Vysoká TF při běhu

Od: Datum: 06.08.13 21:11 odpovědí: 5 změna: 07.08.13 21:57

Asi před 2 měsíci jsem se pustila do běhu. Začátky byly hrozné, po chvilce jsem nemohla dýchat, ale po pár bězích to pominulo. Běhám asi 3x týdně do toho 1x týdně jumping v tělocvičně. Běhám pomalu, chci to spíše pro zhubnutí. V současné době jsem se dostala, že běhám tak 2,5 km tak za 20-25 minut. Koupila jsem si teď v Lidlu hodinky na měření TF, abych se pohybovala v pásmu pro hubnutí. Vždy jsem měla v klidu hodně nízký tep - kolem 50 tepů, doktoři mi pokaždé dávali otázku ,zda jsem aktivní sportovec, což jsem negovala. Proto mě překvapilo, že při měření tepu při běhu mi tep vyskakuje na maximální hodnoty kolem 180 tepů (podle výpočtů bych ale pro hubnutí měla dosahovat cca 140 tepů) a to běžím pomalu, mám sílu běžet a jsem schopná při běhu komunikovat. Hodinky vyzkoušel i přítel a u něj fungují v pohodě, takže možnost, že jsou špatné vylučuji. Nemám asi úplně nejlepší kondici, ale když se řídím tím, že mám sílu běžet, dokáži při běhu mluvit, tak mě to zaráží. Díky moc za případné rady a komentáře.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 06.08.13 22:55
avatar
Není vůbec rozhodující, jestli zvládnete mluvit či ne. Při 180 tepech můžu mluvit taky, podle mluvení přece nejde odhadnout na jaký energetický systém jedu a kdo tvrdí, ze to pozná, lže. I stoctyricet tepu je moc, šel bych ještě níž. Obecně je na hubnutí nejlepší taková spíše svižná chůze. Na hubnutí není rozhodující, kolik nebo jak rychle běžím, ale jak dlouho konstantní zátěž trvá. Nejde o to, kolik spálím kalorií, ale čím je spálím. Během můžete spálit dalekovice kalorií než chůzí, ale nemusíte spálit ani gram tuku. Při vysokém tepu tělo jede jen na cukry, nikdy ne na tuky. Tuky se pálí jen za přístupu kyslíku, pokud se pohybujete nad aerobním prahem , spalování tuku se zastaví a metabolismus jede jen na glukozu. Těžko říct, jaká je vhodná vaše tepová zóna aerobní, to se dá zjistit jen měřením laktatove křivky. Čistě obecně někde kolem
doplněno 06.08.13 23:05: Cca 75% max TF je aerobní práh, ale je to velmi orientační, záleží na mnoha faktorech. Tento práh byste neměla překročit, když ho jednou překročíte byt na krátkou dobu, metabolismus tuků se zastaví a zpět se nastartuje az po dlouhé době. Již několikrát jsem zde psal, ze na hubnutí je v první řadě nejdůležitější změna jídelníčku a ze sportu chůze. Ono pokud člověk nezmění jídelníček, bude hubnout pomaleji, i když bude mít dost pohybu. Naproti tomu změna stravy a sem tam nějaký pohyb dává lepší výsledky.
Ohodnoceno: 3x
 
Od: arabart*
Datum: 07.08.13 09:31

Musím říct, že je to pro mě hodně demotivující co se týká pohybu. Samozřejmě jídelníček jsem přizpůsobila, ale chtěla jsem se i hýbat, jak všude doporučují a běh mi přišel jako jedna z dobrých variant - v podstatě zadarmo, může se provozovat kdykoliv a není tak časově náročný. Co se týká chůze, snažím se hodně chodit pěšky, ale bohužel nemám denně např. hodinu čas na to, abych se šla svižně někam projít. Běh na cca půl hodiny mi přišel ideální - párkrát šla se mnou i osmiletá dcera, kterou běh taky bavil a brala to jako hroznou zábavu, jak maminka dupe jako slon. Na hodinovou procházku ji nedonutím a ani čas bohužel není, tak dlouho ji samotnou doma nechat nemůžu a 3x-4x týdně hlídání kvůli běhu neseženu.

Zřejmě přestanu měřit jakékoliv TF, budu běhat jak běhám a budu to brát nikoliv pro to, abych rychleji zhubla, ale abych si zlepšila kondici a budu to brát jako zábavu pro mě s dcerou.

Díky za odpověď.

Datum: 07.08.13 13:35
avatar
Neříkám neběhat vůbec. Běh je vhodný pro posílení kardiovaskularniho systému, zlepšuje se tim přenosová kapacita kyslíku a zlepšuje kondice. S trenovanosti klesá i tep, respektive na stejný výkon je tep nižší. Nicméně, jako i dům se staví od základu, i fyzická kondice by se mela budovat od spodu , na nízkých typech. Jestli máte kolo, tam se dá pěkně udržovat tepovka v potřebném rozsahu, dejme tomu někde okolo 110-130 tepu, velmi orientačně. Každý metabolismus je jiný, proto se to nedá stanovit přesně a výpočty jsou velice orientační. Přesné hodnoty AeP a AnP se dají stanovit jen podle měření hladiny laktatu v krvi. Jestliže znáte svou klidovou a max TF , jsou na netu i různé vzorce, ale to nebere v potaz aktuální fyzickou kondici, takže nepřesné. Klidovou TF máte slušnou, ja se pohybuju okolo 46-48. Když se začne zvyšovat, je třeba ubrat plyn, hrozí pretrenovani nebo se může projevovat nějaká nemoc.
Ale jak jsem psal výše, zaměřte se víc na jídelníček než na sport. Jídelníček je pro hubnutí číslo jedna, jíst pravidelně a často, pak půjde váha dolů samaa
Ohodnoceno: 2x
 
Od: bezec
Datum: 07.08.13 12:23

Stručně: máš mizernou kondici, na hubnutí příliš krátká doba a vysoké tempo.

To mluvení je slušný ukazatel, při TF 180 se plynule mluvit fakt nedá - není u toho čas na pořádné nadechnutí a člověk se za chvilku zadusí.

Pokud není čas na zátěž aspoň hodinovou, tak to neměň, i těch 20 minut je výrazně lepší než nic. Rozdíl určitě vidíš už teď. Minimálně vylepšíš kondici, vybuduješ nějaké ty svaly a tuk ubyde i tak. Šlo by to efektivněji, ale když není čas tak holt není. Z mizerný kondice vylezeš až se dostaneš na cca 5 km za 30 minut (nemyslím rekordní čas, ale aby jsi to zaběhla kdykoliv na požádání), aneb za 20-25 minut uběhneš mírným tempem 4 km a ne jenom 2,5 ;)

Klidová TF 50 je hodně nízká, to máš ale nejspíš dané od přírody. Normální netrénovaný má spíš 70...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: arabart*
Datum: 07.08.13 21:57

Díky za reakce. Budu tedy běhat dál a uvidíme, asi bude zajímavé sledovat, jak se mi bude zvyšovat kondice (tedy doufám), že by se měl snižovat i ten tep... Rozhodně mě ale běh chytil a baví mě. Tak běhání a sportu vůbec zdar!

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.