Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Soused mi tyká

Od: omacka odpovědí: 69 změna:
Dobry den,
je mi skoro 29 a soused naproti v patře mi pokaždé, co se potkáme, tyká. Je mu odhadem tak 50-60 let. Ja mu celou dobu vykám, nikdy jsme si nepotykali. Když me potká, konverzace probíhá například takto.
Já: „Dobrý den.”
On: „Čau, no to jsem se se lekl!”
Pokaždé je mi trapně a přijdu si na 15 let. Je pravda, ze vypadam mladší, ale ne méně než 20 let. Co dělat? Neřešit to nebo ho slušně požádat, zda by mi mohl vykat? Je mi pokaždé trapne i za nej.

 

 

69 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

12x
avatar dabel

je to starší člověk možná se mu líbíš možná je víc společenskej a má rád lidi já bych se vůbec nevzrušoval pokud neni sprostej a protivnej neřešil bych to

23.12.22 15:50

Moje řeč.

 

etana*
hodnocení

11x

No já bych mu taky začala tykat. "Čau, jdeš na procházku?"

Je to soused, žijete spolu na patře, nemá význam se hádat, žádat atd. Nejspíš mu tykání vadit nebude.

A kdyby se mu to nelíbilo a ohradil se proč mu tykáš tak mu odpovíš že on ti přece taky tyká a tím pádem třeba pochopí že ti to vadí.

Já nedoporučuju, začít tomu sousedovi tykat a ani to, aby se ho autorka dotazu zeptala, jestli mu může tykat.

Myslím si, že autorka dotazu by to tykání neměla řešit a nměla by z vědomí jakoby "vymazat" pocit trapnosti. Je pravděpodobné, že ten soused někde pracoval na dělnické pozici v nějaké firmě. V dělnických jakoby kolektivech je běžné, že starší zaměstnanci tykají mladším zaměstnancům (muž ženě nebo žena muži). Tam jsou prostě jiné konvence. A někteří tito pracovníci si tyto konvence jakoby přenášejí i jinam.

Na komunistické pracovní kolektivy = tykáme si a oslovujeme se soudruhu. Bych to neházel. Na vesnici platí automaticky , že je li někdo mladší než moje děti a znám ho od kočárku tak mě ani nenapadne abych mu vykal.
Ve městě, kde se kolikrát neznají ani lidi z jednoho vchodu je to holt trošku složitější.

 

 

hodnocení

9x
avatar amper

V některých kruzích je tykání společenský standard. Tykání se tam jaksi nenabízí, je to samo sebou. Tykej(te) mu taky. Anebo si drž(te) svůj společenský status a požádej(te) o vykání, ale bude to vnímáno jako osobní útok.

Nedoporučuju, aby autorka dotazu začala tomu sousedovi bez zeptání sama tykat ani aby se zeptala, zda může tykat. Ani nedoporučuju, aby sousedovi začala tykat, pokud by jí to tykání soused nabídl. Prostě by měla přestat vnímat tykaní souseda jako trapnost, s tím uvědoměním si, že si daný soused tuto konvenci přenesl např. z fabriky, kde možná pracoval.

 

hodnocení

7x
avatar diesel

Nevím co je na tom trapného že Ti tyká. Ono to není nic proti ničemu, že starší mladším tykají, ovšem mladší dokud nejsou vyzváni k tykání, tak by měli vykat. Záležé na okolnostech.

Jinak řečeno, pokud by vadilo, že mi někdo i straší tyká=umím mluvit a řeknu, že si nepřeju aby mi tykal.

Obecně, my muži vnímáme tykání jako v pohodě. Kdežto je hodně žen, které dost "pobuřuje", když jim někdo bez dovolení tyká. Dám ti (Vám) příklad. Před čtvrt stoletím jsem znal jednu holku, které tehdy bylo přibližně 17 let. Nechodili jsme spolu, znali jsme se pracovně. Tehdy jsem jí nabídl tykaní a ona souhlasila a několik let jsme si tykali. Náhodou jsme se před půl rokem jednou někde potkali a už mně sama od sebe Vykala. Je nějaká vedoucí v nějaké firmě a už jí není 17. Přitom si určitě pamatuje, že tehdy jsme si tykali. Prostě už se asi považuje za starší atd. a už by jí tykání asi vadilo. Mně osobně je to jedno.

