Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, stále studuji, ale v lednu mi už bude 26 let. Chtěl bych se zeptat, co se u mě změní z hlediska pojistného při práci na DPČ. Konkrétně by mě zajímalo, jak je to u pojistného z minimání mzdy. Měsíčně si vydělám zhruba 12 tis. Kč čístého. Za předpokladu, že minimální mzda bude v roce 2023 např. 17 tis. Kč., kolik tak budu platit?
Děkuji za jakékoliv vysvětlení, je to pro mě nová situace, tak si tím nejsem úplně jistý.
Dokud jste student, tedy z hlediska zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, můžete si kromě základní slevy na poplatníka uplatnit i slevu na studenta ve výši 4 020 Kč po dobu, po kterou se soustavně připravujete na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem, a to až do dovršení věku 26 let nebo po dobu prezenční formy studia v doktorském studijním programu, který poskytuje vysokoškolské vzdělání až do dovršení věku 28 let. To ovšem za předpokladu, že vypočtená daň je tak vysoká, že z ní zbude i na odečtení této slevy.
Z hlediska zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, jste během studia osobou, za kterou platí zdravotní pojištění stát, přesněji jste zletilé nezaopatřené dítě - osoba, která se nejdéle do 26. roku věku soustavně připravuje na budoucí povolání. Je povinnost platit zdravotní pojištění alespoň z minimální mzdy, takže pokud běžný občan má např tarif 20.000 a pracuje na poloviční úvazek, jeho základní mzda činí 10.000 Kč, ale zdravotní pojištění musí zaplatit ze základu 16.200 Kč. To Vy ne, až do 26 let platíte ZP z toho, co si reálně vyděláte, protože zbytek zdravotního pojištění pokryje stát. Jakmile ale přestanete být studentem nebo dovršíte 26 let, vznikne Vám povinnost platit ZP alespoň z minimální mzdy, i když jí třeba nedosáhnete, např. pro zkrácení úvazku.
Částky jsou v hrubém, nikdy se nebavíme o čisté mzdě - snad jen u exekucí a insolvence, srážky se počítají z čisté. Pro odvod daně a pojistného je rozhodující hrubá mzda.