Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Řidičák pro cyklisty sníží reálně dopravní nehodovost

Od: hudec odpovědí: 56 změna:

Někteří řidiči automobilů mají tendenci vnímat cyklisty jako méně znalé účastníky silničního provozu, a proto je nabádají k získání řidičského průkazu. Myšlenka je taková, že pokud by cyklisté měli stejnou znalost dopravních předpisů jako motoristé, snížily by se teoreticky konflikty na silnicích.Na druhou stranu samotný řidičský průkaz rozhodně není zárukou dokonalého řidičského umění. Mnozí motoristé s řidičským průkazem nejsou vzorní řidiči a často porušují pravidla nebo se dostávají do nehod právě kvůli své sebedůvěře či neopatrnosti. Zde se tedy odkrývá zajímavá dynamika, že někteří řidiči se domnívají, že znalost pravidel je klíčová pro bezpečnost, ale zároveň mohou být sami příkladem toho, že pouhá teoretická znalost nestačí. K bezpečnějšímu silničnímu provozu přispívají především ohleduplnost, předvídavost a vzájemný respekt mezi všemi účastníky. Je řešení podle Vašeho názoru pouze vlastnění řidiského průkazu-certifikátu odbornosti a znalosti k eliminaci dopraních nehod a je nutné ho zavádět pro cyklisty?

 

 

56 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x
avatar libor007
Troufán si tvrdit, že drtivá většina cyklistů řidičák vlastní, dopravní předpisy tedy dobře zná. A na chování některých z nich to má vliv nulový.

 

smode2
hodnocení

2x

V žádném případě po cyklistech jakýkoliv papír odbornosti nepožadovat. Ti nerozumní podpoří aspiranty Darwinovy ceny = sami zmizí a ti rozumní naopak vědí že oproti motoristům v automobilech riskují všechno.

hudec
hodnocení

Pokuď se člověk naučí testy a absolvuje jízdy s instruktorem v autoškole jenom proto, aby obdržel řidiský průkaz a potom si jezdí jak chce bez respektování silničních pravidel, tak sice řidičák vlastní, ale v praxi to výjde jako by zkoušky nesložil žádné. Lepší ohledupný cyklista který respektuje pravidla, než řidič automobilu, který se vytahuje svojí chytrostí že složil zkoušky, ale jezdí nedbale s častými přestupky. Potom když udělá chybu, tak se vymlouvá, že to zrovna v autoškole neprobírali nebo zrovna chyběl na hodině výkladu. Řidičák mu ale zároveň dává pocit neomezenosti a někdy též nesmrtelnost, že vše zná a ví nejlépe. Ta nadřazenost je znát.

 

hodnocení

2x
Samotný řidičák nic nevyřeší, pokud nebude cyklista identifikovatelný, tedy dokud nebudou mít kola registrační značku.
Na druhou stranu, toto možná trochu omezí agresivní blázny, pro které je kličkování mezi auty i chodci adrenalinovou zábavou, na stranu druhou to neodstraní hlavní problém, kterým je současný pohyb až několikatunových vozidel jedoucích rychlostí až 90 km/h a neviditelných pomalých zranitelných cyklistů na jediné vozovce. Můžeme si tu něco povídat o ohleduplnosti, ale stále je cyklista jen jako porcelánová figurka nmezi slony, to je prostě fakt.

 

hodnocení

2x
avatar stir
slovacky.denik.cz/...
Jel jak prase, nejmíň stovkou v protisměru. Nejspíš údajně Turek, chtěl ujet na Slovensko. V Kloboukách pár minut předtím naboural několik aut, zfetovaný, všiml si ho bývalý policajt, tak jel za ním a bohužel až po nehodě mu vzal klíče. Kdoví kolik by jich ještě zabil.

Smutné, moc smutné. Škoda každého člověka..

Byl jsem zrovna na Valašsku a chystal se na kolo. Pak to sestra objevila v telefonu, tak jsem to zabalil Chtěl jsem jet tím směrem do Trenčína, mohl jsem to být já. 14 dnu jsem na kolo nesedl.

