Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Hrazení zdravotního pojištění při DPČ

Od: matule odpovědí: 6 změna:

Dobrý den,

mohl by mi prosím někdo poradit, jak přesně to je s hrazením zdravotního pojištění? Na internetu je X různých informací, které se neshodují.

Jsem student 26 let, čili už nemám nárok, na to, aby za mě pojištění hradil stát, to je jasné. Ke studiu mám poloviční úvazek na DPČ, výdělěk je jen necelých 12 tis. Kč. Paní na pojišťovně mi řekla, že část pojištění hradí zaměstnavatel a já si doplácím jistou částku, ale v práci mi řekli, že jsem student a proto za mě nic platit nebudou? Student sice jsem, ale už nad 26 let, jak bylo zmíněno, čili nemám nárok. Pokud mi to zaměstnavatel odmítá hradit, je jediná možnost platit si plné pojištění jako samoplátce?

Děkuji

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

raton*
hodnocení

3x

Ve financích pracuju a tak vím, že se tě snaží ošidit... Pár bodů, které mám v příručce ;)

> Za vykonanou práci přísluší sjednaná odměna, ze které odvádí zaměstnavatel za zaměstnance 15% zálohovou daň a zdravotní a sociální pojištění.

> Zdravotní, sociální a nemocenské pojištění platí zaměstnanec i zaměstnavatel až z odměny od 3.000,- Kč za měsíc. Z toho vyplývá, že z odměny do 2999 Kč za měsíc zaměstnanec ani zaměstnavatel pojištění neplatí, což je obrovská výhoda proti pracovnímu poměru. Při práci na dohodu o pracovní činnosti platí, že jakmile měsíční příjem přesáhne 3000 korun, musí se z výdělku odvést sociální pojištění. Zálohy na sociální pojištění dělají celkem 31,5 procenta. 25% platí zaměstnavatel sám, 6,5% jsou strhávána z hrubé mzdy.

> Pokud zaměstnanec nemá v konkrétním měsíci žádný příjem, z kterého by bylo odváděno zdravotní pojištění, a ani za něj neplatí zdravotní pojištění stát, musí se přihlásit do 8 dnů zdravotní pojišťovně jako osoba bez zdanitelných příjmů a platit každý měsíc příslušné pojistné.