Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Bigoš, co to je?

Od: jario odpovědí: 48 změna:

Dobrý den,
kdo nebo co je bigoš?

Děkuji

 

 

48 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

12x

Bigoš polní, vzduchem chlazený. Motostřelec, pěchota. Radši nevzpomínat.

lopatkou poháněný...

Kádéčkami živený, revom poháňaný.

Ano pěšák - bigoš polní

 

hodnocení

10x
avatar louisa1

bigošvoj. vojín, zejm. v motostřeleckém (pěším) vojsku; má obv. hanlivý (někdy ovšem i neutrální) význam. Rotmistr Lazovčík tu momentálně není, vzal si třicetbigošů a jel s nima na výpomoc do JZD. (80+) [A] přestože šlo o jedno ze základních slov voj. mluvy za bývalého režimu, jeho původ není jasný; prý podle jakéhosi výrazu bigo s významem bahno, již Oberpfalcer 1934 pro pěšáky uvádí název bahňáci (mezi vojáky z již. Slovenska se tradovalo, že jde o jakési maď. nář. slovo, mezi Maďary však nic podobného není známo); nejběžnější tradovaný výklad mezi vojáky, tj. obměna slova cigoš rovněž není pravděpodobná (v romštině ovšem bigoďakero znamená pomatený); z podobných slov uvádí Machek bigasneotesanec.

slangy.cz/...

*cteni*

ehm
Bigoš= bisexuál *smich*

A nesmysl do třetice.

PS: Platí pro příspěvek ehm.

 

hodnocení

4x
avatar gamapolis

Dobrý den. Já mám bigoš v jedné kuchařce jako polské jídlo, které mimo jiné obsahuje kysané zelí, houby a vepřové maso.


doplněno 24.04.19 12:48:

Teď koukám, že to je bigos- bez háčku.

iz*

Také se ma vybavil polský bigos.

Bohužel s bigošem vůbec nesouvisí ...

Ano, "bigos" je polská mňam pochoutka, "bigoš" je druh vojáka.

 

hodnocení

3x
avatar diesel

Slovo BIGOŠ není ani nadávka na cikány,ani slangové slovo pro spojaře(=pípák!) nebo dokonce pro bisexuála.

U některých jednotek tak říkali ženostům,ale ani to není až tak pravda jako jen a pouzepro vojáky MOTOSTŘELECKÝCH jednotek! To je jediná a psorávná odpověď.
A pokud si něteří myslí že shlédnutí filmařské voloviny "Chlapci a chlapi" má kvalifikaci z vojsk,pak je na velkém omylu a dá se aspoň k aktivním zálohám.. jinak praxe ve dvou armádách a dvou státech za 20 let,a postup od vojína po kapitána znamená že něco o armádě vím a znám.

a ještě je smutné že muži neznají a žena (předpokládám žje žena!) Luisa a Jedubabička hned vyhodnotili správně!Oběma *palec**palec**palec*

@diesel - jedubabička nevyhodnotila, jedubabička ví *smich* Ale nevěřil byste, jak blbě se ta fotka hledala - je z Vltavy 1966.

 

vojak
hodnocení

3x
Bigoš = motostřelec,na vojne jsem je vozil v OT-64

Na vojně jsem byl KOŤákem a bigoši jezdili na cvičení se mnou ! Kulomet byl v tom OTéčku z roku 1945!*haha*

vojak
24.04.19 18:39
Ano,ano
vojak
SKOŤAKEM,ne?

KOŤákem - Kulometčík na OT, mám to i ve vojské knížce! Skoťák je skotský teriér, pes.

SKOT se říkalo otéčku (typ po mně nechtějte) - střední kolový obrněný transportér. Jo, po čem nic není, to si pamatuju *smich*

vojak
Výraz KOŤAK se u nás nepoužíval,tak jsem myslel, že se spletl se SKOTEM :)jedubabicko napsala jste to přesně,a bigoši byli většinou kluci bez vzdělání,t.j.morgoši ,vychodnari, napůl Maďaři,po výkonu vězení,atd.ale byli to většinou dobří kluci a tvrdí.Dnesni mamanci by myslím hledali první větev.