 

pb®
hodnocení

1x
Mám řidičák a jsem aktivní řidička, co se nezalekne ani pražské špičky. Jsem cyklistka, co nejraději jezdí po cyklostezkách, co jsou opravdu cyklostezky a ne jen na mapy.cz načmáraná růžová čára, kdy trasa ve skutečnosti vede po frekventované silnici nebo tramvajových kolejích.
Nehodovost sníží jedině ohleduplnost a předvídavost všech zúčastněných. K cyklistům se chovám tak, jak bych chtěla, aby se řidiči chovali ke mně, když na tom kole jedu. Tedy s maximální ohleduplností.

 

hodnocení

1x
avatar amper

Jasně. Řidičák pro cyklisty a pokud možno až od patnácti nebo rovnou od osmnácti. A hlavně tvrdě zpoplatnit. *sarkasmus*

Chápu důvody pro, jen jsem chtěl naznačit, že celá věc je složitější a bohužel vede jen jedním směrem. Znalost pravidel silničního provozu je potřebná a důležitá, ale papír nic neřeší. Navíc nejen řidič, i cyklista by si měl být vědom toho, že kůže ochrání tělo méně, než vrstva šikovně zohýbaného plechu a to bohužel žádná "autoškola" neřeší. Tady nastupuje pud sebezáchovy a selský rozum. Dvakrát za život jsem měl karty tak dobře rozdané, že jsem to vzal raději do škarpy, než být v právu, ale mrtvý.

Jak už naznačili ostatní, dřívější výuka dopravních předpisů v nižších ročnících základní školy fungovala velmi dobře. Dnešní jedna nebo dvě návštěvy dopravního hřiště jsou dobré možná jako zážitek, ale krom toho, že si na tom někdo namastí kapsu, to neřeší absolutně nic.

 

0rion
hodnocení

1x

Úsměvné téma. Na kole mám naježděno cca 3 x víc než v autě, už jsem toho dost zažil a jedno vím jistě, pokud zpřísnit nějaké povinnosti, tak především pro řidiče motorových vozidel. Tam najdete mnohem více psychopatů než v řadách cyklistů. A tihle experti za volantem ohrožují všechny kolem sebe, cyklista magor ohrožuje především sám sebe.

 

 

hodnocení

0x
avatar juraja

Ano jsem pro, a dodávám že jsem v předstihu*smich2*


doplněno 25.05.25 18:11:

Né, teď vážně, a jak zabránil řidičák tomuhle?

V roce 2024 šetřila policie na českých silnicích 92 217 dopravních nehod. To znamená, že každý den došlo v průměru k 252 nehodám.

Řidičák pro cyklisty sníží reálně dopravní nehodovost
Přesně tohle mám taky -zní to hrozně, ale je už půlstoletí starý. Dělali jsme ho na dopravním hřišti. Ale s myšlenkou řidičáku souhlasím ,díky jemu jsem už jako prvňák věděl, co znamená takový ten plechový trojúhelník, nebo červený osmiúhelník, které se občas vyskytují jsa umístěny na kusu trubky u silnic. Což jsou znalosti, které značné části současných cyklistů evidentně chybí.

Nevím ale mnohdy když vidím babičky či dědečky s vnukem popř. i mnozí rodiče jak se chovají, tak je vše zbytečnost , protože už od kočárku tito učí děti porušovat dopravní zákon!

Když vidím ty mladé ze špunty v uších, a očíma přilepených v mobilu (pozor nejedná se jen o cyklisty ale i mladé rodiče s kočárky)

Počítám, že tohle je ti dědečkové a babičky neučili.;)

asd1
Promon no nevím, nedaní prednosti jsem potkal spíš od ridice auta než od cyklisty..
Nesmysl, to by se musel vyžadovat řidičák i od chodce. Btw cyklista má povinnost předpisy znát a dodržovat i bez řidičáku = povinnost řidičáku nic nezmeni. Ostatne drtivá většina cyklistů řidičák má.
A procento debilu je ve všech skupinách stejný, je jedno jestli auto nebo kolo.. Ovšem dvě tuny železa okoli ohrožuje víc než 80kg masa.

