Nejste přihlášen/a.
Přišel jsem lehce řečeno naštván z Městského úřadu. Potřeboval jsem nový cestovní pas, jelikož v září musím na služebku do Indie a tak to musím i kvůli navazujících víz co nejrychleji vyřídit.
Na úřadě mají úřední hodiny do 17:00. Příšel bych dřív, ale musel jsem být dnes déle v práci a tak jsem došel s docela malou rezervou až v 16:40. Na dveřích byl nápis, že poslední klient bude přijat nejpozději 5 min před ukončením úředních hodin, tj. 16:55. Byl přede mnou ještě jeden klient, který ze dveří od úřednice vystoupil v 16:53. Tak jsem si říkal, že to asi stihnu, ale stále bylo na světelné ceduli, že "NEVSTUPUJTE". V 16:55 vystoupila úřednice ze dveří už s věcmi, že spěchá domů a otráveně se ptá, co chci. Říkám, že potřebuji vyřídit cestovní pas, načež je mi odpovězeno, že už musí jít a nestíhá. Ukazuji ji tedy ceduli, kde má jasně napsáno, že v tento čas by mě ještě měla přijmout. Prvně se hádá, že ne, ale nakonec uzná, že by mě měla přijmout, ale dodává, že už má někde mimo úřad něco rozjednaného a musí prostě jít.
A mě to pěkně naštvalo. Zítra i pozítří mají zavřeno. Pas co nejrychleji potřebuji. A proč mě napadá na ni napsat stížnost? Víte, nejsem z pravidla bonzák a nikdy jsem neměl zapotřebí způsobovat jiným problémy. Jenže v tomto případě způsobila problém ona mě. Pas potřebuju do měsíce (a nechci si teď kvůli její neochotě připlácet). Pokud by to byla soukromá firma, mávnu nad tím pravděpodobně rukou (a jdu ke konkurenci), ale vzhledem k tomu, že je to státní úřednice, placená mmj. z mých daní, není přípustné, aby si řekla: "dneska končím dřív, kašlu na úřední hodiny, mám jiné věci na práci". To je jako, kdybych si v soukromé firmě zaplatil službu a před dveřmi mi řekli, že smůla...
Prostě mě to štve, má dodržovat úřední hodiny...
Z mého hlediska máte pravdu. Pracovala jsem jako státní zaměstnanec na úřadu 13 let, a nikdy bych si v úředních hodinách nedovolila odbýt klienta. Nikdy. Nejednou se mi stalo, že zoufalý člověk se marně snažil dostat dovnitř, protože vrátný v 17:00 zamkl vstup. I když bylo 17:05 a odcházela jsem v kabátě domů, vždycky jsem se zeptala, kvůli čemu přišel. Někdy stačila rada, ale byla jsem ochotná se s ním i vrátit do kanceláře, rozjet počítač a vyřídit jeho záležitost. Chápala jsem, že lidi pracují a dřív se nedostanou - kdysi dávno se se mnou vrátil odcházející úředník a vyřídil se mnou, co jsem potřebovala, a na tu vděčnost, protože jindy jsem to prostě vyřídit nemohla, si pamatuji dodnes, je to asi 20 let.
Z mé praxe poradím - zajděte za vedoucím toho oddělení a slušně, bez negativních vyjádření, mu popište, co se stalo. V klidu. Na našem úřadu by to bylo pod stůl nespadlo, to mi věřte.
Můj otec, vychovaný v první republice, říkal: "Úředník je služebník a úřad je služba." Toho jsem se vždycky držela a považuji to za správné. Kdo z úředníků to tak necítí, nemá na úřadě co pohledávat.
A kdyby vás vzala a byla tam kvůli vám třeba do 17:02, proplatil byste jí ty minuty navíc? Řešíte blbosti.
Jak jste přišel na to, že by měl úředníkovi proplácet přesčas? Pokud se dostavíte na úřad v úřední hodinu a úředník vaši žádost nevyřídí do konce své pracovní doby, tak je to čistě jeho problém. Pokud by se však jednalo o nějakou žádost se zdlouhavým vyřizováním, asi by mohl pána odmítnout a objednat na jindy.
