Nejste přihlášen/a.
V súlade s novelou zákona o cestnej premávke, ktorá nadobúda účinnosť od 1. januára 2026 maximálna povolená rýchlosť pohybu na chodníku je 6 km/h. Toto opatrenie sa týka všetkých účastníkov premávky na chodníku. Pri prekročení rýchlosti nad 6 km/h môže byť uložená bloková pokuta do výšky 50 €. Zaujímalo by ma, ako sa bude merať rýchlosť a dokazovať prekročenie rýchlosti chôdze chodca?
Francie a Itálie jsou zrovna příkladem zemí, kde mají ze zákazů ještě větší legraci než máme u nás (Nizozemí neznám, to je pro mě trochu exotika). V té Francii je prý zákaz telefonů v autě nejen u řidiče, ale i u spolujezdců, s výjimkou míst určených k parkování a přivolání pomoci (nevěřím, že by to dodržovali). Mimochodem ve Štasburku (Francie) je třeba za blokování dveří tramvaje větší pokuta než za jízdu načerno (podle toho, co tam mají vylepené) a podle toho, co jsem viděl, tak je jim to očividně jedno. V Itálii mají povinnost na kole nosit reflexní vestu za snížené viditelnosti, nikdy jsem tam nikoho takto neviděl, za to jsem viděl spoustu cyklistů v černém na neosvětleném kole. Podobně s ostatními zákazy (zákaz kouření, jednosměrná ulice...).
Možná to bude postupovat jako s automobily, tam se taky před cca 150 lety začla omezovat rychlost takovými obecnými frázemi, že nesmí překročit rychlost cválajícího koně a podobně (auta tehdy neměla ukazatele rychlosti). Až nám EU zavede nějaké ty povinné tachometry i na chůzi, tak už to bude jasné. Běda tomu, kdo bude dobíhat autobus a překročí při tom 6 km/h. Do té doby to spíš bude prostředek buzerace, když budou už policajti znudění z vypisování pokut za parkování a budou mít vyřízené i kouření na zastávkách a přecházení na červenou a podobné věci, které nikoho normálně nezajímají.
km - ono to hlavně patří do Volné diskuze, kde je na humor rubrika. Tady by to vůbec nemělo být, protože je to sranda a ještě si ji děláme ze Slováků, jakoby u nás snad ani žádný slovenský komik nebyl (a on je
).
Já tedy nežiju na Slovensku tak toto nesleduju, ale tipl bych si, že to je určeno spíš pro ty elektrokoloběžky a kola. To bych v ČR velmi uvítal! Necítím se bezpečně na chodníku raz jeden mě málem srazil a to jel proti mě po cyklostezce a čekal že uhnu, jenže já nedokázal zareagovat a rozhodnout se jestli doleva nebo doprava (zrovna jsem přecházel přes vozovku). Bylo to rychle bo jel docela rychle. Podle AI se mladí lidé pohybují pěšky rychostí do 6 kmh. Ale při běhu je rychlost do 14 kmh u mladých lidí, do 12 km u dospělých, důchodci do 8 kmh, elektrokoloběžky jsou do 30 kmh a nožní koloběžky do 25 kmh. Tak si myslím, že je to velký přestřel a asi bych to omezil na 14 kmh, u elektrokoloběžek a koloběžek na 6 kmh v blízkosti lidí, 10 kmh v nepřítomnosti lidí. No protože někde projede koloběžka kolem baráku, najednou vyjde někdo z poza rohu jak tady vychází děcka ze střední hotelovky, a ty je srazíš. Já tak málem sejmul školačku pěšo při rychlé chůzi (6kmh?). No při koloběžce, to by byla dost velká boule na hlavě nebo řidítka v pi...
Ještě k tomu dotazu o měření rychlosti. Technicky to možné je pomoci kamer, ty jsou už všude, a softwaru, který monitoruje pohyb po chodnících. Z technického hlediska je to velice snadné, ty chodníky jsou statické dráhy, pokud se kamera nehýbe. Hýbou se jen tečky, které se pohybují relativně pomalu, a při vyšší rychlosti, kterou je třeba sledovat konkrétním očekávaným směrem. Otázkou pak je jak chytit přestupníka zákona - identifikace a dokazování může být lehce složitější, policajt by musel být ve správným čase na správném místě. Problém je v identifikaci. Mají kola a elektroznačky nějakou SPZ? Nemaj. Je nutné toto vyřešit. Bylo by možné přidat taky nějakou legislativu, že by koloběžka či kolo automaticky vysílala svůj identifikační signál usnadňující detekci, ale problém u kol je že by se tím prodražily, ale ty co jsou sdílená už to mají zabudované. Možná by se ale přesitily volné kanály či frekvenční rozsah. Nebo by mohly vysílat nějaké barevní světelné signály, pomáhající k identifikaci. Třeba by ty elektrokoloběžky mohly být nastavené na určitou omezenou rychlost, a tím světelným signálem by se předávala informace o maximální rychlosti. Koložběžky, skejty a kola by to neměly, elektrokoloběžky a elektrokola jo. To by pomohlo upřesnit o jaký typ objektu se jedná. Horší je to u těchh skejtů, inliny apod.
Diskutoval jsem jinde:
Chápu to tak, že než by zákonodárci vyjmenovali všechny vehikly a elektrovehikly které na chodnících nemají co dělat, vyřešili to omezením rychlosti. Aspoň nemusí měnit zákon pokaždé když někdo vymyslí další silostroj.
Oni "sportovní běžci"taky představují potenciální nebezpečí. Já jsem jednou vyjížděl od hyperqelbu, už byla tma, trochu mrholilo
https://maps.app.goo.gl/BoQNyjukGW111Zrs7
kouknu vpravo a vlevo, nic nevidím a když jsem přidal plyn, vběhl zprava do vozovky splašenec. Oni si myslí že mají výjimku z pravidla že chodci mají na přechodu přednost AŽ KDYŽ VKROČÍ DO VOZOVKY.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.