Tyhle průkazy jsme dělali na základce v té době snad všichni...Průkaz syklisty a k tomu odznak Zlatá zebra

To asd1 - ano, máte kus pravdy. Idiot zůstává idiotem ať už kroutí volantem, nebo řídítky. Ale já se čím dál více setkávám s tím, že cyklisté prostě vyjedou z vedlejší a zejména když odbočují doprava často vůbec neřeší, jestli po hlavní něco jede, nebo ne. Totéž na kruháči - že někdo jede po kruháči - těžký nezájem, nedejbůh když provoz zpomalí, tak cyklisté na férovku podjíždí zprava a je jim úplně putna, že auto bliká doprava. Takže chcete sjet z kruháče, regulérně blíkáte a najednou máte vedle sebe hňupa, který se ještě rozčiluje.

asd1

Hňupové jsou na obou stranách, já zas na kole často potkávám kdy mě auto předjede a hned to zalomí doprava do vedlejší, přitom je to v obci a jedu 40.

Podjíždění zprava v malý rychlosti je legální, ale kolo musí dbát zvýšené opatrnosti. Pokud si kolo nehlídá blinkry/ odbočení doprava a vjede tam tak je to debil. BTW na tohle pozor v Německu, tam má cyklista v tomhle případě přednost a to i když podél silnice vede cyklostezka a jede po ní.

jawacek350

Souhlas s Promonem, po nějakých zkouškách a školeních pro cyklisty volám už delší dobu. Bylo by to potřeba jako sůl a to píšu jako řidič auta i jako každodenní cyklista.

nějakých zkouškách a školeních pro cyklisty***i pro řidiče motorových vozidel, při výměně řidičáku.

A úplně nejhorší je, když osobák předjíždí na kruhaci cyklistu, to je na zabití.

 

k2
hodnocení

0x

A z ceho prosim vychazi tato revolucni myslenka?:

Myšlenka je taková, že pokud by cyklisté měli stejnou znalost dopravních předpisů jako motoristé, snížily by se teoreticky konflikty na silnicích.

Existuje nejaka statistika nehodovosti cyklistu, ze ktere by vyplyvalo, ze nejvyssi podil na nehodovosti cyklistu, ma jejich neznalost dopravnich predpisu?

hudec
hodnocení

Tato myšlenka pochází většinou z úst řidičů kteří vlastní řidičský průkaz, že vše moudré se účastník silničního provozu naučí právě v autoškole a tudiž cyklisté též. Co když nastane situace, že to člověk ví a zná, ale nemá ochotu to respektovat a porušuje silniční předpisy schválně, přestože má řidičák a měl plný počet bodů v závěrečných testech takový paradox?

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Milý pane, nebo paní, ujišťuji Vás, že ani řidiči neznají předpisy. Řidičák pro cyklisty nic neřeší.

Nebo budete chtít i po chodcích, aby měli nějaký řidičák?

Hned první písměno zákona 361/2000 zní:

a) práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích1),

hned §2

a) účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým způsobem
účastní provozu na pozemních komunikacích,

Kdo vše by musel mít, podle Vás, doklad o složení nějaké zkoušky:

v každé prodejně dopravních prostředků by kupující měl složit zkoušku,bez které by mo zboží nebylo prodáno

totéž v prodejnách obuvi*smich*

 

trtr
hodnocení

0x
Zdravím, problém je jinde, prostě Češi si pořád něco dokazují a pořád něco "honí". Agrese na silnicích vymizí, až se všichni buďto zamyslí, nebo všichni agresoři namlátí hubu. Až to tady jednou bylo, ale mluví to za vše. "Vydojit"vteřinu a pak čumět na světlech, nebo:

youtu.be/...
Toto platí pro všechny, auto, motor, kolo, koloběžka,...

Dobrý, 1* a *palec*

trtr
Zdravím, pak ještě nechápu přístup: auto + pivo = může být, kolo + pivo = musí být vždy. Není návod, kdo chce, pochopí.
asd1
Zrovna jedno pivo na kole je úplně v pohodě,jezdi tak tisíce cyklistů a bouracky kvůli tomu nejsou. Mmch v Německu je na kole legální až do 1,6 promile (pri bezpecne jizde) a taky tam s tim problem není. Podobně auto a 0,5. Naše nula je nesmyslná a počet nehod nijak nesnižuje.

 

hodnocení

0x
avatar stir
Agrese na silnicích nevymizí řidičákem pro cyklisty. Spíš bych řekl že k řidičáku by měly být povinné psychotesty, mělo by to výhodu v tom, že na silnicích by výrazně ubylo aut, protože to co se děje u nás se nikde jinde nevidí. Většinu nehod s cyklisty zaviní právě řidiči. Zároveň drtivá většina cyklistů má řidičský průkaz, takže ví, kdo kde má přednost, jenže na to se dneska nehraje. Jezdím na kole 15let, silničním, i 12tis km od jara do podzimu ale dnes už jsem to omezil na zhruba polovinu, vybírám si i horší povrch, jen abych nemusel jet tolik po silnici, sám jsem měl několik modřin, kdy buď z nepozornosti nebo nedaní přednosti od aut a co mám kamarády v komunitě na stravě jsou na tom podobně, někteří už nejezdi vůbec, jeden to odnesl už dvakrát, klíční kost, zebra atd a podruhé loni a dopadl velice špatně, rok a půl nejezdil, dlouho polámaný v nemocnici a teď se snaží, ale na závodní formu už se nedostane. Sám jsem aktivní řidič , spousta let profesně, ale myslím, že někteří lidi by řidičák vůbec neměli mít. Jsou agresivní, jezdí nebezpečně, nedodržují předpisy a nejhorší jsou ti, kteří se snaží cyklisty převychovávat, vytrubovat či záměrně vytlačit ze silnice. Á bohužel, jsou mezi nimi i ženy, ty navíc ve velkém měřítku používají mobilní telefony za jízdy a klidně píšou i SMS. Toho jsem byl svědkem, auto před ni přibrzdilo a hned to bylo.
trtr
Jj, tak to je + by ještě chtěli povolit vyšší rychlost, více mladších za volantem + autonomní vozidla do provozu. To bude hukot. Už teďka vydám jezdit cyklisty raději po chodníku, nezlobím se a chápu to. *hi*
k2

@trtr:Kdo chce povolit vyssi rychlost, nebo kde se o tom diskutuje? Neprijde mi, ze by jakakoliv skupina prosazovala zvyseni rychlosti na silnicich (krome dalnic). Co je problematicke ve vztahu mladsi ridic - cyklista? V cem vidite problem s autonomnimi vozidly (krome pravni odpovednosti za ten "autonomni rezim")? Z pozice chodce Vam jizda cyklisty po chodniku nevadi?

yarda1

Co se týká jízdy kol po chodníku, vzpomínám si, že jako dítko školou povinné jsem na kole Pionýr jezdil do mlékárny pro rohlíky. A tehdy by mne ani nenapadlo, že bych jel po chodníku.

Upřímně mně také kolo na chodníku nevadí, spíše mě dokáže naštvat auto na chodníku, jako třeba dnes před školou. Psa učím celý jeho život chodit po chodníku a tam parkují ženské úplně pravidelně. Alespoň měla motor vyplý, ale i tak musí člověk do silnice a pak to troubí ze všech stran, protože není způsob jak obejít auto. Autonomie naopak, ta funguje v US ukázkově, je násobně nižší nehodovost a plynulost dopravy a doufejme, že do konce roku se to schválí i v EU. Věřím ale že čeští politici si najdou způsob, jak blokovat technologický vývoj.

stir, souhlas: "spíše mě dokáže naštvat auto na chodníku,", páč pak nejde projet s kočárkem a musíte ho objet přes komunikaci.

To mě štvalo nejvíc, když vnouček ještě nechodil. Jeden chlápek s dodávkou nemohl pochopit, že nemá kde stát, protoze tam zákaz stání.

