Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Počerná galánka

Od: tralalacek® odpovědí: 8 změna:

Je tu nějaký znalec slováckého nářečí a dokázal by vysvětlit přesný význam slova počerný? Například počerná galánka.
Jedná se o černovlasé děvče a nebo spíše takové, které má někdo bokem, načerno? Tedy jako milenku.
Obojí by totiž dávalo v textu známé písničky jakžtakž smysl.

karaoketexty.cz/...

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

5x

Slovensko-český slovník uvádí: počerný - osmahlý, tmavý, snědý.

mate59
hodnocení

3x
Myšleno je tmavovlasá.Ne bokovka.
hodnocení

Tmavovlasá v konfrontaci s šedovlasou (popelavou) smysl samozřejmě dává, ale černú a počernú jsou (i v daném nářečí) dvě rozdílné slova.

hodnocení

0x

Kdo ví?

slovnik.seznam.cz/...

doplněno 04.03.23 09:01:

tralalacek: Fakt nejsem odborník na moravská nářečí. Řekl bych ale, že text musíte, jak ostatně sám naznačujete, vnímat jako celek. Počerná x popelavá. Pak tedy zní otázka, jaká je popelavá. Může to být světlovlasá, ale v kontextu bych spíš řekl, že se jedná o dívku bledou. Že by to snad byla žena šedovlasá, jak se "lacině"nabízí, to vylučuji. Ostatně jediná šedovlasá žena přiměřeného věku, o které by stálo za to spustit veřejný chvalozpěv, je Tereza Hofová, ale tam je to otázka image a chemie :-D. (Jasně, každej má doma tu svoji vodáckou holku, ale to je úplně jiná písnička, určená do užšího publika)

Tedy viděl bych to tak: Snědá, opálená = energie, zdraví. Bledá = nezdravě vypadající, ale když přeskočí jiskra, tak na odstínu pleti nezáleží (aj ta trápí moju hlavu)

hodnocení

To už mi bylo odpovězeno před lety na stránkách zabývajících se slováckým nářečím - že se jedná o snědou dívku - cikánku.

Neřekl bych, že to příliš koresponduje s pokojnou myšlenkou.

liduli

Já si myslím, že správně je bokem, na černo, tajně...L.

hodnocení

RE: Amper