Nejste přihlášen/a.
Ano.Je to legální.Ale určitě jsi před tím zpoplatněním dostal zprávu,že to bude zpoplatněno a že můžeš přestoupit k jiné bance bez sankcí. Co to je o 233% dražší cena než je tvoje normální cena? Tak si zvedni svoji cenu o 466% a máš pokryté náklady.Nebo se nepřihlašuj zastaralým zbůsobem přes SMS.Ty máš furt nějaké problémy nebo je hledáš tam kde nejsou a přitom řešení je tak jednoduché.Nechci to a to,tak jdu jinam nebo to nepoužívám.
Zpoplatnění přihlašování do bankovnictví prostřednictvím SMS legální určitě je. Také se mi to příliš nelíbí, ale bohužel je taková doba, že banky u přihlašování do bankovnictví čím dál tím více preferují přihlačování prostřednictvím mobilního klíče v jejích aplikacích před SMS. Aby klienty nějak donutili k přechodu z SMS na přihlašování prostřednictvím mobilních aplikací tak některé ty přihlašovací SMS zpoplatňují. Při tom vůbec neberou v úvahu, že mnozí jejích klienti moderní chytrý telefon nemají a z různých důvodů si ho ani nechtějí pořizovat. Připadá mi to, že celý ten vývoj v bankách pomalu spěje k tomu, že možná někdy nastanou časy kdy být klientem banky a používat bankovnictví bude výsadou pouze těch co vlastní tu nejmodernější mobilní techniku a dokážou s ní dobře pracovat.
Prozatím jsou v Česku ještě některé banky které umožňují přihlašování do bankovnictví zdarma prostřednictvím SMS, např. Max banka, ale dá se předpokládat, že i tyto banky s časem přihlašovací SMS začnou zpoplatňovat nebo je úplně rušit.
Co je to za banku?
Banky mají za posílání SMS nějaké náklady, přenáší to na klienta a pravděpodobně tím chtějí donutit klienty, aby přešli na mobilní aplikace.
ČSOB zatím za přihlašovací a ověřovací SMS poplatky nevybírá. Za informační SMS (pohyby na účtu, dá se to vypnout) bere nějaký poplatek (několik korun, nechce se mi to hledat).
Moje zkušenost - Za přihlašovací kód SMS vybířá ČSp.
K.B., ani ČSOb zatím nikoliv.
U jiných bank nevím.
355: předpokládáš špatně.Monka má přihlašování do IB zdarma i přes SMS.
(jsem na jiným PC -možná se zabarvím )
monka: Ano. Moneta má přihlašování přes SMS do IB prozatím zdarma ale od října 2023 už to zdarma nebude a bude se v této bance za to platit 5 Kč. penize.cz/...
Výjimka zůstane pro klienty nad 65 let věku. Ti nadále budou mít doručení mobilních klíčů formou SMS na českého operátora zdarma.
Ne vždy mobil nahradí i počítač. Některé banky umožňují některé věci provádět pouze na počítačí v IB, takže na plnohodnotné ovládání bankovnictví je dobré mít obojí.
Mobil nedokáže nahradit počítač. Možná se v některých případech na něm dá udělat něco podobného jako na počítači, s větší námahou a neobratněji. (Možná ho může nahradit lidem, kteří počítač nepoužívají na nic jiného, než co mají nainstalovaného v mobilu a ještě od něj nic moc neočekávají.)
Ale rozdíl mezi ťupáním na miniplošce a psaním na pořádné mechanické klávesnici všema deseti je prostě nebe a dudy (na napsání "v 5 pod vocasem" to je fuk, při desetitisících znaků denně je to nesrovnatelné).
Rozdíl mezi 6" a 27" obrazovky taky poznáte na první pohled.
Rozdíl mezi šmátnutím někam +/- 10% obrazovky a ukázání myší na bod v rastru 2560x1440 se vůbec nedá rozumně srovnávat.
