Platba kartou - zaokrouhlování a ČOI

Od: odpovědí: 5 změna:

Dobré poledne rádci,

byl by tu prosím někdo, kdo se vyzná v aktuálním zákonném stavu zaokrouhlování celkové částky při platbě v maloobchodě, při použití bezhotovostní platby?

Pro upřesnění: Máme maloobchodní prodejnu, kde je platební terminál propojen s pokladním systémem. Při platbě kartou je tedy požadované částka automaticky nahrána do terminálu. Někdy od říjnové aktualizace systému se platba kartou zaokrouhlí na celou částku, stejně tak jak je tomu při platně hotově (do této aktualizace se platby kartou nezaokrouhlovaly). Nijak jsme se nad tím nepozastavovali, dodavatel systému takto nastavil v aktualizaci, neviděli jsme v tom žádný problém. Nyní jsme však měli kontrolu ČOI a ta nám v protokolu dala zápis, že zaokrouhlování částek nasvědčuje porušení zákona 634/1992sb, paragraf 3 odst 1 písmeno c) a nyní máme 14 dní na vyjádření, než začnou řešit správní cestou.
V uvedené části zákona se dle mě specifikuje pouze hotovostní platba.

Dle našeho dodavatele pokladního systému je možno platby kartou zaokrouhlovat - poslal mi toto: Z níže uvedeného stanoviska Finanční správy (vydaného 14 dní po začátku platnosti zákona!) jim vyplývá, že zaokrouhlování bezhotovostních plateb je přípustné. odkaz: financnisprava.cz/...

V žádném případě jsme nechtěli žádného spotřebitele nikterak poškodit. Od říjnové změny (do té doby jsme schopni prokázat dle evidovaných účtenek z terminálu, že se částky při platbě kartou nezaokrouhlovaly) - při průměrném počtu cca 20 platících kartou denně a jsme se "obohatili"maximálně v částce do 600,-Kč

Každopádně v pondělí (1.pracovní den po kontrole) nám dodavatel systém nastaví zpět - tzn. na stav bez zaokrouhlování - tzn. závadu co objevila ČOI vyřešíme v co nejkratším termínu.

Může mi prosím někdo znalý dané problematiky toto objasnit. Máme 14 dní na vyjádření se k tomuto zápisu, proto prosím o každou radu.

Děkuji

5 odpovědí na otázku

 

 


0x

Jako zákazník s ČOI souhlasím, zaokrouhlovat je prasárna.

Jako ze vas ten zly obchodnik sproste okrade o 50h?

 


0x
avatar etana

Dodavatel systému v rámci upgrade dělaným kvůli změně v zákonu o DPH (nový systém výpočtu, resp. částečně nový) řešil výpočet zaokrouhlování tak, jak to udělal...zbytečně zavedl zaokrouhlování při platbě kartou. Tedy prostá chyba sw vývojáře...musí ji napravit a bude to.

 


0x

Dovadatel systému Vám zavařil.. a kontrola přišla na udání, nebo jen tak?

Našla jsem tohle:

Dotaz:

Mají obchodníci v ČR právo zaokrouhlovat hodnotu nákupu na celé koruny při bezhotovostním platebním styku (platbě platební kartou) nebo má zákazník (fyzická osoba) právo na účtování přesné částky na haléře?

Odpověď:

Při prodeji spotřebitelům mají obchodníci povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy. V maloobchodě a při poskytování služeb jsou to ceny, na kterých se prodávající a kupující dohodli, zpravidla se jedná o sjednání dohody o ceně tzv. konkludentně, kdy kupující akceptuje nabídkovou cenu prodávajícího (který má povinnost touto cenou zboží označit - nebo u služeb poskytnout informaci o ceně - tak, aby spotřebitel měl možnost seznámit se s touto cenou před zahájením o koupi zboží), tuto cenu uhradí a zboží převezme. Podrobná úprava pro poskytování informací o cenách je obsažena v § 13 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů. Z toho vyplývá, že není důvod při bezhotovostní platbě ceny nějakým způsobem dále zaokrouhlovat nebo korigovat, právě aby byla dodržena požadovaná zásada poctivosti a prodávat za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy.

Při zrušení některých nominálních hodnot mincí v oběhu ze strany ČNB bylo v § 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, doplněno pravidlo pro zaokrouhlení celkové platby prováděné v hotovosti tak, že se celková částka zaokrouhluje vždy k nejbližší platné nominální hodnotě zákonných peněz v oběhu. Ani v tomto případě není důvod pro zaokrouhlování jednotlivých cen nakupovaných položek, ale jedná se o zaokrouhlení celkové výsledné úhrady.

Ke kontrole dodržování ustanovení zákona o ochraně spotřebitele je zmocněna Česká obchodní inspekce. Pokud by se jednalo o povinnosti podle výše uvedeného § 3 zákona na úseku poskytování služeb elektronických komunikací a poštovních výkonů, je kontrola svěřena Českému telekomunikačnímu úřadu. Za správní delikt v podobě porušení § 3 zákona o ochraně spotřebitele by bylo možno uložit pokutu až do výše 5 mil. Kč.

zdroj: mfcr.cz/...

 


0x

Dotaz:

Mají obchodníci v ČR právo zaokrouhlovat hodnotu nákupu na celé koruny při bezhotovostním platebním styku (platbě platební kartou) nebo má zákazník (fyzická osoba) právo na účtování přesné částky na haléře?

Odpověď:

Při prodeji spotřebitelům mají obchodníci povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy. V maloobchodě a při poskytování služeb jsou to ceny, na kterých se prodávající a kupující dohodli, zpravidla se jedná o sjednání dohody o ceně tzv. konkludentně, kdy kupující akceptuje nabídkovou cenu prodávajícího (který má povinnost touto cenou zboží označit - nebo u služeb poskytnout informaci o ceně - tak, aby spotřebitel měl možnost seznámit se s touto cenou před zahájením o koupi zboží), tuto cenu uhradí a zboží převezme. Podrobná úprava pro poskytování informací o cenách je obsažena v § 13 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů. Z toho vyplývá, že není důvod při bezhotovostní platbě ceny nějakým způsobem dále zaokrouhlovat nebo korigovat, právě aby byla dodržena požadovaná zásada poctivosti a prodávat za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy.

Při zrušení některých nominálních hodnot mincí v oběhu ze strany ČNB bylo v § 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, doplněno pravidlo pro zaokrouhlení celkové platby prováděné v hotovosti tak, že se celková částka zaokrouhluje vždy k nejbližší platné nominální hodnotě zákonných peněz v oběhu. Ani v tomto případě není důvod pro zaokrouhlování jednotlivých cen nakupovaných položek, ale jedná se o zaokrouhlení celkové výsledné úhrady.

Ke kontrole dodržování ustanovení zákona o ochraně spotřebitele je zmocněna Česká obchodní inspekce. Pokud by se jednalo o povinnosti podle výše uvedeného § 3 zákona na úseku poskytování služeb elektronických komunikací a poštovních výkonů, je kontrola svěřena Českému telekomunikačnímu úřadu. Za správní delikt v podobě porušení § 3 zákona o ochraně spotřebitele by bylo možno uložit pokutu až do výše 5 mil. Kč.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2020 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]