Já jsem se např. tady na poradte.cz v jedný diskuzi trochu nepohodl s erniem. Ernie mně začal tykat, tak jsem mu taky začal tykat. A no problem. Jsme oba chlapi a neřešíme to.

Tady těžko poznat kolik komu je..A z nicku se mnohdy nepozná ani pohlaví..Pak lehce někdo někomu tyká a ten druhý to nemusí rozdýchat.. Stejná situace jako v reálném životě..

Neberte v potaz relativně anonymní poradnu ale to, že dle tazatele jde o osobní styk ! Dost podstatný rozdíl! Jinak byť jsou mezi lidmi méně čí více nevím jaký správný výraz vybrat , vychovaní? dodržující bontón? vzhledem ke styku s dalšími-jsou vidláci, kteří každému tykají bez ohledu na postavení, stejně jako jsou (zde oblíbené slovo pro manuálně pracující lidi) lopaty, kteří dodržují bontón , stejně tak jsou lidi co si v osobním styku tykají ale ve služebním-pracovním styku vykají.

 

krtek6
hodnocení

6x

no já bych tohle rozhodně neřešil...nějak nechápu o co ti jde...mě je 35 a zas když mi někdo vyká tak se cítím starej...

Tak 35...ono už to půjde rychle:)
krtek6

ano půjde...neříkám, že ne...ale tak nějak beru, že starší má jakési společenské privilegium "automaticky" tykat mladšímu... něco jiného by bylo kdyby to byl třeba rozdíl věku 35 a 40...ale 29 a 60 je přijde docela logická a automatické, že děda tyká omladině

 

ahoj*
hodnocení

5x

Pokud trváš na vykání, no tak mu to prostě tak řekni:

pane Nováku přeji Vám dobrý den mohu vás požádat, abyste mi vykal? Děkuji. Je mi trapně.

tak jednoduché to je, místo vypisování sem na poradnu, otevřít ústa

A nebo se ho zeptej, jestli můžu taky tykat. Ne? No tak si budeme oba vzájemně vykat, děkuji a přeji pěkný den.

Jako nemůžu ti říct ať mu začneš říkat sám od sebe, to je vzhledem k věkovému rozdílu nezdvořilé. Chápeš. Podle mě, ty seš huhňa a vypadáš na 20 a on 60, to bys mohl byt jeho vnuk, no tak to třeba nemyslí špatně a ani to třeba není žádný soudruh, nevím.


doplněno 23.12.22 14:21:

Ježíš maria teď jsem si uvědomil, že ti taky tykám :) ted to schytám

 

hodnocení

4x
avatar milancukrar

Pane, či paní, opravdu Vám tyká, nebo jen dle oslovení "Čau, no to jsem se se lekl!”

Buď to přejdete, nebo ho požádáte, aby Vám tykal, nebo si budete oba tykat.

S klidem a úsměvem jdou sdělit i horší věci, nežli požádání o Vykání.

 

ben®
hodnocení

4x
avatar ben

Dobrý den, zeptejte se ho: "A soudruhu, do které základní organizace komunisticlé strany docházíš, že tě ani ze schůze neznám?" . Zdravím!

P.S. A jinak si ho srovnat do patřičných mezí (viz nesouhlasné pozastavení se nad společným pasení hus).


doplněno 23.12.22 20:32:

Už jsem se lekl, že jsem do své odpovědi nedal i návod pro tazatele na rozesmátý obličej při té konverzaci se sousedem, ale on tam je a je i viditelný až nepřehlédnutelný (a i tak se to mnohým zde stalo, že ho nevidí ).

Ty teda budeš pěkný kvítko.

ben®

zolik - proč? Ta osoba je soudruh nebo nevychovaná lopata, tak co s ním.

etana*

To je dobrý nápad, není nad skvělé sousedské vztahy. Nejspíš to skončí tím, že si budou navzájem zapalovat rohožky a mazat lejna na kliky.