Dobře, možná dokážete k mobilu nějak připojit klávesnici, myš a monitor - pak teda ztratíte mobilu a získáte zatraceně slabý a neschopný počítač. (Mobil nemá výkonné CPU s 24 jádry na 4GHz, 32GB RAM, 10TB rychlého úložiště (a ne, SD karta není rychlé úložiště).) O dostupném software se ani nemá cenu bavit - co je normálně dostupné pro mobily jako appky, to jsou naprosto zoufale osekané verze těch primitivnějších věcí.
Mám počítač a notebook a vidím, jaký je to propastný rozdíl v komfortu používání - doma používám jen ten počítač, notebook používám jen mimo domov a pokud to jen trochu jde, tak k němu připojuju jak klávesnici+myš, tak monitor, aby to bylo aspoň o něco lepší.
.
Skatboard má 4 kola a dá se s ním jezdit po silnici. Ale rodinné osobní auto nenahradí ani omylem.
Uznávám, že se dá použít na jiné věci - v osobáku třeba není dobré zkoušet různé ty kickflipy, heelflipy, výskoky do vzduchu ... ale to je jiné určení, nikoli náhrada osobáku. A že si jde dát baťůžek na záda taky plnohodnotně nenahradí pořádný kufr, o přívěsném vozíku ani nemluvě. Prostě je to něco jiného.
.
Prostě mobil nenahradí počítač v tom, v čem je počítač dobrý. Může nabídnout jiné věci (třeba mobilitu a telefonování kdykoli a kdekoli), takže má smysl mít obojí, každé na něco jiného.
PC toho určitě umí víc než mobil, ale bavíme se o bankovnictví a posílání peněz. Z mobilu pošlu peníze daleko rychleji a to dřív než vubec počítač nastartuje. Klidně budu klikat jedním prstem, místo deseti a zvládnu to z gauče, bez toho abych sedal vubec PC a čekal až naběhne. PC doma vubec nemám, notebook odešel do věčných lovišť, takže vše dělám jen z mobilu či větším tabletu. PC mi vubec nechybí.
maverick: Neznám mobilmí aplikace a IB všech bank v Česku, ale z těch se kterými jsem se setkal nebo které používám tak vím, že občas se najde něco co na mobilu nejde nastavit nebo provést a je třeba tak použít IB. Na všechno si nevzpomenu, protože většinou jsou to záležitosti které se běžně a často nepoužívají, ale např. některé bankovní mobilní aplikace jde aktivovat a registrovat (zprovoznit) pouze s použitím IB v počítači. Dále např. Max banka sice má nějakou mobilní aplikaci, ale ta umožňuje pouze náhled na účet bez možností nastavení a zadání čehokoliv.
stir: Je to asi věc názorů na co je kdo více zvyknutý a co komu více vyhovuje. Mne mobilní bankovní aplikace nevadí a používám je, ale pokud jde o ty přihlašovací SMS do IB tak mi lépe vyhovují než potvrzování v aplikaci. Některé věci se lépe provádějí v IB na počítači např. zakládáni nových účtů kde je dobré při tom číst smlouvy, podmínky, ceníky atp. a v PDF se to na malém displeji mobilu dost blbě čte. Pokusd má někdo slabší zrak tak mu může vadit i to, že se asi většina nedá v mobilu zvětšovat roztažením tak jak něco jiného.
Váš problém má širší souvislosti. Zcela otevřeně, vystavujete se riziku, že budete přítěží pro sebe i pro své nejbližší. Nikdo po Vás nemůže chtít využívat třeba facebook, ale odmítáním mobilních aplikací nedosáhnete, pro sebe, ničeho dobrého. Takový je prostě trend. Můj táta je postižen stařeckou demencí, čím dál víc. Počítač - windows, mailového klienta, skype se naučil používat, ještě když byl "normální". Je schopen to celkem dobře používat doposud, i když jinak se mu to v hlavě vše plete v pořádný guláš a neumí se pořádně vyjádřit. Co se nenaučil předtím, to teď už nedožene. Když jsme museli před 3 lety změnit banku, na kterou byl zvyklý, tak doposud má problémy to pobrat a fungovat. O ovládání nějakého internwet bankingu si může nechat jenom zdát. Ani není schopen pochopit, co to je. Jeho identitu mám na papíře a musím mu vše dělat sám.
