Jak je to se zkratkami?

Od: Datum: 23.09.15 09:50 odpovědí: 41 změna: 23.09.15 19:27
avatar

Zdravím, už po několikáté jsem se tady na poradně setkala s tím, že se používají zkratky na vyčíslení sumy. Třeba "10K". A i jiné. Dost mne to mate, nejsem na to zvyklá a tak kolikrát bádám a dohaduji se logickou cestou, jakou sumu měl pisatel na mysli. Kdo tohle vymyslel a je to někde dohledatelné? Například nějaké tabulky, abych v tom měla přehled.Třeba zrovna těch 10K. Zřejmě to má být 10.000Kč. To je to tak těžké, napsat to normálními čísly? Díky za osvětlení mé zatemněnosti.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 23.09.15 09:57
avatar

co je na tom tezkeho :) male "k" znamena 1000, to je zakladni skola, pouziva se to uz hodne dlouho v komunikaci jako oznaceni tisicu, to jeste bylo i ICQ v plenkach :) pokud nekdo pise 10K tak je tele, a nebo mysli 10 Kelvinu :)

doplněno 23.09.15 10:12:

ja to prece nemyslel na tazatelku, ta to prece nezna :) myslel jsem pokud nekde jinde videla napsano treba 10K tak to bylo spatne... nicmene se to pouziva opravdu dlouho i v mailech, nejmin 15 let, nejen mezi "ajtakama", tak jsem se podivil, ze nekdo to jeste nevidel pouzite.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 10:05
avatar

Joudic, ale no tak! Já to třeba také nevím. Nejdeme všichni s dobou. Proč ten urážlivý podtext. K čemu? Zrovna vy to přece nemáte zapotřebí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 10:29
avatar

No já se to opravdu neučila. Ze školy jsem odešla v době, kdy Vy jste ještě možná nebyl na světě. Takže pro mne to je opravdu nové. A dost možná, že tam bylo i malé "k". Jelikož ten význam neznám, tak jsem si zapamatovala jen to "ká". A právě že jsem se s tím už setkala víckrát, zrovna tady na poradně, tak proto se také ptám, abych se poučila. Takže děkuji za vysvětlení. A existují i jiné takové číselné zkratky? 10k teď už vím.

Datum: 23.09.15 17:20
avatar

Suzy-ale to je základní vzdělání ZDŠ jak to bylo za mého působení v tomto institutu nebo dnes jen ZŠ -k jako kilo-např kilo-metr=tisíc metrů,kilo-gram= tisíc gramů.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 19:27
avatar

Nojo, no. Tak jsem zrovna chyběla. A když jsem nechyběla, tak jsme psali 10.000Kčs. a ne 10k Co Ti mám na to odpovědět? Nebo chceš slyšet, že jsem nechodila do školy, nebo že jsem blbá? Tak jo, klidně. Nevychodila jsem základku *hi* a tak jsem se to musela naučit až v pokročilém věku. Takhle to je dobře?

 

Datum: 23.09.15 13:14
avatar

V lidové mluvě ta matemtická logika někdy není. Například "dej mi kilo" znamená dej mi stovku, odjakživa. Tady ta zkratka nesedí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 13:20
avatar

"Jedno kilo" (100 kč) a 1k (tisíc) spolu nesouvisí. To druhé kilo je ona základní hodnota z řečtiny (kilo = tisíc), to prvé kilo (jedno kilo = 100 kč) je nějaký český výraz, který nevím jak vznikl, ale je to podobně jako pětka (10 kč) nebo tácy (tisíce).

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jentak
Datum: 23.09.15 14:17

Pětka vznikla po přechodu ze zlatých na koruny. 10 korun bylo 5 zlatých. z Toho dej mi pětku znamenalo 5 zlatých, neboli 10kč.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 16:59
avatar

Vím, jak vznikla pětka. Ale jak vzniklo kilo pro stokorunu, to nevím. Možná něco na způsob toho, že kilo něčeho (zlata nebo tak) stálo sto (mincí)?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 10:00
avatar

https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99edpona_soustavy_SI

Přijde mi to naprosto běžjná zkratka. A ano, nevěřila byste, o kolik je na mobilním telefonu jednodušší napsat 10k, než 10 000 ;)

doplněno 23.09.15 11:10:

