Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, kdysi dávno, možná 20-30 let zpátky, jezdil přímý rychlík Praha-Ostrava (nikde nezastavoval). Jeho koeficient rychlosti (úseková dělená technickou) byl tedy rovná jedna.
Tento rychlík ve své době časově konkuroval vnitrostátní letecké dopravě.
Potřeboval bych zjistit jeho název a ideálně i dobu jízdy, nemohu ho však nikde najít.
Neporadí/nepamatuje si někdo?
Mockrát děkuji.
Podle mě Pendolino Sprinter drive, nekdy okolo roku 2010, mezi Prahou a Ostravou nestavělo a cesta trvala 3 hodiny. Normáně Pendolina stavěla mezi Prahou a Ostravou v Olomouci a Pardubicích. Pendolino není rychlík, ale SC tedy SuperCity. Vlaky IC a EC (InterCity a Eurocity) mezi Prahou a Ostravou stavěli vícekrát. Byl i rychlík co nestavěl mezi Prahou a Pardubicemi, ale nevím kam jel. Pouze na vlaky SC byla také tenkrát povinná místenka.
Vnitrostátní letecká doprava je nesmysl a zhovadilost, už jen kvůli spotřebě při vzletu, dopravu na letiště a z letiště, doba při odbavení.
Vnitrostátní letecká doprava měla smysl, když se nastupovalo do letadla prakticky z ulice. Vzpomínají pamětníci, jak se dalo z centra Prahy do centra Brna dostat za hodinu. Ale to je dávná minulost a ve vnitrostátní dopravě snad neexistuje let, který by mohl pozemní dopravě konkurovat. Neni to jako v Japonsku, Francii nebo Itálii, kde rychlovlaky prý totálně převálcovaly vnitrostátní leteckou dopravu (tam překonávají delší vzdálenosti a když třeba z Milána do Říma jede rychlovlak 3 hodiny a každých 30 minut, to prostě letadlo nemá šanci).
V ČR opravdu nehrozí, minimálně do roku 50. Ale ani tak nemá cenu cestovat letadlem, i kdyby takové lety byly. A až budou rychlovlaky, což bude možná někdy v roce 100 a kdo ví jestli, tak to bude platit tuplem.
U nás stavíme "rychlodráhu"na letiště s rychlostí 80-120 km/h, ta má být v provozu od 31.12.2030, tak jsme se zavázali unii, ale podle posledních zpráv dost pochybuju, že se tohle podaří viz. třeba zdopravy.cz/... .
Ale i přestože nemáme rychlovlaky, tak letadlo časově nevychází. V té Itálii to je něco jiného, když míst 7 hodin obyčejným vlakem jedete 3-4 hodiny rychlovlakem to už má smysl (namísto 7 hodin už by letadlo vycházelo, ale místo 3-4, to už je znát ten čas na letišti). Jinak jsem koukal, jestli moc nekecím a ten spoj, co jsem říkal jezdí tak 4x za hodinu (to jen státní dráhy, je tu ještě soukromník) a cesta trvá 3-4 hodiny. Cena je pochopitelně značná, právě protože konkuruje letadlům. Ale můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, že tyhle vlaky jezdí nacpané do posledního místa, jel jsem tak asi dvakrát nebo třikrát, samozřejmě ne za cenu letenky (když se koupí včas, je to podstatně levnější).
Osobně si nemyslím, že ČR má na vnitrostátní rychlovlaky rozložení měst. Velká (krajská) města jsou řádově 100-150 km vzájemně od sebe. Mezi niimi se ten rychlovlak ani nerozjede na tu maximálku. Je to opravdu spíše pro ty mezistátní, transevropské spoje. U nás by bohatě stačilo napřímit tratě na těch 140-160km/h a opravdu tou rychlostí celou dobu jet, což je něco, co umí i půlstoletí staré vagony.
koukám na tu mapku:
d15-a.sdn.cz/...
může mi někdo vysvětlit, proč tam je plán na VRT Poohří do Mostu? a proč to slepý střevo do Pardubic, aby nezáviděli v Hradci?
