Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Rozvod rodičů

Od: honzaaa* odpovědí: 17 změna:

Potřeboval bych poradit. Studuju první rok vysokou školu a rodiče se budou rozvádět. Chodím sice na brigády, ale výdělek mi na studium a život určitě stačit nebude. Navíc s otcem v poslední době nemám vůbec pěkný vztah, pořád se hádáme a řveme na sebe, protože si našel ženskou. Za otcem žebrat o peníze chodit nechci. Bude mít po rozvodu nějakou povinnost přispívat mi, když ještě nevydělávám i když mě nesnáší? Chci se zeptat, co bych měl po rozvodu udělat, kam zajít, co si vyřídit, aby přídavky šly na mamku nebo na mě. Předem děkuji za každou radu.

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

iz*
hodnocení

6x

Upřesním první odpověď. Zmíněných 26 let je poměrně častý omyl. Rodiče (oba!) mají vůči dětem vyživovací povinnost, dokud nejsou schopny se samy živit.

Navážete-li na studium doktorandským studiem, budete za nezaopatřené dítě považován do 28 let. Stát za Vás bude hradit zdravotní pojištění, budete mít nárok na studentské výhody, ...

Ohledně přídavku na dítě si zajděte na kontaktní místo úřadu práce, vyzvedněte si formuláře a dohodněte se na dalším postupu. O dávku můžete žádat až tři měsíce zpětně.

Výživné od otce by podle mne bylo lepší dohodnout s ním. Teď se na něj možná zlobíte, ale je to Váš otec a vztah mezi Vámi se ještě může zlepšit. Obracet se na soud se žalobou o výživné bych viděla, až jako poslední možnost → kdyby selhaly pokusy o dohodu.

Ta zákonná formulace "dokud nejsou schopny se samy živit" ale může být dvojsečná. Soud může klidně rozhodnout i tak, že dospělý člověk s maturitou je schopen se sám živit, a to, že místo obživy chce raději studovat VŠ, je jeho věc.

Ne že by tak soudy rozhodovaly běžně, ale i takový výklad je možný.

doplněno 25.01.17 15:29:

No já právě myslel na ty "věčné studenty" a ty co se přihlásí na nějakou obskurní VŠ obor "srovnávací sociálně antropomorfní personifikace" čistě účelově, jen proto, aby si "prodloužili mládí".