A tak by to mělo být. Ono se také říká, že líná huba, holé neštěstí *palec*

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 10:47
avatar

Tomu věřím a nevím co na to říci. Mobil používám zřídka, jsem z jiné generace a v důchodu. Doma mám počítač, takže spíše používám tuto vymoženost a mobil jen k volání. A jsem ráda, že jste mi to vysvětlili, neboť není blbej ten, kdo se ptá, ale ten, co říká, že všechno ví. Já mám ve zvyku se ptát, když něco nevím. Jenom tak se posunu vpřed. ;)

Datum: 23.09.15 10:30

Dobrý den,

souhlasím s ostatními, že i mě na škole učili že zkratka k je označení pro tisíc, na druhou stranu taky se sem tam sektám s nějakou zkratkou, která mi úplě není jasná.

Ale chtěl bych se hlavně vyjádřit k této větě "To je to tak těžké, napsat to normálními čísly?" Kč je taky zkratka a nikdo nepíše korun českých, to samé platí například pro slova jako sms, zkratky názvů škol nebo jen použití SŠ, ZŠ, VŠ atd. těch slov je spoustu. Proto nechápu v čem je problém použití zkratky k a u jiných to problém není.

doplněno 23.09.15 11:10:

já netvrdím, že je to nějaka hrozná nebo hloupá otázka, jen mě zarazila ta věta, kterou jsem dla do uvozovek, vyznělo to prostě zvláštně.

To neměl být nějaký útok na vaši osobu.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 10:59
avatar

Filipe, mně šlo o konkrétní zkratku. Teď jsem pochopila, že při psaní v mobilu je to jednodužší napsat tímto způsobem. Já nevím, ale přijde mi, jako kdybych udělala svou otázkou nějakou chybu. Tady se lidé ptají na daleko větší hlouposti, když rovnou nechci napsat hovadiny, a nikdo se nad tím nepozastaví. A já položím takovou obyčejnou otázku, a málem že mi rovnou téměř všichni neřeknete, že jsem idiot. Ještě že nejsem přecitlivělá, jinak bych se tady propadla do beznaděje nad svým zpackaným životem, kterým jsem jinak docela úspěšně prošla, aniž bych věděla, že 10k je 10.000Kč. *smich*

P.S. Ty ostatní zkratky znám, nevím proč bych se na ně ptala, nebo mi přišly podivné.

Datum: 23.09.15 10:43
avatar

Je to staré jako antika sama, takže nějaká vymoženost to zas tak není. To ještě nevíte, že se třeba píše i 2k15 (rok 2015) ;)

doplněno 23.09.15 11:18:

Nesměji se vám, že to nevíte. Jenom říkám, že to není nová zkratka. Já nevím věcí...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 10:51
avatar

Ne, nevím a vůbec se za to nestydím. Myslím si, že zrovna třeba Vy, zase nevíte to, co vím já. ;)

Od: asd1
Datum: 23.09.15 11:06

To je učivo základní školy - přípony kilo mega giga tera/ mili mikro nano piko. 10k = 10000 a je to naprosto správně. Resp. správně je 10kKč = 10000,- Kč

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 11:47
avatar

Tak děkuji i Vám. Ale jistě pochopíte, že se mi už do základky nechce, a vznášet stížnost na tehdejší učitelský sbor základní školy, že mne to před pětapadesáti lety nenaučili, to už také nebudu. Tedy s prominutím. A jak vidím, je to i zbytečné. Tady se to experty na věc jen hemží. A já se tímto pádem cítím uspokojena a moje "nepatřičná" zvědavost je ukojena. Doplnila jsem si díky vám všem, chybějící znalosti. *uf*

Od: buss®
Datum: 23.09.15 11:47

To je lidově, u měny se píše u nás Kč. U peněz to v tabulkách, fyzikálních, technických asi budete hledat marně.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 12:00
avatar

Buss, no právě! Já se s tím opravdu nesetkala nikde jinde, než tady na poradně. A to jsem jak prodávala nemovitost, tak také kupovala a i jinak obchodovala. Vždy byla suma napsaná konkrétně, nikde žádné podobné zkratky neexistují.Takže jsem si myslela, že to je nějaká novodobá zkratka, která se používá pro minimalizování času a prostoru. Takže určitě chápu vysvětlení, že do mobilu je tento způsob jednodužší. Tam se používají i jiné zkratky a deformace běžných výrazů jenom proto, aby se ušetřil čas a zkrátil se text. Ale to už je zase o něčem jiném.

