Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Ako sa bude merať rýchlosť na chodníku a aké hrozia pokuty

Od: pavol odpovědí: 17 změna:

V súlade s novelou zákona o cestnej premávke, ktorá nadobúda účinnosť od 1. januára 2026 maximálna povolená rýchlosť pohybu na chodníku je 6 km/h. Toto opatrenie sa týka všetkých účastníkov premávky na chodníku. Pri prekročení rýchlosti nad 6 km/h môže byť uložená bloková pokuta do výšky 50 €. Zaujímalo by ma, ako sa bude merať rýchlosť a dokazovať prekročenie rýchlosti chôdze chodca?

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar juraja
A vidíte, naší experti jsou taky pro, prý to dává smysl.
ekonomickydenik.cz/...
A jen tak pro upřesnění.
Tento limit platí pre všetkých okrem samotných chodcov a bežcov (teda pre kolobežky, bicykle, skateboardy, kolieskové korčule a pod., ak majú povolené ísť po chodníku).

 

hodnocení

2x
Při odstupu od cyklisty se také neočekává, že máte metr, ale že máte odhad a za běžné situace to policie nekontroluje, ale může ten zákon použít v případě nehody. Podobně na chodníku 6 km znamená, že můžete jít rychle, ale nesmíte běžet, nebo jet rychle třeba na bruslích, nebo elektrické koloběžce. Tedy zřejmě neznamená, že bude policie nahánět lidi, kteří dobíhají autobus, ale pokud při dobíhání busu třeba srazíte dítě, nebo babku, tak bude jasné, že jste překročil zákon a bude možné vás podle toho soudit. Prostě ten zákon říká, že po chodníku se chodí a ostatní způsoby pohybu mohou být postižitelné.
Ano, ono to na první pohled působí komicky, ale uvědomte si, jak se třeba všichni smáli Orbánovi, když Maďarsko omezilo mobily na školách. Náš mainstream to označoval za projev totality. No a co se nestalo, podobná opatření už zavádí Francie, Dánsko, Finsko.. a další evropské státy podle všeho budou následovat. A maintsream kupodivu už nekřičí, že je to totalitní opatření, ale přináší zprávy o pozitivních přínosech. Dokonce i u nás už cca pětina škol omezuje mobily. Toto možná bude podobné, i další státy budou následovat, protože ta diskuze se o tom již delší dobu vede.
doplněno 30.10.25 22:07: Oprava: mainstream.
Předpokládám, že hlavním důvodem není někdo, kdo dobíhá autobus, ale často bezohledný pohyb cyklistů a různých (elektro)vozítek po chodníku.
doplněno 30.10.25 22:28: Trošku mimo, ale zrovnaTrošku mimo, ale zrovna dneska jsem koukal, jak cyklista občůral červenou na semaforu přejetím na chodník (odbočoval doprava, jako já). Blikla zelená, já autem projel a on mi to z chodníku napral rovnou těsně vedle mě, tak 50 cm. V autě za mnou jel slušňák a v protisměru byla nekonečná kolona, takže jsem v zrcátku sledoval jak to přirození na kole téměř zastavil kolonu aut, která neměla šanci ho objet..z
mě, tak 50 cm. V autě za mnou jel slušňák a v protisměru byla nekonečná kolona, takže jsem v zrcátku sledoval jak to přirození na kole tím manévrem na velmi dlouhou dobu téměř zastavilo kolonu aut, která neměla šanci ho objet..
007cz
Zákaz telefonů ve školách, Francie od r. 2018, Nizozemí od r. 2024, Itálie od r. 2021 v CZ tohle platí už dávno, rozhodnutí je na vedení školy...překroutit se dá jakákoliv informace...
mll

Francie a Itálie jsou zrovna příkladem zemí, kde mají ze zákazů ještě větší legraci než máme u nás (Nizozemí neznám, to je pro mě trochu exotika). V té Francii je prý zákaz telefonů v autě nejen u řidiče, ale i u spolujezdců, s výjimkou míst určených k parkování a přivolání pomoci (nevěřím, že by to dodržovali). Mimochodem ve Štasburku (Francie) je třeba za blokování dveří tramvaje větší pokuta než za jízdu načerno (podle toho, co tam mají vylepené) a podle toho, co jsem viděl, tak je jim to očividně jedno. V Itálii mají povinnost na kole nosit reflexní vestu za snížené viditelnosti, nikdy jsem tam nikoho takto neviděl, za to jsem viděl spoustu cyklistů v černém na neosvětleném kole. Podobně s ostatními zákazy (zákaz kouření, jednosměrná ulice...).

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar

Počkejte si na prováděcí vyhlášky. Nebo sledujte slovenské komické časopisy, již je tam spoustu návodů a postupů.

Měření může být stejné, klidně měřícími přístroji.

 

hodnocení

1x
Jak jsem už psal, jedná se především o elektrokoloběžky a další vozítka.
" Slovenská policie nebude měřit rychlost chodců a běžců na chodnících"
novinky.cz/...