Člověk by měl držet krok s dobou alespoň minimálně. Být zcela závislý na ostatních je opravdu špatné. Ale je to Vaše volba a určitě ještě dlouhé roky budete schopen fungovat ve svém statusu quo. Ale pak velice pravděpodobně budete fyzicky a mentálně mezi půlkami... Sorry, ale tak to je.
Pokud je pán postižený demencí, zamyslela bych se, zda není dokonce lepší, když internet banking neovládá.
Jinak jste to pojmenoval celkem přesně: na co je starý (starší) člověk zvyklý, to celkem zvládá. Je dobře, když je zvyklý se učit nové, protože se další nové snáze naučí. A platí to nejen duševně, ale i fyzicky. Ale každý má svůj strop. A demence tomu dá "korunu". Bohužel stačí někdy maličkost, a tento "vývoj" či "udržování tempa" se přeruší a pak už prostě nenavážete. Mladý to zvládne,starý už třeba ne.
Stále všude ty stejné argumenty: používání matlafonu je přece jednoduché, nemají jej jen ti, co jsou technicky negramotní... To není vůbec pravda! Mám doktorát z IT, proto z bezpečnostních důvodů nepoužívám ani dotykáče, ani jiný tzv. "smart" balast, a proto mě všude diskriminují, neboť přece normální je používat Windows, ne Linux, matlafony, ne tlačítkové bez internetového připojení... Kdybyste viděli v kódu tu naivitu s jakou dnešní programátoři doslova plácají SW, nikdy byste nedostali odvahu si do kapsy něco tak nebezpečného vložit.
Copak si opravdu nějaký "bezpečnostní expert" v bance myslí, že je bezpečnější používat pro přístup k IB jen jedno zařízení, jež je navíc tak stupidně naprogramováno, že je jen otázkou peněz/času se do něj dostat? Pak může útočník nejen vybílit účet, nýbrž též zadlužit majitele, že to do smrti nesplatí. A je opravdu zarážející, že jim tuto hloupost drtivá většina baští i s navijákem.
Můžete prosím vyvětlit, jak je možné, že ještě nikdy nebyl publikovaný žádný případ žádné banky, kdy by kvůli chybě aplikace někdo přišel o peníze?
A Vy snad o jejich kódu nějakou představu máte? Víte jak probíhá ověření, "zabezpečení" biometrií? Banky zjevně preferují security by obscurity, tudíž se dá dohledat jen pramálo detailních informací. Z principu mohou existovat jen dvě možnosti: buď posíláte biometrii přímo bance, což je nesmysl hned z několika důvodů (tudíž nepoužitelné), nebo musíte mít v telefonu uloženy přihlašovací tokeny. V důsledku tedy stačí se fyzicky dostat k mobilu a z HW navzdory všem "ochranám" je dostanete. Pro jejich zabezpečení byste museli šifrovat silným heslem (min. 32 náhodných znaků), jež byste často museli zadávat; jinak neochráníte dostatečně soukromý klíč pro dešifrování, jejž v důsledku vytáhnete (HW metodou) z interní paměti sebezabezpečenějšího úložiště.
Samozřejmě souhlasím, že SMS nejsou kvůli mizerně zabezpečené mobilní síti ideální, ale pořád lepší než potvrzování všeho jen v jednom splácaném zařízení (Linux si může každý zabezpečit daleko lépe). Co se týče důrazu bank na bezpečnost, nedělám si žádné iluze: RB neumožňuje nastavit silné heslo, jen čtyřčíselný (!) kód; bankovní identita vyzývá k zadávání přihlašovacích údajů na odkázané stránce a bezpečnost autorizačních SMS podkopávají samy banky neuváděním dostatku relevantních informací, mnohdy neuvedou ani přesný důvod. Pokud jsou lidé tak hloupí, že zadají přihlašovací údaje na stránce, jejíž adresu nezadávají ručně či nemají natvrdo uloženou (adresu kvůli implicitně zapnutému IDN sotva ověříte), a klidně předají potvrzovací kód z SMS, potvrzení na matlafonu provedou tím spíše.
