Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
chci si zakládat živnostenské oprávnění pro volnou živnost, jsem student VŠ, ale zároveň brigádně pracuji na DPP u zaměstnavatele.
Jak to bude s placením záloh? Nemůže zde nastat nějaký problém?
Děkuji za odpověď.
Problém nenastane, pokud budete vše řešit.
Pro vysvětlení by bylo třeba dlouhého textu. Podívejte se proto na odkaz finance.cz/... je to sice z roku 2017 ale platí to skoro stejně i dnes.
Hranice výdělku pro vedlejší pracovní poměr je každý rok jiná, V odkazu se hovoří o roku 2017. Vy si najdete aktuální hradnici na stránkách České správy sociálního zabezpečení. Abych vám vše nepsal po lopatě. Je třeba informace také vyhledávat. To je přátelská připomínka, aniž bych se vás chtěl dotknout.
Musíte si vždy v březnu, za uplynulý rok, podat daňové přiznání a následně přehledy za zdravotní a sociální pojištění. I když by ev. vyšlo vše nulově. Podle výdělku buď nic doplácet nebudete nebo doplatíte daň z příjmů FO a sociální pojištění. Je dobré si u zaměstnavatele, kde máte DPP, vyžádat potvrzení o ročním výdělku. Může se vám při výpočtu daně hodit. K daňovému přiznání dáte také originál potvrzení o studiu. Toto potvrzení dáte také vaší správě sociálního zabezpečením když budete nahlašovat živnost, aby vám jí uznali jako vedlejší a nemusel jste platit měsíční zálohy. Na zdravotní pojišťovnu to na zahájení činnosti jen nahlásíte. Zdravotní za studenty platí stát a oni ví, že studujete do 26 let. Také je důležité, zda jste u zaměstnavatele na DPP podepsal prohlášení poplatníka daně.
Při případném dovršení 26 let, budete brán jako OSVČ budete platit zálohy na zdravotní pojištění. Sociální se bude řídit výší výdělku.
Při případném ukončení OSVČ, či jeho přerušení, nezapomeňte toto nahlásit oběma pojišťovnám. Rovněž, pokud pojedete např. na delší dobu do zahraničí a budete tam zdravitně pojištěn, je třeba, než odjedete, toto nahlásit tuzemské zdravotní pojišťovně.
Dobrý den,