Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Záruční list

Od: kozlik odpovědí: 14 změna:

Tento týden jsem koupil nový křovinořez za 2490 Kč a včera mi ho doručila PPLka. Je k němu i návod k obsluze kde na zadní straně je i záruční list. Tento záruční list ale není vyplněný a prodejcem potvrzený. Je na něm ale uvedené, že "Bez správně a úplně vyplněného záručního listu nebo pozměněnými údaji nelze uplatnit nárok na záruční opravu.". Když jsem jim ohledně toho napsal tak mi k tomu odepsali, že "Obdrzena faktura je dukazem zakoupeni vyrobku a je podminkou k zaruce.". Je to tak z právního hlediska v pořádku a mám se s tím spokojit? Nemůžou v případě potřeby uplatnit záruku mi odmítnout záruční opravu pouze proto, že nemám vyplněný a potvrzený záruční list? Záruka na to by měla být 24 měsíců, ale nemělo by to být i někde přímo uvedené, např. v záručním listu? V tom návodu k obsluze je uvedené pouze, že záruku na výrobky se poskytuje dle platných právních předpisů.

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hnipirdo*
hodnocení

1x

Ano, je to tak správné. Máš-li fakturu, tak ta je považována za záruční list.


doplněno 10.06.17 11:11: Vážený zákazníku, v příloze Vám zasíláme daňový doklad k Vaší objednávce č. 10403, kterou právě balíme a připravujeme k odeslání. Daňový doklad si pečlivě uschovejte, lze ho použít v případě reklamace.
kozlik
hodnocení

A podle kterého konkrétního zákona to tak je? Nemělo by to být uvedené na te faktuře, že nahrazuje záruční list, nebo něco takového a neměla by tam být i uvedená konkrétní délka te záruky? Není to náhodou tak, že do určité výše ceny stačí faktura nebo učtenka která nahrazuje záruční list a nad tuto cenu už by měl být vystavený i záruční list?


doplněno 10.06.17 11:28:

hnipirdo: To jsem příliš nepochopil co tím doplněním odpovědi máš v úmyslu vyjádřit.

majsterjoe*

Záruční list se v dnešní době využívá především při záruce nad rámec zákona, tj. na více než 24 měsíců, nebo v případě, kdy výrobek musí být odborně zapojen a přezkoušen, tedy do záručního listu se toto potvrdí razítkem montážní firmy.

Podle dnešních zákonů dokonce nemusí být ani žádný doklad při reklamování k dispozici.

kozlik
hodnocení

Tak teoreticky by to mohlo znamenat, že kdybych měl např. 2 stejné ty křovinořezy a k jednomu bych neměl žáden doklad o koupi (faktůra, účtenka) tak bych oba 2 mohl podle potřeby v rámci záruky reklamovat na základě dokladu o koupi k pouze tomu jednomu. V tom mým případě by ty křovinořezy asi ani nebylo možné jak identifikovat který je který, protože nemá žádné výrobní nebo jiné identifikační číslo nebo označení?

majsterjoe*

Na faktuře je jistě i označení a výrobní číslo stroje.

hnipirdo*

... to je kopie emailu, kde to bylo uvedeno.

 

kupovi
hodnocení

0x

Pletou se tu jabka a hrušky dohromady.

Záruční list je defakto potvrzení prodávajícího, jakou odpovědnost za vady poskytuje na daný výrobek. Takové prohlášení musí vydat na požádání. Kupujícího nemůže odbýt slovy, že odpovědnost má ze zákona a že stačí faktura. (ale součástí faktury může být i toto prohlášení odpovědnosti za vady). Dále součástí záručního listu často bývá i záruka za jakost. (nad rámec zákona)

Pokud prodejce neposkytuje nad rámec zákona nic, tak stačí faktura, ale stejně je povinen na požádání vystavit záruční list.(potvrzení o jeho odpovědnosti za vady)

Snad je to jasné.

hnipirdo*

...Jak postupovat v případě reklamace? Pro uplatnění reklamace doporučujeme obrátit se na nejbližší autorizovaný servis, reklamace tak bude vyřízena nejrychlejší možnou cestou. Servis Vám též poskytne úplné a odborné informace k Vaší závadě, popřípadě Vám sdělí, zda se jedná o vadu a zda je možné ji odstranit.

kozlik
hodnocení

: Který konkrétní zákon nařizuje, že prodejce je povinen na požádání vystavit záruční list? A nebo to záleží pouze na dobré vůli prodejce jestli ten zíruční list vystaví nebo ne?

hnipirdo: Předpokládám, že reklamovat lze i přímo u prodejce a ten je snad povinen zajistit záruční opravu nebo výrobek vyměnit. Na ten můj křovinořez ani nevím jestli je v česku nějaký autorizovaný servis.

