Rostlinná bílkovina - jaká potravina?

Od: Datum: 20.08.13 14:05 odpovědí: 2 změna: 20.08.13 18:35

Dobrý den,

která rostlinná strava obsahuje velké množství bílkovin? ( soja, fazole ... )

Zajímá mě potrava, která má větší obsah bílkovin, než sacharidů.

Ale jen rostlinná, maso ani mléčné výrobky mě nezajímají.

Děkuji.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: pt®
Datum: 20.08.13 14:14
avatar

Rostlinné bílkoviny

V poslední době se stává módním trendem prosazovat do lidské výživy bílkoviny rostlinného původu na úkor živočišných. Může být, ale všeho s mírou. Z hlediska vývoje je člověk přece jenom více přizpůsoben ke konzumaci živočišných bílkovin. Zejména sóje se připisují mnohdy až zázračné účinky. Je třeba si uvědomit, že pořadí aminokyselin v řetězcích bílkovin rostlinného původu je jiné a navíc tyto bílkoviny obsahují i netypické (zvláštní) aminokyseliny a také aminokyseliny v D konfiguraci. A s těmi si obvykle naše trávicí enzymy neumějí poradit. Každý enzym má totiž svoji specifickou účinnost a to znamená, že rozkládá vždy jen určité vazby. Z některých rostlinných bílkovin tak vznikají krátké řetězce o specifickém složení, na které není naše tělo svým způsobem připravené. Tato netypická aminokyselinová seskupení mohou vykazovat biochemickou aktivitu pro organismus ne vždy žádoucí. Průměrný obsah bílkovin v některých potravinách (v g / kg) pšeničná mouka hladká 104
pšenničná mouka hrubá 97
mouka žitná 76
rýže 67
brambory 20
zelenina 20-26
zelí 15
luštěniny 242
houby 26
http://galenus.cz/bilkoviny-bilkoviny-ve-vyzive.php

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 20.08.13 18:35
avatar
Nemůžeš řešit kvantitu nad kvalitou, to nejde. Záleží na kompletním obsahu aminokyselin a tyto ve správně vyvazenem poměru má jen živočišná bilkovina . Samozřejmě se dá nahradit rostlinnou bilkovinou ,ale musí mít kompletni řadu aminokyselin. A tu získáš jen rozmanitou pestrou stravou. Tedy nedívat se jen na soju ,jako největší zdroj bílkovin, ale zařadit i obiloviny, luštěniny, ořechy atd. Rostlinnou stravou dále na rozdíl od živočišné získáš dostatek minerálních látek a vitamínů. Taky je chyba se nezajímat o sacharidy a tuky, ty jsou ve stravě taky důležité, jinak řečeno trávení bílkovin podporují.
Ohodnoceno: 1x
 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.