Že se crackeři dostanou do jakéhokoliv matlafonu, je fakt, stačí se zeptat těch tzv. etických. A nemají důvod o svých metodách cokoliv publikovat, aby jim někdo ztěžoval práci. Koneckonců jim ji zatím uživatelé zjednodušují: nainstalují si poslušně appku na každou pitomost, a pak se ani nediví, že attack vector se dramaticky zvyšuje. Každopádně je to každého jeho vlastní věc. Jen ať se nepřidává do této manipulační mašinerie s cílem všechny k matlafonům dotlačit stůj co stůj.
Opravdu přiléhavá vlastní diagnóza po plytkém přečtení příspěvku. Hint: krádež je jen jednou z nastíněných možností (snad pro pochopení Vámi obhajovanými "průměrnými" lidmi); pro nabourání odkudkoliv na světě stačí útočníkům jen tel. č. oběti díky enormnímu množství chyb, jež se nemusí nutně vyskytovat přímo v appce od banky.
...
SE evidujeme již desítky let a je pozoruhodné, že se jej banky rozhodly řešit (bohužel nesprávným způsobem) až v poslední době, kdy jim již tento problém přerostl přes hlavu. A je až úsměvné, že si někdo může myslet, že je třeba něco takového potřeba zmiňovat bezpečákovi (zmínky od prvních hodin VŠ přednášek o bezpečnosti).
Na druhou stranu je vždy jednodušší zamést všechny krádeže pod koberec jako SE než přiznat chybu technologií: vždy se přece nachází problém mezi židlí a klávesnicí... A že někdo nevidí (!) sofistikované útoky již dnes, neznamená, že je třeba připravovat dalším půdu do budoucna. Ale lidé neuvěří, dokud se sami nestanou obětí (pravděpodobnost se však výrazně zvyšuje až s vyšším počtem cifer na účtu).
Mám Fio banku a jediné SMS které dostávám jsou pro Autentizaci platby, nebo jiné autentizace a ty jsou zdarma. Na přihlášení do internet bankingu SMS nepotřebuji. Sice mám chytrý telefon, ale nepoužívám žádnou bankovní aplikaci na telefonu. Prostě se přihlašuji do internet bankingu notebookem, nebo PC přes webové rozhraní.
Na přihlášení potřebujete SMS jenom když se přihlašujete odjinud. Pokud počítač a prohlížeč označíte jako důvěryhodný, neni to většinou potřeba.
Samozřejmě jsou tyto SMS zadarmo. Ostatně jak jinak. Teda z rozumového hlediska. Jinak jsem slyšel o bance, která účtuje za balík 100 SMS nějakou nedělitelnou částku, což je ještě větší zlodějina. Takovou banku bych si nevybral, nebo bych tyto služby nepoužíval. Ale asi to neporušuje žádná pravidla, zřejmě totiž nikoho nenapadlo zakazovat vybírání poplatků za "dobrý den."
@maverick Zkusím vám to vysvětlit jinak. Po skenu vaší aplikace a otisku prstu, není problém upravenou verzi spustit na jakémkoliv zařízení a jakkoli manipulovat s vaším účtem aniž by jste o tom měli potuchy. Vy to zjistíte až se někdy podíváte do své bankovní aplikace a vidíte co vše se dělo, ale to už bývá pozdě. Oproti tomu autorizační SMS chodí vždy na váš telefon a i když by byla její kopie předaná nějaké třetí straně, tak vy o tom víte že vám přišla nevyžádaná SMS a něco se děje. Máte tak možnost ihned reagovat a případně blokovat pohyby na účtu.. Nemluvě o tom že ta SMS stále nedává útočníkovi přihlašovací údaje do vašeho bankovního účtu. Musel by ty přihlašovací údaje získat nějak jinak.
@maverick když se na to podívám z té druhé strany, tak mi tu SMS těžko ukradne nějaká zlotřilá appka, když tam žádnou zlotřilou (ani jinou) apku nejenže nemám, ani ani nemůžu naistalovat.
Navíc ten kód z mobilu přepíšu do počítače, kde je ta druhá část (cookies a heslo), které teprve dohromady dají bance potvrzení akce.
