Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
mám prosbu, můj zaměstnavatel mi neumožnuje přestávku na oddech (na oběd). Pracuji jako recepční v bytovém domě. Pracuji 8,5 hod., ale platí mě pouze za 8 hod. Celých 8,5 hod. nesmím opustit pracoviště. Zajímalo by mě jestli je nutné si v tomto případě tu půlhodinu nadělávat a nebo jestli by mi jí museli proplácet. Pracuji takhle už přes 10 let. Můžu tyto půlhodiny od nich požadovat i spětně. Nehodlají se se mnou o tom bavit. Nebo slíbí, že se na to podívají. Pořád se nic neděje.
Moc děkuji za pomoc.
S pozdravem
Hajerová
Mzdové nároky se promlčují po třech letech, takže žádat o doplacení dlužné mzdy a úroku z prodlení můžete až tři roky zpětně.
Vyzvěte zaměstnavatele písemně k doplacení dlužné mzdy (můžete-li, vyčíslete) za poslední tři roky.
Dále bych poradila pracovní poměr okamžitě zrušit kvůli dlužné části mzdy (v takovém případě byste navíc měla nárok na minimálně dvojnásobek průměrného výdělku za chybějící výpovědní dobu) a naít si korektního zaměstnavatele.
Zpětně nevymůžete nic... ale můžete požadovat dodržování zákona po svém zaměstnavateli. Druhou věcí je, jestli se vám to vyplatí... tj. "nenároková složka mzdy" se může rapidně snížit.
Je důležité, jak rozhodl zaměstnavatel.
"Pokud ovšem zaměstnavatel rozhodne, že práce být přerušena nemůže a zaměstnanci čerpání přestávky v práci neurčí, ale poskytne mu přiměřenou dobu na jídlo a oddech, pak mu musí tuto dobu započítat do pracovní doby."
zdroj: státní úřad inspekce práce.
Je třeba vyzvat písemně zaměstnavatele, aby přestal neproplácet přestávku na práci, dále ho vyzvěte k tomu, aby zpětně za tři roky Vám vyplatit dobu, takto strávenou na pracovišti.
Ještě toto:
Při monotónní práci máte nárok každé dvě hodiny na 5 nebo 10 minut. Když budete činnosti střídat nebo vás někdo vystřídá, bezpečnostní přestávku nemusíte mít.
Nemáte pravdu.