Ptáte se dvakrát na zákon, takže vězte, že tyto otázky řeší Občanský zákoník, více se dozvíte zde e-advokacie.cz/... , jsou tam i odkazy na §§.

Jinak OZ povinnost vystavit Záruční list neřeší, je to na dobré vůli prodejce. Ale solidní prodejce ho na vaši žádost vždy vyplní, vždyť chce mít jen spokojené zákazníky, tak proč by s vámi šel do konfliktu.


doplněno 10.06.17 16:21:

: Budu trochu slovíčkařit, ale OZ nemluví o Záručním listě, ale o potvrzení, které má mít jisté náležitosti. Žeho lzenahradit vyplněním Záručního listu je věc druhá.

kupovi

Nemáš pravdu. Již starý OZ stanovil povinnost vystavit záruční list. NOZ změnil terminologii záruky na odpovědnost za vadné plnění a řeší to

OZ

§ 2166

(1) Požádá-li o to kupující, potvrdí mu prodávající v písemné formě, v jakém rozsahu a po jakou dobu trvají jeho povinnosti v případě vadného plnění. Prodávající má povinnosti z vadného plnění nejméně v takovém rozsahu, v jakém trvají povinnosti z vadného plnění výrobce. V potvrzení uvede i své jméno, sídlo a identifikující údaj, popřípadě i další údaje potřebné ke zjištění jeho totožnosti.

(2) Je-li to potřebné, vysvětlí prodávající v potvrzení srozumitelným způsobem obsah, rozsah, podmínky a dobu trvání své odpovědnosti i způsob, jakým lze uplatnit práva z ní plynoucí. V potvrzení prodávající zároveň uvede, že další práva kupujícího, která se ke koupi věci vážou, nejsou dotčena. Nesplnění těchto povinností není na újmu platnosti potvrzení.

(3) Nebrání-li tomu povaha věci, lze potvrzení podle odstavce 1 nahradit dokladem o zakoupení věci obsahujícím uvedené údaje.


doplněno 10.06.17 15:34:

Stejný výklad má i ČOI. Řešila to se mnou, když jsem "odpálkoval"zákazníka.

A stejný výklad má třeba Sdružení obrany spotřebitelů SOS. asociace-sos.cz/...


doplněno 10.06.17 16:44:

Slovo záruční list u spotřebního zboží vznikl za účinnosti starého zákona a stále se tento termín používá, i když nový zákoník tento název již nepoužívá. Stejně tak jako záruční doba, která byla změněna na odpovědnost za vadné plnění.

Takže záruční list za účinnosti posledního občanského zákoníku je potvrzení dle § 2166.

Chápeš?

nekurak*
hodnocení

Ne každý prodejce je ale solidní. Těch nesolídních je docela dost. Některým prodejcům na spokojenosti zákazníků asi vůbec nezáleží. Jde jim hlavně o co nejvíce na zákaznících vydělat a nějaké reklamace se kterými mají jen práci a asi i nějaké náklady jsou pro ně nežádouci. Někteří dokážou dělat vše pro to aby reklamaci nemuseli uznat a zneužívají při tom neznalosti práv zákazníka a snaží se ho něčím oblbnout. Mojí první reklamaci prozatím uznali ale prozatím nevyřídili. Jedná se o ulomený kus nedůležité plastové součástí u motoru pod nádrží asi při dopravě. Reklamoval jsem to e-mailem s doložením fotografie a slíbili mi, že mi tuto součást zašlou novou, tak snad nezklamou a dodrží to.