Střevo do Mostu z Roudnice je proto, že je to tam prázdná placka a výhledově možná pro spojení do Lipska (Leipzig). Je mi ale divné, že by Němci neměli rychlovlaková spojení Leipzig-Dresden? V nejbližších 50 letech bych ale kopnutí do země v oblasti střeva nečekal. Ono bude problém prokopat se Středohořím do Ústí. Kupodivu si ministerstvo více věří na tom tunelu pod Krušnýma horama, který má být hotový jako první.
Co se děje v Pardubicích, netuším. Asi se nedokázali dohodnout stejně jako kdysi s dálnicí. Ta města jsou tak blízko, přesto dost daleko na to, aby se srostla.
ne, co jsem tak dohledal, tak to střevo do mostu opravdu má být slepý
co se týče HK a Pardubic: měli je podělit, jednomu dát vrt a druhýmu dálnici
nejabsurdnější mi přijde ta prázdná plocha od plzně po jihlavu, tam evidentně neni potřeba investovat nijak, je to jak s dálnicema, který se tam staví jako poslední
To slepé střevo na Most měl být úsek do Karlových Varů, ale už 4 roky je to prý no-go:
---------------------------
Součástí projektu měla být také odbočka RS42 na Louny a Most, která měla sloužit jako základ nového konkurenceschopného železničního spojení Prahy a Karlových Varů. Ta ale nebyla schválena a zatím se s ní nepočítá. " Bude pro ni zpracována samostatná studie," uvedla mluvčí Správy železnic.
-------------------------
Ústí bude mít VRT jen proto, že leží na trase Praha-Berlín. Původně měla trať jen olizovat západní okraj Ústí a prakticky se mu vyhýbat. Teď vede centrem a bude tam jezdit 150 nákladních vlaků denně. Místní jsou z toho na větvi. Trať je dělaná na osobáky na 320km/h, ale Středohorský tunel jen na 280 a Krušnohorský na 200.
Asi si budu muset sednout a spočítat tu časovou úsporu oproti standardnímu 50 let starému vlaku jedoucímu standardní rychlostí 160 km/h.
Budějovice nic nemají, protože za Budějovicemi je tma. OK, je tam Linec, ale od té doby, co cesta z Čech (Prahy) do Vídně změnila směr na Brno na Moravě, tak celý ten směr na jih ztratil hodně významu.
máte pravdu, ale za budějcema je úplně stejný prd jako za varama.
já na to poukazoval hlavně v kontextu těch podivných slepých střev, že někde se zahušťujě a větví a jinde se neplánuje ani páteř
mimochodem mezi CB, Lincem a Gmundenem byla první veřejná koněspřežná železnice v Rakousku-Uhersku a pravděpodobně druhá na evropském kontinentu
Všimněte si, že kostra VRT (vysokorychlostních tratí) v ČR je dělaná s ohledem na připojení na velká centra za hranicemi. Ústí se to původně mělo nejen vyhnout, ale neměla tam být ani zastávka. Nevím, jestli to bylo jen proto, že Ústí leží tak blbě za horama a navíc sevřené strmými srázy okolo Labe.
Nevím, proč Karlovky byly tak vyzdvihované. Asi proto, že je to dopravní díra s neexistujícími dobrými dopravními spojeními, protože jsou ještě více za horama než Ústí? I ta dálnice k nim je sága na dalších určitě 25 let.
Pardubické střevo je asi z toho důvodu, že je krátké a odfajkuje se velké město. Naproti tomu tahat 100km do stejně lidnatých Budějovic, by bylo mnohem dražší a trvalo by dlouho. Současná trať do ČB je snad docela klikatá hrůza, takže VRT by musela být v úplně novém koridoru. Nevím.