 

yarda1
hodnocení

0x

Nejen pro cyklisty. I pro elektrokola, elektrokoloběžky a další elektrovehikly. Třeba na elektrokoloběžce se jezdec pořádně nemůže otočit aby viděl jak vypadá dopravní situace za ním, na kole snad bylo možné instalovat zpětné zrcátko, ale nevzpomínám si že bych něco takového viděl.

Jako řidič B bych uvítal kursy z dopravních předpisů, něco podobného jako když jsem byl řidič - referent a pořádal je pro nás zaměstnavatel. Dopravní předpisy se pořád mění a prase aby se v nich vyznalo.

Řidičák pro cyklisty sníží reálně dopravní nehodovost #2

Někteří řidiči se v předpisech, ani ve značkách nevyznají, neznají je, páč nechtějí. Jednou složí státní zkoušku a pak celý život jezdí a myslí si, že jsou lepší, jak ten řidič, co jel proti němu.

Mám na eletrokoloběžce zpětná zrcátka, není žádný problém je nainstalovat, cena asi 3 stovky. Mám teď lepší pocit když vidím za sebe, a přitom nemusím riskovat nějaký držkopád *smich*

 

hodnocení

0x

Pokud nebude vyžadováno dodržování předpisů, tak řidičák na kolo nic nezmění. Dnes je běžné, že se cyklisté prohání na chodnících, v jednosměrkách v protisměru, o jízdě ve dvojicích vedle sebe ani nemluvě a policajty to nijak nevzrušuje.

 

kmet
hodnocení

0x

shorturl.at/...

Jak se tohle může jenom stát? *alene*

Přesně tak, jako jiné nehody. Někdo něco poruší.

zepp

To se může stát tak, že Emmett Brown při svých cestách časem zapíchne svůj DeLorean přímo do okamžiku a místa, kde přijíždí cyklista. :-D

 

hodnocení

0x

Vrátili jsme se po týdnu z balkánu...na jednu stranu nedodržování jakýchkoli předpisů, na druhou stranu absolutní ohleduplnost... jezdit takhle u nás tak se pozabíjíme během prvních 5 křižovatek

 

makk
hodnocení

0x

Podle mě to řešením není. Neznalost předpisů není největší problém. Největší problém podle mě je, že od revoluce zásadně vzrosl počet aut i cyklistů a tím samozřejmě i provoz a naše vlády na to léta jen koukaly a teď situace přestává být únosná, protože je na silnicích příliš mnoho aut i cyklistů. Ono je rozdíl jestli za cetu do práce dojedete dva cyklisty a proti zrovna nic nejede, než když těch cyklitů je 50 a proti jedno auto za druhým. Za cyklistou samozřejmě jet nechcete, tak to dopadá tak, že se tam sanžíte vecpat i když jede něco proti (protože ono něco jede pořád) a vznikají nebezpečné situace a jedni druhé nenávidí. Chyba prostě je v tom, že auta a cyklisti nepatří na jednu komunikaci. Teď už se na to přichází, jenže na cyklostezky nejsou peníze, tak se vezme barva a namalují se pruhy na chodníky nebo silnice, ale to problém neřeší.

Tak to samé by mohli říkat cyklisti, že auto na silnici nepatří. Je to přece veřejná komunikace a ti lidi co jezdí po jednom v autě do práce těch pár km by to mohli alespoň v létě dát. Pak jede z práce stovky zaměstnanců a silnice ucpané, města neprůjezdné.
makk

Já nemluvím ani za cyklisty ani za motoristy a neřekl jsem, že cyklisté na silnici nepatří. Říkám, že při tom provozu (cyklistů i aut) je neúnosné, aby oba využívali jednu komunikaci. On i metař s kárkou širší než 600mm je povinen použít silnici a teď si představte, že cestou do práce dojedete 50 takových metařů. Z pohledu zákona je vše v pořádku, pojedete za ním a až bude volno proti (protijedoucího nesmíte ani omezit), tak ho v klidu předjedete. A to vše 50x za jednu cestu. Bude se vám to líbit?

asd1

Kolikrát v životě jsou potkal 50 metařů za cestu?

Spousta psychopatů má problém zpomalit, počkat na volno a až pak předjíždět, to je celý problém.

