Nejste přihlášen/a.
Zaměstnanec má dle zákoníku práce povinnost sdělit zaměstnavateli, že u něj nastala dočasná pracovní neschopnost, která je překážkou v práci, a to neprodleně, jakmile se o ní dozví. Tuto informaci postačuje sdělit telefonicky nebo e-mailem. Stejným způsobem bude zaměstnanec informovat zaměstnavatele po kontrole zdravotního stavu, že jeho dočasná pracovní neschopnost dále trvá.
Lékař pojištěnci předá vytištěný pouze Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce (II. díl RDPN), ve kterém mu bude lékař vyznačovat termín příští kontroly. Ostatní doklady týkající se pracovní neschopnosti zasílá lékař elektronicky přímo OSSZ, a to včetně potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti (dříve tzv. "lístek na peníze"). Pojištěnec tedy nemusí předávat zaměstnavateli žádné doklady.
Zaměstnavatel si může informaci o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a jejím trvání ověřit prostřednictvím služeb ePortálu ČSSZ.
Tolik cssz.cz/... na stránkách www.cssz.cz. Hovoří se zde pouze o "zaměstnavateli". Je nepsaným pravidlem, že zaměstnanec oznamuje svoji DPN přímému nadřízenému (např. vedoucímu oddělení, mistrovi apod.), ale není chyba, když to jakýmkoli způsobem sdělí "zaměstnavateli", čili třeba sekretářce, prostě podle organizace. Důležité je slovo neprodleně.
Žádnou takovou povinnost podle Zákoníku práce zaměstnanec nemá, i kdyby to psali na stránkách ČSSZ třeba desetkrát.
Zákoník práce § 206: (1) Je-li překážka v práci zaměstnanci předem známa, musí včas požádat zaměstnavatele o poskytnutí pracovního volna. Jinak je zaměstnanec povinen uvědomit zaměstnavatele o překážce a o předpokládané době jejího trvání bez zbytečného průtahu.
Tedy není tam neprodleně, ale bez zbytečného průtahu snad stačí.
Paní inziniirko, vy jste nás pěkně obelhala a zmanipulovala, kdybyste tady ten paragraf uvedla hned:
Zákoník práce § 206: (1) Je-li překážka v práci zaměstnanci předem známa, musí včas požádat zaměstnavatele o poskytnutí pracovního volna. Jinak je zaměstnanec povinen uvědomit zaměstnavatele o překážce a o předpokládané době jejího trvání bez zbytečného průtahu.
tak je všem jasné, že co píšete není pravda. Je klíčové toto: "Je-li překážka v práci zaměstnanci předem známa", protože
1) předem znamená před tím než ten zaměstnanec onemocněl. A ne až potom.
2) Jedná se tam o žádost směrem k zaměstnavateli. To se ani nemůže vztahovat k náhlému onemocnění.
3) Navíc z kontextu toho odstavce vyplývá, že jde o plánovanou překážku například je třeba být doma kvůli návštěvě instlatéra, revizora, apod.
4) Z celkového kontextu legislativy a práv zaměstnance vyplývá, že v případě, že je potřeba navštívit lékaře nebo zdravotnické středisko. Ovšem na lékaře a na léčbu nemoci nebo rehabilitaci má každý člověk nárok, na to ve skutečnost se nemusí zaměstnavatele ptát, jen je třeba se dodnout kdy. Ale zaměstnavatel nemá právo to odmítnout.
Ten váš příspěvek je v mnoha bodech manipulativní a překvapuje mě, že jste ho sem dala bez toho aniž byste doplnila paragraf. Na stránce ČSSZ ho nevidím ale blíže to nezkoumám. Je překvapivé, že to tam není doloženo a je to takhle hrubě vytrženo z kontextu, právní výklad naprosto mimo obor.