Nechci se zastávat někoho, kdo odchází před koncem pravovní doby, ani nevím, jestli se jednalo o výjimku, nebo toto dělá běžně. Ale:
1. Pokud někdo nyní v největším návalu přijde pro pas 20 minut před zavíračkou, může si být skoro jistý, že ho nevezmou.
2. Klient před vámi vyšel dle vašich slov 7 minut před zavíračkou. Určitě si nemyslíte, že za 7 minut (spíš za 6). Vás najde v kartotéce, odebere vám případně starý pas, zadá do systému údaje, vyfotí vás, sejme vám tabletem podpis. Navíc u nás se pak musí jít zaplatit na pokladnu do jiného patra, kde už by po páté také nikdo nebyl a nemohl byste tak poplatek zaplatit a přinést zpět doklad, jak se to dělá u nás.
Tedy rozhodnutí vás již nevyřídit považuji za logické. Jediné, při čem jste ji "nachytal" bylo, že šla z práce o 5 minut dříve.
A pokud si si někdo myslí, že v soukromém sektoru by se mu to nestalo (někteří to fakt naivně píšou), ať zkusí do autoservisu přijet předat auto 7 minut před zavíračkou, nebo chtít v hospodě 7 minut před zavíračkou udělat topinku. Nebo vejít 7 minut před zavíračkou do obchodu (mně posledně z malých soukromých domácích potřeb v půlce nakupování vyhodili 16:55 se slovy "zavíráme" a pokladní mě málem zavraždila pohledem, když 5 minut před zavíračkou musela namarkovat dvě položky.
Něco jiného je, že zaměstnanci pod tlakem makají v práci dýl, aby se stíhala práce, nebo jednali s důležitými klienty. (Ale to běžně dělají v neúřední dny i úředníci, jen to nevidíte. A zpravidla zadarmo.) Ale jako s běžným soukromým klientem, který chce maličkost, se s vámi pár minut před zavíračkou nebudou bavit troufám si tvrdit minimálně v 90 % podniků.
Vaši frustraci chápu, ale zkuste se na svět nekoukat jen sobecky svýma očima.
Tak když má na dveřích napsáno že posledního bere 5 minut před a ona 7 minut před odchází ze dveří kde se potká s posleedním, tak co na tom chceš obhajovat?
Otevře si úřad a v pracovní době jí tam chodí lidi, to je skandál. Mají před dveřma nocovat a být tam ještě před otvíračkou a ne že si tam přijde včas během pracovní doby!
Jablka a hrušky
1. Tato přepážka sloužila výhradně pro vyřízení cestovních pasů a občanek. Když si dají na dveře, že posledního berou 5 min před zavíračkou, asi předpokládají, že vyřízení cestovního pasu nezabere více než 5 min. Pokud ne, což nerozporuju, tak si to mají opravit na ku příkladu 10 min a budu s tím v pohodě. Aspoň budu vědět s čím počítat, stejně jako budoucí klienti.
2. Já nikde netvrdím, že v soukromém sektoru by to muselo být jinak, to vůbec. Jenže v soukromém sektoru nejsou ti lidé placeni z veřejných peněz = našich daní. Pokud se k zákazníkům budou chovat špatně, tak jim zákazníci odejdou, napíšou špatnou recenzi apod => firma přestane mít zakázky/zákazníky. Úřadu to je jedno. Ten tam ze zákona musí být a žádná konkurence ho nenahradí. Od soukromníka mohu odejít, kdežto daně musím platit pořád.
Na netu (ale i v hovoru) převládají lidé, kteří nadávají na všechny, na zloděje politiky, na neschopné na moje dítě zasedlé učitele, na neumětele namistrované úplatné doktory, na líné protivné neochotné úředníky, na neschopné drahé řemeslníky, na neschopné drahé automechaniky..