Od: lujs®
Datum: 23.09.15 12:23
avatar

Suzymonko: dík že ste tudle otázku napsala za mně. Chystal sem se k tomu už několik tejdnů minimálně ale nějak sem neměl čas nebo mi to vypadlo z makovice. Taky sem se s tím setkal jenom tady na poradně.

Kilo je sice 1000 ale v penězích to je zase 100 takže sem taky tápal.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 12:35
avatar

A co třeba kJ? Nebo km? kg? Používá se pořád. To k je stejné, označuje tisíce, akorát za tím nemáte tu jednotku (k peněz). Pak je tu také M, které zase značí miliony (takže máte 5M = 5 milionů - např. peněz, 5 MB - 5 megabytů/5 000 000 bytů). A samozřejmě jich je víc. Toto se učí normálně na škole a učilo se to už dřív, jedná se o základní předpony soustavy SI. Akorát to vypadá "divně", protože se za to (v případě peněz) nepíšou ty jednotky (Kč). Takže jste se to určitě učila, akorát si to prostě nepamatujete a necvaklo vám to u toho čísla bez jednotky. Jinak se to používá běžně a všude. Používá se to nejen u peněz, ale třeba větší šance na to narazit je v dějepise - kde se počítá na číselné ose -5M (před 5 miliony let/5 milionů let před Kristem), -10k (před deseti tisíci lety/10 tisíc let př. K.) ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 12:45
avatar

A všiml jste si, že u všech jmenovaných to logicky vyplívá? Kilometr/km, kilogram/kg, milion/M MB megabyt a tak dál. 10 tisíc let před K /Kristem. To vše je logické. Ale 10k je pro mne nelolgické, i když je tam to "k" (korun). Ale je v souvislosti s číslem 10. Přiznávám se, že v matematice nejsem žádný přeborník a stačí mi, že teď alespoň vím, co to znamená.

Datum: 23.09.15 12:56
avatar

To k ale neznamená u čísla (peněz) korun. Je to "kilo" (řecky tisíc), takže 10k je vlastně "deset tisíc (něčeho)". Jak už padlo výše - správně by se mělo psát 10k Kč (10 000 Kč). To samé s miliony 10M (deset milionů něčeho). Ani u toho data nemusí být napsané to př.K. (př.n.l.) - stačí právě něco ve stylu "-65 M", i když tedy v celé větě by pak bylo nejspíš "Vyhynutí dinosaurů: -65 M (lety)".

To k i M by se dalo nahradit mocninou (takže 103 je to samé jako 1k, 106 je to samé jako 1M)...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 12:57
avatar

taky jsem se s tim setkal,ale ve vyjádření 10K >>>jinak pro ostatní: je rozdíl mezi zkratkou a příponou>>> kilo- je přípona k jednotkám>>> takto se to učilo ve škole...(1kg=kilogram,...kilometr...)

není tedy možné psát 10k Kč,jednotka je 1Kč a možné je to napsat jen s mocninou...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 13:17
avatar

psát 10k jsem se naučil v práci. Nemám rád psaní 10000, protože v záplavě nul není k přečtení jestli je to 100.000 nebo 10.000. Psát mezi tím tečku je taky řešení, ale chytrá klávesnice tam pak vloží mezeru, takže to je také špatně. Když se mi vyloženě chce píšu 10tis, ale 10k je mnohem mnohem rychlejší :)

Ovšem 10ooo je taky bomba *smicha*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pk
Datum: 23.09.15 13:18

suzymon: Tvůj dotaz je zcela v pořádku a na místě. Jsme v poradně a tak proč se nezeptat na něco co někdo neví nebo nezná. Já také patřím ke starším lidém a také mi občas dělají problém některé zkratky a vyjadřování, tak jak to mají ve zvyku používat mladí, protože to všechno neznám. Současná mládež se na mnohé dívá trochu jinak než my starší a mnozí z ních nedokážou pochopit, že to co znají a ví oni, protože je to pro ně něco běžné a normální, my starší nevíme a neznáme. To je ale bohužel často důvodem ke zcela zbytečným útokům na ty kdo si dovolí zeptat se na něco co pro někoho jiného je dobře známe a pochopitelné. Pokud jde o tu zkratku 10K tak z textu se většinou dá domyslet, že asi jde o 10000 Kč, 10000 kusů něčeho atp.. Já mám ve zvyku takové zkratky nepoužívat a píšu 10000 Kč místo 10K. V obhodě u zboží a na účtence také nebývá 10K, ale hezky 10 000 Kč. S tím jak kdo co píše se asi nedá nic dělat a musíme se na to bohužel zvyknout bez ohledu jestli se nám to líbí nebo ne. Lidi mají ruzné zvyky a zlozvyky které jen tak nejsou ochotní změnit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 14:09
avatar