To mně jednak připadá jako zbytečně ostrá reakce, jakoby "píchnutí" něčím a navíc, po takové invektivě by se soused mohl jakoby "zatvrdit" a dál tykat záměrně.

. Když to tazatelka chce změnit, tak by bylo lepší, kdyby to řekla korektně. Třeba nějak takto - Pane, XY, nechtěla bych, abyste to bral ve z,lém, ale byla bych ráda , kdybyste mě začal vykat. Někteří sousedi (popř. můj přítel/ mojí známí apod.) by si Vaše tykání mohli špatně vysvětlovat a já bych nerada takto způsobila nějaký problém popř. nějaké nedorozumění.

Proč by měl hned někdo,kdo je prostě "kamarádský" být hned lopata a soudruh? To už je trapné..tyhlety přirovnání.. Kamarád pracuje v moderní firmě a tam si taky týkají.. nevím,kdo to tam zavedl..A pak přijde do krámu a často se prý neuhlídá a prodavačce řekne.."hele, hoď mi tam ještě deset deka šunky"..A není to žádný soudruh,ani primitiv..
Mě tato rada přijde poměrně hloupá. Jen kvůli tomu, že týká si zbytečně znepřátelit souseda hloupými plky o komunistech.
No je to lopata.
pckop1

Takhle může reagovat jen blbec.

Schválně, kdo koho více urazí a zesměšní, teď před vánocemi..

Jen na okraj- třeba tenhle pán
theworld.cz/... taky snad každému tyká. A rozhodně si o něm nemyslím, že je komunista, nebo nevychovaná lopata. Nedávno jsme byli na jeho už asi čtvrté přednášce o Africe a určitě půjdeme zase, až přijede

 

sony*
hodnocení

4x
Omacka- mě je jednou tolik co vám a také mi někteří/ré sousedé a sousedky tykají,i když já jim většinou vykám
Mě to připadá milé,oslovují mne křestním jménem a vůbec se na ně nezlobím. Taková rodinná atmosféra u nás převládá.
Ale samozřejmě chápu, že Vám to může vadit. Požádejte ho o vykání,s tím,že je vám jeho tykání nepříjemné..
O co snazší je tenhle způsob oslovení v anglicky mluvících zemích,kde se ty a vy nerozlišuje.

 

hodnocení

3x
avatar nonek
Z věty
On: „Čau, no to jsem se se lekl!”
nevidím tykání. Vy ano?
A nevadí mi ani tykání dvacetiletého... setkávám se s tím poměrně často...asi vypadám taky mládě, to mě těší
doplněno 23.12.22 14:37: Že bych byl mládě? To už asi ne...

 

runner2
hodnocení

3x

Já doporučuji neřešit. Pokud člověku vykáte, dáváte najevo jakýsi odstup, což asi v případě souseda chcete. Takže také nedoporučuji opětovat tykáním, protože se stane přesně opačná věc než očekáváte, Soused bude předpokládat, že odstup z vaší strany pominul. Jemu nebude nepříjemné, že mu najednou tykáte.

V mém životě jsou lidé, kteří mi tykají a já jim vykám a nijak mi to nevadí.

Napsal jste -

Soused bude předpokládat, že odstup z vaší strany pominul.
---

Přesně tak. To bych mohl okamžitě "posepsat". Soused by si tykání ze strany tazatelky mohl vyložit jako pobídku k nějakému sblížení se a to je samozřejmě nežádoucí. Rozhodně je potřeba sousedovi netykat, ani kdyby tykání nabídl. /POkud by tykání nabídl, tak je potřeba to zdvořile odmítnout a zdůvodnit to např. tím, že by se to nelíbilo příteli apod.

A jak jste proboha přišel na tu tazatelku? Dotaz napsal chlap. *co*

 

hodnocení

3x

No,ak je vám 29,tak v jeho očiach ste vlastne dieťa. V takom veku má možno svoje vlastné deti.

