Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Chci začít podnikat - několik otázek

Od: deogratias* odpovědí: 15 změna:

Dobrý den, chtěl bych zítra zajít na živnostenský úřad a začít podnikat (hlavní živnost). Většinu věcí už jsem si nějak ujasnil, nevím si ale ještě rady s následujícími otázkami:

1) Budou po mně hned chtít vědět, v jaké výši chci platit měsíční zálohy na sociální a zdravotní pojištění? A budu tyto zálohy platit v plné výši už za měsíc leden? (v současnosti jsem OBZP, platím pouze zdravotní).

2) Budu se muset hned rozhodnout, zda chci uplatňovat výdaje paušálem či na základě doložených faktur, nebo se tak budu moci rozhodnout, až když budu příští rok podávat daňové přiznání? Docela bych v této věci uvítal, kdybych ještě měl trochu času na promyšlení :)

3) Je vhodné si zřídit speciální podnikatelský účet, nebo plně dostačuje běžný účet?

Pokud mi někdo můžete poradit, budu moc rád!

doplněno 05.01.10 17:43:

ještě zkusím doplnit jednu otázku:

4) Chci začít podnikat ve volné živnosti překladatelství. Bylo by možné si současně zapsat ještě jinou volnou živnost ze seznamu volných živností. Stal by se ten druhý obor automaticky vedlejší živností, nebo bych oba obory mohl vykonávat současně jako jednu hlavní živnost?

Ještě jednou moc díky!

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

petr123*
hodnocení

2x

1) To není záležitost živnosťáku, to ti řeknou na sociálce a u tvé zdravotní pojišťovně. Oběma musíš nahlásit zahájení podnikání.

2) Až při podání přiznání. V tvém případě bude asi lepší paušál, náklady asi moc velké mít nebudeš.

3) Je to praktičtější a přehlednější, ale není to ze zákona nezbytné. Osobně bych ho doporučoval založit.

4) Živností můžeš mít kolik chceš. Na tom která bude hlavní a kterou budeš provozovat "jednou za uherský rok" nezáleží.

pt®

Mám za to, že zálohy na zdr. poj. a soc. poj. jsou ze zákona pro počátek podnikání zákonné minimum a až při daňovém přiznání, když budete podávat přehled na zdr. poj. a soc. poj. Vám vznikne nebo nevznikne doplatek, který musíte doplatit. PT /stařenka/

deogratias*
hodnocení

Moc díky za rady. POkud jde o tu první otázku, tak jsem ale četl, že se to nedávno změnilo: na živnostenském úřadě se vyplní jednotný formulář a na sociálku a zdravotní pojišťovnu se už asi nemusí chodit. S tou výší sociálního a zdravotního pojištění už to nějak vymyslím:)

Ty paušální výdaje asi budou pro můj případ opravdu nejlepší. Pokud by to bylo 60% z příjmů, tak by to bylo doopravdy dobré..

Když můžu mít volných živností kolik chci, tak si asi nakonec nahlásím tři, přičemž ty zbylé dvě asi budou hodně příležitostné:)

qwert*

Já jen upřesním nick petr123 - běžný účet NELZE použít k podnikání.

petr123*

Samozřejmě lze, i když osobně doporučuju pro lepší přehlednost mít to oddělené.

 

hodnocení

2x
avatar jarm

Doporučovala bych si zřídit obě živnosti, na konci zd. období, tj. za rok 2010 v daň prohlášení pouze uvedete, která živnost převažovala (nemá to celkem na nic vliv, vše se počítá dohromady) Jak dostate ŽL, tam je tam datum od kdy živnost provozujete, zajdete na sociálku, kde vám dají č. účtu i částku (zálohu), kterou budete posílat, to platí i o zdravotním pojištění. Zajdete i na finanční úřad kde ohlásíte živnost. Jo - a účet? Měl by být podnikatelský, ale nemusíte jej využívat, stačí vést jednoduché účetnictví jen přes pokladnu v hotovosti. Měl by být podnikatelský, já si osobně nechala svůj osobní, protože platím všechno hotově a dnes nejde sociální a zdravotní pojištění do nákladů, tak je jedno odkud to odešlu. Pro vás bude rozhodně výhodnější paušál, protože náklady na tuto živonost budete mít minimální. Potom je i jednodušší účtování. Hlavně si uchovávejte všechny doklady - příjmové a vůbec vám to nic neudělá i nákladové (kdyby jste chtěl změnit způsob účtování.) Ale to uvidíte za k 31.březnu 2011 kdy se přiznáváme za rok 2010. V případě živnostenských listů můžete být i někde zaměstnán. Přeji vám úspěch a vítám vás v řadách živnostníků.

 

dusatka*
hodnocení

2x

Dobrý den,

kolegové Vám řekli skoro vše, jen bych poopravila jarm - dnes už opravdu není nutné obíhat všechny úřady (jako jsem musela kdysi já ;)), stačí zajít na živnostenský, kde je tzv. CRM - centrální registrační místo a tam vše udělají. Bohužel záleží na lidech, a tak jsem se u nás v Brně setkala s tím, že se úředníci snaží programově lidi odradit od využití CRM a trvrdí jim, že je lepší si vyřídit u nich jen ŽL a ostatní si oběhat sám. Ale v jiných okresech s tím problémy nejsou.

No a ten účet - jediné, v čem je problém, je smlouva s bankou. Finanční ani živnostenský úřad nezajímá, jestli je účet vedený jako podnikatelský nebo ne. To jen Vy si ve smlouvě s bankou domlouváte, na co budete ten účet používat. Nicméně banka nemá moc možností zjistit, jestli účet používáte i k podnikání a ani se tím nijak zvlášť nezabývá. Osobně považuji pro drobného živnostníka, co má v rámci živnosti pár plateb měsíčně, podnikatelský účet za naprosto zbytečný a drahý.

deogratias*
hodnocení

Dnes jsem byl na ŽÚ v obci s rozšířenou působností, mělo by tam být centrální registrační místo, protože to tam mají napsáno. Trochu se mi zdálo, že to paní chtěla mít rychle odbyté, ale možná je to jenom můj subjektivní pocit. Napřed jí nefungoval internet, pak začal fungovat, takže mohla údaje psát rovnou do počítače. V pondělí si mám zajít pro výpis a říkala, že mi dá papíry pro zdravotní pojišťovnu a sociálku. Říkala, že ohlášení na ty úřady proběhne automaticky, ale že se tam ještě musím osobně přihlásit. Nevím moc, jaký je rozdíl mezi ohlášením a přihlášením, ale to bych toho asi chtěl vědět moc...Sociálka má bohužel sídlo v okresním městě, takže to bude cesta navíc. Jsem ale rád, že jsem do toho už trochu vniknul a snad to bude všechno v pořádku. Díky za rady!

dusatka*

Všechno je o tom, jestli ten formulář, kterým jste to vyřizoval, byl tzv. jednotný registrační formulář, nebo jestli to bylo jen ohlášení živnosti. Jednotným formulářem se přihlašujete všude (sociálka, zdravotní, finančák) a nikam už opravdu chodit ani jezdit nemusíte. Je možné, že Vám paní dala jen to ohlášení živnosti, takže budete muset opravdu na ty další úřady osobně. Každopádně, až tam půjdete pro výpis, zeptejte se výslovně, co vám to vlastně zařídila. Taky se můžete podívat zde, co obnáší jednotná registrace a jak vypadá ten formulář.

CRM byly vymyšlené PRÁVĚ PROTO, aby lidi vyřídili vše na jednom místě a nemuseli lítat od úřadu k úřadu, ale, jak jsem už psala, je to o lidech, a někteří úředníci udělají všechno pro to, aby nemuseli udělat nic. Jiní naopak udělají i nad rámec svých povinností.

doplněno 06.01.10 15:48:

www.mpo.cz/dokume/...

To je ten odkaz, kde najdete dole formuláře. Ten Váš je základní JRF pro fyzickou osobu. Pokud jste podal tohle, na další úřady už nemusíte.

www.mpo.cz/dokume/...

A tady si dejte ohlášení živnosti volné pro fyzické osoby. Pokud jste podal tohle, na další úřady musíte.

deogratias*
hodnocení

Dostal jsem takový zkrácený formulář, v tom rozšířeném by se patrně mělo uvádět číslo účtu, z kterého budu posílat zálohy na pojištění. Takže mě čeká cesta do okresního města *blee*

dusatka*

Omlouvám se, nevšimla jsem si, že to druhé není formulář, ale jen návod. Ale máte pravdu, paní Vás asi trošku podfoukla (ale jak říkám, i u nás v Brně jsou na to mistři), vyplňoval byste tam např. to číslo účtu pro pojišťovnu. No, však si zajedete do okresního města, Vám to nic neudělá *ee*a paní bude mít aspoň míň práce, ne? *bzum*

Živnostenský úřad opravdu vše pošle na sociálku i zdravotní, ale osobní návštěva je nutná z důvodu toho, že vám tyto instituce dají svoje č. účtu, na které budete platit včetně variabilního symbolu - což je identifikace platícího. Navíc vám řeknou kolik bude platit a v jakém termínu - to za vás živnostenský úřad neudělá.

dusatka*

jarm, píšete nesmysly. Pokud ohlásíte živnost na CRM jednotným registračním formulářem, už nikam nechodíte. Ty CRM byly právě pro to vymyšlené, aby se už nikam nemuselo. Příslušná čísla, o kterých píšete, pošlou poštou. Mám to ověřeno osobní zkušeností, kdy jsem několika lidem pomáhala živnost přes CRM vyřídit.

Pokud to ovšem neuděláte přes CRM, jednotný formulář, ale jen ohlásíte živnost, pak samozřejmě na dané úřady musíte.

Dá se to snad říct jinak než, že říkám nemysly. Podotýkám, že v našem menším městě jsou praktiky poněkud jiné.

bacik*

Doporučuji založit podnikatelský u M-bank, vedení účtu je zdarma, platí se pouze za odchozí platby 3 kč. Mám ho a jsem s ním spokojený. Platby provádím přes internetové bankovnictví.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]