Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč nemá podnikatel záruku?

Od: alan odpovědí: 6 změna:

Dobrý den. Nerozumím tomu, proč nemá podnikatel záruku na zakoupené zboží? Když si koupí mobil, tak ho přeci používá jako ostatní. Nářadí se přeci může rozbít stejně jako ostatním. A jak je to se zbožím, které prodává dále zákazníkovi? Když třeba kupuje a instaluje např. vodovodní baterii, tak jak pak má řešit to, že dává 2 roky záruku zákazníkovi, kterému ji nainstaluje, ale tam kde ji koupil záruku nemá? Nebo to nějak blbě chápu? Díky moc za pomoc.

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

trtr
hodnocení

1x

Zdravím, ano je to zajímavé. Podnikatel má záruku jen "1 rok", ale někde ji dávají všem stejně. Naopak si může dané věci "odečíst z daní", takže nevýhodu trochu smaže. Ano, koupí zboží, sám dostane rok záruku a koncový zákazník má záruku 2 roky skrze něj + záruku na práci. To je holt uděl podnikání (stejně Vás na na zboží pumpne + je tam "páka" kupovat kvalitní zboží na montáž ).

Po novele z roku 2023 už i běžný zákazník má "záruku" fakticky jen rok, protože po tom roce už musí dokazovat, že zboží bylo vadné už při prodeji, což je u běžného zboží prakticky nemožné. Prošlo to tak nějak potichoučku.
trtr

Zdravím, o tom vím, ale kvůli "boji" o zákazníka se 2 roky stále drží.

re4zon
To neni tak uplne pravda. Podnikatel ma zaruku smluvni, klidne zadnou nebo deset let. Obchodujes, tak si vyjednej co chces nebo potrebujes. Spotrebitel zadnou vyjednavaci pozici nema, proto existuje jeho ochrana a zaruka 24 mesicu. A ze fakticky existuje zaruka jen rok je nesmysl, akorat se z 6 na 12 mesicu zmenilo obdobi, po ktere platil vyvratitelna domnenka, ze zbozi bylo vadne uz pri prodeji. Tzn do roka od nakupu lze reklamovat uplne jakoukoliv nefunkcnost zbozi, vcetne mechanickeho poskozeni, a podnikatel nema fakticky zadnou moznost, jak reklamaci zamitnout, pokud ma zakaznik dost ostre lokty. Po 12 mesicich uz tu moznost ma. Zakaznik nemusi prokazovat ze zbozi bylo rozbite/nefunkcni uz pri dodani, ale ze existovala vada. Vada je i to, ze je zbozi spatne navrzeno, material nebo soucastky nejsou dostatecne dimenzovany na ocekavanou dobu pouzivani, atd. Takze kdyz po roce a pul prorezne baterie, znamena to akorat to, ze mozna bude potreba znalecky posudek k prokazani, ze je z nakvalitni slitiny, ktera rezne vic nez se u baterie ocekava.
alan
hodnocení

Ale jak se to pak řeší, když se to rozbije zákazníkovi?

kdosi

Firmy nemají takovou právní ochranu jako zákazníci, zase mají větší smluvní volnost. Jak si to firmy mezi sebou zařídí je jejich problém, někde si prostě nasmlouvají dlouhé záruky za větší cenu, jinde naopak jedou na statistiku a velká množství za nízkou cenu bez záruk (a počítají s nějakým procentem reklamací a výměn), jinde to řeší jinak.

Podnikatel je v tomto zákonem považován za firmu, nikoli zákazníka, tak má firemní volnost a nemá zákaznickou ochranu.

Tak je to tady zavedené zákonem a každý to ví (nebo měl by vědět), když se rozhoduje, zda se podnikatelem stane, či nikoli. Pokud se rozhodne podnikat, tak prostě to je stav, se kterým musí počítat a nějak si vymyslet, jak to vyřeší zrovna on. Klidně to může vyřešit i tak, že nebude prodávat zákazníkům vůbec, jenom firmám a nebude jim dávat žádné nadstandardní záruky. Nebo jakkoli jinak. Jako firma má v tomhle značnou volnost rozhodování.

Zákazníkům to může být fuk, ti mají svá zákonná práva a ceny s DPH *smich*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]