Nejste přihlášen/a.
Firma si podala inzerát na šití bot, manželka na něj zareagovala,že by měla zájem a domluvili se, že napřed vyzkouší x párů svršků a až podle kvality s ní uzavřou smlouvu. Dovezli šicí stroj na kůži bez nějakých papírů o předání. Poslalali se dva balíky ušitých svršků, s kvalitou byli spokojeni, ale potom z toho vedoucí firmy vycouval, že by to bylo příliš složité to takto dělat a kdesi cosi a další už nikdy neposlal, ale zároveň se ani nezajímal o šicí stroj, co s ním dál. Takhle nám zavazel v domě dva roky, během kterých se manželka snažila dovolat do firmy, aby si stroj odvezli, žel jí to nikdy nezvedli. Po dvou rocích jsme se rozhodli dát stroj do kovošrotu, byla to velmi stará mašina a špatně jsme předpokládali, že když se neozvali dodnes, tak už se neozvou. Problém nastal dnes, kdy se jí ozvali, že si pro stroj přijedou, po dvou rocích, kdy se o něj vůbec nezajímali. My už stroj nemáme, což je nezajímá, což chápu, papír od toho, že by ho převzala nemají, na druhou stranu můžou říct máme svědky, že jsme jim ten stroj zavezli. Právně se v tom nevyznám jak to je. Já s nimi nechci vyběhnout, ale nechat někomu stroj doma dva roky, absolutně nekomunikovat a najednou si vzpomenout? Absolutně nevím co s tím dál. Poradíte? Díky moc. Prosím od někoho, kdo se vyzná v právu. Díky.
Neměli jste telefonovat, měli jste obeslat firmu doporučeným dopisem, že si účtujete za uskladnění stroje tolik a tolik a to by se začaly dít věci. To samé udělejte i teď, pokud budou chtít finanční náhradu, požadujte od firmy cenu za uskladnění. Nakonec si to radši účetně odepíší a nic chtít nebudou.
Docela bych si tipnul, že stroj ve skutečnosti opravdu odepsat chtějí. Jenže ho možná musejí tzv. ekologicky zlikvidovat. Proto ho chtěli odvézt a sami dát do šrotu. Ale on najednou není.
Proto bych se s nimi raději zkusil na něčem dohodnout, než hned útočit. Mohlo by se stát, že by s náhradou za uskladnění souhlasili (ona by zas nemohla být přemrštěná) a požadovali by vydání toho stroje. A teď co?
Nebudu tady rozvíjet další "co by, kdyby", je potřeba to s nimi projednat a zkusit se nejdřív nějak dohodnout. Podle mě.
Stroj jste určitě vyhazovat neměli. Když nebrali telefon (telefon považuji jen za pomocný komunikační kanál), měli jste jim napsat, nebo se tam příležitostně stavit osobně.
Když už jste jim stroj zlikvidovali, pravděpodobně jim ho budete muset uhradit. Zkuste se s nimi dohodnout na přiměřené náhradě. Teprve, kdyby chtěli moc, nastal by čas na soudní jednání ohledně skutečné ceny stroje.
Pozn.: právník nejsem.
Zkuste odhadnout cenu stroje a pak rozpočítat na 24 měsíců co vám doma strašil a dát to jako úschovné. Vlk se nažere a stroj skončí v kovošrotu.
Pokud to tak nechcete, nechte jednat je. Hrajte mrtvého brouka jako hráli oni. Ať si přijedou, nejste doma atd. K soudu vás za starou mašinu nedají, krom toho bez důkazů. To jim žádný právník nesepíše.
Udělali jste chybu. Neuplynula obecná promlčecí doba, stroj jste něměli v žádném případě vyhazovat. Na jeho vrácení má firma právo. Snažte se zjistit, jakou měl zůstatkovou cenu a co s ním mají za úmysly. Je možné, že jej chtějí jen účetně vyřadit z majetku. Vyvarujte se konfrontaci. Nějaké plácání o smlouvě nebo skladném je v této fázi jednání kontraproduktivní. Nejste u soudu, Tomu se snažte všemožně vyhnout. Optimální by bylo, kdybyste se dohodli na zaplacení zůstatkové ceny. Stroj bude nejspíš účetně odepsaný, takže jim zaplatíte jen cenu šrotu.
Paní ušila dva balíky svršků, to jí zaplatili? Tam komunikace byla? Pak by bylo evidentní, že stroj byl u Vás. On mohl neblaze zasáhnout covid konkrétní lidi ve firmě, co tohle měli na starosti.
. Jestli jste ho odvezli do šrotu, tak jste ho měli spíš odvézt té zadavatelské firmě. Nebo to je někam daleko?
Zaplatili částečně, komunikace byla po telefonu s mistrovou, jednou na začátku s majitelem firmy,žádná smlouva nebyla, ani na šití, ani na půjčení. Firma sídlí daleko. Před dvěma roky žádný Covid nebyl, poslední zásilku posílala v srpnu 2019. Času měli sami dost a kašlali na to. Ano, byly tam chyby i z naší strany, ale po dvou letech jejich nezájmu jsme nepředpokládali, že ji ještě budou chtít vrátit.
Já tedy právník nejsem, ale podle mně je věc jasná. Pokud oni nemají doklad, že stroj je jejich a že vám ho zapůjčili, mají smůlu. Naopak předpokládám, že vy se můžete prokázat korespondencí s firmou a ta nejevila zájem. A to ještě nevím, zda vám vůbec zaplatili za odvedenou práci. Pro jistotu se ještě můžete obrátit na některou bezplatnou právní poradnu, které jsou na internetu, nebo i mají pobočky ve městech.
1) Prostě jim telefonicky sdělte, že stroj jste dali po dvou letech do sběru, ať jej vymáhají tam a neotravují vás.
2) Pokud stále budou otravovat, jste nuceni lhát a tvrdit že jste stroj nedostali anebo jej už dávno vrátili.
Hlavně s nimi komunikujte co nejméně. Jim musí být jasné, že chybu udělali oni, tak nepředpokládám, že by to řešili soudně, kde nemohou prakticky bez vašeho přiznání uspět. Jinak vám nic nemohou.
3) V nejhorším, kdyby se jim povedlo zázrakem prokázat, že jim ho dlužíte, můžete souhlasit, že jim stroj nahradíte v jeho ceně. Pak si ale účtujte třeba 1000kč denně za uskladnění. Ať se vám vaše újma (dvouleté skladování, právní zastoupení...) zaplatí.
No no. Už vidím, jak soud uznává skladné za stroj v ceně 1000 Kč denně! Ani ze soudců nemůžeš dělat blbce. Soud by se pak třeba navíc zeptal: "A pokusili jste se s firmou spojit?". Odpovědět "ano, telefonem, ale nezvedli ho" by bylo téměř stejné, jako říct "ne".
Chyby udělaly obě strany.
hm,
Těch 1000kč je motivace, aby k tomu soudu nedošlo. Částku soud může určitě zkorigovat, ale ne zcela pominout, jak v podstatě děláš ty.
Samozřejmě nevíme , jakou měl stroj reálnou cenu, tak jen odhaduji, že částka za uskladnění bude stejně vyšší.
Ani nevíme jak moc se snažili vlastníka informovat. Ale vlastník nemůže nijak vyvrátit, že k pokusům o kontakt nedošlo, tak v podstatě mohou tvrdit téměř cokoliv.
Kde je dáno, že mají za stroj nějakou zodpovědnost? Vše je založeno jen na tvrzeních.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.