Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, mám dotaz. Příklad: zákazník si koupí např. kabelku, která mu zabarví bundu. Výše škody bude cca 3 500 Kč. Mám zákazník nárok na vyplacení peněz, nebo ne? A zároveň - pokud prodejce předá řádně reklamaci škody výrobci je už pak řešení na výrobci, nebo může zákazník požadovat peníze i po prodejci? Děkuji za rady.
Já myslím, že se v tomto případě žádné náhrady škody s úspěchem domáhat nemůžete. Odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku upravuje občanský zákoník a hradí se jen škoda v rozsahu nad 500 euro tuším.
Jednak má zákazník právo na reklamaci kabelky, protože
NOZ § 2161 Jakost při převzetí
(1) Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal,
a) má věc vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
b) se věc hodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,
- pokud by nebyl před uzavřením kupní smlouvy prokazatelně informován, že kabelka může barvit. Jestliže nebyl, pak lze postupovat podle
§ 2911
Způsobí-li škůdce poškozenému škodu porušením zákonné povinnosti, má se za to, že škodu zavinil z nedbalosti.
a náhradu škody požadovat:
§ 2951
(1) Škoda se nahrazuje uvedením do předešlého stavu. Není-li to dobře možné, anebo žádá-li to poškozený, hradí se škoda v penězích.
§ 2969 Náhrada při poškození věci
(1) Při určení výše škody na věci se vychází z její obvyklé ceny v době poškození a zohlední se, co poškozený musí k obnovení nebo nahrazení funkce věci účelně vynaložit.
Podle z. č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele se reklamace uplatňuje u prodejce. Pro zákazníka není výrobce v tomto případě partner (ať si prodejce tvrdí cokoli):
§ 19
(1) S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.