Předpokládám tedy, že takto si stěžují lidé poctiví, schopní, ochotní, milí a nezištní.
Je tu ale jedna velká záhada, kde všichni tito skvělí lidé pracují, když v reálu narážíme předvším ty "nepoctivé, neochotné, drahé a neschopné"..
Lidem by neuškodilo občas kouknout do zrcadla, jestli jsou takoví, jak to požadují po ostatních. Asi jako v mém oblíbeném vtipu: "Když si uvědomím, jaký já jsem inženýr, tak se normálně bojím jít k doktorovi."
Troufnu si říct, že jinak mezi tento typ lidí nepatřím. Nikdy bych si nestěžoval, že je někdo drahý nebo automechanik neschopný. Jsou to soukromnící, které ale platí jejich zákazníci. Pokud si vybudují špatnou pověst anebo jsou drazí, lidé od nich prostě odejdou. Oni "utřou" a budou se muset zamyslet, jak zákazníky sehnat zpět.
Ti však neplatí u státních úředníků. Vím, že to jsou také lidi, nevyčítal bych jim např. to, že udělali chybu, to je normální - každý občas nemá den. Co mi však vadí, je to, když jasně porušují podmínky, které si sami nastavili. A opět - jsou placeni z našich dani, které prostě platit musím, ať se mi to líbí nebo ne. Nemůžu od nich "odejít" jako od toho soukromníka.
Věc bych řešila rychle (ještě teď) písemně s vedoucím odboru a tajemníkem úřadu. Teoreticky jste mohl být tzv. mystery klient. Pak by z toho byl problém jako hrom.
Vysvětlete, že se nejedná o dovolenou, že informaci o pracovní cestě jste nedostal před měsícem, ale teď. Požádejte o bezplatné zrychlené vystavení pasu v návaznosti na potřebná víza.
Úřednice měla tam někam samozřejmě zavolat a o pár minut zpoždění se omluvit. Jinak to s nějvětší pravděpodobností nebyla úřednice státní správy, ale úřednice městského úřadu, tedy "městská". Úředníci si dovolí jen tolik, kolik tolerují tajemníci úřadů. Některý tajemník je pes, jiný benevoletní.
Ať to dobře dopadne!
Osobní a cestovní doklady jsou záležitostí Ministerstva vnitra (tedy státu) a příslušnou činnost vykonávají úřady obcí s rozšířenou působností v rámci přenesené agendy.
Co Vám pomůže, stížnost, nebo přijít příště včas.
Ta paní měla něco domluvené a slíbila, že tam bude.
Ano vše se dá stihnout za pět minut, tak prosím příště nikdo nebrečte, že jste nestihli na poslední chvíli zaplatit daně.
A že se kvůli vám musí prodlužovat temín. Budu sprostý "H*vno, nestihl si v termínu, tak trp".
Milane, on přišel včas. To že si úřednice domluvila nějaký rande, který stihne jen když zdrhne z práce o pět minut dřív než má, to je její blbost. Evidentně si pracovní dobu zkracuje běžně. Na místě je písemná stížnost jejímu vedoucímu, kopie na nadřízený úřad a další kopie to několika médií aby to bylo i veřejný a chytila se za nos. Úřad je služba lidem a ne že když nepřijedeš na praseti a v předklonu tak na tebe s..
Stejná situace jako když uklízečka s hadrem vyhání zákazníky z krámu čtvrt hodiny před zavíračkou - to že zavíračka je i konec jejich pracovní doby je jejich problém.
Jak se mu líbí, ale pouze pokud porušením vlastních pravidel neomezí někoho jiného... Nejsi náhodou taky úředník kterej zavírá kancl dřív a lidi má za obtížný hmyz?
Na dveřích "berem 5 minut před zavíračku" a 7 minut před už zdrhá z kanclu, přiemž placená je za úřadování do zavíračky + čas na převlíkání atd. má až po zavíračce, ne že se balí už během těch pěti minut kdy má ještě úřadovat, že dokonce mizí je už hodně přes čáru.
