Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Reklamace u podnikatele

Od: krtek66 odpovědí: 26 změna:

Zdravím Vás a přeji pěkný večer.Řeším již delší dobu menší spor ohledně reklamace věci zakoupené na IČO. V běžném sporu spotřebitel (zákazník) vs. podnikatel jsou mi všechny náležitosti jasné a vím na co mám a nemám právo a jak postupovat. Teď jsem však nucen řešit i spor, kdy byla věc zakoupena (bohužel z nevědomosti) na IČO tzn. je to ve vztahu podnikatel vs. podnikatel. Spor má k dnešnímu dni 2 roviny. Tou první jsou důvody řešení reklamace respektive její zamítnutní nebo akceptování. Tím Vás zatím nebudu zatěžovat. Kdyžtak se rozepíšu později. Nic méně. Druhá rovina je nyní odstoupení od smlouvy, které jsme chtěli nově aplikovat a využít. Vzhledem k tomu, že doba reklamace překročila 30dní měli jsme za to, že i pro podnikatele platí to, že je možné odstoupit od smlouvy při nedodržení tohoto termínu. Byli jsme však vyvedeni z omylu, protože na podnikatele se nevztahuje právě ohrana spotřebitele. Zákon pouze hovoří, že reklamace musí být vyřízena v "přiměřené lhůtě". Nikde jsem však nedohledal jaká doba to je. Rád bych se o tuto informaci opřel a postavil své další argumenty i na tomto bodě. Má někdo zkušenost s tímto termínem?:) Reklamaci řeším už od začátku září. Jako další argument bych chtěl použít i nově nabytou informaci o "jakosti v době převzetí", která jako jediná platí jak pro podnikatele tak i pro spotřebitele. Výrobek byl zakoupen v půlce června a reklamaci jsme začali uplatňovat na začátku září Tím pádem by do tohoto bodu měl spadat jeho výklad z paragrafu 2161 "Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. To by zároveň donutilo prodavajícího změnit své stanovisko a doložit znaleckým posudkem to, že věc nebyla vadná. Což nikdo nikdy nedělá co je mi známo. Znalecký posudek by mu byl určitě k tíži.Prosím o názory. Děkuji *klik*

 

 

26 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x

Co se týče "příměřené doby", tak v průběhu roku 2018 jsem reklamoval TV zakoupenou na IČO. TV byla v servisu přes 3 měsíce.
S dalším bohužel neporadím.

 

jjirka
hodnocení

0x

No je to známý problém, ale vždy, když jsem zakoupil něco na firmu a následně reklamoval, jsem problém nikdy neměl,přistupovali ke mě jako ke spotřebiteli,takže žádná neg.zkušenost, kterou bych musel řešit.Ale v Vašemu dotazu:přiměřenou dobou bych viděl stejnou dobu 30-ti dnů +,- protože je přece jedno, prodávající řeší reklamaci pro spotřebitele nebo pro firmu, v tom není přece žádný rozdíl,zabývá se stejným přístrojem, takže doba nemůže být příliš rozdílná.No a k tomu znal.posudku: jak může znalec zpětně zjistit, jestli byla věc poškozena již v pondělí a ne až v pátek.Znalec může zkonstatovat, jestli je věc poškozena nebo nikoliv případně, jakým způsobem byla poškozena, ale ne kdy k poškození došlo,pokud to nesouvisí s nějakou jinou, obecně známou skutečností, např.výboj el.proudu nebo blesku a poškození el.přístrojů atp.

krtek66
hodnocení

no přesně tohle si s tou dobou myslím taky...u toho znalce, je to prostě špatně napsaný zákon, který by mi (a ostatním lidem) měl pomoci...aneb jak jsem už několikrát četl a čím se řídím i jako spotřebitel.. já jako kupující nejsem povinen dokazovat, že jsem něco udělal nebo ne, ale prodávající je povinen dokázat, že ano...a když to nedokáže..jako že na základě předešlého tvrzení se znalcem nemá jak...tak bych měl ten spor vyhrát

jjirka

No to opravdu nevím, jak by se na to soud díval, protože ten prodávajicí je v důkazní nouzi z principu věci.Těžko říci.

