Nejste přihlášen/a.
Moje příbuzná vychovala dvě děti. V 65 letech jí byl invalidní důchod III. st. transformován (převeden) do starobního důchodu. Dnes obdržela oznámení o zvýšení důchodu, ale výchovné tam nemá. Jak je to s tím transformovaným důchodem? Musí podat žádost o výchovné? Na některých stránkách netu se dokonce píše, že musí požádat o starobní důchod. A musí splnit 35 odpr. let? Kdysi to bylo méně. Prosím o fundovanou odpověď (myslím, že zejména uživatelka "inžinyrka" ty znalosti má). Děkuji.
Ženy, které původně pobíraly invalidní důchod a ke změně na starobní důchod došlo před 1. 1. 2023 až v 65 letech ze zákona tzv. transformací, mají nárok na automatizované zvýšení o výchovné na základě evidence dětí v tzv. základních registrech (vedených Ministerstvem vnitra). Výchovné těmto ženám bude zpočátku vyplaceno formou samostatného doplatku koncem ledna 2023. Poté bude již výchovné součástí pravidelné měsíční výplaty důchodu.
Poživatelům transformovaného starobního důchodu, na který vznikl nárok až po 1. 1. 2023, vznikne nárok na výchovné, pokud podají žádost a prokáží, že o dítě pečovali v největším rozsahu.
Zdroj: www.cssz.cz
Prosím, nevíte jestli to výchovné dostane i žena, která celý život 42 let pracovala, bydlela a provdala se, v česku, jen je Polka a sem přišla v 17-ti letech. Nechala si, ale polské občanství, takže je tady celý život na pas, nemůže volit atd. Dostane prosím to výchovné a pokud ano, tak automacicky, nebo o něho musí nějak žádat? Má starobní důchod, už 15 let.
@ola to opravdu nevím. Má důchod přiznaný od ČSSZ podle zákona o důchodovém pojištění č. 155/1995 Sb., podle § 29, 30 nebo 31 (§ 30 byl od 1.1.2010 zrušen)? Měla při výpočtu pojištěných dob zohledněné děti? Pak by nejspíš výchovné měla dostat. Jestli jí přišel od ČSSZ papír o valorizaci od 1.1.2023, mělo by v něm být uvedeno i přiznané výchovné. Pokud ne, nezbude než se s dotazem obrátit na úřad.
Telefon na call centrum je 800 050 248.
Call centra České správy sociálního zabezpečení fungují ve všední dny a jsou zcela bezplatná.
Úřední doba call center
Pondělí 8:00 - 17:00
Úterý 8:00 - 15:30
Středa 8:00 - 17:00
Čtvrtek 8:00 - 15:30
Pátek 8:00 - 12:00
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.