Pk, děkuji. Já to také z textu pochopila, že se teda jedná o 10 000Kč. Ale zajímalo mne, proč se to tak píše.Chápu, že se dnes učí jinak, než my tenkrát, nebo jsem opravdu osel a tohle mi nějak vypadlo, protože jsem to za celý svůj život nemusela použít. A viděla jsem to tady i u větších částek, ale už si nepamatuji jak to bylo napsáno.

Od: axus®
Datum: 23.09.15 13:52
avatar

Otazka je naprosto v poradku.

V technice se bezne pouzivaji i kombinace. Treba napr. 8m27k4d (8027040) cehokoliv.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 14:12
avatar

Jéžiši, ještě že s tímhle asi težko přijdu do styku. Ale kdyby ano, tak alespoň vím, na koho se obrátit, aby mi vysvětlil, co to znamená. Nakonec vůbec nelituji, že jsem tu otázku položila. Díky.

Od: host
Datum: 23.09.15 14:41

suzymon, to není o číslech, to je o nové horovové češtině. Kluk řekne kamarádovi "půjč mi kilo" a přesto to znamená, půjč mi stokorunu (nebo se mýlím?). Nebo říká, že ho to stálo pětikilo (a teď hádejme, kolik ho to stálo, jestli pět set korun nebo pět tisíc?)

Podobně se bulváru objevují věty jako "Zaostřeno na zápěstí: Kdo u nás nosí hodinky za dvě mega ..." nebo Večeře u Rytmuse za dvě mega. Mega je v technice milion, takže za dva miliony?

Dřív se také říkalo, že telefon je na pětadvacetníky a neříkalo se, že mincovní automat v telefonní budce bral dvacetipětihaléřové mince. A z rakouska-uherska se také až do poloviny mulého století přenesly hodnoty - pětka, "zmrzka za pětku kopeček" není za pět korun, ale za desetikorunu. Naopak "bůra" je snad, nebo snad byla pětikoruna?

Nebo pojem "šesták", což je možná dvacet haléřů, což je snad zbytek pro přechodu z krejcarů a zlatek na koruny československé, tak zvané káčées, pro pamětníky Kčs.

Lenost, nebo spíš úspornost je i v SMS, kde jj znamená zdvojený souhlas jo-jo, zkratka btw znamená mimochodem (by the way), v jednom z příspěvků této poradny tazatel používal zkratku wtf ve významu "co to sakra je?" nebo "co se děje?". Takže kdyby se někdo probudil nebo přicestoval z daleké ciziny po padesáti letech tak bude zírat, jak se dnes u nás mluví. Ale to je vývoj.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 14:52
avatar

Opět připomínám: -kilo (10k = 10 000) a "kilo" (puč mi kilo = 100 Kč) spolu nemají nic společného.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 18:39
avatar

Já myslím, že jsme to už pochopili. Netřeba opakovat. Host píše o něčem jiném.