 

adamk
hodnocení

0x

Podle mého názoru by měla fungovat reklamace i u zákazníků - podnikatelů. Pokud by to nebylo možné, mohl bych s radostí ostatním podnikatelům prodávat špatnou elektroniku nebo spotřebiče, které mají nějakou skrytou vadu. To bych si pak žil na úkor těch, kteří to ode mě koupili a nemají šanci to reklamovat. Samozřejmě to nelze, protože by se našlo dost šmejdů, kteří by takto nepoctivě "podnikali". Domnívám se, že pokud výrobek reklamujete, měl by Vám to prodejce vyměnit. Pokud prodejce stejný výrobek na výměnu nemá, vystavíte mu dobropis, na základě kterého Vám vrátí peníze.Druhá věc je vrácení zboží bez udání důvodu, zde se domnívám, že na to má právo jen zákazník v zákonem dané lhůtě.

krtek66
No co jsem se dočetl, tak záruka musí být sjednána dodatečně smluvně jinak žádná není... běžná praxe dneska je, že velké firmy neřeší jestli se jedná o spotřebitele nebo podnikatele.. bohužel jsem ve sproru s firmou, která sice velká je(znám ji velmi dobře) ale stavi se k tomu jak píšu.. zneužívá postavení mezi spotřebitelem a podnikatelem... když už se mám "bít" tak chci až do konce..
adamk

Zkuste zadat svůj dotaz na ČOI nebo Živnostenský úřad. Třeba Vám poradí nebo doporučí někoho, kdo se tím zabývá. Přece nelze, aby se firma zbavila odpovědnosti, když Vám prodala nefunkční / vadný výrobek.

 

majsterjoe*
hodnocení

0x
Existuje-li mezi vámi a prodejcem smlouva o jakosti, nebo o délce záruční doby mezi vámi a prodejcem, pak můžete uplatňovat reklamaci u prodejce. Bylo-li zboží zakoupeno mimo občanský zákoník, tedy zboží na IČO, záruka je daná dle smlouvy, nikoliv po dobu 24 měsíců, ale buď dle ujednání smlouvy, nebo není poskytnuta vůbec.
krtek66
Zboží bylo objednáno přes e-shop...e-shop zmiňuje pouze obchodní podmínky pro spotřebitele...nikoliv pro podnikatele.. přičemž... při potvrzení objednávky musí kdokoliv souhlasit s obchodními podmínkami..

 

okoda
hodnocení

0x

Krtku taháš za kratší konec provazu.

Celý pododdíl 5 občanského zákoníku je pouze pro spotřebitele. Tj §2158 až 2174.

Tedy nemůžeš použít § 2161 atd... i když by se to hodil.

Nech si vypracovat znalecký posudek, pak se dozvíš, jestli má vůbec nějaký smysl, podávat žalobu.


doplněno 05.01.19 11:36:

Krtku tak znova

§ 2158 (1) Je-li prodávajícím podnikatel, platí pro prodej při jeho podnikatelské činnosti kromě obecných ustanovení o kupní smlouvě i ustanovení tohoto pododdílu, ledaže je kupujícím také podnikatel a při uzavření smlouvy je z okolností zřejmé, že se koupě týká také jeho podnikatelské činnosti.

pododdíl 5 je §2158 až 2174.

Vyvratitelná právní domněnka o vadě v 6 měsících pro tebe neplatí.

krtek66
hodnocení

No to si právě myslím, že netahám, protože se jedná o dobu do 6 měsíců od koupi. Kdyby to bylo po těch 6 měsícíh tak ano. To bych už tahal. Podle toho co jsem se dočetl a nastudoval tak znalecký posudek musí vypracovat prodávající k tomu, aby mi doložil/vyvrátil, že věc nebyla v době prodeje a následujících 6 měsíců vadná. Viz tento článek

advokatvrana.cz/...

zakony.kurzy.cz/...

-----

Jakosti k okamžiku převzetí: projeví-li se vada v průběhu 6 měsíců od převzetí zboží, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.

V důsledku toho se otáčí důkazní břemeno a je na prodávajícím, aby vyvratitelnou domněnku vyvrátil ve svůj prospěch a dokázal, že vada na věci nebyla v okamžiku převzetí věci. § 2161 je koherentní s výše uvedenými právy z vadného plnění. Vada, která vázla na věci v okamžiku převzetí umožňuje kupujícímu využít práv z vadného plnění, která upravují obecná ustanovení o koupi věci v § 2106 NOZ a § 2107 NOZ.

-----

A protože autorem toho článku je náš slavný advokát Vrána, kterej i přesto jakej je to žebrák ví co a jak, tak to beru jako docela podstatnou věc.

elane

Je to tak, jak říká angelck: zvýšenou ochranu mají pouze "spotřebitelé" - nepodnikající fyzické osoby. Předpokládá se, že kupující "podnikatelé" (i OSVČ) jsou na stejné úrovni jako prodávající podnikatelé, takže pro kupující podnikatele neplatí stejné ochrana, jako se vztahuje na "spotřebitele" - fyzické osoby (nepodnikatele).

*sok*

krtek66
hodnocení

a teď bych prosím chtěl přeložit do češtiny tu poslední část toho paragrafu..

"...ledaže je kupujícím také podnikatel a při uzavření smlouvy je z okolností zřejmé, že se koupě týká také jeho podnikatelské činnosti. "

okoda

Co na tom nechápeš? Vždyť je to jasné.

Přijdeš do obchodu, koupíš si třeba notebook a uvedeš své IČO. Tedy z okolností při prodeji je ihned zřejmé, že NB souvisí s tvou podnikatelskou činností.

Naopak přijdeš do obchodu a koupíš jeden pár nových ponožek. Prodejce ti vystaví zjednodušený daňový doklad. Zde lze použít pododdíl 5, protože zde není žádný náznak, že se jedná o tvou podnikatelskou činnost není.

krtek66
hodnocení

No to jsem chtěl slyšet/číst...no takže tohle je jasné..a když jsme koupili věc pro sport, která neslouží k podnikatelské činnosti? Respektive co je to podnikatelská činnost. Za používání té věci nebereme peníze. Píšu to obecně nechci být konkrétní.
Takže jste to takto koupili pouze kvůli odpočtu DPH nebo snížení daňového základu? Chápu to dobře?
Proto nechcete být konkrétní?
Poptejte se na finančáku :)
krtek66
hodnocení

Neznám důvod proč tomu tak bylo. Já osobně to nekupoval jen se snažím vyřešit tu reklamaci.Nejspíše z logiky věci, aby výrobek zůstal papírově v majetku kupujícího. Konkrétní jsem nechtěl být z důvodu, aby se na kauzu nahlíželo obecně. Nic víc v tom nehledej. Ale jestli to potřebuješ nutně vědět tak se jedná o trampolínu, která je jako součást vybavení a její použití je zadarmo
okoda

Věc pro sport může být úplně normálně součástí podnikatelské činnosti. Jestli se za to berou peníze či ne, je úplně jedno.

Tady je hlavní, že jsi uvedl IČO, tedy z okolností při prodeji bylo jasné, že se to týká podnikatelské činnosti.

Co budeš s to věcí následně dělat, je pak úplně jedno. Třeba si jí můžeš postavit do sklepa.

okoda

krtku> Tak ty jsi zásadně nepochopil, co je to podnikání a co je všechno součástí podnikání.

Je dobře, že jsi napsal, že se jedná o trampolínu. Ta se běžně používá pro podnikatelské účely.

Např. Mám cukrárnu a venku zařídím malý koutek pro děti, kde si mohou zdarma zablbnout.

Nebo jí mohu postavit do společné místnosti pro zaměstnance, aby se mohli odreagovat.

Prodejce si tedy zcela správně určil, že trampolína při prodeji bude určena k podnikatelskému účelu. Nemá důvod si myslet něco jiného, když jsi uvedl své IČO.

krtek66
hodnocení

Já se nikdy do podnikání nehrnul a vím proč..už na začátku jsem psal, že z hlediska spotřebitele vím co můžu a co ne. Tohle je pro mě nové. Jakým způsobem se teda můžeme bránit? Potřebujeme buď opravit vadu, o kterou se přeme jestli je nebo není uznatelná a nebo vrátit peníze za "nepřiměřenou dobu" reklamace.. znaleckému posudku z naší strany se chci zatím vyhýbat a mít ho jako krajní nouzi
elane

Doplnění k angelck výše v 11:55:

"Přijdeš do obchodu, koupíš si třeba notebook a uvedeš své IČO. Tedy z okolností při prodeji je ihned zřejmé, že NB souvisí s tvou podnikatelskou činností.

