Nejste přihlášen/a.
V poslední době se prudce zvedá.
Může za to cena na trhu - nabídka poptávka.
Ale elektrická energie není rohlík nebo chleba co se vyrobí do zásoby a pak se použije.
Ty peníze co zaplatí konečný odběratel někde musí skončit.
Domnívám se, že některá skupina lidí má pořád málo.
Jinak ve zprávách říkali, že na energii se bude přispívat, ale neplatí to pro nabíjení elektromobilů - jak to chtějí kontrolovat?
Když je něčeho málo a zákazníků hodně, tak cena roste. Zdražilo např. železo. To se dá dokonce i vyrobit, dát do skladu a někdy prodat. Železo chybělo, tak cena šla nahoru. Teď postupně cena klesá.
Dodávky elektřiny se nakupují dopředu. Když někdo nakoupí s větším předstihem, tak má rozumnou cenu. Ale když množství vyrobené elektřiny je nízké (problémy ve Francii.., málo plynu..) a chcete koupit dodávku např. na příští měsíc, tak je to problém (obrazně řečeno - není kde brát). Takže cena logicky roste.
Když je energie přebytek, tak nákupy na poslední chvíli můžou být naopak levné, protože je "nikdo nechce". Takové nákupy na poslední chvíli hodně dělala Bohemia Energy.
K těm elektromobilům. Mají speciální tarif a ten se prostě asi nebude podporovat. Ale to je jenom můj odhad.
Francie a plynove elektrarny? To myslite vazne?
Francie ma 56 jadernych elektraren a je asi nejvetsi exporter proudu v Unii. Na plynu tam asi taky moc nevari, tak ho nejspise ani moc nepotrebuji, kdyz nemaji ani propojeni na plynovod ze Spanelska, ktery vede z Afriky.
Francie plynove elektrarny asi má také, ale já myslel na problémy ve Francii (jádro) a obecně drahý plyn a tím i drahá elektřina tam, kde se vyrábí i z plynu (Německo a další státy).
A Francie má spotřebu plynu celkem velkou:
Řekl bych, že hlavní otázkou a steskem tazatele bylo, kde že končí zisk z toho, že jednu kWh třeba Tykač vyrobí za legračních 15 haléřů
(dnes asi o něco více, ale stále hluboko pod jednu korunu), zatímco cena na burze je nyní kolem 6 Kč. Samozřejmě, že starší smlouvy jsou za jiné ceny.
Mě by to také zajímalo. Máme tu ČEZ, stát, emisní povolenky a spekulanty, ale nebylo by od věci mít přehled, komu kolik dáváme.
ČEZ veškerou vyrobenou elektřinu prodává na burze v Lipsku.Tam se obchoduje jen s přebytky, s celou produkcí tam přichází pouze česko. Navíc je tam zajímavý způsob stanovení ceny. Ta se stanoví jako cena, za kterou je ještě možné elektřinu prodat. Jde tedy o maximální cenu pro danou komoditu. Rozdílem mezi výrobními náklady a dosaženou cenou je zisk Čezu a jeho akciobnářů. Za na burze dosaženou cenu sice Čez elektřinu zase nakoupí, ale tuhle cenu včetně manipulačních nákladů zaplatí konečný zákazník.
Zajímalo by mě.
1 - Jestli je ve světě nějaký stát který si vyrábí elektrickou energii sám pro sebe ( nikomu ji neprodává a od nikoho ji nekupuje ).
2 - existuje kromě česka ještě nějaký jiný stát ve světě který veškerou elektrickou energii prodává a pak ji za jinou cenu kupuje.
Neměl by náhodou stát fungovat tak, že by prodával pouze přebytky a kupoval pouze to co mu chybí?
Tady čtu:
ceny elektřiny bezprostředně ženou nahoru především problémy jaderných elektráren ve Francii. Provozovatelé totiž některé z nich odstavili kvůli zanedbané údržbě.
Tak ty provozovatele by patřilo nakopat do ... Oni něco po... a my všichni to pak platíme a oni jsou určitě "za vodou"
Jak tady někdo píše,že všechnu energii prodíváme na burze v lipsku, tak tady je napsáno něco jiného.
V Česku je dominantním výrobcem elektřiny polostátní společnost ČEZ, která většinu této komodity prodává českým obchodníkům. Jenže cenu určuje nabídka a poptávka, nikoliv výrobní náklady
Snad je na tom něco pravdy v níže uvedeném článku.
Třeba tak, že pokud máš elektromobil, tak můžeš mít i sazbu pro výhodnější nabíjení. No a ten kdo má sazbu na elektromobil, tak příspěvek nedostane. A distributor elektřiny ví jakou sazbu který uživatel má a využívá.
Cena elektřiny se mimo jiné odvíjí od ceny zemního plynu. Obě jsou na historických maximech. Blížící se zima je zřejmě vytáhne ještě výše. A naše peníze končí u výrobců, distributorů a obchodníků s těmito komoditami, kteří je následně vyplatí formou dividendy či podílu na zisku svým vlastníkům.
No samozřejmě že to jsou vše "pseudoceny" a nikoliv reálná výrobní cena za kWh. Za 20000Kč/MWh by se ta alekřina dala ssnad levněji vyrobit i stádem křečků co budou točit dynamem...
Ale vůbec ne.
Tržní cena by to byla za normálních podmínek (které teď nejsou), ale hlavně bez různých zelených pitomostí a poplatků, včetně emisních povolenek. Emisní povolenky jsou v podstatě něco jako církevní odpustky...
Stím elektromobilem to je jak ohřívat vodu bojlerem s tarifem D02 nebo levněji na ,,noční proud" Od toho jsou ty tarify.
Svéprávný vlastník elektro auta nebude dobíjet tarifem D02.
Dostane, nedostane, je to jen o tom, jak se domluví s revizákem
A i kdyby byl revizák striktní, tak přímotopné radiátory 2kW se nechají sehnat po 3 stovkách za kus pod každé okno Osadit, a pak odmontovat. Neříkej že něco nejde, Říkej že to neumíš. Přidělena sazba závisí jenom na jednom lejstru od revizního technika, dalších 20 let už to nikdo kontrolovat nebude
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.