Rodiče mi zakázali v 18 odejít

Od: Datum: 14.08.16 22:47 odpovědí: 23 změna: 17.08.16 07:38

Zdravím,

Za 5 měsíců mi bude 18 let. Dnes jsem přišla za tátou z dotazem, zda bych od 18 nemohla bydlet se svým přítelem. Zákázal mi to. Řekl, že ještě studuji a že do doby než skončím střední školu, budu bydlet doma. Pak ještě poukázal na to, že na to jdu moc zhurta.. S přítelem jsme spolu skoro druhým rokem. Miluji ho a hrozně bych s ním chtěla bydlet, takže mi nepříjde, že bych na to šla nějak rychle. Víte, doma je to složité. Mám desetiletou sestru, která je hrozně rozmazlovaná. Rodiče si to asi ani neuvědomují, ale já si příjdu hrozně nedoceněná. Ségra všechno na co si ukáže, tak dostane. Vždy se kupuje jí a já málokdy dostanu nějakou pozornost. Jasně, jsem už starší a tohle bych ještě snesla, ale je toho víc... Třeba její pokoj. Proč jí ho musím uklízet já, když už je dost stará na to, aby dokázala naházet hračky do koše? Domácí práce nemáme nějak rozdělené, ona neděla nic a já všechno. Nevadí mi uklízet, ale jde o ten princip. Neraďte mi prosím vás, ať si o tom s rodiči rozumně promluvím. Nejde to. Vždy jsem dostala odpověď, že já mám co říkat, že taky neuklízím, že sem líná atd. Prostě už chci jít pryč:( Nemám tady žádnou volnost. Když chci jít ven, můžu max. do 7 nebo do 8. Pokud chci spát u přítele, musím si nejdříve vyslechnout, řeči o tom jak jsme spolu moc často a jak se jim to nelíbí, přesto s ním žádný problém nemají, komunikují s ním normálně a příjde mi že ho berou a mají ho rádi. Musím ale říct, že tyhle řeci se postupem času omezily a už mi s ním dovolují trávit více času. Dříve to bylo mnohem horší. Dalším důvodem proč chci odsud je, že tu nemám žádné soukromí. Přeci jenom dívka v mém věku ho potřebuje. Máme hrozně blbě udělaný byt, takže tady je nějaké soukromí prakticky nemožné a oni mi to teda vůbec neulehčují. Táta mě už odmala pořád kontroluje :/ Když mi bylo kolem 13 a byla sem v pokoji moc dlouho, tak se přišel podívat co dělám. V pokoji jsem se nikdy nemohla zamknout, protože si vždycky mysleli bůhvi co tam nedělám. V 15 mi dokonce četl můj deník, když sem byla na třídním výletě. Četl mi smsky, kontroloval historii a od té doby se tu prostě citím jako kdyby mě pořád sledoval. S mámou se zase často hádám kvůli známkám. Jsem na docela těžkém gymnáziu a známky mám dobré, nevím o co jí furt jde. Nepropadám, tak proč mě nenechá? Vím, že mi bude 18 a že si můžu jít kam chci i bez jejich souhlasu. Vím také, že mám právo zažádat o výžívné, jelikož stále studuji, jenže.. nechci dělat žádné problémy. Nechci aby to dopadlo tak, že se nakonec budu soudit o výživné se svými rodiči. Chtěla bych se s nimi rozumně domluvit, odejít v dobrém, ale je to hrozně těžké :( Poraďte mi prosím..


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 14.08.16 23:02

Jsi dospělá a pokud není pádný důvod k tomu abys byla u rodičů, tak můžeš k příteli na zkoušku na nějaký kratší čas se přesunout. Nevím jak jste na tom s intimním životem, třeba se rodiče bojí v tomto směru a nějak ti (nebo jemu) nevěří. Proč, na to zkus přijít čím bys mohla k tomu přispívat. Třeba to má i nějakou logiku nejdřív dodělat školu doma a pak teprve opustit rodiče.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 14.08.16 23:17

Nechápu vaší odpověď. Co by jim mohlo vadit na našem intimním životě? Už asi rok beru hormonální antikoncepci, kterou mi máma i doporučila, takže v tomhle problém nevidím. Školu dodělám i když budu bydlet u přítele, je ale možné, že rodičům vadí, že nad tím nebudou mít takovou kontrolu jako doposud..