Datum: 23.09.15 15:48
avatar

Dovolte mi zamyšlení. Když člověk vypadne z pracovního procesu, jeho obzory se velice zúží. Tráví mnohem více času sám nebo s rodinou. A pak se stane, že svět jde dále a ten člověk neví a když část ví, tak nestíhá. Motá se v systému "pokus, omyl". Nemá se koho zeptat. Příjde rodina, děti, vnukové a prý: "Babi, prosím tě!, je to tak jednoduché." A škrk škrk kurzorem, který nestíhám sledovat, buch buch a "Máš to hotové" *sok* A jak jsi to udělal? Kurzor škrk škrk a zas vím prd. A "Jak to, že neznáš? Jak to, že nevíš?! To je staré, to už ví všichni." Tak se raději neptám, protože vypadám jako debil a před svou rodinou jako debil vypadat rozhodně nechci. *ee* Koho se zeptat? Kamarádky ani netuší, na co se ptám. Diví se, co všechno ve svém, po dětech zděděném mobilu mají, ale stejně to neumí používat. Mnohdy neumí nastavit malá písmena. Fakt! Je to možné! Viděla jsem to.*plac* Kde se zeptat, aby se nám nevysmáli? Vím, že asi ze všech lidí tady na poradně, toho umím nejméně, asi jsem nejstarší. To co umím, to umím jen protože jsem na to přišla sama. Poprosím vás, nesmějte se nám. *hej*Stejně je ale srandovní, jak se nikdo nesměje někomu, kdo si měří pinďoura nebo má opuchlou škatuku, ale má plezír z toho, že někdo něco neví, zvláště pak, když to je tak stará věc a všichni o ní ví. Není to tak?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 15:56
avatar

...protože maj radost,že ti starší taky něco neví...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 16:09
avatar

Nikdo se nikomu nesměje. Naopak často vidím, že mladší chtějí starším něco vysvětlit a starší se hned začnou čílit, že tomu nerozumí a ať si z nich mladší nedělají srandu atd. a nemají potřebu si ty mladší vyslechnout. Není to pravidlem, ale vidím to dost často.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 23.09.15 18:53
avatar

Ano, je tomu tak jak píšeš. Ale mně na rozdíl od Tebe, vůbec nevadí, že si někdo o mně bude myslet, že jsem blbec. Kdo jsem a nejsem, vím nejlépe já sama. A navíc jsem už dávno zjistila, že když ze sebe udělám úplného pitomce, tak se ke mně lidé chovají mnohem lépe a snaží se mi pomoci. Někdy mi to dá práci, protože na blbce na první pohled nevypadám *smich*. Ale za tu dobu co tohle používám, mám svou metodu. Je jen jediný člověk na kterého to neplatí. A to je můj syn. Takže od něj toho chci co nejméně.

doplněno 23.09.15 19:07:

Tohle je reakce na Babku.

Od: host
Datum: 23.09.15 16:20

Každý, i mladý i starší s dlouholetými zkušenostmi někdy přijde do styku s něčím novým, co nezná a čučí na to jak puk. Když se otevřely možnosti cestovat po celé Evropě, spousta našinců zírala na záchodě v motorestech nebo hotelech, kde je špagátek na splachování, někde bylo tlačítko, někde dvě, někde páčka a někde to splachuje samo při odstoupení od mušle. Totéž kliky v hotelu. Někde je klasická klika. Někde koule kterou se otáčí, někde koule se kterou ani za nic nejde otočit, ale má dva nenápadné čudlíky shora a zdola, které se musí najednou stisknout. A pak zkušený cestovatel přijde do hotelu a připadá si jako v blázinci, protože na dveřích není klika. Má kartu. Otevře kartou a chce rozsvítit. Vypínač nenajde, ale je tam slot pro kartu a tou se teprve rozsvítí. Nebo všichni borci s písíčkama, kteří si myslí, že umí s počítačem všechno při posazení před počítač s jablíčkem Apple čučí na jiný operační systém, neví, kde na klávesnici najít zavináč, aby mohl napsat e-mail. Podobně každý zíral na první digitálky, které neukazovaly čas - musel se zmáčknou čudlíček, kterým se displej na chvilku rozsvítil. A když pak dostal do ruky digitální náramkové hodinky se čtyřmi čudlíky a potřeboval je nařídit. Nebylo tam jedno kolečko na řízení i natahování. Nepomohla ani vyšší dívčí, jenom zkoušet a zkoušet a nechat si poradit od někoho, kdo to už prokouknul a ví jak na to, ale do příště to zase zapomene a zkouší to metodou pokusu a omylu.

Šílenství je jet autobusem. V dobách ČSAD byl vydán celostátní jízdní řád ČSD a ČSAD a tam byly všechny jízdní řády. Přijít teď na Florenc je risk, protože autobusy jezdí i z jiných míst a od jiných společností a najít správný spoj a jízdní řád je pro našince těžké, natože pro cizince. Stačí když někdo přijede do libovolného města a chce si koupit jízdenku na místní hromadnou dopravu a zírá na ošahaného plechového prodavače s řadou lesklých knoflíků, displejem, škvírou na peníze a okénkem na lístek. Než si to nastuduje, tak místní, kteří to znají bleskem vhodí správné mince, odeberou lístek a pohrdavě koukají na neználka.