Ještě byl NOT, to byl nabíječ OT, ano ani jeden výraz se nepoužíval, ale podle ČVO(čislo vojenské odbornosti) ano. To co popisujete, o těch bigoších, že byli většinou bez vzdělání, trestaní atd., tak to byli ti v prvním sledu, pár kroků od hranice,. Dobří kluci to byli jen do chvíle, než se napili! Stačilo, aby do army přišla francovka a okena, potom o ně člověk zakopával na každém rohu!*smich* Ano, dnešní mamánci by potřebovali alespoň půlroku vojny! Vyzkoušet si např. za noc to OTéčko zakopat!*zed*

vojak
Však ano,já sloužil v Tachově asi 10km od imperialistů :),76-78

Já byl v Boru u Tachova trochu později.

Já byl v Tachově 76-78 u PTŘS VU 4447

 

 

ppp
hodnocení

1x

bigoš bylo za minulého režimu označení pro vojáka, který přijímal a vysílal morzeovkou


doplněno 25.04.19 13:44:

na vojně jsem byl 1973 - 1975 v Litoměřicích (u odposlechu), vy chytráci

Taky nesmysl.

ppp

proč myslíš, neomylný... já je na vojně zažil a říkali jsme jim tak...

Já nemyslím, já vím. Kdy jsi byl na vojně a u jakého vojska? Možná tím objasníme i tvé tvrzení.

Já už si teda moc nepamatuju - ale spojaři byli "dráti", ne?

No teda babi? Snad jsi taky nebyla na vojně*haha*

Ach jo, to mládí :-D. Ten co přijímal morzeovku byl pípák, bigoš je označení pro motostřelce neboli pěšáky. No jo, už se na to vzpomíná jen v dobrém, ale byly to zážitky... *zed*

Bigoš není pípák !

Taky to tu nikdo netvrdí!

@arne1 - přečti si prosím nejdříve, na co vlastně reaguješ. Tady jsi se svou odpovědí totálně mimo, já nepsal, že bigoš je pípák, boha. Takovéto rychlé reakce bez použití mozku mě dokáží nadzvednout.

gt

A prozradíte, co jste odposlechl vše? :))

 

figurek*
hodnocení

0x

bigoš je nadávka na občana romské národnosti.


doplněno 27.08.20 12:35:

ale jistě vy experti. Řekněte před cigánem slovo bigoš a pak sem připište co se dělo dál.

24.04.19 13:17

Nesmysl.

to je ale pitomost

Z části má pravdu, bigoši byli hodně zastoupeni cikánama.

To si pleteš s MORGOŠEMA*smich*

Ten, kdo byl na vojně, se teď chcechtá :). Je to blbost. Sice mezi bigošama byli cikáni, ale v menšině. Bigošů bylo totiž tolik, že by na to nestačili všichni cikáni v celé ČSSR!

V prvním sledu to bylo obráceně, bílá rasa v menšině a většinou už zkušenost se zákony, basou.

 

host
hodnocení

0x

Podle vyprávění starších kolegů se prý ženistům říkalo bigoši. Dřeli jako koně při stavbách mostů, zákopů, opravích silnic, prostě těžká, hrubá, špinavá práceve vodě, blátě, zemi, v zimě v létě.

Přeneseně se tak později prý začali označova i pěšáci, kteří v poli všechno oddřeli, špinaví v zákopech, v suchu v dešti, urá, no a ještě později, když už jenom nechodili pěšky nebo nejezdili na náklaďákách, ale začalo se jim říkat motostřelci.

 

cernylysak

Tohle je asi nejpřesnější význam výrazu bigoš do roku1980 až na ty motostřelce, jestli se to přidalo později, to nevím, to už jsem tam nebyl.

malina

Bigoš poľný vzduchom chladený. Motostrelec, motorizovaná pechota. Bigoš je aj jedlo rozšírené na juhu a východe Poľska. V podstate neexistuje pesný recept, je to zapečená zmeska z kapusty, cibule, korenia a byliniek, udenín, húb,bravčoveho mäsa, vajec a zemiakov. Hodne sa to podoba tomu, čo my voláme "Francúzské zemiaky", ktoré vo francúzsku ani nepoznajú.

Počul som, že názov bigoš je skomolenina z anglického slovného spojenia veľký duch(odvážny duch) big ghost, alebo tak nejak.

Byl jsem na vojně 76-78 a bigoši byli motostřelci,nikoliv ženisté.

 

varakcany
hodnocení

0x
Bigosi byli pesaci,alespon 1963-65 Byl jsem sam u nich jako tarasnicar.Blbost o cikanech!Na nasi rote byl jeden.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma bigoš

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]