Datum: 14.08.16 23:05
avatar

Zdravím. Rodiče to s Vámi myslí dobře a určitě chtějí, abyste dokončila studium. Pokud odejdete z domova, rodiče sice budou mít povinnost Vám výživné poskytovat dokud budete studovat, ale nemají povinnost Vám hradit samostatný život někde jinde a se vším všudy. Bude Vás přítel živit? Bude Vám poskytovat bydlení zdarma a hradit Vaše potřeby? A co když se rozejdete? Kdo Vás bude živit potom a poskytovat Vám zdarma střechu nad hlavou? To je potřeba si dobře vše rozmyslet. Na přítele byste neměla spoléhat. Dokud nejste samostatná a soběstačná, nepospíchejte od rodičů. To, že budete za pár měsíců zletilá neznamená, že budete i schopna se sama o sebe postarat.

Ohodnoceno: 8x
 
Od: balzerka
Datum: 14.08.16 23:30

Známý si vzal svoji přítelkyni k sobě do podnájmu a ta se teď musí finančně podílet na nájemném, energiích, nákupech, protože on taky není žádný boháč. Tolik jí ale rodiče nedávají, tak už jsou tam neshody. Říkáte gymnázium ,a celkem dobře ho zvládáte. Tak se předpokládá, že půjdete na vysokou.Tak je pravděpodobné, že nejméně další čtyři roky Vás budou rodiče živit a Vy budete odpovědně přistupovat ke studiu. V tom tedy otce chápu. Odsuzuji ale jeho šmírováníí a kontrolování.

Ohodnoceno: 5x
 
Datum: 15.08.16 07:20

Na úvod bych uvedl, že nesouhlasím s tím, že tě otec takhle kontroluje. Tohle je třeba věc, o které byste si mohli promluvit. I jakési uznávání soukromí by mohlo být předmětem diskuze. Pokud jsou rodiče rozumní, tak tohle pochopí. Pokud ne, tak se nedivím, že chceš odejít. Jinak v bytě bývá často problém se soukromím. V podstatě už to, že máš pokoj jen pro sebe, je téměř luxus. Pro příklad, já jsem měl pokoj společný s mým o devět let starším bráchou a o sedm let starší ségrou. Takže pokoj jen pro sebe by ti spousta vrstevníků mohla závidět.

Jinak, to, že tě rodiče nechtějí pustit, je celkem pochopitelné. Málokteří rodiče jsou natolik liberální a důvěřiví, že nechají svoje dítě bydlet s přítelem. Možná už by tě spíš pustili bydlet samotnou, než s přítelem. Ale to je jen nepodstatná poznámka. Rodiče to někdy přehání a myslí si, že to všechno je pro tvé dobro. Jde jim o to, aby jsi dostudovala. Bojí se, že když na tebe nebudou dohlížet, tak budeš na školu kašlat a nedostuduješ.
Chápu, že představa o bydlení s přítelem je naprosto uchvacujicí, ale, jak už tu padlo, je potřeba to promyslet. Samostaný bydlení je skvělá věc, která každýmu naprosto změní život. Ale má jednu nevýhodu, a sice, že stojí peníze. V osmnácti se klidně můžeš odstěhovat a nikdo nic nenadělá. Ale je třeba se ujistit, že přítel je ochotnej tě živit a všechno za tebe hradit, pokud sama nemáš zdroj příjmu. Už se nebudeš moci spoléhat na rodiče. Na výživný nespoléhej a už vůbec se o něj radši nesuď. Pokud byste se s přítelem rozešli, tak už by ses možná neměla kam vrátit.

