Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, máme takové dilema, tak bych se chtěla poradit s více lidmi. Třeba někdo řešil něco podobného. Dcera má po přijímačkách a dostala se jak na střední pedagogickou školu, tak na gymnázium. Ona sama vůbec neví, pro jakou školu se rozhodnout - chvíli se přiklání k té a chvíli k té. My jako rodiče jsme na tom podobně a nevíme, jak ji co nejlépe poradit.
Učí se dobře, na vysvědčení měla jednu dvojku - z matematiky. Mysleli jsme, že přijímací zkoušky zvládne lépe - je pravda, že se na ně doma moc intenzivně nepřipravovala, ale chodila na přípravné kurzy a když jsme občas na nějaké pracovní testy mrkli, tak to uměla a odpovědi byly dobře. Přijímačky na nečisto se jí však moc nevyvedly a teď výsledek u přijímaček byl 29 bodů z matiky a 31 bodů z češtiny. Na gymnázium se tedy dostala spíše díky prospěchu. Na Pedagogickou i díky výsledku talentových zkoušek.
Při výběru školy zvažovala i chemickou či nějakou právní.
Má hodně dobrou paměť - dokáže si zapamatovat během chvilky spoustu věcí. Má ale i dost koníčků a zájmů a když se pro nějakou aktivitu rozhodne, tak se jí věnuje dost dlouho (nezažili jsme, že by třeba vystřídala kroužky - jeden rok ten a druhej rok jinej) - několik let hraje na kytaru, několik let závodně sportuje, několik let chodí do kroužku plavání.
Je taková ještě hodně dětská a ráda se drží s námi doma a moc hezky se věnuje malým synovcům a neteřím - vymýšlí pro ně různou zábavu, pohlídá je, hraje si s nimi. Nemá ráda konflikty, nehádá se. Je spíše taková plachá.
Na druhou stranu neustále něco někde zapomíná - ráno zapomene zhasnout, v bazénu zapomene plavecké brýle atd. Ale co se týká věcí do školy, tam se jí to nestává.
Gymnázium je v místě bydliště, Pedagogická škola je dál - musela by být na internát. Ona sama by byla bývala nejradši, kdyby se to rozhodlo nějak za ní - kdyby se na jednu školu dostala a na druhou ne ... Aby o tom nemusela přemýšlet.
Až si říkám, jestli jsme výběr školy nějak nepodcenili a neměli se zaměřit nějak šířeji? Ale ona od začátku uvažovala nad pedagogickou, gymnáziem či chemickou. Absolutně zavrhla třeba zdrávku. A tento výběr neměnila (třeba její spolužáci "skákali" z jedné školy na druhou).
Já sama mám ekonomku a jsem ekonomka , manžel strojní průmyslovku, ale od ukončení školy dělá něco úplně jiného.
Tak já nevím, co myslíte?
Ten internát to u mě rozhoduje. Nemyslím, že je na tu svobodu a zodpovědnost v tom věku někdo připravený, zvášť když píšete, že je "hodně dětská".
Učí se dobře, zajímá ji více věcí (chemie, práva), gymnázium v místě, jednoznačně bych volil tuto možnost. Nikam nemusí dojíždět, dál bude chodit do stejných kroužků, získá všeobecný rozhled, ujasní si, co ji z těch oborů baví nejvíce a pak na to půjde na výšku, na kterou by stejně musela jít, kdyby někdy chtěla dělat v nějaké kapacitě v chemii, právu nebo pedagogice.
Dvojka z matematiky není žádná tragédie. Také záleží, jak je její ZŠ přísná. I na gymnáziu je velké množství dětí slabých na matematiku. Jestli tak v průměru 1/3 rozumí všemu, co se tam vykládá, tak je to hodně. Zbytek třídy s tím bojuje.
Sestra dojížděla denně na střední pedagogickou do sousedního města (25-30km, asi hodinu a půl jedním směrem, dveře domu-škola). Na ZŠ měla snad i jednu, dvě (více?) trojek v dost průměrné škole. Na SŠ byla hvězda (snad druhá nejlepší po nějaké samé jedničkářce). Jak ji to na ZŠ nebavilo, tak SŠ si úplně užívala. Oblíbená mezi spolužačkami. Po SŠ si udělala úplně bez problémů i VŠ pedagickou. Dodnes ji abstraktní myšlení nejde a nemá všeobecné znalosti, takže ji spousta souvislostí uniká. Žije ale dobrý život (vydělává hlavně manžel, malý podnikatel s autem, žádná velká myslivna není, ale "umí v tom v životě chodit"). Ve školství pracovala jen pár let kvůli malému nástupnímu platu učitelů a dlouhé době, než by se tabulkově dostala na nějakou solidní úroveň.