@inzynyrka: To se omlouvám, to jsem nechtěl. Hledal jsem ty formulace z úvodu v ZP, ale § 206 jsem nenašel. Je tam ta formulace poněkud jiná, ale souhlasím, vyplývá z ní povinnost zaměstnance zaměstnavatele informovat. Domnívám se ale, že s elektronickou neschopenkou zaměstnavatel informován je, nepovažoval jsem tak za nutné to svoje původní odmítnutí korigovat.
Nesouhlasím ale s tou poslední kritikou, vím, že vaše odpovědi jsou věcné a fundované a vážím si jich. Jen jsem se domníval (fakt po zkoumání toho ZP), že je možná to info o povinnosti zaměstnance "sdělit" zastaralé a nereagující na el. neschopenku.
Hezký večer.
Na pěst jsi tak akorát ty. Co je ti do toho, co kolega má, pokud nejsi jeho nadřízený. Pokud ano, tak už máš nemocenský lístek v systému. Tak co řešíš?
Na pěst je sekretářka nebo hlavní vedení, že neinformuje vedoucího pracoviště.
Máte tam interní bordel. Kolega je z obliga
A vy máte nějakou interní směrnici a on má v popisu pracovní pozice někde uvedeno, jakému konkrétnímu člověku má hlásit svou neschopenku? Asi ne...tak jak je to v 99% firem..svou povinnost oznámit neschopenku společnnosti dle zákona splnil...to, že máte na firmě bordel a nedostalo se to až k tobě mu může být úplně šumák...
doutnaku, tak ti napíšu normální názor: pokud jsi jeho nadřízený a jako takový máš v práci bo*rdel s neschopnými zaměstnanci, který musíš řešit na poradně jinak si s ním nevíš rady, tak to svědčí o tvých schopnostech. Jsi vedoucí party kopáčů nebo co?
@julie1234: Cintáš nesmysly. Kdyby byl vychcanej a chtěl si prodloužit dovolenou, tak nemarodí už týden. Jestli si to podnik za týden nestihl předat na provoz, tak je nějaká chyba u něj...
A komu všemu by měl psát, když se dozví, že to tam posílají automaticky? Třeba předpokládal, že do konce dovolené bude zdráv!
Mě by teda štvalo, kdyby mi každý zaměstnanec posílal zprávy a volal něco, co vím a mám vědět...
doutnaku, to, že máš pod sebou líné vychcané jedince není nic, čím by se měl příčetný člověk chlubit. To je asi tak vše...
No tvl, on je to jeho nadřízený, ví že neschopenku má "Zjistilo se,že už od 1.9.má neschopenku" a stěžuje si, že to zaměstnavateli nenahlásil. To je mazec.
A tak hlavně on byl na dovolené, tak co bude psát do firmy že onemocněl, když má dovolenou!
Myslím, že chybu neudělal jen kolega, ale rovněž ve firmě kulhá komunikace stejným způsobem - dle Vás tedy ,,na pěst´´ . Máme 21.století, neschopenky jsou elektronické - takže když jsem měl na jaře neschopenku, volal mi vedoucí ještě než jsem došel z ordinace do auta, kde jsem měl telefon. Jinými slovy sestra neschopenku hned odeslala, sekretářka to zavolala mému vedoucímu ještě dřív, než jsem se dostal k telefonu. Řekl bych, že ve vaší firmě by bylo především ,,protřepat´´ toho, kdo nechopenku dotyčného přijal a s ledovým klidem odložil, aniž by Vám dal vědět ve stylu ,, Hele Franto , Pepa nepřijde do práce, mám tu jeho neschopenku.´´
Tento bod se netýká povinnosti oznamovat pracovní neschopnost.
"Zákoník práce § 206: (1) Je-li překážka v práci zaměstnanci předem známa, musí včas požádat zaměstnavatele o poskytnutí pracovního volna. Jinak je zaměstnanec povinen uvědomit zaměstnavatele o překážce a o předpokládané době jejího trvání bez zbytečného průtahu."