Ti nesolidní jsou tutově kuřáci *smich*

Informace k tématu (nelze vložit odkaz, ale je to SOS)

Náležitosti záručního listu

V první řadě je třeba poznamenat, že záruční list není nezbytnou podmínkou pro uplatnění práv z vadného plnění (tedy pro reklamaci zboží), ani není podmínkou pro vznik těchto práv. Veškerá základní práva spotřebitele vyplývají přímo ze zákona. Záruční list tak může mít povahu potvrzení, kdy slouží jako poučení spotřebitele o jeho zákonných právech a o způsobu uplatnění reklamace.

V první řadě musí záruční list obsahovat identifikaci prodávajícího: tedy jeho jméno či název, sídlo, a identifikující údaj (rodné číslo nebo IČ). Dále musí být v záručním listě uvedeny doba a rozsah odpovědnosti prodávajícího za vady. Doba je ze zákona dvouletá, pouze u prodeje použitého zboží lze tuto bodu zkrátit až na jeden rok. V takovém případě je toto potřeba uvést do záručního listu. Dále, pokud bylo prodáváno zboží s vadami, na které byl kupující při koupi upozorněn a pro kterou byla sjednána nižší cena, je potřeba tyto vady v záručním listě uvést. Je to proto, že se jedná o omezení rozsahu záruky: za takovéto vady prodávající totiž neodpovídá.

Dle § 2166 odst. 2 občanského zákoníku je prodávající povinen uvést, je-li to potřebné, také způsob, jakým lze uplatnit reklamační práva. To znamená zejména: kde může kupující reklamaci uplatnit, označení záručních servisů, případně může být k záručnímu listu přiložen formulář k uplatnění reklamace jako vzor reklamačního protokolu. V takovém případě lze na záručním listu očekávat uvedení důležitých údajů, pro které platí informační povinnosti dle § 9 až § 13 zákona o ochraně spotřebitele, zejména pak informace týkající se způsobu použití a údržby zboží, nebo o rizicích vyplývajících z nesprávného používání.

Prodávající je také povinen do záručního listu uvést práva, která poskytuje kupujícímu nad rámec zákona, především pokud přiznává kupujícímu delší záruční dobu, záruku za jakost nebo výhodnější reklamační nároky.

Co se týče povinnosti prodávajícího záruční list vydat, platí, že prodávající je povinen jej vydat, avšak pouze na požádání. Dle § 2166 odst. 3 občanského zákoníku však prodávající svou povinnost splní, nebrání-li tomu povaha věci, pokud místo záručního listu vydá doklad o koupi zboží obsahující veškeré povinné údaje pro záruční list.

Problematickou je v tomto ohledu velmi vágní formulace v občanském zákoníku, tedy věta "nebrání-li tomu povaha věci". Lze usuzovat, že nahrazení záručního dokladu dokladem o zakoupení zboží je možné, pokud není nutné v záručním listu uvádět informace podle druhého odstavce § 2166 občanského zákoníku, a to z toho důvodu, že dostatečné informování o těchto skutečnostech na písemnosti v rozsahu dokladu o zakoupení věci jednoduše není možné.

Nesplněním povinnosti vydat záruční list však nejsou zákonná práva z vad dotčena. Povinnost vydat záruční list je však zmíněna i v § 15 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele. Porušení této povinnosti je tedy deliktem, pro který může podnikatele sankcionovat Česká obchodní inspekce (ČOI). Právě podnět na ČOI je tedy nejvhodnější obranou při neochotě prodávajícího vydat záruční list. Stejně je třeba postupovat, pokud Vám nebude na Vaši žádost vydán doklad o zakoupení.

V případě, že bude místo záručního listu vydán pouze doklad o zakoupení výrobku, doporučujeme zkontrolovat, jestli byly dodrženy veškeré informační povinnosti prodávajícího dle § 9 až § 13 zákona o ochraně spotřebitele.

kozlik
hodnocení

jedubabicka: Proč bezcharakterně zneižíváš to, že to tu nikdo nehlídá (nemoderuje) a hrubě porušuješ pravidla této poradny? :(


doplněno 10.06.17 15:15:

To se vztahuje k té tvoji první větě kterou jsi pak dodatečně doplnila dalším textem.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]