Nevidím výhodu si pořídit zařízení, které by dvoufázové ověření stáhlo do jediného kanálu a vyřídilo to včechno nějak samo. (Teda jo, výhoda je, že se tím snáz převádí peníze, protože to může všechno samo - ale pak může všechno samo i zlotřilá appka na takovém zařízení a snáz se jí budou převádět peníze, když jí stačí ovládnout jen jedno zařízení, nikoli dvě výrazně různá.)
Jo sorry, tohle už prej nefunguje, já měl něco podobného ve svém tlač.mobilu (ale tohle už je tak 15 let)
Bankovní poplatky nejsou žádným zákonem regulovány, takže je to legílní. Jestliže se ukázalo, že potvrzování pomocí SMS už není bezpečné, je v pořádku, že od toho banky odstupují. Bezpečnost vkladu by měla být prvořadá. Chytrý telefon má téměř každý. Není potřeba vymýšlet žádný jiný způsob. Jestli ho nemáte, tak si ho kupte. Stačí jakýkoli starý, třeba s vadnou baterkou, bez SIM. Koupíte ho za pár stovek.
Chytrý mobil má téměř každý. - To si opravdu myslíte? Nebo počítáte jenom lidi do 60?
Do banky se přihlašuji jenom doma, ze svého NB, nikdo jiný nemá k němu přístup. Nevyhledávám stránky, kde lze s úspěchem očekávat, že se mi do počítače něco dostane (vím, že tomu se 100 % jistotou nezabráním). Nikdo mi nevysvětlil, proč by přihlašování/potvrzování pomocí SMS bylo méně bezpečné. Řekla bych, že banky šetří, SMS jsou pro ně nákladem.
A i to bych pochopila. Nemám problém s tím najít si klidný den a jeho klidnou část a připravit si všechny platby a odeslat je na 1 SMSku. Já bych "unesla" 2 - 3 SMS za 5,-Kč za měsíc. Ale: Moneta má výpadky, dělá chyby, při pokusu o zadání 3. platby mi systém občas zkolabuje a já se někdy musím i znovu přihlásit. A když se mi to stane znovu, přihlásím se potřetí a pakuž dávám každý příkaz zvlášť. Nevím, jestli jsem to popsala srozumitelně - znamená to, že proti 2 SMSkám zaplatím těch SMS třeba 10. To se mi opakovaně stalo. Ostatní aplikace fungovaly bez potíží, mým připojením na internet to nebylo.
@aknelka Ano, to si opravdu myslím a mám to osobně ověřené. Z padesátičlenné skupiny lidí nad 70 let, s kterou jsem se setkal, používali tlačítkový mobil jen tři. Mí rodiče se seznamovali s počítačem ve věku nad 70 let a používali ho do 85 let. Představa, že starší lidé neumějí s těmito věcmi zacházet, je naprosto mylná. K zapnutí telefonu, otevření aplikace a naďobání kódu nejsou potřeba vůbec žádné znalosti. Důvodem k odmítání je jen bezúčelné kverulantství. Vyšší bezpečnost souvisí s šifrováním přenosu. Lze k tomu dohledat literaturu. Beru to uživatelsky jako fakt.
Máte štěstí, že je kolem vás tolik šikovných +70 letých lidí. Moje maminka kdysi ani nezvládla tl. mobil, a to měla nastaveno jen asi 3 čísla, aby se dovolala nejbližším. Stejně se stalo,že mi bratr volal, že babička potřebuje... Když jsem se pak ptala, proč volala jemu a ne mně (bydlela jsem mnohem blíž a mohla rychleji reagovat), tak mi řekla, že volala mně, ale vzal to Petr. Zemřela, když jí bylo 69.
Padesátičlenná skupina je ze statistického hlediska bezvýznamná. Konec konců - já to mám kolem sebe skoro naopak.
Že tu jde víc o peníze, než o bezpečnost, připustil i můj zeťák, který dělá IT v bance.
