Nejste přihlášen/a.
dobry den opet zadam o radu,
odeslal jsem penize z uctu na ucet,ale na spatnej ucet,a vsimnul jsem si toho vcera (sobota)a bylo to odeslano v pondeli.je naka sance to zrusita dostat penize zpet?jedna se o 4000kctakze nemala castka ,uvitam kazdou radu dekuji.
A preji prijemny den
1/ Pokud byl jen překlep v účtu a účet neexistuje tak se peníze vrátí
2/ Pokud znáte příjemce tak ho stačí vyzvat o navrácení
3/ Pokud neznáte příjemce a "kecáte" pracovníka příslušné banky o prozrazení příjemce budete mít obrovské štěstí
4/ Pokud nic nedopadne můžete zkusit napsat bankovnímu arbitru
5/ Pokud nic nedopadne, tak se s nimi rozlučte
Radím totéž co rádkyně přede mnou - urychleně zajít na pobočku a tam se informovat dál. Jednou se mi to stalo také, ale omyl tkvěl v napsání jiného kódu banky - dozvěděla jsem se, že každá banka má svůj počet číslic v čísle účtu, takže peníze se nejspíš vrátí samy, protože příjemce zkrátka neexistuje. Měli pravdu Pokud Vy jste se "sekl" v nějakém číslíčku uvnitř účtu, mám dojem, že pouze banka může vyzvat příjemce, aby částku vrátil - ale ani to nevím jistě. Rozhodně Vám emůže dát kontakt na majitele daného účtu ani nic takového. Takže znovu říkám a potvzuji radu předchozí - urychleně na pobočku, popř. zavolejte na zákaznickou linku, jestli mají nonstop službu, a infomujte se dále. Držíme pěsti!
Člověk, kterému jste peníze poslali omylem, je ze zákona (v souladu s § 451 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník) povinen je vrátit. V opačném případě by se na jeho přístup nahlíženo jako na bezdůvodné obohacení, a příjemce by se tak vystavil riziku soudní žaloby a následně i exekuce. Může se vám stát i to, že příjemce pošle zpátky peníze sám od sebe. V opačném případě je třeba napsat žádost o vrácení platby.
S tou se pak můžete obrátit buď na svoji banku, nebo přímo na banku, u které je veden účet, na který jste platbu chybně nasměrovali. Banka pak zprostředkuje doručení žádosti bance příjemce nebo rovnou příjemci, je-li jejím klientem. Všechny oslovené banky jsou ochotny svým klientům s vyřízením této žádosti pomoci i v případě, že neoprávněný příjemce platby je klientem jiné banky. Pouze Poštovní spořitelna uvedla, že není-li příjemce jejich klientem nebo klientem ČSOB, musí se odesílatel platby na "cizí" banku obrátit sám. V žádosti byste měli nesprávného adresáta platby informovat o tom, že přijal prostředky, které mu nenáleží, protože byly na jeho účet odeslány omylem. Samozřejmostí je uvést, že požadujete vrácení peněz zpět na váš účet. Podání takové žádosti bance je bezplatné, zpoplatněno bývá až případné předání kontaktu na klienta banky, na jehož účet platba dorazila (viz sloupek níže).
Žádost by měla mít písemnou podobu, je nezbytné v ní uvést údaje nutné k jednoznačné identifikaci platby (tzn. shodné s údaji na platebním příkazu), tedy údaje o plátci a příjemci včetně bankovního spojení, částce, identifikaci k platbě, datu splatnosti. Případné další podklady, které bude třeba k žádosti doložit, vám sdělí banka, u které žádost podáte.
Co když se peníze nevrací?
V první fázi vám obvykle banka nesdělí rovnou kontakt na svého klienta, ale "pouze" zprostředkuje doručení vaší žádosti o vrácení peněz. Pokud však neoprávněný příjemce na vaši výzvu nereaguje, je banka povinna vám poskytnout jeho identifikační údaje a vy se můžete pokusit o přímý kontakt. V souladu s § 38 odst. 6 zákona o bankách byste však měli své právo na informaci bance příjemce prokázat. Měli byste tedy průkazně doložit, že se jednalo o chybu (např. k žádosti zkopírovat složenku či fakturu, která měla být uhrazena a ze které je zřejmé, že bankovní spojení bylo do platebního příkazu napsáno nepřesně).
Podle zákona o bankách č. 21/1992 Sb. má klient, který vystavil chybný platební příkaz a v důsledku tohoto omylu byly peníze připsány na existující účet neznámého příjemce, možnost požádat o sdělení identifikačních údajů majitele účtu. Za sdělení identifikačních údajů majitele účtu, na který byla připsána omylem zaslaná platba, jsou banky oprávněny podle zákona o bankách účtovat poplatek na úhradu věcných nákladů (např. ČSOB si účtuje poplatek ve výši 297,50 Kč; Volsbank ve výši 250 Kč plus 75 Kč za každých 15 minut práce). |
Odmítá-li vám příjemce platbu vrátit i po tom, kdy jste jej kontaktovali přímo, nezbývá vám než peníze vymáhat soudní cestou. Ovšem může nastat i situace, kdy tato osoba již peníze na svém účtu nemá. V takovém případě se s ní můžete zkusit dohodnout na vrácení peněz alespoň formou splátek, což ale nemusí být úplně nejlepší řešení. Podle sdělení Komerční banky je však poměrně časté, že neoprávnění příjemci využívají (zneužívají) této situace jako zdroje levného úvěru a navrhují tak nízké částky splátek, že je dlužný obnos splácen i několik let. Přistoupíte-li na toto řešení, může soud exekuci nařídit jen tehdy, neplnil-li by dlužník uzavřenou dohodu. Jak již bylo zmíněno výše, v případě, že jste chybu v čísle účtu udělali sami, banka do řešení této situace vstupuje pouze pasivně, a tudíž nemůžete počítat s tím, že by dokázala svého klienta nějakým způsobem přimět, aby peníze vrátil co nejdříve.
Jak odesláno v pondělí? Vaše banka to odeslala v pondělí? nebo vy jstte zadal příkaz v pondělí? Jde o to, jaké tam bylo datum splatnosti. Pokutse na svou banku obrátíte před dnem splarnosti, můžete to stornovat (aspoň u ČS to jde). Jinak - viz ostatní rady.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.