Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Odbočování v levém jízdním pruhu na kole

Od: wasek* odpovědí: 8 změna:

Představte si následující situaci: Jedu na kole a chci odbočovat vlevo, přičemž je k dispozici levý odbočovací pruh. Mám v tomto levém odbočovacím pruhu jet na kole při jeho pravém nebo levém okraji nebo uprostřed? A pokud bych chtěl předjet přede mnou stojící auta, mám je předjíždět vpravo nebo vlevo anebo to raději vůbec nedělat? Moc díky za radu!

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x
avatar axus

Predjizdet auta v odbocujicim pruhu se ti muze vymstit. Tam se kazdy rozjede, hned jak je volna mezera a nebude zvedavej na nejakyho cyklistu, kterej se mu plete pod kola.

Kdyz ho predjedes vlevo, tak Te srazi, kdyz vpravo, tak te pak stejne predjede zpatky.

Stejne tak ale zatebou jedouci auta Te musi umoznit odbocit - pockat a jet za Tebou, takze neni duvod, aby si jel po strane. Normalne stredem. Na krizovatce pri odbocovani se stejne nesmi predjizdet, takze pojedou za Tebou.

Nebo vlevo, aby si mel pak kratsi cestu pres krizovatku, ale zase si davej bacha, at te v protismeru neco nesmete.

 

hodnocení

3x
avatar milancukrar
Wašku, ptáte se na právo, nebo na zvyk a bezpečnost?
takže, jezdí se vpravo, nerozlišuje se vozidlo široké 70 cm, metr, nebo dva. Všichni musí jet vpravo! Jezdí? Nejezdí, kašlou na to!
Stojící vozidla nebo pomalu jedoucí vozidla ...
§57 (4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
Když je předjíždíte, dáváte znamení změnu směru jizdy?

 

ukulele*
hodnocení

2x

já bych v dostatečné vzdálenosti přejel do levého pruhu a držel bych se jeho levého kraje, ale je to jenom můj názor...

 

wasek*
hodnocení

No, pro mě je celkově odbočování vlevo velmi stresující záležitost, a to zvláště ve městě, kde je hodně velký provoz. I když se za sebe ohlídnu, tak nedokážu v té chvíli hned odhadnout rychlost za mnou jedoucího vozidla, takže pokud není k dispozici levý odbočovací pruh, tak většinou zbaběle zastavím u krajnice a vyčkávám. Stát uprostřed silnice, na to nemám moc nervy.

Když je k dispozici levý odbočovací pruh, tak mě to instinktivně táhne do jeho levé části, protože mi není moc příjemné, pokud mi za zády projíždějí auta z pravé i levé strany zároveň. Z příspěvku p. Cukráře jsem pochopil, že to není správně podle pravidel. Jestli to tak ale dělá většina cyklistů a jestli to nikomu nevadí, tak bych byl moc rád, kdybych to tak mohl dělat i nadále...;)

Wašku jako řidič "C" a řidič kola se budu chovat jinak. Na kole soi pohlídám, aby mě motorová vozidla nemohla nikam přimáčknout, nepustím je před sebe, ale jakmile se zvětší prostor pro projetí, určitě se jim uhnu. Ať jedou, hlavně že jsem živý.

mamcazmoravy*

Ve svém pruhu mám jezdit při pravém kraji. To je bez debat. Ale mám pocit, že je vyjímka právě pro odbočování vlevo - najíždím-li do křižovatky, kde budu odbočovat do leva, najíždím k levému kraji svého pruhu. To by mělo platit pro auta i pro cyklisty. (Ale přesné znění ve vyhlášce najít neumím, budu moc ráda, když se to někomu podaří ověřit.)

mamcazmoravy*
Tak jsem to našla:
§ 21
Odbočování
(3) Před odbočováním vpravo
se musí řidič zařadit
co nejblíže k pravému okraji vozovky; musí-li přitom s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu vybočit ze směru své jízdy vlevo, dává vždy jen znamení o změně směru jízdy vpravo. Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky. ...
sasdax*

Osobně to dělám takto. Postavím se doporstřed pruhu, ať už jedu rovně, nebo odbočuji na jakoukoli stranu. V autoškole tě naučí při odbočování vlevo zařadit se co nejvíce na levou stranu. Samozřejmě dle možností. Ale na kole dbám na své zdraví. Pokud se postavím doporstřed, auto nemá šasnci se dostat vedle mě a při rozjezdu ví, že je u něj cyklista a musí si dávat pozor. Pokud se postavíš na kraj, tak auto přijede vedle tebe a pak může nastat problém že jeden z nich udělá chybu a stane se nehoda. No a samozřejmě nepředjíždím vozidla stojící v koloně a to ze stejného důvodu, že si řidič vozidla nevšimne že se vedle něj najednou objevil cyklista (motorka). A stejně tak jako řidič auta raději překousnu těch pár vteřin zmeškaného času než cyklista projede křižovatku, zato vím že ho nezraním.

Takže to shrnu. Já se stavím vždy doprostřed a chráním své zdraví. Nepředjíždím stojící vozidla, ale opět zastavím za posledním z nich a doprostřed silnice. No a jako řidič auta dělám prakticky to samé. Nepředjíždím cyklisty, ale i když stojí na kraji vozovky, tak se raději postavím za něj a počkám až se rozjede. Proč? Protože cyklista může být stejně nervózní jako ty a pokud dejme tomu upadne, tak ho tím autem můžeš pěkně...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]