Potřeboval bych prosím možná trochu poradit. Pracuji jako senior programátor, tedy žádný začátečník, v soukromé firmě. Poslední měsíce došlo k několika změnám struktury ve firmě, změnám u hlavního zákazníka. Sešly se mi projekty které nestíhám odbavovat. Tu je podhodnocená, pracnost, tu si zákazník více vymýšlí, tu zvolím řešení, které je technicky spravnější něž původní navrh ale trvá déle, přebírám kód po kolegovi a další důvody. Celkově přestávám stíhat, ukončovat včas úkoly k fakturaci a žijí již pár týdnů ve větším stresu. Blbě spím, práci občas dělám po večerech. Problém není technická neznalost nebo nezkušenost. Spíše neumím říkat ne, snažím se vyjít vstříc a teď se toho sešlo více a doplacim na to. Potřeboval bych umět si ty věci tolik nebrat. Jakmile odejdu z práce tak to umět hodit na hlavu. Až mi z toho dobře není. Zažil jste někdo?
Jediný problém je asi ten, že se snažíte vyjít všem vstříc, že neumíte říkat ne, nikoho nezklamat. Tito lidé jsou díky vám spokojeni, ale vy to odnášite stresem, nespavosti, přepracovánim. Tak pokud to jde, tak práci navíc odmitat. Jinak si můžete časem přivodit i nějaký zdravotní problém. Tak už kvůli tomuto naučit se říkat to e. Ono to asi nejde tyto věci si tak nebrat, prostě jste vyčerpaný, potrebujete více klidu pro sebe.
Nemusíte říkat hned "ne", naučte se vyhodnotit, jak dlouho bude zadání trvat, zda se při programování může vyskytnou další řešení, zda chce zákazník jít cestou lepšího řešení, nebo zda si na svém trvá beze změn. Poté vzniká prostor, kdy víte kam až můžete zajít.
Taky pomáhá udělat menší zakázky, které nejsou časově/programově náročné.
Při zadání velmi náročné pracnosti je potřeba zákazníka upozornit, že i časově to bude trvat déle - u těchto zakázek upozornit všechny nové, že jsou v pořadí.
Já teda nejsem programátor, ale takto si třídím práci