Podobně telefonní automat. Už to není ani na pětadvacetník, ani na padesátník, ani na korunu, ani na pětikorunu, ale musí se hodit alespoň 15 Kč a po chvilce hovoru vás to utne a zíráte, proč nemůžete za takovou šílenou cenu mluvit o chvilku déle.

Závěr: nezáleží na věku, ale na správných informacích v pravý čas.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 23.09.15 16:41
avatar

Hoste, potěšil jste mě. Asi je to i tím, jak suverénně se někdo tváří. Ale já mluvím o tom, že problém rozeberete a kolegové poradí, ale našinec kolegu nemá. :-D

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 16:55
avatar
Suzymon, už tenkrát před tolika lety do nás tlačili soustavu MKSA, teda metr, kilogram,sekunda,ampér. A kilo,mega, giga a tera, mili ,mikro, nano a piko. Ty větší a menší jednotky se zaváděly postupně časem, už to nepostřehlo množství lidí mimo školy.
Kdo to nepoužívá, má právo zapomenout. Ti mladí dnes vědí také jiné věci, a také je zapomenou. Dříve než my za těch ...sát let.
Posílám odkaz na soustavu SI a její jednotky. Tam najdeš i předpony k jednotkám, teda to kilo, mili, a další.
https://sk.m.wikipedia.org/wiki/SI
Ohodnoceno: 2x
 
Od: host
Datum: 23.09.15 17:28

Některé jednotky už vyčichly i když je někdo používá. Metrák uhlí, hekťák piva (učitelé dávají vtipnou otázku kolik je to piv, myšleno půllitrů), "dvacet deka, třicet deka, navážíme to by bylo, mohu nechat o jedenáct deka víc?". Ale kolik je podle receptů v kuchařské knize ze 60. let "za dvacet haléřů droždí", je už tak těžko dohledatelné, jako si přehrát obsah 5 1/4" diskety do počítače. Cenťáčky, jako centimetry se stále používají nebo centilitry pro malého nebo velkého panáka (alkoholu) i když někdo pije decáky, vinaři si dávají dvě deci, nebo decinku bílého na košt.

Ještě k těm kilům. Kila také používají osvětlovači, ale tam je to jasné. Když použije kilo, je to lampa s výkonem 1 kW, nebo podobně půlkilo ve fotoateliéru 500 W žárovka.

Zajímavý byl očekávaný zmatek u přechodu operačního systému páně Gatesova z roku 1999 na rok 2000, kde se v tisku objevil zvláštní symbol hrozby Y2K (při které měly prý všechny počítače spadnout, protože by si neporadily s novým datumem. Nic se nedělo, přešlo to). Přeluštěno na Y jako year-rok a 2K jako 2000, tedy přechod na ROK 2000. Je to za námi, je zapomenuto, přicházejí nové zkratky. Máte dvougigovou ramku, jeden tera hárddisk, půlmegovou esdékartu.

Další zajímavost, celkem logická bylo, když si šetřiví kuřáci dopřávali "půlčíka", půl cigaretky do špičky (trubička, do které se z jedné strany zasunula cigareta a druhá strana trubičky obvykle zploštělá se dala do pusy, ale to už je mimo téma). Kdo nebyl u zedníků, asi netuší, co je je "devítka" - 3/4 cihly, tedy tříčtrtka, pochopí, že "půlka" je půl cihly a musí vidět na vlastní oči, aby pochopil, že "kvantlík" je 1/4 cihly, tedy čtvrtka. Podélně rozpůlená cihla je sice také poloviční, ale té se říká "pásek". Podobně u motorů. Když má sekačka půl koně, neznamená to ani přední ani zadní půlku, ale výkon poloviny koňské síly (HP - horse power). Když má motor v autě psaný výkon 75 kW nebo divnou zkratku 100 HP, je to totéž, ale v koňských silách. Atd, atd...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.09.15 19:05
avatar

Hoste, pro mne jste "borec". A věřte mi, že to myslím doopravdy. Napsal jste to krásně a věcně. Ano, je tomu tak. *palec*

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.