@lmgify - Nemyslím, že je na tu svobodu a zodpovědnost v tom věku někdo připravený
A připravený bude kdy, když další čtyři roky bude pod rodinnými křídly? Ono to s tou odpovědností zas tak hrozné není - patnáctiletý člověk snad dokáže dojít do školy, na oběd a na autobus a o mnoho víc od něho požadováno není. Ostatně vždycky má kolem sebe někoho dospělého, mobilní telefon v ruce - nebude žít mimo civilizaci.
Ani já bych se internátu nebála - slečna se trochu "otrká", což jí nebude na škodu.
--
(P.s.: Imgify, odpověděla jsem vám na otázku ohledně té nahrávky.)
@Jedubabicka >
a musí si rejpnout a musí si rejpnout a musí si ... (Zdálo se mi, že už jste z toho "vyrostla". Mýlila jsem se. Škoda.)
Já s názorem @Lmgify souhlasím. Myslím si něco podobného. Navíc je internát dalším prostředím, v němž by se "ještě hodně dětská" žačka mohla stát obětí šikany.
Pro výchovu k zodpovědnosti a samostatnosti je pobyt v internátu od 15 let jedna z nejhorších možností. Metoda "hodit dítě do vody a říct plav" nevede vždy k žádoucímu cíli.
@iz - Váš názor (i když to tak, jak myslíte, míněno nebylo) - já na internátu bydlela čtyři roky a mě, nikoho z mých spolužáků ani žáků jiných škol změna nijak výrazně záporně nepoznamenala.
Školu by měla vybírat jednoznačně podle toho, co jí zajímá. Podle toho, co uvádíte, možná něco humanitního. Jestli je škola v místě není rozhodující. Je potřeba vybírat podle zájmu, ne podle místa (to by taky za čas mohla školu opustit, že ji nebaví). Nebo vystuduje obor, který pak stejně dělat nebude. A gymnázium je jen přestupní stanice, to nic neřeší.
Tohle je přesně situace, kdy je nejlepší si hodit korunou - i když to na první pohled vypadá neseriózně.
Obě školy by dceři asi vyhovovaly, výrazné ne/výhody taky nemá žádná (pokud ji nevadí internát) - a když se neumí rozhodnout sama, má vaše případné "nasměrování" stejnou hodnotu jako ten náhodný hod.
Snad jen kdyby uvažovala o dalším studiu, bylo by gymnázium vhodnější.
V 15 nikdo nedokáže říct, jestli chce na VŠ nebo ne, protože si pod tím neumí nic představit a svoje představy o "škole", získaných znalostech a upotřebení v životě, staví jen na základě svých zkušeností ze základní školy, které nejsou podobné ani těm na střední škole, natožpak těm na vysoké.
To je těžké rozhodování, např. vnuk udelal přijímačky na elektkrotech, průmyslovku a na gympl. Zde má jasno, chce na tu průmyslovku, přestože bude na intru a gympl je také v našem městě. Podle starší vnučky jsem zjistila, že na gymplu je to boj a šikama mezi dětma. Nejvíc dětí, které se léčí na poruchy příjmu potravy je z gymplu, fakt to tam chce ostré lokdy a které díte k tomu není vedeno, tak mnohdy trpí. Nechtěla jsem vás strašit, možá to není všude stejné, ale obecně to platí.
Jsme v malém městě, na gymnáziu otevírají 1 třídu. Profesoři i studenti jsou místní. Tím by se možná případna sikana mohla eliminovat.
Na obou školách jsme byli, máme známé studenty také na obou školách. Furt 50 na 50. Taky jsme byli v poradně, ale výsledek není jednoznačný - předpoklady pro obě školy, ale psycholožka se přiklonila k pedagogické. Ještě dodám, že jde o předškolní pedagogiku.
pokud slečna sama neví, čím by se jednou ráda živila, tak bych volila gymnázium - bude mít další čtyři roky všeobecného vzdělávání s možností rozmyslet se. vzhledem k tomu, že gymnázium byla jedna ze zvolených možností, tak předpokládám její schopnost a ochotu se učit a že si uvědomuje potřebu v takovém případě pokračovat v dalším studiu na VOŠ či VŠ.
Pokud neví, co by jí bavilo, doporučil bych gympl a má dalších pár let na rozhodnutí. Já osobně jsem se ale na gymplou naučil akorát chlastat, kouřit a falšovat omluvenky. A taky z té doby umím chemickou rovnici tvrdnutí malty, kterou jsem jednou musel za trest 200x opsat... Tím chci říct, že samotný gympl jí nebude k ničemu.
Co se pajdy týče, je třeba si uvědomit, jak mrzký peníz pedagogičtí pracovníci vydělávají. Opravdu chce do smrti pracovat za lehce podprůměrnou mzdu? Opravdu není něco, co by jí aspoň trošku zajímalo? Se známkami, o kterých píšeš, si může vybírat dle libosti, o tom jsem přesvědčenej.
Takže hledal bych něco, co by jí alespoň trošku naplňovalo. Znám spoustu lidí, co vystudovali nesmyslný obory na vysoký škole a dneska lisujou autodíly na tři směny. Ale když můj kamarád sháněl do hospody šikovnýho kuchaře, trvalo mu to ROK !
Ano. DOBŘÍ kuchaři ano. Kuchař, kterého kamarád v té hospodě (Praha) měl, mu odešel vařit do Paříže. Před odchodem dostával 60 tisíc hrubého měsíčně...
Do kolika horních % se tak mezi kuchaři řadil?
Jestli ona ta typická průměrná realita nebude spíše blíže kuchaři z restaurace typu seriál Most.
Předpokládám, že v exkluzívních školkách také nedělají družinářky za typický průměr.
Opravdu není něco, co by jí aspoň trošku zajímalo?
Já si nemyslím, že je toho málo, co jí zajímá. Spousta jejích spolužáků nemá mimo školu vůbec žádnou aktivitu. Ona několik let hraje na kytaru, několik let plave a 10 let závodně sportuje, takže věta Opravdu není něco, co by jí aspoň trošku zajímalo mi přijde nepatřičná.
Zapojovala se i do různých soutěžních aktivit školy - chemická olympiáda, soutěž v právních znalostech, atletika.
Když jsem četla Vaše psaní, tak jsem se nepatrně, ale zato zcela stabilně přiklonila ke škole pedagogické. Ale pak mě tam jedna věc zarazila, a to je to, že by dcera byla nejraději, kdyby nemusela rozhodovat. A to je bod, kde bych já jako matka řekla: "Rozhodni se ty sama. Když budeš potřebovat nějaké informace, podám ti je, vysvětlím ti, co budeš chtít. Ale do rozhodnutí nezasahuji." A pak bych byla připravená akceptovat cokoliv, co si vybere... ono by ji to zpočátku "bolelo", že je to úplně na ní, ale do života je to k nezaplacení.
Já jsem to myslela tak, že by dcera byla radši, kdyby jedna škola vyšla a druhá ne. Tím by to měla vyřešené.
Já vím, jak jste to myslela a právě proto bych já tu svou nechala plně rozhodnout samotnou. Ale jestli můj názor nesdílíte či prostě z nějakého jiného důvodu rozhodně tohle nemáte v plánu, v pohodě
Je to těžký no. Už jsem jí i řekla, že ať nastoupí tam či tam a nebude tam spokojená, tak se po roce může rozhodnout úplně pro jinou střední školu, může jít klidně znovu na přijímačky a může zkusit jinou střední školu od prváku.
Z okolí znám slečnu, která má střední pedagogickou obor předškolní pedagogika a pak šla na práva. Pak mám taky známou a ta šla ze střední ekonomický na vysokou pedagogickou a dělá učitelku ve školce, další holčina sice absolvovala střední pedagogickou a teď studuje dentální hygienu. Prostě možností je asi spoustu, jen ta cesta vede někdy oklikou.
Ze svých nadřízených v poslední době bohužel nabývám dojmu, že nejsou důležité znalosti, ale že nejdůležitější je umět dobře mluvit.
Já jsem jednoznačně pro gympl. Já, moje děti i vnuci tak volili. Až tam teprve člověk pochopí, co který předmět obnáší a najde si svůj směr. Specializací si zavře nebo přivře vrátka k mnoha profesím. A po gymplu pak může být padagogická fakulta, práva, přírodověda učitelsky x neučitelsky, ČVUT, umělecké směry, filosofická - jazyky, psychologie, technika, zemědělka, lesárna, VŠCHT, veterina, ekonomka, dopravní, FTVS...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.