shopu na elektrokola.

Elektrokola můžou u nás jezdit s dopomocí motoru do max. rychlosti 25 km/hod. Někteří zahraniční výrobci nabízí modely, kde Vám motor "pomáhá" až do rychlosti 45 km/hod. A to už je opravdu hodně. Předpokládá to osazení kola značkou, pojištění, řidičák na malý motocykl a samozřejmě speciální helmu. Toto kolo není určené pro jízdu na cyklostezkách Česká legislativa na tuto možnost nepamatuje, proto nelze některé modely dovézt. Někteří výrobci jsou tolerantnější a umožňují dovoz za předpokladu jízdy na vlastní nebezpečí, mimo veřejné komunikace. Počítejte s tím, že rychlá jízda "vysaje" taky rychle baterii. Doporučujeme pojištění.

Pojištění je, myslím k ničemu. Protože každá pojišťovna se otočí na tom, že samohyb nesplňuje podmínky ani pro e-bike, natož pro skůtr. Tedy de facto nemá na komunikacích co dělat.

 

bruno*
hodnocení

0x

Vážně bych chtěl vidět vozík, co tlačí kolo rychlostí 45 km/h. Autor má mimořádný smysl pro humor.Fakt dobrý pokus*frajer*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]