 

smode2
hodnocení

3x
Tak nevím. Mám souseda 2x tak staršího a v průběhu času mi začal tykat. Máme dobrý vztah, já mu stále vykám. Nikdy mě to neurazilo, naopak je mi sympatické že mě považuje za "svého" či "bližšího" člověka. Já mu stále vykám, z úcty - je to pro mě výborný člověk se kterým jsme si vždy vyšli vstříc a pomáháme si. Jiným, zejména mladším a stejně starým na pohled, tykám sám hned a tykání hned i nabízím - zatím mě ještě nikdy nikdo neodmítl. No a jak tu mnozí píší - vykám, když mi někdo tykne, chci-li tykám. Jak jednoduché *pozdrav* p.s. pořád se řeší jak klukům chybí vojna, ale ono by nebylo špatné poslat i dívky někam na 2 roky na převýchovu na denní vaření, praní, uklízení, sportování, budíčky, rozcvičky a starání se o potřebné. To by je pak nenapadlo řešit tyhle nesmysly :)

 

ahoj*
hodnocení

2x

Z dotazu neplyne ani tykání (pouze familiérní oslovení Ahoj) a ani to, zda tazatel je holka nebo kluk, přesto tady nemalá část rozvíjí teorie, aby stařík (60+) na NI makal, balil atp. :)

Podle mne je tazatel chlap (ten Omáčka, a ne ta Omáčka).

Pane kolego, čeština je krásná, libožvučná, třeba TA rajská omáčka nebue Ten rajská..

Přeji krásný pohodový zbytek roku...

(všechno jídlo se musí sníst, když ho ženy nadělaly)

ahoj*

Predstavte si prosim, ze jste single zena 29 let, zvolite si nick: Omáčka? Statisticky spíše neee...

Pokud budete zakriknuty chlap 29 let, ktery vypada na mene let, zvolite si nick: Omáčka? Statisticky klidně ano.

A ted: mate spise nesouhlasny anebo souhlasny nazor na mou dedukci?

ps: Anebo si predstavte zenskou, kdyz ji chytnete za ... a je to mekky jak omáčka... anebo si představte nesebevědomého kluka, který si je toho vědom ... ke komunvám to více sedí?

Bohužel si nemůžu představit, že jsem žena, to neumím.

Vy se domníváte, že je to muž, já zase že je to žena.

Každý si necháme to své, do doby, dokud někdo nepředloží opak.

To, že je to muž jsem usoudila podle toho, že napsal, že on pozdraví toho souseda jako první. Normálně by přece zdravil napřed muž, (teda soused) kdyby se jednalo o ženu. A asi by jí ten soused neřekl "čau", kdyby to byla slečna. To mi opravdu k tomu výrazu nesedí, to vidím od toho souseda spíš na takový pokus o pozdrav mezi sobě rovnými. ;) Plést se mohu, ale celý ten dotaz je psán takovým tím chlapským - klučičím způsobem. Ale ono je to stejně fuk. "omáčce, nebo omáčkovi" je stejně jedno co si myslíme. :-D

Je jedno, zdali je to muž, či žena, já jen vím, že tu položil(a) dotaz a je pryč.

Kolikrát asi byl(a) zde na poradně?

No právě! V tomto případě to ještě proběhlo celkem v klidu, ale někdy se tady objeví nějaký nesmyslný dotaz, a nakonec se tady pohádáme mezi námi, protože dotaz je sice položen, ale tazatel už nejeví žádný zájem. Akorát my to tady začneme řešit a každý z nás si z nedostatku dalších informací jaksi vydedukuje něco jiného. Proto tyto lidi moc nemusím. :)