Naopak přijdeš do obchodu a koupíš jeden pár nových ponožek. stejný notebook, ale jako spotřebitel, bez udání IČO. Prodejce ti vystaví zjednodušený daňový doklad. Zde lze použít pododdíl 5, protože zde není žádný náznak, že se jedná o tvou podnikatelskou činnost ."

Nejde ani tak o to, co si koupíte, ale jestli kupujete na IČO nebo ne.

Věc si můžete koupit jako podnikatel (s uvedením IČO), pak na Váš NEplatí ustanovení o ochraně spotřebitele.

Tu samou věc si můžete koupit jako spotřebitel (bez uvedení IČO), pak na Váš PLATÍ ustanovení o ochraně spotřebitele.

*sok*

jjirka

ANo, přesně tak to platí, pokud je to pod 10.000,-Kč, protože potom se musí vystavit faktura, která je adresná, musí tam být odběratel.

Ale jinak ti krtku fandím, vidím že jsi zakousnutý (to znám), nevím sice o jakou částku se jedná, ani jaký typ zboží se jedná ale zajímalo by mě, ale předpokládám i ostatní, jak jsi se rozhodnul a potom také výsledek.

 

 

krtek66
hodnocení

: já se tu nechci hádat, ale teď jsem si našel ještě článek na ČOI kde jsem si dal přímo kategorii podnikatel a tady píšou to, co jsem psal už ze startu. A mě z toho logicky vychází, že těch 6 měsíců od koupě platí i pro podnikatele.

coi.cz/...

-----

" ODPOVĚDNOST ZA JAKOST PŘI PŘEVZETÍ

Tato odpovědnost dopadá na podnikatele při prodeji zboží v obchodě (§ 2158) ze zákona. Upravují ji zejm. ust. § 2165 a násl. ObčZ a dále též podpůrně (tj. není-li některá otázka přednostně upravena v rámci zvláštních ustanovení o prodeji zboží v obchodě) některá z obecnějších ust. § 2099 a násl. ObčZ ohledně práv z vadného plnění.

Ust. § 2161: " Jakost při převzetí

(1) Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal,

a) má věc vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,

b) se věc hodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,

c) věc odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,

d) je věc v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a

e) věc vyhovuje požadavkům právních předpisů.

(2) Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí."

----

okoda

Krtku s tebou je to těžké.

Na ČOI je v kategorii Informace pro prodejce zboží a služeb. Kde mají dále napsáno

Prodejce zboží či poskytovatel služby (dále jen "prodejce") má vůči spotřebiteli...

Tedy je to určeno podnikatelům, kteří prodávají zboží, nebo služby spotřebitelům. Takže ti z toho nic logicky nevychází.

Je to tak, jak jsem napsal již dříve. Zákon je napsaný vcelku jasně.

krtek66
hodnocení

žádný český zákon není nikdy napsaný jasně...to je paradox naší justice..ale o tom zas jindy..kdyby to bylo jasné tak v tom netápu já nebo i jiní...

já se jen tak nevzdávám..proč teda i samotný Dtest píše tohle

dtest.cz/...

" Na výrobek zakoupený podnikatelem od podnikatele neplatí klasická 24měsíční záruka. Prodejce odpovídá ze zákona pouze za vady, které má věc v okamžiku převzetí, i když se tyto projeví až po převzetí."

krtek66
hodnocení

další...dokonce další právník

kralik-pavlik.cz/...

IČO a reklamace

Pokud chcete reklamovat zboží koupené na živnostenský list, máte sice výhodu v tom, že si ho můžete dát do nákladů, ale přicházíte tím jako spotřebitel o zákonem danou ochranu. Co to znamená v praxi?

Právnická osoba nikdy nemůže být spotřebitelem.

Na výrobek neplatí záruka v délce 24 měsíců, ale zpravidla 6 – 12 měsíců.

Přesná záruční lhůta je uvedena ve všeobecných obchodních podmínkách.

Prodejce odpovídá pouze za vady v okamžiku převzetí.

Délka lhůty pro vyřízení reklamace se řídí smlouvou či reklamačním řádem prodejce.

Podnikatel při reklamaci může žádat navrácení peněz, ale nemusí je dostat.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]