Málokdo z cyklistů dělá dobrovolně kuželku mezi autama, tam jede jen když je to nejmenší zlo.

makk

Musíte číst to, co píšu. Já neříkám, že denně potkám 50 metařů, já říkám, že kdyby tomu tak bylo, tak je z pohledu zákona vše OK, ale jezdit se v tom nedá a řidičák na kárku by taky nebyl řešením. Takže potřetí: Problém není v neznalosti pravidel silničního provozu, problém je v tom, že toho je na silnici moc a vzájemně si to vadí.

asd1

Já rozumim. A tvrdim že problém není v množství "překážejících", ale ve stavu společnosti kde je rozšířená agresivita a bezohlednost. V Německu nebo Rakousku v klidu počká až je volno a až pak jede, tady je hned nasranej a cpe se do předjíždění i když má auto proti nebo nevidí za roh. Podobně i v Německu na dálnici s autem, kdy tam tě dojede klidně Porsche, ale místo problikávání a najíždění na kufr v klidu počká na volno a až pak si odfrčí dopředu..

Tady se ti lepí na prdel i když jedeš tachometrových 100 na okresce, a když jedeš tachometrových 85 tak by tě rovnou lynčovali (a tacho 85 opravdu není zdržování provozu/ bezdůvodně pomalá jízda, 90 totiž není přikázaná rychlost ale nejvyšší dovolená.)

Já nemám s cyklisty žádný problém. Když jedu autem, už z dálky vidím jestli můžu a dle toho přizpůsobím rychlost, pak jen obloukem objedu a nemusím nijak výrazně zpomalovat. Stačí předvídat. V Rakousku si můžeš lehnout na silnici a můžeš si být jistý, že se večer vrátíš domů. U nás ti dávám maximálně minutu!

 

makk

S tou agresivitou a bezohledností souhlasím. Já na kole nejezdím, ale jezdím na skůtru, jezdím 90-95km/h (což je na mém tachometru cca 110km/h) abych nezdržoval a stejně se mě většina lidí snaží za každou cenu předjet, protože prostě skůtr před sebou nesnesou. Samozřejmě, že polovina těch blbečků vás pak ještě osprchuje ostřikovači (ono je sucho, ale on si zrovna potřebuje umýt okno).

Ostřikovače je taková česká klasika. Většina to na okno nepoužívá, trysky mají otočené do boku přímo na cyklisty. Potom ještě “záchranářská ulička “, to proto aby cyklista nemohl předjet auto, které zrovna stojí na semaforech nebo v koloně. Jeden exot si tak odřel zadní dveře o moje šlapatko když mě zavřel k obrubníku:)

 

mll
hodnocení

0x

Tohle je vždy jen snaha vytřískat z něčeho peníze. Povinné ručení a řidičák na kolo je holý nesmysl. Ale nepochybně na ně jednou taky dojde (snad se toho nedožiju). Už došlo na drony a kolo(ne)běžky, zahradní traktůrky a podobně, a je jen otázkou času, kdy pojišťovny si prolobuou další okruh patících.

Ve školách se přece učí dopravní výchova. Za nás se to jmenovalo Zlatá zebra, dneska se to možná jmenuje jinak. Třeba by se mohlo ubrat trochu z učení nesmyslů, které běžně člověk nepotřebuje (napadá mě dějepis na několikero způsobů pod různými názvy (kromě dějepisu s velkým ď to za nás byla hlavně literární, výtvarná a hudební výchova)) a zařadit takovéhle věci, které člověk rozhodně potřebovat bude.

 

mouchamezizuby
hodnocení

0x

Jako řidič cyklista můžu potvrdit že jsou čuňata na obou stranách barikády. Nebo jinak počet magorů je ve všech skupinách obyvatelstva rovnoměrně rozvrstven. Úplně sem miloval když mě někdo předjížděl a skoro mi škrtal o řidítka...

Není to o tom že cyklisti nedodržujou, je to o tom že obě trany nedodržujou a je v těch skupinách stejný poměr psychopatů, narcisů a lidí s malým (sebevědomím)...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]