Nejste přihlášen/a.
Když něco prodám na internetu tak pošlu zákazníkovi na email fakturu ve formátu pdf. Ale nevím jak mám ve faktuře kterou psílám řešit razítko a podpis? Udělal jsem to tak že jsem to napsal na papír, naskenoval a vložil do toho. Může to tak být?
Nebo jak se to tam má řešit? Mám radši nechat prázdnou kolonku na razítko? To však vypadá divně...
Když zákazníkovi pošlu fakturu na email. On ji uhradí. Musím pak ještě tisknout fakturu a posílat mu ji se zbožím? Nebo stačí když ji vytisknu jendou pro sebe abych ji mohl archivovat
Váš problém vyřeší elektronický podpis. Pomocí něho lze faktury posílat mailem a mají tím pádem všechny náležitosti. Bez el. podpisu faktura poskaná mailem nesplňje všechny náležitosti.
doplněno 18.04.10 21:03:Poslaná, ne poskaná
Bez něj to nejde. El podpis získáte u některé z těchto certifikačích autorit:
Údaje, které musí být na faktuře jsou dány zákonem. Nikde však není uvedeno, že musí obsahovat razítko a podpis vystvitele. Jako účetní doklad musí být opatřeny podpisem oprávněné osoby příjemce. Tolik k podpisům na fakturách. Pletu-li se, což je klidně možné, tak mi napište zákonné znění k této problematice.
přesně tak, razítko a podpis to se tu táhne léta, to je zlozvyk ze starých časů nebo kde se pořád bere ta mánie razítkovat a podepisovat doklady nevím. A všichni kdo lpí na štemlu nechť si laskavě vyhodí z účetnictví FA operátorů, poskytovatelů energií a mnoho dalších, jsou neplatné neb bez razítka a podpisu
Účetnictví je tak složitá oblast, že se v ní bohužel dělají občas chyby a to i ve výkladu jednotlivých účetních pojmů. Náležitosti faktury řeší snad jenom Zákon o DPH. Jinak se faktura stává účetním dokladem až zaúčtováním a podpisem účtující a schvalující osoby. Já jsem měla pod sebou účtárnu hodně dlouho, ale i přesto jsme se někdy dohadovali s auditorem, jak to vlastně má být správně. A co nebylo přímo zakotvené v právních normách, dala jsem do vnitřních směrnic úřadu a tím se to vyřešilo. Ne samozřejmě v tom smyslu, aby to bylo ještě složitější, ale naopak, aby to bylo sice průkazné, mělo to návaznost na zákon o účetnictví, ale také pro účtárnu co nejjednodušší. A třeba v tomto případě to byla směrnice o oběhu účetních dokladů. Plátci DPH jsem v té době nebyli - nyní tam spadly i samosprávy. Takže pro týpka by to určitě stačilo tak, jak jsem navrhovala - pro něho bude faktura účetním příjmovým dokladem v každém případě (s jeho podpisem o zaúčtování) - ať od občana nebo podnikatele. A jak si to vyžádá příjemce zboží, tak bych to respektovala v zájmu obchodu, ale až na jeho vyžádání. A jestli to je pouze 1% že všech - tak proč ne. Problém pro mnoho lidí je ten, že naše zákony a další právní normy jsou psány - jak já říkám právnickou mluvou - která není pro mnohé bez právního vzdělání až tak úplně srozumitelná a navíc i výklady zákona a vydaná nařízení k nim nejsou jednoznačná. Proto se tolik lidí obrací na různé poradny.
Někdy je to ale i neochota si zákon vyhledat a je rychlejší se zeptat. A je na tázajícím, zda se bude radou řídit a nebo ne. Radíme v dobré víře a myslím, že většina z nás se snaží o správnou odpověď.
Lidko, jako vždy bodík . Ano. Účetnictví není nikdo jednoznačné. Co je u jednoho FÚ v pořádku, tak u jiného je to špatně. Pro podnikatele je důležité, aby měl v pořádku součet příjmů a výdajů (velice zjednodušeně řečeno). To, jakou cestou k tomu dojde, je na jeho uvážení. A to je to, co mě na tom baví
.
Lidko, já si tedy myslím, že FAKTURA (ten pojem dnešní předpisy neznají) NENÍ příjmovým dokladem, tím je buď až výpis z účtu nebo pokladní příjmový doklad. Faktura v případě neplátce DPH jen dokládá obsah prodeje a tím legálnost příjmu ve vztahu k živnostenskému zákonu.
Jinak si myslím, že prvostním dokladem může být cokoli co za něj uzná při kontrole místně příslušný finanční úřad. Jen obsah daňového dokladu je dán zákonem o DPH. Smí jej vystavit jen osoba registrovaná k dani - dříve plátce DPH - a naopak jiná osoba doklad splňující všechny náležitosti daňového dokladu vystavit NESMÍ.
REPAK - Faktura může být přijmovým dokladem. Např. Faktura za hotové. Zde NENÍ povinnost mít příjmový lístek.
ANo, ale v tom případě to na ní musí být výslovně uvedeno a pak je příjmovým pokladním dokladem.
doplněno 19.04.10 09:56:Mj, to nebude případ internetového obchodu.
doplněno 19.04.10 09:57:Mám myslet najednou . Nepsal jsem, jakou formu příjmový doklad má mít.
No, asi takhle. FÚ velice rád uzná JAKOUKOLIV fakturu za příjmovou. Horší je to pro toho, kdo si ji chce uplatnit pro VÝDEJ . To jsem také s jedním klientem řešila. Kontola FÚ, nechtěli částku z faktury uznat jako výdej, ale tomu co dostal zaplaceno, to jako příjem uznali.
Inspirace Sobotkovi do předvolební kampaně: pokud dodavatel vystaví fakturu bude považována za doklad o příjmu a příjem zdaněn ledaže by dodavatel prokazatelně prokázal, že uhrazena nebyla. Na ty h...y podnikatelský muší bejt přísnost, nás obyčejný lidi jen vokrádaj a eště s toho neplatěj daně.
Asi by se to lehce vyřešilo - dát na fakturu razítko s předpisem zaúčtování a nebo dole doplnit rámeček o zaúčtování. Potom by nemusel být vystavován klasický příjmový doklad. Jenom na výpise bych poznamenala k platbě číslo příjmového dokladu. Možná se mýlím, protože samospráva má trochu jiné účetnictví, i když hlavní zásady vedení účetnictví by samozřejmě měly být shodné. Ale proto jsem dávala do vnitřních směrnic hodně podrobně oběh účetních dokladů - abych to mohla co nejvíc děvčatům v účtárně ulehčit. To samé se týkalo vedení pokladny - také svého času oříšek. Pamatuji banální dohadování, kdo má dostat originál příjmového dokladu - to bylo u samopropisovacích bločků. Dneska příjmový doklad vypíše PC a je to v pohodě. Takže přeji všem účetním a podnikatelům vstřícné a uznalé kontrolní pracovníky FÚ i auditory, kteří nejen kontrolují, ale i dokáží poradit.
Možná nás vzájemně mate rozdíl mezi daňovou evidencí a účetnictvím: v daňové evidenci je příjmem až skutečně přijatá částka, v účetnictví je výnosem již vzniklá pohledávka.
Pokud zboží posíláte především nepodnikatelům, tak jim stačí faktura poslaná emailem. Asi bych to vyřešila tak, že bych na fakturu napsala poznámku - pokud potřebujete do účetnictví fakturu s podpisem - vyžádejte si ji emailem a já vám ji zašlu společně se zbožím.
Ok asi to tam dopíšu. A můžu do těch faktru poslaných emailem vložit to naskenované razítko nebo tu koluonku nechat radši prázdnou?
Máte pravdu, ale je to stále zažitá praxe a bohužel jsem se dost často setkala s tím, že odběratelé doklady bez razítka a podpisu vracely a nechtěly je přijmout. Zrovna tak i my jsme měly nařízeno (a to jsem pracovala ve středně velké mezinárodní společnosti) takové faktury bez těchto náležitostí vracet - tedy malým firmám, telefonní operátoři atd. tam jsme to neřešili... (také zajímavé, že?). Takže ze zákona je možné takové faktury posílat, ale bohužel tolerance na druhé straně bývá malá. A v dnešní době, kdy každý platí pozdě, je nutno udělat vše pro to, aby druhá strana nemohla oddalovat platbu např. proto, že chce fakturu s razítkem a podpisem. Je to nesprávně, ale je to tak - tedy alespoň z mé praxe u středně velké firmy...
doplněno 18.04.10 22:31:Jinak se tedy omlouvám za chybnou informaci, že bez podpisu a razítka to nejde.
Antynko. To je přesné . Ale vzhledem k tomu, že tazatel bude posílat zboží převážně nepodnikajícím, tak bych to na jeho místě více neřešila a držela se rady Lidky .
To máte pravdu, v tomto případě to bude stačit, ale pro ostatní, proč vznikají ohledně elektronické fakturace otazníky (teď nemluvím o nepodepsané faktuře poslané poštou) je toto ustanovení § 26 zákona o DPH:
(4) Daňový doklad může být vystaven se souhlasem osoby, pro kterou se uskutečňuje zdanitelné plnění nebo plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, i v elektronické podobě, pokud jej plátce nebo osoba uvedená v odstavci 3 opatřila zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb (dále jen "uznávaný elektronický podpis") nebo elektronickou značkou založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb (dále jen "uznávaná elektronická značka") podle zvláštního právního předpisu 20) nebo pokud je zaručena věrohodnost původu a neporušitelnost obsahu daňového dokladu elektronickou výměnou informací (EDI) 21).
Hlavně ta poslední věta je sporná a jak si jí vysvětlit?
K tomu by antynko bylo asi potřeba zase prostudovat odvolávku na 21) a to je:Čl. 2 Doporučení Komise 1994/820/ES ze dne 19. října 1994 o právních aspektech elektronické výměny informací.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.