Přeju ti, aby to dobře dopadlo, ale opravdu nespěchej a důkladně to s přítelem promyslete.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 15.08.16 08:06
avatar

Nedokážu ti dát dost dobrou radu, pokud si s rodiči promluvit nejde. Není jeden z rodičů, který by byl Tvým zájmům přístupnější? Maminka? Nedokážeš ji pomalu dostat na svoji stranu, aby ti pak domluvila i u táty? Asi to nepůjde hned, spíš pomalu přesvědčovat. Neagresivně, žádné "ségra nic nedělá a já všechno", spíš "já už dneska uklidila (to a to), nemohla by tohle udělat ségra?".

A taky chci, aby sis uvědomila jednu věc: když odejdeš, a budeš se potřebovat vrátit (nikdy nevíš, co se může stát s přítelem... společné bydlení rozbilo už hodně vztahů) a pak může být ještě hůř. Kamarádka se svolením rodičů odešla k příteli již v 16 letech. Když se na VŠ potřebovala vrátit (přítel se chtěl ženit a ona už poněkolikáté odmítla), spala rok na gauči v obýváku a učila se v kuchyni, než jí mohli vrátit její pokoj. A na rovinu, rodina to byla chudá a maminka jí onemocněla, neměli radost, že jí teď budou živit (i když si co mohla vydělávala na brigádách).

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.08.16 09:05
avatar

Dobrý den. Rodiče pochopitelně mají více rozumu než vy sama, lépe řečeno více životních zkušeností. Ono je to asi fajn se odstěhovat ke své lásce a sdílet s ní každodenní život a ten báječný každodenní sex bez toho, že by vás někdo při tom nachytal, že. Ale kdo vás bude živit? Vy to asi nebudete, že. Takže místo toho, abyste si prodloužila mládí a užívala si výhod bydlení s rodiči s tím, že se svým klukem chodíte, ale nebydlíte, tak chcete na svá bedra přebrat veškerou zodpovědnost za svůj život. Vážně si myslíte, že vás bude živit váš přítel? Dnešní mládí si představuje vše velice jednoduše... odejdu žít k příteli a rodiče jsou povinni mně i přesto živit... To je jako podle vás zodpovědnost? Není, to je dětinskost umanutého sotva pubertě odrostlého děcka. Je mi líto, ale jinak vám to nemohu napsat, protože ani já bych nedovolila svému osmnáctiletému dítěti jít bydlet s přítelem/přítelkyní, protože vím, jak život umí být někdy velmi složitý.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.08.16 10:50

Pokud by mi to řekla moje dcera, tak jí řeknu, dobrá, jdi, ale nemysli si, že od nás uvidíš korunu na tzv. výdaje. Chceš bydlet sama, tak se starej taky sama. Nazdar, nikoho držet nebudu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.08.16 11:09

Ahoj, chtělo by to zajít za sociální pracovnicí. Jsou školené a určitě ti dobře poradí.

U nás v domě se stalo něco podobného, Simona oděšla ke svému příteli a nevlastní otec ji dělal problémi.Měla sním doma velké trable, dokonce ubližoval i jejímu bratrovi a mamce. Šla tehdy za soc.pracovnicí a nevím sice, jak to pořešili, ale už

tu s nimi nebydlí.

Držím palečky a ahojky

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.08.16 11:24

Rodiče by vám měli zachovat soukromí. Tím nemyslím vyklidit na víkend byt, ale důvěrnost pošty, mobilu, deníku, ...

I podle mě na to jdete zhurta a zbytečně spěcháte, 18 vám bude až za 1/2 roku. Když budete chtít v 18 odejít, tak s tim rodiče nic nenadělají, ale musíte počítat s tím, že se o sebe budete starat. Rodiče mají vyživovací povinost, kterou splní připravenou postelí a talířem na stole. Nezoufejte nad blbým samostatným pokojíkem, ještě před 20lety v takovém pokoji u rodičů běžně žily mladé rodiny s dítětem a panelákové 3+1 obývaly 3 generace.

Vy si možná představujete, že vám budou platit byt, občas nějakou dovolenou s přítelem, třeba i auto by nebylo od věci... Pokud jste tak samostatná, tak vemete život do svých rukou a odejděte. Po škole místo učení vyrazíte na brigádu, cestou nakoupíte, o víkendu uvaříte, vyperete, vyžehlíte a budete jen nevěřícně koukat, jak málo máte času a kam ty vydělané peníze stále mizí.

