Nejste přihlášen/a.
Proč se v různých sloganech ve veřejném prostoru objevují pravopisné chyby? I v televizi (např. TN.Cz Víte to první.), ta tečka za tím "první" tam přece být nemá!
Totéž na různých plakátech a reklamách u cest (dnes viděno v novinách v reklamních volebních textech) - vadí mi to. Proč autoři textů (většinou reklamní agentury?) neumí/neumějí používat pravidla českého pravopisu?
Ježí se mi chlupy a dostávám vyrážku, když čtu otázky zde na poradně. Správně česky napsaná otázka je naprostá výjimka. Takže se nedivte tomu, co kde čtete ve "veřejném prostoru".
Mimochodem, ani vaše otázka není úplně v pořádku, i když se jí po gramatické stránce dá těžko něco vytknout. Ale nevím, co je TN.Cz, znám tn.cz. A pak druhá věta (I v televizi...) je slohově špatně, když vyndáte závorku i s obsahem, nedává smysl.
Nechci vás napomínat, jen chci ukázat, že nejsme všichni stoprocentní. A novináři? To je kapitola sama pro sebe, hodně by jich potřebovalo intenzivní kurs češtiny. Humorná ukázka titulku z netu: Muže srazil doubledecker, ten poté vstal a odešel. Já jsem tedy neviděl nikdy doubledecker vstát a odejít
@svatoslav: Svatoslave, uveďte to "Víte to první" do konkrétních souvislostí. Jinak se tu neshodneme.
Ano, má být tn.cz , jak uvádíte...tam mi to vadí nejvíc, psal jsem i do televize, ale nic... přece za tím "první" být tečka nemá!
Mimochodem, žádný novinový titulek (což je podobné i u sloganů) nikdy tečkou nekončí... Spousta vysokoškolsky (technicky) vzdělaných lidí píše s chybami, což vím z vlastní zkušenosti... Ano, ve druhé větě jsem v roztržitosti nenapsal vše slohově správně, ovšem ze slohu jsem míval vždy jedničku... Předpokládám, že i Vy. Hezký den
Je v novinových headlinech (titulcích) za posledním slovem někdy tečka? Toto je podobné...
Dále lidé často chybují ve spojeních: 5leté (píší 5-ti leté) nebo do 18-ti let (musí být do 18 let) atd. atd. Je těch příkladů hodně.
Z čeho usuzujete, že se jedná o titulek/slogan a pod.?
Ad svatoslav - ještě jednou si přečtěte, na co se ptám, prosím.
Tak to tedy zkusím ještě upřesnit - co vás vede k přesvědčení, že se jedná o slogan namísto prosté věty oznamovací?
Přece reklamní slogan na nejmenované TV zní: tn.cz a pod tím lze číst "Víte to první."
Má být: Víte to první
Autory textů s největší pravděpodobností nejsou reklamní agentury, ale zadavatelé reklam, kteří si do svých návrhů málokdy nechávají mluvit.
Přesné důvody samozřejmě neznám, ale mohou tam být jak neznalost pravopisu, tak pokus (snaha) o nějaké odlišení, ješitnost, ...
Ivzez, asi vítězí přání zadavatele. Na schůzi koloval list s nadpisem "Podměty a připomínky" a když jsem se k mladé ambiciozní autorce naklonila a tiše/!/ podotkla, že snad "podněty", tak ona mne nahlas sjela, že každý nemůže mít vysokou školu. A neopravila nic. Od té doby se zdržuji připomínek. Mládí vpřed.
Já bych při nejbližší příležitosti přinesla Slovník spisovné češtiny a ukázala jí obě hesla (podmět a podnět), aby si doplnila závažné mezery ve vzdělání.
Jezevče, mně vyprávěli o učitelce na 1. stupni, která žákovi opravila slovo výborný na víborný - že prý borný nic neznamená, a proto to vý- nemůže být předpona.
A teď si představ, že naše dítě učí na základce taková trubka, která byla schopna mu v prověrce opravit názvy hub psaných malými písmeny. Takže hřib pravý a muchomůrku červenou mu opravila na Hřib Pravý a Muchomůrku Červenou. Hádala se se mnou, že je to tak správně. Nakonec jsem si musel vyžádat posudek z Ústavu pro jazyk český. A takovéhle monstrum má učit naše děti...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.