Nejste přihlášen/a.
Ahoj, potřebuji poradit. Nastupuji teď na brigádu na dohodu, kterou podepisuju na měsíc listopad a prosinec. Stále jsem studentka (22 let), takže vyplňuji i prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Chvíli jsem si lámala hlavu nad tím, jestli mám zaškrknout kromě slevy na studenta i základní slevu na poplatníka, jestli to dobře chápu, tak zaškrknu obojí? Prohlášení i podepsanou smlouvu odesílám na personální oddělení, takže druhá otázka je, jestli musím přikládat potvrzení o studiu? Nikde se o tom sice nepíše, že by to požadovali ale napadlo mě to, tak se raději ptám než to odešlu bez toho, aby mi tu slevu na studenta pak vůbec uznali.
Jakou dohodu jste uzavřela? Dohodu o provedení práce (DPP), nebo dohodu o pracovní činnosti? Kolik budete mít hrubou odměnu z dohody?
Jestli půjde o DPP s odměnou do 10.000 hrubého, která by byla bez odvodů SP a ZP, srazila by se pouze daň 15 %, tedy 1.500 Kč. Základní sleva na poplatníka činí letos 2.320 Kč. Uplatníte-li si slevu na poplatníka, celá částka daně bude umořena touto slevou a další slevu (na vlastní studium) už není z čeho uplatnit, její uplatnění je tedy nadbytečné. V tomto případě opravdu nepotřebujete předkládat potvrzení o studiu.
Pokud by šlo o dohodu s vyšším výdělkem, z něhož se už bude odvádět zdravotní a sociální pojištění (vysvětlování této problematiky by bylo nad rámec této poradny, psala bych hodinu a možná by to ani tak nebylo pochopitelné), s vyšší částkou daně, kde už se sleva na studenta uplatní, musíte k tomu doložit potvrzení o studiu. Bez potvrzení by Vám mzdovka slevu na studenta neuplatnila, znamená to totiž, že by bez podkladu odvedla méně daně a to si nikdo nelajzne.