Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
mám doma silně postříbřené příbory od české firmy ROSTEX Moravská Třebová z roku 1974. Použili jsme je asi 2x při stolování na Štědrý den, jinak ne. Teď bych je chtěla prodat. Firma mi na mou žádost potvrdila cenu těchto příborů. Stříbro je prý stále dražší, v roce 2016, kdy mi dali potvrzení, byla podle nich cena takřka 10 tisíc. Dnes tedy asi ještě víc. Navíc jsem místo nehezké papírové krabice časem přikoupila i vkusný kufřík. A za to všechno bych chtěla 7 - 8 tisíc Kč.
Ozval se mi zájemce, bohužel, až z Bratislavy. Psal už několikrát, velice hezky, podle stylu a bezchybného psaní se mi zdá solidní. Ale kdo ví? Chce, abych mu balík poslala na Slovensko na dobírku. Při té nezanedbatelné ceně bych byla raději, kdyby zájemce přijel, viděl a mohl se rozhodnout. To ale v tomto případě není možné.
Už jsem se jednou spálila. Poslala jsem balíček /křehký/ s tím, že jsem předtím adresátku upozornila, že kvůli obsahu bude hodně drahé poštovné. Souhlasila. Jenže když měla za poštovné zaplatit asi 350 Kč, balíček si nevyzvedla a mně se po týdnu vrátil. Takže jsem zbytečně vyhodila peníze za poštovné.
Má cenu posílat takovouto věc poštou na dobírku? Může se mi stát něco podobného, jako poprvé. Uvažovala jsem o tomto: na poště zjistím cenu za službu + pojištění. A požádám zájemce o zaslání celkové částky na účet. Jenže: neznáme se a nebude se mu asi chtít poslat dost peněz na účet cizí ženské. Kdoví, může si myslet, že na něj mohu ušít boudu. A na to má plné právo.
Poradíte, jak to mám udělat, aby byl spokojený zájemce i já a aby to bez problémů klaplo? Děkuji. Jaga.
Paní Jago,
kupujícího ze Slovenska určitě nezatracujte. Občas se mi také ozývají zájemci ze Slovenska a vždy se dá nějak domluvit. Vím to i z vlastní zkušenosti, taky jsem sháněl a sháním věci, které ještě na Slovensku mají, protože je to asi domovina těch věcí (vyrábějí se tam) a u nás to prostě neseženu, tak to také různé sháním i tam.
První předpoklad je, to mluvím i za sebe, že pokud má kupující zájem, musí holt tu iniciativu převzít trochu do vlastních rukou, takže v tomto případě asi vidíte, že pán zájem má, když vám píše pravidelně.
Možností je tedy několik. Po e-mailové komunikaci se zkuste pána zeptat na telefon nebo mu napište své. Zřejmě Vám bude volat on, takže hovor jde na jeho účet, vy nebudete nic platit. Slovensky předpokládám umíte. Pozor jen, u čísla musí být mezinárodní předvolba, a také plus (nebo dvě nuly). Doporučuji telefonickou komunikaci pak znovu ještě potvrdit e-mailem.
Ohledně zaslání peněz, možnosti jsou. Ideální by bylo, pokud vám pán pošle peníze za zboží i za poštovné dohromady předem. To je závislé na tom, zda máte on nebo vy bankovní účet. Poštovné zjistíte dle ceníku pošty, bude to asi kolem těch tří stovek. Pokud budete chtít platbu na účet, může tam být problém s poplatky ze zahraničí, to je třeba si zjistit, možná vám banka něco strhne. A taky je třeba poslat číslo účtu v mezinárodním formátu (IBAN).
Pokud je pán starší a nevlastní účet, proto chce poslat na dobírku, dá se to pochopit. Ale též jsou možnosti, že peníze pošle normálně doporučeně v obálce, taky mám tu zkušenost. Pošta na to má speciální obálky, které si koupíte na poště a zašle Vám peníze v ní. Je na domluvě, zda budete chtít v Kč, nebo v Eurech, které si u nás pak v bance vyměníte, a nebo je normálně použijete v obchodě. Tím se vyhnete té dobírce, peníze budete mít.
Až vám kupující napíše adresu, doporučuji si ji zadat do Mapy.cz, zda vše souhlasí. Fotka domu tam asi nebude, ale adresu by to najít mělo. To jen pro kontrolu.
Jinak platí to, že pošlete na tu dobírku. Na poště si vyžádejte speciální arch, nepíše se klasický podací lístek. Na přepážce Vám jej vydají a pomohou s vyplněním. Podací číslo je tam pak v horní části, můžete jej poslat kupujícímu, aby věděl, kde zásilka je. Zároveň si tím můžete přes online sledování České pošty sledovat zásilku i vy, a zjistit, kde zrovna je. Co se týče přepočtu, bývá to tak, že vy zadáte při zaslání cenu v Kč, oni to přepočtou kurzem na Eura a pán to zaplatí pak v eurech. Vám to pak zase přepočtou a pošlou normálně v Kč.
Už jsem ze Slovenska koupil minimálně takových 10 věcí a stejné množství zhruba i poslal. Takže určitě možnosti jsou, byť je pravda, že vždycky jedna strana bude trochu v nevýhodě. Ale zase jako kupující jsem moc rád, když mi někdo ty věci pošle a jsem ochoten pro to udělat dost, takže riziko beru spíš na sebe (pošlu peníze předem). Takže prodávající je spíš ve výhodě. Takže myslím, že na tom netratíte a jak uvádím, možnosti tu jsou.
Co se týče rozhodnutí, je to opět trochu na riziko kupujícímu. Běžně se posílají fotky. Zboží nafoťte a pošlete pánovi mailem. Ať se rozhodne. Tak nějak se předpokládá, že zboží vracet nebude, prostě opět bere riziko na sebe (a je rád, že mu to pošlete). Pojištění zásilky bývá v ceně poštovní služby, hodnotu balíku vyplníte v tom podacím archu.
Platba "na dobírku" není platba předem. Doručovatel příjemci balík předá jen proti platbě ("z ruky do ruky"), takže riziko podvodu je minimální. Platbu předem kdoví komu (navíc v zahraničí) bych si taky rozmýšlel.
Ovšem při platbě na dobírku a nepřevzetí balíčku odesílatel o poštovné přijde. Je to sice riziko, ale pořád lepší přijít o 3 stovky, než o balík za několik tisíc v případě podvodu.
Je to riziko. Může to být podvodník jak vyšitý. Zásilku na dobírku převezme a pak půjde na policii, že v balíku byly brambory. A nepříjemnost bude na světě. Nejlepší by bylo osobní předání z ručky do ručky.
Jde vám o případnou ztrátu tří stovek za zboží v hodnotě sedm či osm tisíc? Zejména pokud zájemce chce zboží poslat dobírkou? Naopak, já osobně bych neznámému člověku nikdy předem peníze na účet neposlal. A ani bych si nic po neznámém kupci něco takového nedovolil požadovat, protože to považuji za nemorální.
Jinak nechápu, jak s dotazem souvisí to, kolikrát jste příbory použili a k jaké příležitosti, a jak to má vkusný kufřík místo nevzledné krabice.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.