 

hodnocení

1x
Kdysi jsem to taky řešil a vadilo mi tykání od ostatních starších.. Vlastně ani ne tak to tykání jako takové,ale spíš ten styl a způsob jednání semnou jako s nějakým učedníkem..A Dneska, když je mi 40,tak jsem za tykání rád a nevadí mi to..Cejtím se hned mladší..Ale sám jsem měl taky problémy s odhadnutím komu tykat a komu ne.. Někdo to neřešil, že mu tykám.. Někdo se mohl po*rat a dával to hned najevo..Dodnes se stane, že vykám někomu koho vidím jednou do roka a pak zapomenu, že mi nabídl tykání..To jsou pak trapasy*smich* Jednou jsem tykal a povídal si s cizí paní v autobuse..spletl jsem si jí s naší příbuznou,kterou jsem dlouho neviděl..Byla jí neuvěřitelně podobná.. Nebránila se a povídala si.. Až pak jsem zjistil, že to nebyla ta "pravá" *alene*

 

hodnocení

0x

Záleží o jaké Hogo fogo z té i druhé strany se jedná, je to lepšo člověk, pracující příp. nádeník a pod.

Nemá rád pojem - lepšo člověk apod. V tomto případě se pravděpodobně jedná o někoho, kdo někde pracoval na nějaké dělnické pozici.

 

problem
hodnocení

0x

Problém je už na začátku že jste nezareagoval a nepořešil to. Ale napravit to můžete kdykoliv. Já bych reagoval asi takto: "My si tykáme?" anebo "Netykejte mi." anebo "Uhněte mi z cesty a netykejte mi!" Asi máte slušnější výchovu, ale můžete mu to vmést do tváře, když to nechápe po dobrým.

 

paveldvorak
hodnocení

0x

nechal bych si narůst plnovous abych vypadal můžněji...sorry jako, proč chceš převychovávvat 60-letého člověka, který nemá žádné společenské návyky...?

 

ahoj*
hodnocení

0x

Tenhle 20 lety cápek Jéňa tyka Babisovi a jeho sekretarce z toho spadla celist a uplne se zacyklila zakoktala ;-D

video tinyurl.com/...

Na to video jsem se nedíval, ale je možný, že právě tohle je ten případ - já soudruh, ty soudruh :)

Kupodivu i v KSČ(M) je nějaká omladina, ačkoliv vyhlídky na úspěch v dalších parlamentních volbách jsou krajně nejisté :)

Tak proč, hrome, komentuješ video, které jsi neviděl?-pro lopezz / Hned v úvodu videa Babiš nabídnul Jéňovi tykání a on ho samozřejmě přijal. Že se to Monice nelíbí je jen její problém.

Možná je to součást soudružské PR pro veřejnost ve stylu - soudruzi, jsem jeden z vás. mezi námi není žádná "zeď" ani generační ani společenská :)

 

hodnocení

0x
Já mám zas opačný problém u nás na vesnici jsme si jako sousedi tykali navzájem (i přes velký věkový rozdíl), u ostatních to bylo jako u tebe, já vykal a oni tykali. Teď co jsem se přestěhoval do bytovky tak mi každý vyká a mě to naopak vadí. Přijde mi pak že i přes to že mi je jen 30 tak už jsem ve společnosti braný jako "starý" člověk. Co bych za to dal aby mi zas tykali sami od sebe.

 

hodnocení

0x

No z té věty to spíš vypadá o pokus na přátelský pozdrav. Pán chce být asi žoviální, ale neuvědomil si, že na každý tomu bude chtít porozumět. Mně osobně by to nevadilo. To je to opravdu tak strašné těch pár vteřin vydržet? Usmějte se a jděte dál. Podle mého by bylo daleko horší, kdyby Vám na slušný pozdrav vůbec neodpověděl. :) Jo a mimochodem, také se mi často stává, že jsem na zahradě, někam čumím a jsem zadumaná a v tom na mne sousedka zařve "ahój", a já místo odpovědi opáčím, "fuj to sem se lekla". ;)

 

hodnocení

0x

Váš soused pravděpodobně jakoby přejal konvenci z mužských kolektivů (např. ve výrobních firmách v rámci dělnickcýh profesí). V takových kolektivech bývá někdy běžné i to, že třeba i muž, který je mladší než Vy, si tyká s kolegou, který má skoro důchodový věk. Každopádně tam bývá běžné to, že mladší starším Vykají a starší mladším tykají. Když jsem měl podobný věk, jaký máte Vy, tak to ve firmách bylo běžné a nijak trapné mně to nepřipadalo.

