Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, je mi 16 let, jsem student na SŠ a soud mi přiznal plnou svéprávnost. Mám již vyřízenou živnost i finanční úřad, ale nevím jak to mám se zdravotním a sociálním pojištěním. Na internetu jsem se dočetl, že studenti minimálně první rok nic neplatí. Takže moje otázky jsou: Je to pravda, že studenti neplatí zdravotní a sociální pojištění? Musí se to někam nahlásit? Má to spojitost s ročním výdělkem?
Zdravotní a sociální pojištění samozřejmě platí i podnikající žáci SŠ a studenti VŠ. Vy zřejmě máte na mysli, že byste jako OSVČ vedlejší v prvním roce podnikání neodváděl žádné zálohy a pojistné doplatil najednou až v závislosti na dosaženém zisku po skončení kalendářního roku.
To je jistě možné.
Zdravotní pojištění doplatíte podle zisku, sociální jen v případě, že by zisk překročil asi (nevím teď z hlavy přesnou částku pro letošní rok) 65.000 za rok. V případě podnikání jen po část roku by šlo o poměrnou část.
Přesné informace získáte na webu ČSSZ (nebo u příslušné OSSZ) a u své zdravotní pojišťovny.
Rozhodná částka pro rok 2018 činí 71.950 Kč a úměrně se krátí podle počtu měsíců trvání podnikání (podělíte 12 a vynásobíte počtem měsíců, v nichž jste podnikal).
Pro pobavení vkládám definici rozhodné částky podle zákona. Je zapotřebí být statečný.
Rozhodná částka činí 2,4 násobek částky, která se stanoví jako součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o dva roky předchází kalendářnímu roku, za který se účast na důchodovém pojištění posuzuje, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu.