Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zničené zboží v obchodě

Od: mimisa odpovědí: 29 změna:

Dobrý den, méme známému se stala nehoda v obchodě, shodil skleněnou věc z háčku a ta se rozbila, k předmětu byl zády a ulička byla dost úzká (je to docela hubený člověk). On tvrdí, že byl od věci daleko a věc spadla sama, což možné je těch věcí bylo za sebou naskladaných více, ale i kdyby to opravdu shodil on na čí straně je vina? Děkuji.

 

 

29 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x

Pokud by to shodil on, je škoda způsobená jeho nedbalostí a náhrada by byla plně na něm. Nejde o "vinu", ale o dodržení zákonné povinnosti:

NOZ § 2900

Vyžadují-li to okolnosti případu nebo zvyklosti soukromého života, je každý povinen počínat si při svém konání tak, aby nedošlo k nedůvodné újmě na svobodě, životě, zdraví nebo na vlastnictví jiného.

Totéž platí i pro prodavače, není-li zboží jeho vlastnictvím. Náhrada pak podle zák. práce.

 

rsrzi
hodnocení

1x

Jestli to shodil, tak je to samořejmě jeho vina a měl by škodu uhradit.

 

klubicko*
hodnocení

1x

slušný člověk nespekuluje. Pokud ví, že vec shodil, sám se hlasí a nabízí způsob úhrady

Roční pojistné 350,-Kč za "pojistka na blbost" - celá domácnost pojištěná, spoluúčast žádná... když je škoda nad nějakou částku, proč to neřešit přes pojišťovnu že?

Bohužel, naše republika není zvyklá odpovědně se chovat - český člověk buď uteče nebo místo obrany raději útočí...

iz*

Ano. Pokud ví, že věc shodil. Ale tady neví → podle mne není příliš pravděpodobné něco shodit, aniž by si toho člověk všimnul...

Pojištění by nemělo hradit škody, které zavinil někdo jiný (prodejce).

 

hodnocení

1x
avatar babajaga

Ve veliké prodejně Elektroword visí všude cedulky, že zákazníci zodpovídají za zboží, které poškodí. A zodpovídají i za zboží, které poškodí jejich děti.

Ani se tomu nedivím, některé děti jsou jako z divokých vajec, chovat se neumí a při dnešním trendu umírněné výchovy může nastat karambol natotata. A ty foťáky, telefony a další věci jsou v řádech tisíců, takže za to, že se děti praly a něco srazily, by opravdu měli zodpovídat rodiče. Nebo si děti vychovat. To ale dá práci.

Pokud je to ale nějaká maličkost /lahvička s francovkou apod./, myslím, že obchod ani náhradu vyžadovat nebude. Ovšem od nešiky by měla následovat omluva, že to udělal nerad. A nezdrhnout od střepů jako uličník. Jaga.

Pokud jdu do prodejny s batohem, pokaždé ho sundám ze zad a nesu v ruce. Protože v uličkách se batohem něco srazí natošup.

Naprosto s vámi souhlasím, každý se má v obchodě chovat tak, aby nezpůsobil žádnou škodu. Od toho je tady pojištění"na blbost", které se vztahuje i na příslušníky rodiny. Ročně 4 stovky mě nezabijou a mám klid. Stalo se mi taky, že mi upadl na zem drahý džem, hned jsem volala prodavačku a nabídla, že to po sobě uklidím a samozřejmě zaplatím. Nechtěli ani jedno, ani druhé:)


doplněno 07.12.17 07:37:

Jak si někdo může myslet, že prodejny jsou pojištěny na to, že jim budou zákazníci ničit zboží, to opravdu nechápu:)

 

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Pokud by věc poškodil kamarád, musí uhradit škodu.

Vždy je nutné dokázat vinu. Třeba záběry kamer, dobrým právníkem atd..

Má-li pojistku odpovědnosti v běžném životě, uplatnit z ní. Jinak ze své kapsy. Jesti za to může je druhá otázka. Klidně může dojít k soudu, jestli mu to za to stojí.

 

qdre
hodnocení

0x

Kdo udělal pochybení je viník. Podrobněji - nehody jakéhokoli typu mají vždy spoustu faktoruů, které se musí potkat aby došlo k tzv. vrcholové události, což je ta nehoda. Nejsou-li ostatní vlivy výraznými pochybeními, viník je způsobitel nejmarkantnějšího pochybení. V uvedených případech to bývá právě ten poslední faktor - ono drcnutí. Nicméně vzhledm k obtížné vymahatelnosti v těchto případech mívají obchody vlastní systém odpisu rozbitého zboží a často tedy ani po viníkovi nepátrají.

 

instalater*
hodnocení

0x

Mně by zajímalo , kdo v tomto sporu nese důkazní břemeno. Jestli musí zákazník dokazovat , že to nerozbil a nebo majitel obchodu dokazovat, že to rozbil zákazník?

instalatére, ze začátku musí dokazovat obě strany. Až se nedohodnou, tak před orgány musí žalovaný dokázat nevinu, zatímco žalobce musí dokázat vinu.

To je ale obecně, opět záleží, kdo z nich bude lepší.

 

hodnocení

0x
avatar ruze

Nemá třeba pojistku domácnosti? Bývá tam někdy připojištění různých nehod a nechtěně rozbití věcí např. v obchodě,u známých...my to máme na částku od 200,- více.

 

xart*
hodnocení

0x

Ať zkusí zjistit jestli obchod dodržel normu pro minimální šíři uličky ;). Pokud by věc shodil, uhradit nebo pokud má pojištění odpovědnosti, tak řešit s pojišťovnou (za předpokladu, že obchod dodržel normu pro minimální šíři uličky). Pokud věc neshodil, bude to stát na důkazech a může dojít i k soudu, kde se to bude řešit. Dost těžce se prokazuje, že člověk něco neudělal, tak lze předpokládat, že hlavní důkazní břemeno bude stát na žalobci (obchodu) např. kamerový záznam. Dobré by bylo zajistit svědky dané události.

 

hodnocení

0x

Všude ve světě, kdyby se tohle stalo, tak zákazník nic neplatí, protože každý obchod je na takové účely pojištěn. Mockrát se mi stalo, že mi třeba u pokladny vyklouzla láhev z ruky před zaplacením a rozbila se. Nejen že jsem samozřejmě nemusela lahev platit, ale ještě mi honem přinesli jinou. Něco jiného by bylo, kdyby mi vyklouzla z ruky až po zaplacení a tudíž za pokladnou. V tom případě už to je totiž mým majetkem a zodpovídám si za to sama. Ale pokud se to stane v obchodě, zboží je majetkem obchodníka a ten ja na takovéto případy pojištěn. A tady to platí také, jenom o tom lidé nevědí a neumí se postavit za svá práva.

V případě rozbití nějaké skleničky je na místě samozřejmě omluva, ale rozhodně ne zaplacení toho rozbitého zboží. A obchod by to vůbec neměl po zákazníkovi požadovat.

ohneta*

Není pojištěn, obchod to odepíše na vlastní náklady.

 

stefan*
hodnocení

0x
Neriešiť a neplatiť. Obchod si to odpíše bez problému... Robil som v tescu a odpisujú sa iné pálky...

 

hodnocení

0x

To může být i chyba zaměstnanců v obchodě, že věší skleněné věci na stěnu, když je tam úzká ulička. Měli by uznat, že si za to můžou sami. Nemají to tam věšet. To je taky nápad. *bzum* A nakonec to chtějí hodit na zákazníka. Co kdyby měl třeba batoh? Čí je to vina, to záleží na vedení prodejny, jak se domluví a jestli tam měli kamery. Taky se může stát, že zákazník před ním se o to otřel a on šel za ním zrovna okolo a spadlo to u něj. Na někoho to svést musí a pokud nemají kamery...


doplněno 26.11.17 23:13:

Mně se stalo v drogerii, že jsem vzala do ruky poškozený zboží a dala to zpátky. Na první pohled to nebylo vidět. Prodavačka se toho všimla a myslela si, že jsem to poškodila já.

 

hodnocení

0x

U nás je přeplácané květinářství těma porcelánovýma kravinkama,strašně málo místa,dva si tam málem nevyhnou*bzum*Ještě s kyticí...No a já jsem zachytila zimní bundou za sošku baletky za 150kč.Mají to schválně na kraji (protože je to neprodejný)a vůbec se se mnou nebavili,vyplázla jsem 150 kč za baletku kterou bych nechtěla ani zadarmo.Doma jsem přilepila hlavu a 12 dceři udělala aspon radost :-D

Jenomže to jste opravdu nemusela. Já bych teda nezaplatila ani haléř, natož 150 korun. Co to znamená, "vůbec se se mnou nebavili, vyplázla jsem 150 korun"? Já bych se vůbec nebavila s nima a "nevyplázla" bych ani korunu. Pokud by něco remcali, okamžitě bych po nich chtěla vidět nějakou ceduli, kde mají napsáno, že pokud zákazník shodí předmět a rozbije ho, musí ho zaplatit. Nebo zákon, který je opravňuje po mně vymáhat peníze za to, že oni mají nevhodně umístěné své zboží. Neměla jste to platit!

No jo,vybafli na mě no bohužel,musíte si ji koupit ...chlap mě doma taky sprdnul že by nic neplatil *bzum*

aspoň jsem poučena do budoucna,že se mám bránit.S tou cedulkou máte pravdu!

iz*

Já to vidím stejně jako Suzymon → za bezpečné vystavevní zboží odpovídá prodejce (porcelán neměl umístit na kraj), nikoliv zákazník. Něco jiného by byl batoh na zádech a nezájem o to, co je za Vámi...

 

hodnocení

0x

Jenomže zde nejde o žádnou slušnost, nebo spekulaci, ale o právo. Ale pokud ho člověk nezná, tak bude vyplňovat papíry a čerpat ze své pojistky, což je nezlobte se, hloupost. Pojištěn musí a také je, obchod! A ten je pojištěn přesně pro tyto případy. Ale když to někdo neví, tak pak holt platí. Já to vím a neplatila bych to. A vůbec bych nikam neutíkala, ani se netvářila, že to já ne, že to někdo jiný. Proč? Omluvila bych se, to ano, ale víc nic.

A takto to chodí všude jinde ve světě. Ale to mi věřit nemusíte a mně je to celkem jedno.

Suzymon, nevěděla byste odkaz na tu povinnost mít pojištění? Brigádničím v jednom obchůdku a zrovna v sobotu jsme probíraly, co se zbožím rozbitým na prodejně. Naštěstí ne ve skutečnosti, ale bavily jsme se o tom s prodavačkami. My brigádnice se s takto výjimečnými situacemi moc nesetkáme, tak nevíme, jak je řešit. Prodavačky tvrdí, že zákazník musí zaplatit, já jsem po tomto vlákně opáčila, že obchod je/musí být pojištěn. No a teď nevím, jelikož vedoucí tvrdí to samé (ale o pojištění obchodu nic neříkala). Chtěla bych mít v ruce nějaký argument...


doplněno 05.12.17 17:52:

Díky za odpovědi. Náš obchod je řetězec s menšími prodejnami v obchodních centrech a je mi dost proti srsti chtít zaplatit po zákazníkovi zboží, které zničil omylem. Ale prý musím, no *nevi*

Je mi jasné, že by takový obchod pojištění mít měl. Nicméně také nevím, proč by se situace měla lišit od běžného života: poničím-li někomu, byť nechtíc, nějakou věc, měla bych mu ji uhradit... pokud na tom protistrana neměla nějaké přičinění tedy. Ale to je asi v tomto vláknu jedno, poněvadž zakladatel (známý) si nemyslí, že by něco zničil :)

Co jsem kdysi dávno v obchodu pracoval, všechno poškozené zboží se při inventurách počítalo jako "odepsané" a v určité části to bylo na náklady obchodního řetězce - něco jako "přirozený úbytek". O pojištění vím jen jako o pojištění odpovědnosti obchodu vůči zákazníkovi. Tj. pokud láhev spadne a zákazníkovi ublíží střepy, hradí se škody na zdraví a bolestné právě tomuto zákazníkovi.

Vyšší škody způsobené zaměstnancem se hradili pouze z pojištění odpovědnosti za škody způsobené zaměstnavateli - a to v určitém poměru podle pojistných podmínek a zákona.

Mám dojem, že není povinnost pojištění vlastního majetku - samozřejmě se všemi z toho vyplývajícími důsledky. Ale můžu se mýlit a někdo konkrétní předpis znát bude.

Samozřejmě, že nikde není o nutnosti pojištění vypsán zákon. Ale všechny řetězce ho mají, protože to je samozřejmostí. Pokud se jedná o malý obchůdek a majitelka pojištěná není, protože se jí nechce pojištění platit, tak to už je její věc a hlavně její hloupost, protože v obchodě se zboží může poškodit i při vybalování a ukládání a tak dál a ona je pak za ztrátu odpovědná sama, protože je to její majetek a měla by si ho chránit. On totiž také neexistuje žádný zákon na to, že by měla nechtěně poškozené, nebo rozbité zboží platit třeba prodavačka, nebo zákazník. Pokud se vyloženě a prokazatelně nejedná o vandalismus, neboli úmyslné zničení zboží. A o tom jsem mluvila já. 25 let jsem žila v cizině a to mi věřte, že za tu dobu se mi stalo několikrát, že jsem něco v obchodě rozbila. To jsem už popisovala nahoře. A nikdy, opakuji že nikdy se mi nestalo, že by po mně chtěl někdo náhradu. Tam je to samozřejmé, že jsou obchodníci pojištení. A i ti malí, nejenom řetězce. Ale tam si zákazníka vážili, u nás je všechno obrácené a postavené na hlavu. A kdybych něco rozbila i v malém obchůdku, ani by je nenapadlo po mně chtít to zboží zaplatit, protože by nechtěli kvůli jedné rozbité láhvi, nebo nějaké cetky, přijít o zákazníka. A navíc, i kdybyste nějakou skleničku rozbila, tak byste měla zaplatit velkoobchodní cenu, kterou skutečně obchodník za danou věc zaplatil a ne tu s přidanou marží.

Takže tady ten podivný zvyk, platit ze svého osobního pojištění v tomto případě, vůbec nechápu. A navíc, JÁ nejsem povinná mít tu pojistku "na blbost", jak tady bylo napsáno. A také ji nemám a za 69 let života jsem ji nepotřebovala, ale asi nejsem blbá. ;)

turbo.cdv.tul.cz/...

Jinak zde je odkaz ohledně pojištění v obchodech.

Ad naufrago - je mi dost proti srsti chtít zaplatit po zákazníkovi zboží, které zničil omylem
Jestliže bude obchod pojištěn a bude mu z pojistky zaplaceno - hádejte, po kom bude pojišťovna vymáhat náhradu škody?

S pojištěním, s kterým tady operuje suzymon, že obchod má pojištěné zboží, které rozbijí zákazníci, je jeden malý problém. Žádné takové neexistuje.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]