Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč byla zbourána ulice Uhelná v Brně?

Od: tomkk® odpovědí: 10 změna:
Zdravím, už někdy kolem roku 1977 byla v Brně "zbytečně" zbourána celá ulice Uhelná a vlastně i část Trnité vedle Vaňkovky. Tehdy se zdálo, že to bude kvůli novému Prioru, popř. autobusovému nádraží. Ovšem uběhlo pomalu půl století, "nový Prior" vedle už je i zbouraný a na celém obrovském pozemku v centru Brna nikdy nic nevzniklo. Jen velká zarostlá plocha a na části "dočasně" plocha autobazaru. Proč to komunisti zbourali, co tam zamýšleli?

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hill
hodnocení

4x

V oblasti mezi ulicemi Uhelnou a Trnitou se v 60. letech plánovala jedna z nejambicióznějších urbanistických proměn centra Brna – tzv. Nové regionální centrum. Pod taktovkou Státního projektového ústavu Brno a Útvaru hlavního architekta vznikl koncepční návrh, který měl:

Rozšířit město jižním směrem – zastavět plochu bývalého nákladového nádraží před hotelem Grand až k areálu dnešní Galerie Vaňkovka.

Oddělit automobilovou dopravu a pěší pohyb – doprava měla jezdit po vyvýšených koridorech pod terénem pěších tras.

Vybudovat nové sídlo ČSAD – zahrnující také výškovou budovu, která měla dominovat panoramatu východního nádraží.

Vybudovat velké obchodní a kulturní centrum – kompaktní komplex s obchodním domem, kancelářemi, byty, veřejnými prostranstvími i přímým napojením na nádraží přes podchody a lávky.

Na místě původního autobusového nádraží v Uhelné (v provozu 1967–1978) a přilehlých pozemků se tak začalo od konce 60. let s demolicemi. Řada stavebních povolení byla udělena, ale realizaci "Nového centra" definitivně zastavila okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968, která vedla k výraznému omezení investic i projektových kapacit .

Z původních záměrů se nakonec realizovalo jen:

Autobusové nádraží Zvonařka (1977–1978) – náhrada za staré menší stání v Uhelné, bez střešní konstrukce dokončené až v první polovině 80. let .

Obchodní dům Prior (stavba 1980–1984) – osamocený fragment velkého centra, navržený architekty Zdeňkem Řihákem a Zdeňkem Sklepem, doplněný podchodem pod nádražím, ale bez doprovodných kanceláří, bytů či výškové dominanty ČSAD, která v plánech zůstala pouhým skicovým bodem .

Zbytek obrovské parcely pak zůstal jen jako "dočasné" autobusové stání (autobazar) a zarostlá plocha. Po sametové revoluci se už výstavba dalších částí nikdy nerozjela – měnící se vlastnické vztahy, ekonomické priority i pozdější vznik konkurence (OC Vaňkovka, 2013) oddálily jakoukoli novou investici až do dnešní demolice Prioru (2025) a přípravy nového projektu Dornych (dokončení plánováno na rok 2027).

Shrnutí: komunisti zbourali staré objekty na Uhelné a Trnité, protože chtěli vybudovat zcela nové, moderní centrum (obchodní dům, kanceláře, byty, autobusové nádraží, vysokou budovu ČSAD a dopravní koridory oddělující pěší a automobily). Hlavní "masterplan" však po srpnu 1968 zůstal nedokončen a realizovala se jen část (nádraží na Zvonařce a obchodní dům Prior), zbytek obrovských pozemků zůstal roky prázdný.

hodnocení

Díky, odkud máte info?

 

ben®
hodnocení

0x
avatar ben

Dobrý den, to už konkrétně a hlavně přesně těžko zjistíte. Snad by odpověď byla v nějakém archivu, který komunisté neskartovali (v jejich straně, v městském či stavebního úřadu, na KN). Ovšem, za minulého období a s tím, že jsou si jistí svou budoucností, se často "jelo" bez papírů a jen na stranický příkaz. Obecně - většinou šlo o bourání staré zástavby, která musela ustoupit té nové (pro socialistického, nového člověka). Bohužel, často bez rozumu - v našem městečku zbourali (jimi neudržované) historické domy s podloubím po celé jedné straně náměstí (včetně toho památkově chráněného, o kterém byla prý zmínka i v odborné literatuře). Takto to dopadlo, když mají moc rozhodovat "dělničtí kádři" a nikoliv odborníci. Mimochodem, Kunštát (Muž na radnici) je toho příkladem také. Zdravím!

 

hodnocení

0x

Proč bylo zbouráno nevím.

Ul.Trnitou ale pamatuji až do jejího konce.V té době tam měla mimo jiné i ordinaci PANÍ DOKTORKA (schválně psáno velkým ) MUDr.Danuška Babrajová,Trnitá 8.Minimálně 16.8.1996 tam ještě ordinovala .Byla tam vlastně až do úplného konce.Jak té ulice,tak i své lékařské praxe.Jestli se mi neplete,tak naproti přes ulici byl nějaký učňák nebo něco podobného - snad asi kuchaři,ale to si už nepamatuji přesně.

No a protože tam minimálně ještě 16.8.1996 ( mám písemný důkaz ) měla ordinaci,tak komunisté za zbouráním určitě nemůžou. Bourání bylo až někdy v r.2019.V té době byla primátorkou Markéta Vaňková ( ODS ), a před ní byl Ing.Petr Vokřál ( hnutí ANO 2011 ) do 20.11.2018 .

Takto to dopadlo, když mají moc rozhodovat "dělničtí kádři" a nikoliv odborníci - *haha* .

hodnocení

Ano. ta Trnitá byla postupně zbourána až později, vlastně celkem nedávno. Byl tam učňák - hotelovka, pak nějaká opravna praček a tuším jsem tam v devadesátkách byl i na kožním. Předtím, v tom roce 197x to bývala taková dost cigánská ulice.

To kožní bylo v tom středisku co ,,moje,, doktorka.Cigánská byla pořád.Se divím,že se jmenovala Trnitá a ne třeba Černá :-D .Bourala se později.Minimálně sedm/osm let po revoluci.Skusím v papírech dohledat jestli Uhelná ještě stála a kdo může za její bourání.

hodnocení

Tu zbourali hodně brzo, tipuji do roku 1980 (bydlel jsem tam ). Z nějakého záhadného důvodu tam místo původně rovné silnice až k mostu k Hybešově udělalii jakési divné vybočení do místa, kde stávaly baráky (a Ferona). tady se dá klikat v čase (omezeně):

gis.brno.cz/...

Pro zajímavost, údajně ve sklepě v našem baráku při bourání našli lidskou kostru. A když jsme tam bydleli, tak v naší kuchyni byla na zdi skvrna, která nešla zamalovat, což je prý vlastnost krve. :)

*zmateny* jsem v roce 1992 a to tam ještě asi nějaký baráky stály,ale minimálně 2001 tam určitě už nebylo nic - jen vysokej plevel a bordel.Metr a půl vysoký keře a stromky( tenkrát ) nevyrostou za rok.Ještě pamatuju,že tam stával nějakej nízkej vzorovej domek - rok nevím.

To divné vybočení je asi kvůli lepší viditelnosti a nájezdu do křižovatky směrem doleva na Nové Sady.Dříve tam jezdívali i náklaďáci na Malou Ameriku se zbožím,tak aby se jim líp najíždělo pod most.Tohle myslím udělali správně - jedna z tísíců správně udělaných staveb v Brně :-D .Zkusím zapátrat dál jestli se dostanu přes rok 92,ale chodíval jsem tudy a okolí někdy v letech 1985 -> ,ale tenkrát Hala Rondo už fungovala.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

To bych si taky musel vzpomenout nebo dohledat v kterém roce jsem tama chodil po chodníku pod náspem z kamene pod stavědlem č.5. (ještě fungovalo,ale Uhelná ul. už celkově ne ) Tunely viz.foto si pamatuju podle černých bot od mouru,takže nějaký uhlí tam ještě fungovalo.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Budu se tam muset zajet do těch končin zas podívat.Mám to asi tak půl hodinky.Jsem ještě ani neviděl zbouranej Prior ( vlastně Tesco ) a tu jamu po něm.Takže to si budeš taky pamatovat když ještě nebyl novej podchod pod nádražím a chodilo se starou Myší dírou a na už bývalé poště výtah páternoster.Nevím jestli tam ještě je,ale další je/byl na Magistrátu na Malinovským náměstí.

Proč byla zbourána ulice Uhelná v Brně?
hodnocení

Na stavědlo č.5 jsem koukal přímo z okna. Pokud si pamatuji, chodívala tam v noci ostraha s vlčákem a zespodu, proti noční obloze byl ten profil stážného se psem působivý, až hororový. Tehdy ještě (cca 1975) tudy občas projela i parní mašina. Ano, v tom podloubí směrem k Opuštěné byl uhelný sklad. Starou myší díru samozřejmě pamatuji, nejživěji si ji pamatuji v zimě, kdy klenbou z kolejiště prochcávala žlutá voda (tedy z větší části voda :) a vytvářela obrovské nažloutlé rampouchy). Kousek před myší dírou stála trafika, kde na moje rodiče čekávaly pod pultem tvrdé Sparty a pro mě Čtyřlístek. :).

Tady je pár fotek: BRŇÁK

Mimochodem, hotel Metropol, který stál kousek dál přes silnici, už je taky zbouraný a už tam stojí nová budova.

Nevím, jestli zůstal páter noster na bývalé Poště, ta budova už je pár let zavřená, Pošta ji prodala.

Nádražní pošta byla uzavřena 12. května 2023.Teď tam v rohu sedávaj bezďáci stejně jak před vstupem do vlakovýho nádraží.Tohle vím,ale budu se muset zajít podívat ,,za koleje,,.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]