Každý to vidí jinak, páč já tvrdím, že za 5 minut se nestihne udělat žádost o pas. Nebo někdo z Vás to zvládnul za 5minut?
milancukrar: Nevím, kolik času přesně trvá vyhotovení nového pasu. Nicméně, tahle "přepážka" byla speciálně od cesttovních pasů a občanek. Takže, pokud mají na dveřích napsáno, že posledního klienta berou 5 min předem, asi usoudili, že vyřízení pasu (jakožto jednoho z mála úkonů, co tato přepážka nabízí) nezabere více než 5 min. Pokud je to an dýl, tak je to jejich chyba a mají to změnit.
Jak už tu padlo: V soukromé firmě (tím myslím malou firmu, ne nějaký nadnárodní kolos) by si něco takového nikdo nedovolil (nebo jen jednou). Za 10 let se nestalo, že by zákazník minutu před zavíračkou narazil na zavřené dveře a kdo už by vevnitř, musel být obsloužen. Takže kluci kolikrát přetahovali i o půl hodiny.
Zato jsem byl u O2, kde mi před nosem zavřeli 3 přepážky po sobě a zaměstnanci odešli (někteří beze slova) domů. Nakonec mě tedy obsloužili, a stihli to i do konce otvírací doby, akorát jsem tam půl hodiny čekal. Podivná atmosféra.
No heleďte, ne že bych se zastával té úřednice, to vůbec. Zmínil jste firmy. Pracoval jsem v krámu přes sportovní potřeby (dvanáctky směny dlouho do večera) a osobně vím, jak je nepříjemné a zcela nevhodné, když někdo příjde dvě minuty před zavíračkou s tím, že chce přednášku o lyžích nebo cyklopřilbách. Já tohle zase beru jako naprostou bezohlednost vůči personálu. Vy řeknete, že kluci přetahovali i o půl hodiny. A zajímal se třeba někdy zákazník nebo zaměstnavatel o to, že zákazník vlastně obtěžuje toho kluka de facto mimo jeho pracovní dobu? Ptal se třeba někdo, jestli těm klukům, kteří přetahovali půl hodiny, třeba neujel nějaký důležitý spoj, když třeba nebydleli v místě pracoviště a neměli možnost se svézt vlastním přibližovadlem. U nás to problém byl, protože některé kolegyně byly z okolních vesnic, kam už toho po zavírací době jezdilo jen málo... Takže on ten prozákaznický přístup by měl mít svoje meze. Já tedy rozhodně nejsem zastáncem hesla "náš zákazník, náš pán", protože to zákazníka posiluje v přesvědčení, že si k personálu může pak dovolit všechno... No a právě kvůli přístupu bezohledných a drzých zákazníků jsem v to v oblasti prodeje dlouho nevydržel a vůbec nevadí mi, že jsem z této branže odešel.
Prostenekdo - já zase přidám pár zkušeností přímo z MěÚ. Nepracovala jsem tam jako úřednice, ale pravidla se vztahovala i na mě. Dost si toho pamatauji. Komu jel těsně po uzavírací době poslední autobus, směl odcházet dříve. Jenže neexistoval (a neexistuje) odbor, kde by pracoval jediný člověk. I v době dovolených a nemocí musel někdo na pracovišti být. Nějaký druh píchaček zaznamená skutečný příchod i odchod pracovníka. I v době oběda. Minuty plus i mínus se na konci měsíce sečítají a podle toho pak pracovník napracovává, nebo si je vybere jako krátkodobé volno.
Od toho jsou přesčasy, přijde dvě minuty před zavíračkou a půl hodiny přednáška o kolech - solidní zaměstnavatel tu půlhodinu proplatí jako přesčas a ne jak je u nás standard že mu prodavač dělá vola zadarmo...