O koněspřežce vím. Mám v plánu navštívit zachovalé mostky a náspy. Snad to bylo hlavně na ulehčení dovozu soli (hlavní dovozní směr soli do Čech)? Velenice/Gmünd bývaly důležité město na trase Praha-Vídeň. Dnes většinu provozu přebralo Brno nebo Jihlava-Znojmo.
Dálnice na ČB postupujeme pomalu. V okolí Ústí zase vede nestabilním prostředím. Už to tam jednou dálnici zavalilo a jindy se zase začala propadat. Kdyby Němci netlačili na dokončení, tak by možná nebyla hotová dodnes. Myslím, že Budějovicích dýchá na krk k hranicím dostavěná rakouská dálnice (S-Schnellstraße).
Jestli si Budějovice stěžují, že mají prd, tak se můžou jít podívat do Liberce. Ten má prd a nic se pro něj ani neplánuje.
tak nejde jen o město jako takové, ale o celý kraj a jeho rozvoj. co se týče Pardubic, tak tam právě proto, že to maj do HK co by kamenem, žádná odbočka být neměla, z CB bude VRT nejblíže Plzeň, Praha, Jihlava... do CB je to z Prahy nesložitý terén, snad jen to údolí Sázavy, Liberec je víc v kopcích. Budějce si nestěžují, myslím, že jsou rádi alespoň za ty kousky dálnice.
* koňka nebyla přes Velenice, ale přes Kaplici
Ta dálnice do ČB vypadá lépe než jsem si myslel. Asi jsem si to popletl s tou píseckou. Teď už jen dotáhnout to připojení na D1.
Koukám i na trať do ČB a velká část je 160km/h. Nevím, na co jsem myslel. Jestli to byl ten zatáčkový sjezd z kopce přes Hlubokou nebo co. Přesto se připravují zrychlení. Sice ne VRT, ale i tak už brzy výrazné zrychlení.
Velenice/Gmünd byly místem zajímavých událostí v 1918. Určitě bych si tam rád jednou udělal výlet. Navíc mají úzkokolejku (i po 100+ letech nepropojenou s tou jindřichohradeckou!).
@mll dnes 07:45
Vnitrostátní letecká doprava měla smysl, když se nastupovalo do letadla prakticky z ulice. Vzpomínají pamětníci, jak se dalo z centra Prahy do centra Brna dostat za hodinu.
Ano, to si pamatuji - Turbolet z Kunovic do Prahy ...
> Rychlovlak se na tu rychlost na 100 km ani nerozjede...
Měl jsem to napsat lépe. Nemyslel jsem, že se na tu rychlost nerozjede, ale že tou nejvyšší rychlostí pojede jen krátkou dobu nebo vzdálenost mezi zastávkami.
Schválně jsem si zkusil spočítat 2 teoretické případy: stejná lokomotiva jede do města 150km daleko a po cestě jsou po 50km dvě zastávky po 2 minutách ("Praha-Rakovník-Ústí-Drážďany"). Jednou se rozjede za 5min na 300km/h, podruhé se rozjíždí stejně rychle, ale nezrychluje nad 160km/h. Dále jedou svou maximálkou (300 nebo 160) a pak brzdí stejně rychle jako zrychlovaly.
------------------------------------------------------
rozjezd: 5min 12,5km
plná rychlost: 5min 25km @ 300km/h
brždění: 5min 12,5km
celkový čas jízdy: (5+5+5) + 2 + (5+5+5) + 2 + (5+5+5) = 49 minut
------------------------------------------------------
rozjezd: 2min40s 3,5km
plná rychlost: 16min 37km @ 160 km/h
brždění: 2min40s 3,5km
celkový čas jízdy: (2:40 + 16 + 2:40) + 2 + (2:40 + 16 + 2:40) + 2 + (2:40 + 16 + 2:40) = 68,5 minut
------------------------------------------------------
Rychlovlak (300 km/h) ujede tu trať 150km za 50 minut, rychlík (160km/h) za 70 minut.
Snad tam někde nemám chybu. Jen jsem ťukal čísla na kalkulačce.
Zajímavý příklad.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.