Nejste přihlášen/a.
Naše firma je nějakým partnerem pár škol a několikrát za rok pořádá něco jako dny otevřených dveří, zítra má přijet několik škol a několik návštěv na prohlídku firmy. Svařujeme ocelové konstrukce různé jeřáby, mosty apod. Byl jsem požádán, abych každou skupinku přivítal u vstupu a postupně provedl celým areálem na všech místech budou různí vedoucí těch daných částí a návštěvníkům o své části něco řeknou, já tedy návštěvníky povedu mezi pracovišti. Nikdy jsem nic takového nedělal takže bych přivítal rady jako o čem mluvit, jak mluvit apod. .. prostě něco okolo.
Předně si ujasněte, kdo za koho zodpovídá. Vy zodpovídáte majiteli firmy za bezpečný průchod žáků a učitelů pracovišti firmy. Za žáky zodpovídá pedagický dozor, takže ten je bude držet hloučku a před exkurzí je poučí jak se mají chovat, že se nemají trousit vzadu nebo lézt kam nemají. Některé firmy si hlídají své nou-hau a pečlivě vše střeží, ale i když se zdá, že není co okoukat, vždy je dobré si trasu exkurze předem probrat s vedením firmy a vedoucími jednotlivých pracovišť, abyste tam nepřišli neohlášení jako nežádoucí překvapení.
Jednou vidět je lepší než tisíckrát slyšet, takže pro žáky bude přínos to co uvidí, ale přesto je dobré jim stručně popsat co uvidějí ještě na začátku exkurze. Také je stručně poučíte o tom nejdůležitějším, tedy jak procházet pracovišti, že se nemají rozbítat, nebo něco brát do ruky a že si mají dávat pozor na pojíždějící stroje.
Váš výklad uslyší pouze ti, kdo budou nejblíž, takže je dobré dělat výklad na každém pracoviště v místě, kde není hluk, aby vás bylo slyšet a bylo vám rozumět. Domluvte se s učitelem, nebo pedagogickým dozorem, že místo poslouchání vašeho výkladu bude dávat pozor na žáky a bude mu stačit to, co zaslechne.
Na začátku exkurzí obvykle školy dávají firmě jmenný seznam žáků a pedagogického dozoru, s nějakým razítkem školy, která za žáky nese odpovědnost, takže je dobré, aby před začátkem exkurze učitel podle seznamu zkontroloval účast žáků, nepřítomné škrtl a případně dopsal dodatečné žáky, kteří v seznamu nejsou a vlastnoručně seznam podepíše a tím za školu potvrdí počet a jména žáků. Protože vy, tedy firma za ně ručíte.
Žáci i učitelé si vždy zapamatují různé technické lahůdky, které jim můžete říci a kterých by si sami možná ani nevšimli. Například u sváření vybavení svařovny, kbelík s vodou, význam barevných pruhů na tlakových láhvích, k čemu jsou svařovací dráty, jaký je rozdíl mezi svařovacími dráty při sváření plynem a mezi elektrodami pro sváření elektrickým proudem, možná i nýtujete, tak nýtovačku. Otloukání strusky ze svárů, a možná je bude zajímat i jak se dá získat kvalifikace pro sváření, svářečské zkoušky, pravidelné opakování zkoušek, kolik si asi kvalifikovaný svářeč vydělá, kolik vydělávají ostatní profese, jak vypadá pracovní směna, práce na směny, hierarchie - majitel, šéfové, mistr dílny, dělníci, technici, pomocné síly. Atd. Pokud budou mít žáci i učitelé zájem, jistě se budou ptát.
Asi je bude zajímat i ochrana proti korozi. Na některá pracoviště se asi z bezpečnostních nebo provozních důvodů nedostanete, ale můžete se jim o nich zmínit. Možná potkáte i některé další zaměstnance, administrativu apod a tak není na škodu se zmínit i o kanceláři, technické projekci, technických výkresech, atd. Možná byste jim mohl na ukázku nějaké výkresy po svolení vedení firmy (aby se neprozradilo firemní tajemství) ukázat.
Jakmile se začnou moc rozhlížet kolem, popojděte jinam, aby byli stále v pohybu, ať se na nějakém pracovišti moc nezdržují a nenudí se, ať to má spád. Samozřejmě se zdržíte u nejzajímavějších pracovišť, kluci budou mít vzpomínky na hodně dlouho, možná tu bude i jejich budoucí pracoviště. Nebo se možná budou zajímat i o možnost brigády na prázdniny.
Na závěr nechť si učitel opět žáky spočítá (jistě bude své žáky tiše i bez hlasitého počítání hlídat průběžně) tak, aby i žáci věděli, že to není procházka, ale exkurze, že všechno má svůj řád. Při rozloučení uvidíte, jestli i kluci pozdraví, nebo jestli vypadnou bez pozdravu. Každé město nebo škola je jiné. Někde kluci běžně při příchodu na pracoviště pozdraví, někde jenom koukají. Záleží na tom, jak je mají učitelé vychované. Ale v každém případě je vaše firma chvályhodná, že je ochotná přiblížit škole skutečná praktická pracoviště.
Moc jsem se rozepsal, omlouvám se, jistě mě doplní další rádcové.
Dobrý den, patrně bych se každé skupině představil jménem a přivítal je ve firmě.
Poděkoval bych jim za jejich zájem o firmu, řekl jim, že je provedu na jednotlivá pracoviště, kde dostanou další informace. Zároveň bych je vyzval, aby se skupina držela pohromadě, protože je tam nebezpečí úrazu (je to běžný provoz). Snad můžete říci i něco o historii podniku a obecně o výrobcích. Závěrem se rozloučíte a popřejete hezký den.
Zdravím!
Zdravím,
nevím, jestli dokážu shrnout radu do pár řádků, ale pokusím se.
Vaše role se bude lišit podle toho, jestli jste
A) v oboru odborníkem
B) jste laik, který ví, jak se firma jmenuje a co zhruba vyrábí, ale pokud by vás postavili ke svářečce, tak byste si s ní ublížil
ad B)
odrecitujte, co víte, proveďte skupiny mezi pracovišti a dál nic neřešte - jakýmkoli krokem od základních informací se mezi lidmi znalými ztrapníte, pokud nebudete umět na jejich odborné otázky odpovědět nebo budete odpovídat mylně či nepřesně
ad A)
jako odborník, který firmu a výrobu zná od A do Z se samozřejmě můžete pustit do jakékoli debaty včetně odborné (to, že případně neumíte mluvit před lidmi vám návštěvníci odpustí, pokud uvidí, že víte, o čem mluvíte) a je jen na vás, jak dokážete učinit exkurzi zajímavou a takovou, že si vaši firmu budou návštěvníci i po letech pamatovat.
Rozdělení na A a B jsem provedl na základě svých letitých zkušeností jak jako návštěvník a účastník různých exkurzí, tak z pohledu člověka, který v minulosti občas byl nucen dělat průvodce (když mi přivedli na pracoviště skupinu lidí se slovy "jsme na X, vidíte Y", tak mi nezbylo než návštěvníkům říct něco bližšího, pokud je to zajímalo) a v současnosti již skoro 4 roky dělá "koníčkově" průvodce a komentované prohlídky v jisté modelářské instituci (jediné na světě) a na prezentačních akcích našeho modelářského oboru.
Pokud jste člověk ze skupiny A (odborník) a něco vás zajímá (chcete rady či tipy), ptejte se, pokud budu schopen a budu vědět, odpovím.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.