 

 

 

mll
hodnocení

0x

Možná to bude postupovat jako s automobily, tam se taky před cca 150 lety začla omezovat rychlost takovými obecnými frázemi, že nesmí překročit rychlost cválajícího koně a podobně (auta tehdy neměla ukazatele rychlosti). Až nám EU zavede nějaké ty povinné tachometry i na chůzi, tak už to bude jasné. Běda tomu, kdo bude dobíhat autobus a překročí při tom 6 km/h. Do té doby to spíš bude prostředek buzerace, když budou už policajti znudění z vypisování pokut za parkování a budou mít vyřízené i kouření na zastávkách a přecházení na červenou a podobné věci, které nikoho normálně nezajímají.

bear

Rychlost umí měřit každej dnešní mobil s GPS. Stačí, aby tě vlastní technika napráskala a ještě ti strhla sama prachy z účtu na pokutu :)

 

km
hodnocení

0x
to je problematika sousedni bananovy republiky, ne ČR. tak by bylo mamiste to uvest hned v uvodu, aby nedoslo k mylce.
ben®

km - ono to hlavně patří do Volné diskuze, kde je na humor rubrika. Tady by to vůbec nemělo být, protože je to sranda a ještě si ji děláme ze Slováků, jakoby u nás snad ani žádný slovenský komik nebyl (a on je ).

 

petrm
hodnocení

0x

Kdysi jsem šel po cestě podél silnice a v dálce jsem viděl policajty. Když jsem k nim došel, ptali se mě, jestli vím, jak jdu rychle. Řekl jsem jim, že asi 5-6 km/hod. Naměřili 6.5 km/hod.*hi*

 

ja1
hodnocení

0x

To mi připomíná ten vtip jak měří rychlost v SSSR: " Soudruhu řidiči, překročil jste rychlost! Vy jste měl jet takto (milicionář pomalu otáčí hlavou z jedné strany na druou stranu), ale místo toho jste jel takto (milicionář prudce otočí hlavou z jedné strany na druhou stranu).*smich*

 

none
hodnocení

0x

Já tedy nežiju na Slovensku tak toto nesleduju, ale tipl bych si, že to je určeno spíš pro ty elektrokoloběžky a kola. To bych v ČR velmi uvítal! Necítím se bezpečně na chodníku raz jeden mě málem srazil a to jel proti mě po cyklostezce a čekal že uhnu, jenže já nedokázal zareagovat a rozhodnout se jestli doleva nebo doprava (zrovna jsem přecházel přes vozovku). Bylo to rychle bo jel docela rychle. Podle AI se mladí lidé pohybují pěšky rychostí do 6 kmh. Ale při běhu je rychlost do 14 kmh u mladých lidí, do 12 km u dospělých, důchodci do 8 kmh, elektrokoloběžky jsou do 30 kmh a nožní koloběžky do 25 kmh. Tak si myslím, že je to velký přestřel a asi bych to omezil na 14 kmh, u elektrokoloběžek a koloběžek na 6 kmh v blízkosti lidí, 10 kmh v nepřítomnosti lidí. No protože někde projede koloběžka kolem baráku, najednou vyjde někdo z poza rohu jak tady vychází děcka ze střední hotelovky, a ty je srazíš. Já tak málem sejmul školačku pěšo při rychlé chůzi (6kmh?). No při koloběžce, to by byla dost velká boule na hlavě nebo řidítka v pi...

 

none
hodnocení

0x

Ještě k tomu dotazu o měření rychlosti. Technicky to možné je pomoci kamer, ty jsou už všude, a softwaru, který monitoruje pohyb po chodnících. Z technického hlediska je to velice snadné, ty chodníky jsou statické dráhy, pokud se kamera nehýbe. Hýbou se jen tečky, které se pohybují relativně pomalu, a při vyšší rychlosti, kterou je třeba sledovat konkrétním očekávaným směrem. Otázkou pak je jak chytit přestupníka zákona - identifikace a dokazování může být lehce složitější, policajt by musel být ve správným čase na správném místě. Problém je v identifikaci. Mají kola a elektroznačky nějakou SPZ? Nemaj. Je nutné toto vyřešit. Bylo by možné přidat taky nějakou legislativu, že by koloběžka či kolo automaticky vysílala svůj identifikační signál usnadňující detekci, ale problém u kol je že by se tím prodražily, ale ty co jsou sdílená už to mají zabudované. Možná by se ale přesitily volné kanály či frekvenční rozsah. Nebo by mohly vysílat nějaké barevní světelné signály, pomáhající k identifikaci. Třeba by ty elektrokoloběžky mohly být nastavené na určitou omezenou rychlost, a tím světelným signálem by se předávala informace o maximální rychlosti. Koložběžky, skejty a kola by to neměly, elektrokoloběžky a elektrokola jo. To by pomohlo upřesnit o jaký typ objektu se jedná. Horší je to u těchh skejtů, inliny apod.

 

vernon
hodnocení

0x
Normálně. Každý občan vyfasuje rychloměr a tachograf, který si ale bude muset dobrovolně zaplatit a odvádět z něj dobrovolně povinné daně.
Časem bude následovat i vylepování chodníkové známky, nejlépe rovnou na čelo.
Krok tři - registrační značka chodce na předku i zadku...
*smich*

 

yarda1
hodnocení

0x

Diskutoval jsem jinde:

Chápu to tak, že než by zákonodárci vyjmenovali všechny vehikly a elektrovehikly které na chodnících nemají co dělat, vyřešili to omezením rychlosti. Aspoň nemusí měnit zákon pokaždé když někdo vymyslí další silostroj.

Oni "sportovní běžci"taky představují potenciální nebezpečí. Já jsem jednou vyjížděl od hyperqelbu, už byla tma, trochu mrholilo

https://maps.app.goo.gl/BoQNyjukGW111Zrs7

kouknu vpravo a vlevo, nic nevidím a když jsem přidal plyn, vběhl zprava do vozovky splašenec. Oni si myslí že mají výjimku z pravidla že chodci mají na přechodu přednost AŽ KDYŽ VKROČÍ DO VOZOVKY.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]