Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
moje teta žije v pronajatém bytě, kde už při nastěhování byl v koupelně bojler. Bohužel se teď rozbil, a když šla za majitelem toho bytu, ten jí řekl, že bojler je její a že si ho ona musí koupit nový. Prohledali jsme smlouvu, ale nikde o bojleru ani slovo a navíc dobře víme, že už tam byl když se nastěhovala, tudíž žádný nekupovala. Má teda majitel bytu povinnost koupit nový a nebo ho opravit? Nebo musí teta koupit nový i přesto, že jí nepatří? Chtěla se obrátit na právníky, jelikož spory už gradují, ale nemá na to finance. Kdyby tu byl někdo z oboru, velmi by nám ulehčil situaci
Díky všem
1.1. 2016 se stalo účinným nařízení vlády č. 308/2015 Sb., o vymezení pojmu běžná údržba a drobné opravy související s užíváním bytu.
Za drobné opravy se považují další opravy bytu a jeho vybavení a výměny jednotlivých předmětů nebo jejich součástí, které nejsou uvedené v bodech a) až h), jestliže náklady na jednu opravu nepřesáhnou částku 1 000,- Kč.
Součet nákladů za drobné opravy nesmí v kalendářním roce přesáhnout částku 100,- Kč/m2 podlahové plochy bytu
Z tohoto nařízení vlády tedy pro Vás jasně vyplývá, že pokud je spotřebič opravitelný, necháte ho opravit pokud částka této opravy nepřesáhne 1 000 kč.
Pokud servis - opravář napíše že už nelze opravit, nebo oprava bude dražší, tak na smlouvě vůbec nezáleží, ale majitel musí na své náklady pořídit spotřebič nový.
Byt je v nájmu a neexistuje pojem co je majitele a co je nájemce, pokud o tom není sepsaná smlouva, že spotřebič byl zakoupen přímo tímto nájemcem, tedy Vámi, což ve Vašem případě majitel asi nic takového s Vámi neuzavřel. Takže spotřebič je jeho, Vy mu za něj platíte nájem.
Můžete udělat i toto - napište majiteli že v zájmu řádného užívání bytu spotřebič zakoupíte a on Vám bud sníží nájem na základě nové smlouvy, nebo spotřebič proplatí.
Podle jeho odpovědi se zařidte, u advokáta se odvolejte na jeho odpověd + zákon nařízení vlády od 1.1.2016 a nemůžete prohrát.
Zakoupením spotřebiče Vám pronajimatel nemůže zvýšit nájem bez vašeho souhlasu, nebot ve smlouvě jistě nemáte, že byt je bez spotřebiče, tak tím pádem tam musí být a to plně funkční.
citace
Součet nákladů za drobné opravy nesmí v kalendářním roce přesáhnout částku 100,- Kč/m2 podlahové plochy bytu
takže
Neznáme velikost bytu.
Proto když je byt hodně velký, je docela možné, že by spotřebič musel zakoupit možná i nájemník, ale s tím, že tedy až se postěhuje, vrátí ten starý zpátky a prodá tento nový.
Osobně bych to takto udělala.
Pokud je jinak nájemce spokojený, byt mu vyhovuje, neplatí přemrštěný nájem v místě obvyklý, tak bych spotřebič i zakoupila, zvlášt jestli tam bydlím delší dobu a ještě delší dobu hodlám bydlet, přece jen to dělám hlavně pro sebe.
Spotřebu mi totiž neplatí majitel, ale já a nevěřili byste co starý spotřebič má za spotřebu energie.
Hodiny se jen točí...
Dobrý den, můj "právní"výklad je, že bojler je majitele bytu a výměna je jeho záležitostí a investice. Ovšem, pokud by stačila oprava spotřebiče, tak je to věc nájemce, resp. určuje to nařízení vlády o drobných opravách v náj. bytech.
Toto nařízení platilo, potom chvilku ne a už je zase nové. Zdravím!
doplněno 01.02.16 13:41:Jenom poznámka - advokát a soud stojí peníze, ale rozumná dohoda pronajímatele a nájemce je zdarma.
charliebad®,
dobrý znalec práva dostane z vlastníka nový boiler, páč pronajímat byt jen se studenou vodou v dnešní době "nelze". Proto je třeba jednat s majitele a přesvědčit ho, že musí koupit nový.
Ten boiler nemusel kupovat majitel předtím, byl tam od starého nájemníka..ale obvyklé je, že v pronajatém bytě bude teplá voda.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.