No,asi takhle: Samozřejmě, jsou určité meze. A jednoznačně je to o šéfovi, jak si to s podřízenými zařídí a vyřídí. Ve zmíněné soukromé firmě to bylo tak: Zůstal o půl hodiny (hodinu) dýl, příště šel dřív, přišel později apod. Potom taky existovalo cosi jako prémie, zkrátka dotační nebyli škodní. Ne, asi se jim ten čas nezaplatil dle zákonných pravidel, ale zadarmo to taky nedělali a byli spokojení všichni. Zákazník, prodavač a tím pádem i šéf. Taky tam dotyční pracují dodnes, tj. 10+ let, což o čemsi svědčí. Odcházelo se spíš z rodinných důvodů, kvůli pracovním výzvám nebo z pocitu, že zkrátka potřebuju změnu. Samozřejmě taky kvůli penězům, tam to ale bylo otázka absolutní částky, ne podílu na motivační složce.
amperr: No tak, je-li to tam takhle u Vás nastavené, tak budiž, pro mě za mě. Já pracoval v prodejně, kde se přesčasy neproplácely a rozhodně neexistovalo, že by byl prodavač uvolněn jiný den dřív. Takže případné vzniklé přesčasy nechal zadarmo zaměstnavateli. Platy a prémie byly nízké, procenta z prodeje produktu nebyly vůbec. Byly sice pak určité odměny na konci roku, když se přeplnily prodejní plány, resp. odprodeje, jenomže ty ve skutečnosti odrážely spíše polohu prodejny, jestli se tam dobře zaparkuje a přijde tam hodně lidí atd. Personál s plány, i kdyby chtěl, stejně moc nepohnul, jelikož byl od zaměstnavatele neustále úkolován přestavováním výstavních panelů a regálů na prodejně a podobných nekonečných nesmyslů, takže na pokec se zákazníkem a jeho motivaci k většímu nákupu to tam moc nebylo. Když se něco pokazilo, tak se to udělalo tak, že odpovědnost šla vždy za prodavačem, vedení firmy vždy dalo od všeho ruce pryč. Takže ve výsledku tam, kde jsem pracoval, ta motivace a tudíž i morálka zaměstnanců byla právem strašně mizerná. A když do takovýhle atmosféry pak vleze nějaký otrapa, který má chuť prudit 3 minuty před koncem otevírací doby s úmyslem udělat meganákup nebo jen zdržet prodavače, tak to je potom jak rozbuška u sudu s prachem. To musí chápat každý.
stěžujte si, jste v právu a navíc si tam tu paní platíte
já tohle taky nesnáším, beztak šla domu a když už, měla odcházet až po 17.
Ano je placená z daní lidí pro který tam je. Že je ochotná tam za ty peníze pracovat je její věc, asi se jinde neuchytí nebo tam je spokojená... Kolik myslíš že maj ženský který u mašiny 8 hodin denně strkaj drátky do konektoru? Oproti tomu má úřednice lehárko, pohodlíčko a plat větší. Drtivá většina úředníků z práce nechodí strhaná ale odpočatá...
sorry, mě jaký má plat fakt nezajímá, nemá to stím co dělat, pokud má do 16.55 brát lidi a odcházet až po 17.00, tak tak má činit
chápu, že pas nejde vyřídit za deset minut, ale mělo by být v budově a na webu úřadu jasně uvedeno, že na pasy berou třeba nepojpozději v 16.30 a za předpokladu, že neni fronta lidí před a doporučeno používat rezervační systém, který by měl mít dnes snad už každý úřad k dispozici
před koncem pracovní doby (přesněji řečeno úřední doby pro veřejnost) se prostě neodchází v žádném případě
Jenže to v ani jednom z případů nejsou státní zaměstnanci, tam ať si dělají co chtějí, lidi tam pak přestanou chodit, napíšou špatnou recenzi, pomluví je a přijdou o zákazníky. Statní zaměstnankyně je placená z peněz nás všech a měla by se tak podle toho chovat. Pokud se jí to nelíbí, může klidně taky odejít do soukromého sektoru.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.