Nejste přihlášen/a.
Prosím o radu, sama nemám děti, sourozence ještě mám, jedna sestra se nestarala příliš o svojí dceru a já bych této dceři a moji současně neteři chtěla v závěti odkázat byt. Je možné dát do závěti, kdyby nedej bože neteř zemřela, aby tento byt nepřipadl její matce, tedy mé nezdárné sestře? A aby připadl dalšímu sourozenci jen?
Děkuji
Do závěti můžete dát cokoli, co nebude v rozporu se zákonem (NOZ - Nový Občanský zákoník). Stejně je třeba ji notářsky ověřit, tak si zajděte k notáři a nechte ji u něj rovnou i sepsat podle vašich požadavků.
@orion: Netvrdím, že ji musí sepsat notář, ale považuji to za vhodné. V každém případě je taktéž vhodné, aby ji notář potvrdil jako svědek, odpadnou tím některé problémy při jejím případném napadení.
Nejsem právník, ale domnívám se: "nedej bože neteř zemřela,..aby nedědila případně její matka po své dceři." to neprojde.
Páč jsem kdesi kdysi četl, že není možno odkazovat na neurčený čas. Ale podrobnosti si již nepamatuji.
Vy můžete závětí odkázat neteří byt, ale již nemůže vylučovat případné dědice po neteři.
Pak dejte vědět, co Vám notář sdělil.
Ale ona v dotazu nenapsala tuto vaši formulaci: aby nedědila její matka po své dceři.
Každopádně pokud opravdu tak to myslela otázku, že chce diktovat neteří, jak má neteř naložit s bytem, tak to by šlo realizovat snad leda jen jako přání zůstavitele třeba takto: Odkazují být neteři za podmínky, že neteř provede nejpozději při projednávání dědictví poslední vůli ve prospěch mé sestry XYZ A tuto poslední vůli po dobu 10 let nezmění A současně po stejnou dobu byt neprodá..
Tak je otázkou, jaká by byla vymahatelnost poslední vůle, každopádně já bych se toho nebál to uvést, buď to bude platné, nebo to bude neplatné, nebo aspoň bude každý vědět, že porušila poslední vůli zůstavitelky.