Ve Vašem případě se samozřejmě jedná o sousedské vztahy a ne o vztahy v pracovním kolektivu. Přesto doporučuju to neřešit, a nechat Vašeho souseda, aby Vám tykal. Rozhodně není dobrá ta něčí rada, abyste Vašemu sousedovi taky začala tykat. Ten pocit trapnosti časem můžete nějak "eliminovat" . Není ale vyloučeno, že může vzniknout jakoby riziko, že Váš soused by Vás časem začal nějak balit. I takové případy se stávají, i když bývají spíše ojedinělé. V takovém případě by bylo potřebné, odkázat souseda do patřičných mezí.

 

zaseja
hodnocení

0x

Bohužel tazatel neuvádí, jestli se se sousedem neznají od tazatelova dětství, pak by bylo normální, že dospělý tyká dítěti, což zůstane už napořád, nebylo by normální po něm chtít, aby najednou začal vykat.

Neřeš to.

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Jako velice často, tazatel(ka) položí dotaz, dostane 35 odpovědí a vůbec nereaguje...

Jestliže jsou odpovědi na způsob - každej pes , jiná ves, tak těžko reagovat.

Nemůže přeci od 40 poradců dostat stejnou odpověď, právě proto by měla doplnit info, na které se někteří ptají.

smode2
Pane Milane, třeba je to o5 jen průzkum chudé studentky do školy :)

Pane Smode, asi budete mít pravdu, páč já jednou četl pojednání, jak psychologové úmyslně vloží někam nesmysl a zkoumají, co na to lidi.

Já občas kouknu na příspěvky pod nějakým článkem na internetu a žasnu, jak se diskutující oddálí od tématu směrem k urážkám jiných, pro jiný názor...

Milane - naprostý souhlas. Tazatel již nemá ani tolik slušnosti aby za odpovědi poděkoval či doplnil svůj dotaz dle vývoje diskuze. Buď tedy jen nahodil dotaz a teď se baví vývojem diskuze nebo jej již problém netrápí ale nemá tolik slušnosti aby zareagoval.
smode2

Ivan: to bude tím, že tazatel(ka) je zjevně netykavka :-D

 

hodnocení

0x

Kdyby si autorka dotazu chtěla do souseda vyloženě slovně rejpnout, kvůli tomu tykání, tak by se ho mohla zeptat třeba takto - pane XY, proč netykáte taky sousedce paní ABC, která je starší než Vy? :)

Předpokládám, že tam nějaká starší sousedka bydlí.

 

hodnocení

0x
Obě varianty jsou v pohodě. Pokud tě to ale opravdu hodně trápí/štve, tak ho slušně požádej.

 

vernon
hodnocení

0x
A co jako? To se mne stává často. Neřeším to. Proč bych měl?
Prostě mu taky tykej. Kde je problém?

 

hodnocení

0x
avatar libor007
Nejsi náhodou pan Kačan?


Neřeš to! Na netu ti taky bude skoro každý tykat, tak proč ne starší soused...

 

hodnocení

0x

No, pořád je to přijatelnější než když mne, které je padesát, tyká dvacátník a vůbec mu nepřijde divný, že já mu stále vykám.

Zkuste mu říct taky čau a uvidíte.

 

nikita
hodnocení

0x

Dobrý den, mě také starší generace tyká, v práci i sousedi na vesnici. Jsem tu přistěhovalec, mám 2 teenage děti a je mi 40+, ale není to moc poznat. Já jsem to nikdy neřešila, neboť jinak se chovají slušně, jsem z generace jejich dětí a tak mi tykají. Pokud je váš soused slušňák, nevyžaduje fyz. kontakt a jen vtipkuje aniž by Vás chtěl sbalit, tak bych to neřešila. Kdyby začal být vlezlej, nebo na Vás chytal, je třeba to řešit hned, klidně fackou :)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]