Nejste přihlášen/a.
Dobrý den , poradí mi někdo
Přes internet (patro.cz) jsem si objednal zboží (pískovou filtraci). Bohužel mi přišlo jiné, než nabízeli a než jsem požadoval a tak jsem odstoupil od kupní smlouvy a zboží jsem zaslal obratem zpět. Při telefonické konzultaci mi sdělili, že mé náklady na dopravu posoudí a případně mi je zašlou zpět. Jenže po odeslání zboží (cena poštovného 170Kč) mi emailem zdělili, že mi nic neproplatí. Mám nějaký právní nárok na vracení těchto mých vynaložených peněz za chybu, kterou udělal prodávající prodáním mi výrobku jiného než jsem požadoval? Díky za rady jak postupovat
Dle ustanovení § 1924 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, platí, že máte právo na náhradu nákladů spojených s reklamací, typicky poštovné. Konkrétně tedy: "Kdo má právo reklamovat zboží pro vady, náleží mu i náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva." Uvedené právo se vztahuje na případy uznané reklamace, tedy reklamace vyřízené opravou, výměnou věci, ale i odstoupením od kupní smlouvy.
Ustanovení obchodních podmínek, že náklady na zboží určené k reklamaci hradí kupující, je do jisté míry pravdivé, protože v prvé řadě náklady nesete Vy a poté máte právo na jejich proplacení. Pokud by však e-shop odmítal i jejich nahrazení, jednal by v rozporu s občanským zákoníkem, konkrétně § 2174, který stanoví, že ke smluvnímu ujednání, které omezuje kupujícího v uplatňování práv z vad, se nepřihlíží.
V rámci reklamace jste odstoupil od smlouvy a jak vyplývá z obč. zákoníku (viz výše) máte nárok na proplacení poštovného při vrácení zboží. To zn., že zašlete doporučeně okopírovaný podací lístek, kde je uvedena cena poštovného, které jste zaplatil spolu se žádostí, ve které se odvoláte na uvedené paragrafy OZ s tím, aby vám poštovné proplatili na č. vašeho účtu do stanovené doby. Svůj dotaz můžete i zavolat třeba na spotřebitelskou poradenskou linku časopisu Dtest č. tel.: 299149009 kde vám ochotně a zdarma poradí.
Pletete dohromady reklamaci a odstoupení od smlouvy. Pán odstoupil od smlouvy (předpokládám v rámci 14ti denní lhůty), kde se poštovné za odeslání zpět do eshopu neproplácí. U reklamace se proplácí, jenomže pán nereklamoval. Podle mě nárok nemáte, ale pro zachování dobrého jména by vám obchod poštovné proplatit měl, když to byla jejich chyba. Možná, že nějaký právní nárok existuje, ale nevím o tom. Každopádně zajímavý spor.
Cituji JUDr. Zdeňka Vejvalková-SOS-A při odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, musí prodejce vrátit kupní cenu za zboží, i poštovné, které jste zaplatil za zaslání zboží k Vám.Budete však muset zaplatit za poštovné, které uhradíte za zaslání zboží zpět, bez nároku na vrácení částky za poštovné od prodejce.
Záleží na tom jak odstoupení od smlouvy bylo formulováno. Vy jste odstoupil od smlouvy v rámci čtrnáctidenní lhůty a máte nárok na vrácení peněz, včetně poštovného ale nikoliv na vaše poštovné.
Pokud by jste však reklamoval máte nárok na opravu, výměnu a pokud to nelze tak vrácení peněz. Pochopitelně je nárok na všechny náklady.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.