A že můj problém je v citlivosti prstů,rukou, jsem tady už psala také. Úplně tomu ulehčovat nechci, protože opravdu potřebuju cvičit a prsty, ruce používat. Jenže jsou chvíle nebo období, kdy nic neudržím v rukou a brečím bolestí.
Ne, opravdu vám ani nikomu jinému nepřeju, abyste to poznal, o čem píšu.
hlada: Podle nějakého zanedbatekného vzorku lidí nemůžeš hodnotit celý národ. Je zarážející, že mezi námi jsou takoví neslušní kteří se dokážou posmívat starším lidém a pomlouvát je, protože něco neumí, nedokážou se to naučít, nezvládají to atp. nebo i mladším kteří z nějakých důvodů něco něchtěji dělat tak jak se jim to někdo snaží vnucovat. Nepřeji ti nic zlého, ale až budeš ve starším věku, pokud se ho dožiješ, tak pak možná pochopíš jak je to s těmi moderními technologiemi které budou velmi snadné pracovat a učit se neustále něco nového. Nyní to jako mladý člověk nedokážeš pochopit, ale pak ve starším něku si snad uvědomíš, že ne všechno je tak jak jsi si to v mládi představoval.
aknelka:
Bohužel problém je, že se jim lidé už jen neposmívají, spíše je zesměšňují a od vypuknutí pandemie již přímo diskriminují: bez matlafonu nemáte slevu v Albertu aj., nemůžete poslat balíček levněji, málem zaplatit parkovné (i.e. zaparkovat) atp. Přitom by vše šlo i bez nich, kdyby lidé přestali být tak egoističtí a přesvědčení o nadřazenosti těchto výstřelků módy. A i když někoho naučíte pracovat s technikou, spíše jej dostanete do problémů, protože pracovat s ní bezpečně neumí ani mladší generace.
Mám chytrý telefon, ale taky se zlobím - jsem taky u Monety. Super věc to není. Protože už jsem staršího data a vím, že zdaleka ne každý důchodce to s chytrým telefonem zvládne. Já mám např. ten problém, že mě "neposlouchají" prsty, mám artrózu. Kromě toho, že to bolí, tak občas se mi stane,že nedokážu ani přijmout hovor. Nebo mi vypadne z rukou to, co mám právě v ruce, v prstech. Chodím na rehabilitace, zatím bez výsledku. Ale výsledek bude v nejlepším případě takový, že to nebudepostupovat. Když máte zničené kloubky, už s nimi nic neuděláte (leda operace).
Další věc je, že už je člověk trochu pomalejší a vyhovuje mu klid a klidné tempo u počítače.
Píšu ještě jinde. Ale toto, co píše aknelka, je obrovský problém. Dobu a trendy totiž tlačí mladí, namotivovaní a zdraví jedinci, co absolutně netuší, jaký obrovský problém "vyrábí". Mám tátu s alzheimerem a demencí a nejen banking je prakticky neřešitelný problém. Ten člověk není nesamostatný a nesvépravný! A přesto je současnou společností do toho tlačen.
re4zon: je to problém. Tady sedí známé "sytý hladovému nevěří". Není to jenom o věku nebo o postižení, každý se jaksi zapracuje jinak (a někdo vůbec ne). Není to pouze o ochotě se (ne)učit, ani o inteligenci. Já se např. docela často setkávala s obavou "abych to třeba nerozbil/a" apod. Děti mají výhodu, že tyto zábrany nemají.
A s artrózou mám ten problém, že se snažím normálně fungovat, musím. Ovšem dopředu to většinou nevím, že mě prsty zradí...
Ale k věci: teď jsem si konečně přečetla/dočetla smluvní podmínky - OSOB NAD 65 LET SE TO NETÝKÁ A BUDOU MÍT I NADÁLE SMS ZDARMA.
re4zon: Ono "puberťáci" jako asi mj. i ty to těžko pochopí. Ti si myslí, že když něco velmi dobře zvládnou oni a vyhovuje jim to tak to určitě musí zvládnout každý bez rozdílu a pokud ne tak je to určitě nějaký líný nebo negramotný hňup a na takové by se ohled neměl brát. Bylo by dobré nad tím trochu více přemýšlet a nepsát takové ne příliš slušné naivní hlouposti.
aknelka: Máš samozřejmě pravdu, ale některým se to bohužel vysvětlít nedá.
