Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak funguje spolubydlení co se týče právnické stránky? Dá se pronajmout větší byt a "podělit" se o to se spolubydlícím aniž bych to říkala majiteli? Jde o to, že jsme se s přítelem sestěhovali do společného bytu, ale díky práci bude doma jen na víkendy a já sama nájem neutáhnu, tak mě napadlo, že bych pokoj pronajala na dobu co bude pryč (má to být cca rok). Dá se to takhle udělat? Předem díky za rady.
Nejsem odborník, ale asi bude záležet co máš ve smlouvě. My máme ve smlouvě s majitelem napsáno, že byt budou obývat dvě osoby ten co je na smlouvě + 1 a i ten je tam jmenován jinak nelze podle naší smlouvy. A hádat si různá práva s majitelem nevede podle mě k ničemu dobrému. To je to stejné jako když ti majitel zakazuje trvalý pobyt nebo zvíře. Podle zákona nesmí, ale hádej se s ním. Když nebude chtít vyhodí tě buď hned (podle výpovědní lhůty) nebo ti smlouvu neprodlouží. Takže bych koukl do smlouvy.
Pronajmout můžete jen to, co Vám patří (pronajímá majitel, nájemník si byt najímá). Nájemník může s předchozím písemným souhlasem majitele přenechat část bytu (celý byt) do podnájmu třetí osobě. Je-li v nájemní smlouvě sjednán zákaz podnájmu, nemá smysl majitele o souhlas žádat.
Takže ne, bez souhlasu (či vědomí) majitele to nepůjde. Pokud byste majitele obešla, šlo by o hrubé porušení Vašich povinností.
Změnu počtu osob, jejich jména + adresu byste majiteli musela oznámit také v případě, že by nešlo o podnájem, ale o někoho, koho byste přijala do dvé domácnosti.
Přestože Váš partner bude po dobu cca 1 roku byt obývat pouze o víkendech, měl by se na nákladech na bydlení podílet. Ne nutně polovinou, můžete se s ním dohodnout jinak.
Máte-li do bytu přihlášen trvalý pobyt, můžete zkusit požádat o příspěvek na bydlení. Ale pozor, posuzují je společně příjmy všech osob, které mají v bytě přihlášen trvalý pobyt.