Klíčové je toto: "Je-li překážka v práci zaměstnanci předem známa", protože
1) předem znamená před tím než ten zaměstnanec onemocněl. A ne až potom.
2) Jedná se tam o žádost směrem k zaměstnavateli. To se ani nemůže vztahovat k náhlému onemocnění.
3) Navíc z kontextu toho odstavce vyplývá, že jde o plánovanou překážku například je třeba být doma kvůli návštěvě instlatéra, revizora, apod.
4) Z celkového kontextu legislativy a práv zaměstnance vyplývá, že v případě, že je potřeba navštívit lékaře nebo zdravotnické středisko na to má zaměstnanec právo. Na lékaře a na léčbu nemoci nebo rehabilitaci má každý člověk nárok, na to ve skutečnost se nemusí zaměstnavatele ptát, jen je třeba se dohodnout kdy. Ale zaměstnavatel nemá právo to odmítnout.
Nakonec on byl na dovolené, takže nemusí řešit vůbec žádné pracovní povinnosti, leda by to měl sjednané v pracovní smlouvě, že musí být k zastižení na telefonu, měl sebou služební telefon apod.
Mně se jeví jako klíčové to "Jinak je zaměstnanec povinen...". Chápu to jako že "není-li překážka v práci předem známa", jde o nepředvídanou překážku v práci, což obvykle pracovní neschopnost je.
Dovolená se podle § 219 odst. 1 ZP zaměstnanci nemocí přerušuje, a to dnem, v němž PN začala, bez ohledu na to, v kolik hodin navštívil lékaře. Tím dnem už tedy na dovolené nebyl.
Nahlásit na pracovišti pracovní neschopnost je naprostej základ.
Upozorňuje na to i většina ošetřujících lékařů rozhodujících o PN, že je nutno PN co nejdříve oznámit na pracovišti, aby se předešlo logicky těmto problémům.
Problémy vidím dva, ve firmě máte binec a vy nemůžete být nadřízený nikomu - nemáte na to. Týden je v datovce nemocenská a vy to nevíte, navíc opakovaně. Pokud to má fungovat, tak majitel musí sehnat schopnější lidi.
@asd1 Přesně. Bohužel v tom jejich bo*delu nefungují ani základní mezilidské vztahy - pokud je šéf autorita, tak samozřejmě se informuje jako první (telefon, SMS, mail, poštovní holub), ale tady to tak nefunguje. Mají ho na háku (podřízení i šéfové), a to opakovaně. A výsledek ... neschopný šéf s tím nic nedělá a píše na poradnu = jak říkali soudruzi - lišnij čelověk.
Je to smutné, ale kapitalismus vše převádí na peníze.
Takže se domlouvají účetní s účetními, ne lidé s lidmi.
Není věc zaměstnance něco hlásit když je nemocný. V případě že by byl například v bezvědomí v nemocnici nebo po operaci a neměl by sebou mobil nebo nabíječku, není jeho věc volat do práce. Když je na té nemocenské tak ten zaměstnavatel se to doví. Přesně nevím jak. Hlásit něco je čistě dobrovolná věc.
To záleží jaký má vztah k práci a ke kolegům. Jestli je špatně placený, zaměstnavatel se chová nevděčně, tak bych to taky nehlásil. U zaměstnavatele který si dokáže vážit loajálních zaměstnanců to nahlásím.
I když jsem měl DPN, tak ještě před cestou k lékaři, pkd to bylo akutní jsem minimálně mistra (nejbližšího nadřízeného ) o tomto informoval, tedy že jdu k lékaři a bude to asi DPN!Navíc většinou nevadilo když někdo vynechal byť nás na firmě bylo cca25 pracovníků v partách a každá 4-5osob.
Dokonce i když jsem měl ještě 29 srpna a teoreticky 30 teprve odezvdat věci tak už 29 mne skrze déšť odeslal pryč.Od té doby si užívám nutnosti ráno nevstávat!
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.