Bankovnictví přímo v prohlížeči je pro mě super věc. Nevidím výhodu mít na to nějakou, těžkou inspektovatelnou aplikace. ,Který má snad 80MB dokonce. Navíc aplikace může vyžadovat různá práva (kdo nemá děravý google android, si toh těžko upraví/omezí přes XPOSED)
Až poslední 2 roky to poslední výhodu internetového bankovnictví zazdili: z 2MB stránky se stal 20MB prasečina a jako bonus se na obrazovku vejde méně informací. A najednou je i mnohem pomalejší zatěžuje jádro na 100%. Takže to defacto "srovnali" na úroveň aplikace. Z hlediska výkonu/náročnosti/jednoduchosti
Názor, že nechci chytrý telefon, jsem měla ještě před dvěma lety. To ještě Česká spořitelna ani poplatek za SMS neúčtovala. Ale byly jiné situace, kdy jsem začala vnímat, že bez chytrého telefonu mi budou utíkat drobné peníze. A že vztekem na změny ve společnosti, kterým já nestačím, si budu jen škodit.
Jinou banku asi najdete. Ale změny se nezastaví. Vidím kolem sebe smutné vrstevníky, kteří se včas nenaučili ovládat počítač. V Lidlu vídám naštvané zákazníky, protože nedosáhnou na dobrou slevu. Sama se ptám dětí, co se mám začít učit ovládat, abych nedopadla podobně a za pár let, pokud budu žít, smutně nekoukala.
Zamyslete se nad mým sdělením, i když to není přímo odpověď na otázku.
pb: Já data v mobilu nemám a ani to nechci, protože nehodlám platit za něco co bych ani plně nevyužil. Vystačí mi WiFi které mám doma zdarna a pokud jsem někde mimo domov tak se většinou nějaké WiFi zdarma najde např. Kaufland, Tesco, nemocnice, restaurace, ve vlaku atp. a to mi stačí. Nejsem natolik závislý na internetu abych ho musel mít úplně všude v lese, na louce, v parku atp.. Netolismus není můj problém.
355 - Souhlas. Telefon používám k telefonování a pro SMS. Nemám chytrý telefon a dokd to bez něj půjde, ani ho mít nechci. Na tom svém starém křápu mám dokonce dobrovolně zablokovaný Internet, takže nějaká data jsou mi ukradená. Nepotřebuju ho. A není to o tom, že bych tu techniku nezvládal.
maverick: Ty si snad naivně myslíš, že přes draze placené WiFi jsi v naprostém 100% bezpeči a vůbec nic tě nemůže ohrozit nebo, že přes WiFi se dá používat pouze bankovnictví a nic jiného? Nikde jsem tu nepsal, že vlastním tlačítkový telefom, ale ty samozřejmě dobře víš, že ho vlastním. Ano mám někde ještě starý a ani nevím jestli ještě funkční už dávno nepoužívaný tlačítkový mobil. Mám už dávno tzv. chytrý mobil, ale některé věci které ty nepochopíš, protože to pochopit nechceš bych raději z různých důvodů dělal jinak než mi to někteří (např. banky) vnucují.
maverick: Ano, psal jsi to nebo nepřímo naznačoval. Chápu ale, že se k těm tvým kecům nyní nechceš příznat.
Bezpečnosti Wifi zajišťuje přece TLS šifrování (pokud cílový prohlížeč je moderní a netrpí nějakou chybou TLS a že jich bylo) - od toho právě TLS existuje, aby zaručil integritu, důvěrnost i přes nezabezpečený a potenciálně odpouslouchávaný kanál. + Samozřejmě uživatel nesmí být kobyla, když zadá https a ukáže mu to chybu certifikátu. Prohlížeče tomu jdou naproti a povolit připojení se na stránku s certifikátem v nepořádku už vyžaduje aktivní úsilí, až to skoro je nepříjemné. A taky je nutné mít samozřejmě HTTPS everywhere a napoužíva nešifrovaný/nebo DNS providera, ale DoH/dOT(a DNSSEC)
Vůbec to nesouvisí s tím, že wifi síť má je otevřené- bez šifrování. Zasahovat do komunikace lze samozřejmě i na vyšší vrstvě- na routerech někde na jiném kontinentu, kudy je provoz routován.
