Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, stále studuji, ale v lednu mi už bude 26 let. Chtěl bych se zeptat, co se u mě změní z hlediska pojistného při práci na DPČ. Konkrétně by mě zajímalo, jak je to u pojistného z minimání mzdy. Měsíčně si vydělám zhruba 12 tis. Kč čístého. Za předpokladu, že minimální mzda bude v roce 2023 např. 17 tis. Kč., kolik tak budu platit?
Děkuji za jakékoliv vysvětlení, je to pro mě nová situace, tak si tím nejsem úplně jistý.
0x
Dokud jste student, tedy z hlediska zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, můžete si kromě základní slevy na poplatníka uplatnit i slevu na studenta ve výši 4 020 Kč po dobu, po kterou se soustavně připravujete na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem, a to až do dovršení věku 26 let nebo po dobu prezenční formy studia v doktorském studijním programu, který poskytuje vysokoškolské vzdělání až do dovršení věku 28 let. To ovšem za předpokladu, že vypočtená daň je tak vysoká, že z ní zbude i na odečtení této slevy.
Z hlediska zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, jste během studia osobou, za kterou platí zdravotní pojištění stát, přesněji jste zletilé nezaopatřené dítě - osoba, která se nejdéle do 26. roku věku soustavně připravuje na budoucí povolání. Je povinnost platit zdravotní pojištění alespoň z minimální mzdy, takže pokud běžný občan má např tarif 20.000 a pracuje na poloviční úvazek, jeho základní mzda činí 10.000 Kč, ale zdravotní pojištění musí zaplatit ze základu 16.200 Kč. To Vy ne, až do 26 let platíte ZP z toho, co si reálně vyděláte, protože zbytek zdravotního pojištění pokryje stát. Jakmile ale přestanete být studentem nebo dovršíte 26 let, vznikne Vám povinnost platit ZP alespoň z minimální mzdy, i když jí třeba nedosáhnete, např. pro zkrácení úvazku.
Částky jsou v hrubém, nikdy se nebavíme o čisté mzdě - snad jen u exekucí a insolvence, srážky se počítají z čisté. Pro odvod daně a pojistného je rozhodující hrubá mzda.