Příroda není hloupá, a proto učící se mláďata zůstávají v hnízdě nebo doupěti, dokud nejsou samostatná. Nezkracujte si mládí zbytečnými starostmi, kterých si ještě užijete dost. Ono to s přítelem s každodenními starostmi už nebude tak romantické. Nepalte mosty, ať se máte kam vracet. Ta protivná rozmazlená ségra asi bude vaším nejbližším člověkem, kterému se budete svěřovat se svými starostmi, až rodiče jednou odejdou.

Vy používáte hormonální antikoncepci. A co přítel? Nechává to jen na vás? To mu tolik věříte, že se bojíte jen otěhotnění? Kolik měl sexuálních partnerek před vámi? Kolik měly ty partnerky partnerů? A co ti partneři partnerek? Četl jsem průzkum, podle kterého náctiletí považují AIDS za běžnou nemoc srovnatelnou s kapavkou. Docela by mě zajímalo, jak se na to dívají konkrétní lidé kolem vás - vaši vrstevníci.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.08.16 11:29
avatar

je třeba si to pořádně promyslet a srovnat v hlavě

máte oba na to abyste si platili své bydlení,složenky jídlo a další výdaje?

ty studuješ počítám že žádnej velkej finanční příjem nemáš,zvládne to tvůj přítel finančně táhnout i za tebe?

můžeš se sebrat a odejít v tom ti nikdo bránit nemůže budeš plnoletá ale počítej stim že pokud tě časem přítel pošle k šípku a to se může do roka a do dne klidně stát tak může nastat situace kdy si tvý rodiče postaví hlavu a ty se ocitneš ze dne na den na ulici ,bez prostředků a v horšim případě i s dítětem na krku

jak píšeš s rodiči domluva neni a ty máš bydlení u nich plný zuby takže co ted?

no bud to riskneš sebereš se a odstěhuješ a budeš počítat se všemi možnými důsledky který s tvým odchodem mohou nastat nebo to vydržíš,dostuduješ najdeš si práci a pak pokud to přítel s tebou ještě vydrží se k němu nastěhuješ

volba je na tobě

můj názor je takový že v 18 neni kam spěchat ;)

Ohodnoceno: 1x
 
Od: krtek
Datum: 15.08.16 11:53

když pominu kategorii přehnaného kontrolování...tak tady vidím klasický problém dnešních mladých dam a slečen, které si myslí, že v 18 (byť jim to zákon umožňuje) si mohou dělat co chtějí, sežraly všechnu moudrost a ví vše nejlépe..v tomto případě bych to zkrátil pouze na .."mohou si dělat co chtějí" ...v kombinaci s netrpělivostí a nedočkavostí..je to usměvné...ženska by nejraději vypadla už v 18 a chlap by byl nejraději do 35doma.. v čem bude problém? :))

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pt®
Datum: 15.08.16 12:06
avatar

Holka, to musí být strašně těžké, to si vůbec neumím představit. Já totiž byla v děcáku, bylo nás na pokoji 14 a soukromí jsem nevěděla, co znamená. Oblečení erár, všude razítka s číslem. Chuť na bonbony, na nanuka jsem si musela nechat zajít. Vycházky venku? Nikdy, byla velká zahrada a všude nás plno dětí. Žádné koberce, žádné záclony, společná místnost, jako jídelna, jako učebna a máma a táta vážně moc chybí. Takže to je přímo ukrutnost, co prožíváš. Něco pro poučení:


Ohodnoceno: 0x
 
Od: rosa
Datum: 15.08.16 12:19

Pt, promiňte, nechci Vaše dětství v DD jakkoliv zlehčovat, ale takto to již dávno v dětských domovech nevypadá a nevypadalo to tak v nich ani před 25 lety

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pt®
Datum: 15.08.16 12:23
avatar

"rosa", je pravda, že je to před více jak 50 lety, dnes jsem v důchodu. V tom videu je také vidět, že dnes již děti nejsou na pokojích v takovém počtu, ale ty pocity osamělosti jsou a to se nezlobte zase Vy, úplně stejné.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: rosa
Datum: 15.08.16 12:59