Dodám, že rozumím důvodům ,že SMS jsou drahé,ale stejně tak je drahé si pořizovat nový chytrý telefon (natož výběr modelu, který umožňuje odemknout bootloader, vyhodit google android do kanálu, nahrát použitelný nezasviněný OS od googlu nebo číňana, pak psychicky se připravit na řešení instalace temných modifikací pro passnutí CTS safety testu a pak se modlit, zda se zaprvé podaří vůbec APK pro mobilní bankovnictví sehnat, natož nainstalovat (kolikrát se mi stalom že telefon prostě nahlásil instalace se nezdařila, a nakonec spustit, A dál monitorovat, co všehno aplikace se snaží dělat, a po analýzě síťové komunikace povolit jen to co je třeba odhadem práce na 3 dny čistého času), když jsem kvůli internetovém bankovnictví musel investovat do počítače.
Oproti tomu používání bankovnictví v webové prohlížeči. Je jako lusknutí prstu.
Proto jsem psal, že hledám banku/způsob autentizace, který nahradí nevýhodné drahé SMS a bude fungovat nějaký otevřeným osvědčeným způsobem bez nutnosti si kupovat nějaký šmatlafón.
S tím bootloaderem bych byl opatrný. Ověření identity občana přes mobilní klíč eGovermentu to třeba nedovolí, protože považuje telefon za nedůvěryhodný. Ani bych se nedivil, kdyby to některé mobilní bankovnictví nemělo stejně.
Mimochodem Android od Google (například na Pixelu) je čistý Android, ten "zasviněný" nebude.
Lidé bděte, ale neblbněte! V ČR se za měsíc uskuteční stovky milionů převodů a nikdy nebyl publikovaný žádný případ, že by někdo někdy přišel o peníze kvůli chybě aplikace nebo nerootovanému telefonu. K potvrzení vstupu do IB stačí jakýkoli, třeba i mechanicky poškozený, s prasklým displejem, vadnou baterií a bez SIM, který lze získat zdarma, maximálně za pár stovek. Jiné problémy jsou spíš medicínského, nikoli technického charakteru.
Mám to stejně (podobně). Nejsem starý, ani kognitivně omezený, jenom nechci další šmíráckou aplikaci ve svém telefonu. SMS autorizace mi naprosto vyhovuje, nebo bych byl ochotný přejít na OTP (přes Google Authenticator). Kterou banku jste nakonec vybral? Je vůbec nějaká česká banka, které podporuje OTP přes externí authenticator?
A je možné používat dál Internetové bankovnictví v browseru, ale s loginem přes appku SmartBanka? To už by byl možná kompromis, kterých bych byl možná po promyšlení a přípravě a analýze (komunikace té appky) ochoten podstoupit.
Nevím jak, to u Moneta Banka funguje konkrétně, vím jen o jedné aplikaci.
ČSOB to takhle asi má: Má 2 appky, klíč a Banking.
Ale přiznivci aplikací na banking si neuvědumojí jednu věc: (a to není vycucané, pozoroval jsem, jak to funguje): Ono si sice aktivujete SmartBanku nebo přihlašování "klíčem" či jak tomu říkat, aletím se dostanete jednosměrně do pasti: Pokud telefon ztratíte nebo se rozbije ale i prostě ta prachbídná "appka" přestane fungovat kvůli milionu a jedmonu důvod (protože ty aplikace jsou tak komplexní, že se může podělat milion věcí, od chyby androidu, chyby v zaháčkování s Čertem Google), už se do bankingu nepřihlásíte. Ta možnost tam prostě už není.
A ani nevím, jestli aktivace Smart Banka není něco jako nechat si dělat rektální vyšetření: někde jsem četl, že creditas chce kvůli tomu posílat snad skeny dokladů nebo snad dokonce fotku (a opět přes aplikaci!)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.