Samozřejmě rodinu, domov a lásku dětem v DD nikdo nenahradí v žádné době, ani v dnešní, ovšem to není předmětem tohoto dotazu

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pt®
Datum: 15.08.16 13:39
avatar

Právě, že to má souvislost s dotazem, aby si děvče uvědomilo, že má domov, mámu a tátu a že by velice rychle mohla o všechno přijít, nedostudovat a velice si zkomplikovat život. Ale chápu, že to nechápete, prožitek Vám chybí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.08.16 14:36
avatar

Dukud tě rodiče živí tak se musíš přizpůsobit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.08.16 19:39

Děvče na jednu stranu tě chápu, ale zrovna tak tvé rodiče. Moje rada - pokus se promluvit s rodiči, abys měla doma více soukromí, ale nestěhuj se! Především si uvědom, že i kdyby byl přítel ochoten tě na studiích živit, tak na druhou stranu bude očekávat, že se budeš starat o domácnost. A to při studiu není žádná sranda. Nyní jsi u rodičů a vadí ti, že máš něco doma dělat. V přítelově bytě to bude na tobě vše - vaření, úklid, praní, nákupy,... .

Užívej "mamahotel" dokud můžeš a važ si toho že můžeš studovat v klidu.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 15.08.16 20:55
avatar

Píšui Ti jako rodič, chápu, že mají strach, že třeba otěhotníš, nedoděláš školu apod. Taky chápu, že s některými rodiči se opravdu těžké.Jediné, co bych snad ještě zkusila, řekni, že tam půjdeš na nějaký čas na zkoušku a že jim dokážeš, že se ve škole nezhoršíš. Pokud jsi si jistá, že Tvůj partner je slušn člověk a rodičeTi to nedovolí, tak Ti asi nezbude nic jiného než jít, požádat je o výživné, třeba i přes soud, usí ti to doplatit a jako dobrou vůli si najít ke škole nějakou brigádu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ruze®
Datum: 15.08.16 21:17
avatar

Ale jen běž holka,běž, u přítele budeš vařit,prát,nakupovat,žehlit,vysávat,umývat WC +koupelnu,utírat prach,mýt okna...atd. ,atd.a taky se učit,aby jsi zdárně dodělala školu,ale budeš mít,,každodenní,,sex v soukromí! Jen jestli pak ještě budeš mít chuť a energii na ten sex po celodenním shonu ve škole a pak ještě doma práce a péče o sebe a o přítele.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 15.08.16 23:49
avatar

Nesouhlasím s narušováním soukromí, deník ani SMSky, dopisy, e-maily apod. by Vám rodiče číst neměli. V ostatním je to na Vás.

Pořídíte-li si s přítelem samostatné bydlení (nepředpokládám, že byste toužila se nastěhovat k jeho rodičům) a vyděláte-li si na bydlení + živobytí, nevidím v odchodu z domova žádný problém.

Pravděpodobně budete muset denní studium změnit na večerní nebo dálkové, abyste to stíhala při zaměstnání. K tomu přičtěte starost o společnou domácnost s přítelem... Jestli při tom zvládnete i odmaturovat a pokračovat dál na VŠ, klobouk dolů.

Na výživné nárok nemáte. Rodiče vůči Vám mají vyživovací povinnost, kterou splní tím, že u nich stále máte zajištěno bydlení i stravu. Rozhodně nepočítejte s tím, že by Vám jakkoliv přispívali na samostatné bydlení → to už jejich povinnost není. [Pochybuji, že by Vám soud v případě, kdy máte vše zajištěno doma u rodičů, něco přiznal...]

Ohodnoceno: 2x
 
Od: elles
Datum: 17.08.16 07:38

Většina rádců ji tady radila dobře a slečna tazatelka se asi docela zastyděla, protože neměla ani tu slušnost zareagovat. Takže smysl pro zodpovědnost tady chybí a také si myslím, že pokud slečna odejde, tak tohle dopadne stejně tak jako všichni tušíme.

Ohodnoceno: 1x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.